Lekke koppakking, warmtewisselaar?

Guest
Hallo allemaal,

Ik heb wat probleempjes met mijn Audi A4 uit '97, en ik vroeg me af of deze problemen in verbinding staan met elkaar, wat het eventueel kan zijn en wat de eventuele kosten kunnen/zullen zijn.

*Als eerste gaat mijn olie er vrij snel door heen. Ik vul hem bij op het moment dat de motor lichtjes gaat tikken (olielampje geeft niets aan).

*Mijn motor wordt niet warmer dan 70 graden. Alleen bij stationair haalt hij de 90 soms.

*Er zit olie in mijn koelvloeistof.

* Als laatste trekt de auto minder snel op dan eerst.

Lekke koppakking en thermostaat kapot? Of is het de warmtewisselaar (of hoe dat ding ook mag heten). Kan ik er mee door rijden? Zo ja, hoe lang?

Lekke koppakking als je het mij vraagt, en als er olie in je koelvloeistof zit zou ik je aanraden er niet meer mee door te rijden.

En kun je vertellen waarom niet? Wat de gevolgen zijn bij door rijden?

En heeft de thermostaat hier ook een verband mee?

Nou de pakking is de afsluiting tussen de cilinderkop en het blok zelf. Daar lopen koelkanalen en oliekanalen. Op het moment dat die 2 mengen krijg je leuke gevolgen.

Denk aan waterige olie als smering, werkt niet. Puur het feit dat water de mogelijkheid heeft de cilinder in te komen, is al voldoende reden de auto niet meer te laten rijden.
Het is gewoon superslecht voor alle onderdelen die smering nodig hebben.

Dus gevolgen? Legio, vastlopende motor, schade aan je krukaslagers, nokkenaslagers.

Thermostaat heeft voor als enig verband dat de temperatuur te hoog kon worden waardoor nu de koppakking lek is.

Het is meer dat ik me afvraag of deze auto het nog waard is.. De kosten zijn nogal hoog had ik begrepen?

Is dikkere olie een optie die kan dienen als uitstel van executie?

Jordy Clasie zei:
Het is meer dat ik me afvraag of deze auto het nog waard is.. De kosten zijn nogal hoog had ik begrepen?

Is dikkere olie een optie die kan dienen als uitstel van executie?

Tsja, dat is niet mijn beslissing, het kan vrij prijzig zijn ja al is het nooit echt goedkoop te noemen.

Daar ga ik geen uitspraak over doen.

Jordy Clasie zei:
Hallo allemaal,

*Als eerste gaat mijn olie er vrij snel door heen. Ik vul hem bij op het moment dat de motor lichtjes gaat tikken (olielampje geeft niets aan).

Olielampje zal bij jou alleen de oliedruk meten en aanspringen wanneer deze te laag is.

Als ik jou was zou ik de olie gaan peilen dmv de peilstok eruit te trekken en het niveau af te lezen in plaats van te gaan wachten totdat de motor gaat tikken, want dan ben je eigenlijk al te laat.

Hoeveel liter verbruikt de motor per 1000km?

Een liter per maand schat ik zo.
Ik rijd zo'n 2500 km per maand.

Dus iets minder dan een halve liter per 1000km..

Nou, nu ik het nog eens nareken denk ik eigenlijk toch wel iets meer..:confused:
Reken maar een liter per 1000 km.

Voorheen hoefde ik amper bij te vullen..

Maar er zit geen smurrie (sludge) in de olietank. En de koelvloeistof is beetje bruin geworden.. Niet erg donker verder ofzo..

Niemand verdenkt de warmtewisselaar by the way? Deze kan ook lek zijn toch?

Ook las ik hier ergens dat dikkere olie minder snel door lekt als het wel de koppakking is. In hoeverre is dit een broodje aap??

Welke motor? De veelgebruikte 2.0? Die gebruiken altijd veel olie, voor een groot deel te wijten aan de kleoseals. Kijk maar eens of hij walmt bij koud wegrijden. Niet op temperatuur komen is gewoon een thermostaat die defect is. Waar baseer je op dat er olie in de koelvloeistof zit? Aan de kleur ga je dat niet zien. Wanneer is de koelvloeistof voor het laatst gewisseld, is er toen rode G12 in gegaan en is het expansievaatje toen los gemaakt en even van binnen schoon geschrobt? Wanneer heeft die auto voor het laatst goed onderhoud gehad?

Overigens: oliepeil 'aflezen' aan tikkende motor = stupide. Je gaat ook pas tanken als de motor hapert? Waarom denk je dat zo'n ding een peilstok heeft?

Ja ik ben niet achterlijk. Maar als ik de olie net bij heb gevuld ga ik er niet van uit dat ik binnen een maand weer moet gaan bijvullen. Dus is hij gaan tikken. Nu ik dat weet check ik het regelmatig. Das logisch!

Olie in koelvloeistofreservoir baseer ik op het feit dat als ik mijn vinger er door haal, deze bruin is. Het zit ook meer tegen de tank zelf aan.

Het is een 1.8.

Ik weet dat bepaalde vag blokken een watergekoelde oliekoeler hebben. Deze zit tussen het blok en de filter in.
Voor zover ik zo snel kan vinden is zo'n koeler aanwezig bij een Audi A4 1.8. Maar je kunt het beste even onder de motorkap kijken (soms onder de auto) Oliefilter zie je meestal zo ergens zitten, als er dan 2 koelslangen zitten aangesloten op het blokje wat tussen de filter en het blok zit, heb je zo'n koeler. Kan zijn dat er nog een deel tussen dat koelblokje en de filter zit, maar dat zie je dan.

