Lekke koppakking?

Thomas vM

Net ingestapt
Goedenavond iedereen,

Ik heb bij mijn Fiat Seicento Abarth uit ‘99 gemerkt dat het koelvloeistofpeil langzaam zakt. In een maand tijd (ongeveer 1200km) is het peil van bijna ‘Max’ naar ‘Min’ gezakt. Ik heb ook gemerkt dat de motor inhoudt als deze koud is. Er is onder de auto nergens een lek te zien en de kachel werkt gewoon. Is mijn koppakking het aan het begeven of denk ik totaal verkeerd? De koppakking is ooit al eens vervangen.

Alvast bedankt!

Uitwendige lekkage hoeft niet persee direct zichtbaar te zijn. En inwendige lekkage hoeft geen koppakking te betekenen.

Even het hele systeem nalopen op (sporen van) lekkage. Kan zich bijvoorbeeld ook in de buurt van het thermostaathuis bevinden.

Inhouden met koude motor kan doordat de temperatuursensor niet meer goed meet. Hoeft niet persee met elkaar te maken te hebben maar kan wel (als in, te laag peil om goed te meten)

Fire motortje, kans is groot. Koelvloeistofverlies is daar zeker wel een eerste indicatie, hoewel geen garantie. Van max naar min is in de orde van een halve tot hele liter, dus dat moet wel ergens blijven. Uitwendige lekkage geeft met gekleurde koelvloeistof doorgaans sporen. Maar voor de hand liggender is de thermostaat met de koppakking als gevolg. Blijft een kwaal van die motoren. Wel snel te fixen.

Thomas vM zei:
Bedankt voor je reactie.
s velthuis zei:
Wel snel te fixen.

Bedoel je d.m.v. een nieuwe koppakking?

Yes. Als die lek is zijn er nog genoeg mensen die deze kunnen vervangen in de tijd van een kop thee. Geblinddoekt. Met één hand op de rug.
Als je de dop van de koelvloeistof losdraait bij een koude motor en vervolgens start, heb je dan meteen drukopbouw of bellen in het koelsysteem? Bij onze fire was er door de defecte koppakking een zodanige drukopbouw, dat hij de koelvloeistof loosde via het veiligheidsventiel.

Dat is goed om te horen. Ik ga morgenochtend gelijk kijken of er sprake is van drukopbouw in het systeem. Bedankt voor de tip👍🏼

Ik heb ooit een Citroen Xsara gehad, koelvloeistof lucht kon ik af en toe licht ruiken bij stilstand (aankomst op bestemming) na een rit (dus motor warm), het niveau in koelvloeistofreservoir zakte langzaam.
Er was nergens ook maar 1 spoor van lekkage te vinden.
Bij de dealer gaf men aan dat de koelvloeistof onder grote druk ergens door de lekke koppakking geperst werd en meteen verdampte op het hete blok. (vandaar de geur)
Dus toch lekkage zonder dat je het ergens ziet "liggen"

Ik heb net de auto koud gestart met de koelvloeistof dop eraf, hierbij is er geen drukopbouw waarneembaar. De kachel wordt na een tijdje rijden wel redelijk warm, maar zeker niet heet. Als ik de kachel op warm draai ruikt deze in het begin een tikkie chemisch. Ik heb ook het hele koelsysteem nagelopen, maar uitwendig is het allemaal kurkdroog. Morgen gaat hij naar de garage voor (hopelijk alleen) een nieuwe ashoes. Ik ga daarbij vragen of zij een kijkje kunnen nemen waar het vandaan komt.

Voetenbak passagier nog droog? Een lekke kachelradiateur is dan best mogelijk, vanwege de geur. Maar dat kan ook vanuit de motorruimte komen, warme koelvloeistof ruikt sterk en zoet. Niet heel warm worden kan goed door gas in het systeem cq te weinig koelvloeistof. Heb je een motortemperatuur meter?

Thomas vM zei:
Voetenbak is zeker nog droog. Helaas zit er geen motortemperatuurmeter op het dashboard.

Dat probleem hadden wij ook. Mensen snappen het belang van die meter niet tot deze situatie. Onbegrijpelijk dat sommige fabrikanten die anno nu weer wegbezuinigd hebben. In dit geval is het misschien de reden voor oorzaak defecte koppakking.

Terug
Bovenaan