Deze koelingen zijn zeer gevoelig voor interne lekkages. En worden vaak preventief vervangen als de staat ervan onbekend is.

Als deze intern lek is, krijg je ook olie in je koelvloeistof en koelvloeistof in je olie.
Dus hoeft niet direct een koppakkingsprobleem te zijn. (grootste oorzaak van een kapotte koppakking is een warmgelopen motor waarmee (lang) doorgereden is)
Vervangen van zo'n koeler is in principe zo gebeurt.

Prijs voor zo'n ding: euro of 70/80 Dus reken op een min 150 euro inc montage en doorspoelen van het koelsysteem, dealer zal er 200 a 250 voor vragen vermoed ik.
Thermostaat erbij zal ook nog een euro of 50 extra kosten.
Zelfdoen of goedkope beunhaas: rond de 100 voor alles samen.

Feit dat je temperatuur rond de 70 graden blijft is een thermostaatprobleem (kan ook door de olie in de koelvloeistof komen)

Motor tikken en dan olie bijvullen? Hopelijk peil je de olie ook? Als er teveel olie in het blok zit kan het namelijk ook schade veroorzaken.
Olielampje brand meestal pas bij te weinig oliedruk. Dit kan behoorlijk lang duren voor dat lampje ineens brand en dan is het ook echt stoppen...

Ik zou sowieso niet meer met de auto rijden voor het probleem is opgelost. Koelwater met olie is ongezond voor de koelwaterleidingen en het veroorzaakt verstoppingen (ik raad je ook aan om, als er een reparatie heeft plaatsgevonden, deze goed door te spoelen)
Koelwater in olie is moordend voor een motor. Immers krijgt deze minder goede smering.

Jordy Clasie zei:
Ja ik ben niet achterlijk. Maar als ik de olie net bij heb gevuld ga ik er niet van uit dat ik binnen een maand weer moet gaan bijvullen. Dus is hij gaan tikken.

Het zijn anders je eigen woorden:

Jordy Clasie zei:

Dat is algemeen, niet een eenmalig iets...

Jordy Clasie zei:
Olie in koelvloeistofreservoir baseer ik op het feit dat als ik mijn vinger er door haal, deze bruin is. Het zit ook meer tegen de tank zelf aan.

Het is een 1.8.

Dat geeft mij nog niet de garantie dat er ook olie in de koelvloeistof zit. Zoals eerder gevraagd: hoe oud is die vloeistof, zit er originele longlife rode G12 in en is tijdens de wissel het expansievat schoongemaakt? Die vaatjes vervuilen van binnen zodanig dat je er op gegeven moment niet eens meer het koelvloeistofpeil op af kunt lezen. Die afzetting is roestbruin en drappig, maar dat is niet altijd olie. Als het inderdaad wel olie is zijn de koppakking en eventuele oliekoeler de belangrijkste kandidaten.

hallo, ik heb een vw passat variant uit 1995 1800 benzine motor 295000 km
bij km stand +- 248000 koppakking kapot nieuwe erin laten zetten aan de monteur gevraagd moet ik nog terug komen na 1000 km voor de kopbouten
nate trekken hij zei nee dat hoefde niet meer . 1.5 jaar later en 13000 km koppakking weer kapot motor werd heet bij stationair stilstaan en bij het rijden bleef de temperatuur gewoon op nivaeu dus een nieuwe koppakking erin hoefde niet na getrokken te worden . en nu 1.5 jaar later weer het zelfde. hoe kan dat ? ik ben een rustige rijder trek nooit hard op ect . de eerste keer zij de monteur dat is toeval . maar nu denk ik niet meer aan een toeval. heeft het misschien te maken met het niet natrekken van de kopbouten?

Nee daar heeft het niet mee te maken want kopbouten hoef je tegenwoordig niet na te trekken.

Ik heb die van mij nu 20.000 km geleden vervangen, 5 maanden terug. Die procedure ging als volgt. Uiteraard het patroon volgend.

1. Zet de bouten op 20 Nm
2. Wacht 15 minuten
3. Draai de bouten door tot 90 graden
4. Wacht 15 minuten
5. Draai de bout los en zet nogmaals op 20 Nm
6. Draai 200 graden door.

Dan zit de bout vast, gerekt, en op moment.

Let wel, dit verschilt uiteraard per motor. Belangrijk is dat je het patroon goed volgt, de kop vlak is (anders vlakken) en nieuwe rekbouten monteert. Ook is het belangrijk dat de boutgaten schoon en droog zijn. etc.

Rene von Piekartz zei:
hallo, ik heb een vw passat variant uit 1995 1800 benzine motor 295000 km
bij km stand +- 248000 koppakking kapot nieuwe erin laten zetten aan de monteur gevraagd moet ik nog terug komen na 1000 km voor de kopbouten
nate trekken hij zei nee dat hoefde niet meer . 1.5 jaar later en 13000 km koppakking weer kapot motor werd heet bij stationair stilstaan en bij het rijden bleef de temperatuur gewoon op nivaeu dus een nieuwe koppakking erin hoefde niet na getrokken te worden . en nu 1.5 jaar later weer het zelfde. hoe kan dat ? ik ben een rustige rijder trek nooit hard op ect . de eerste keer zij de monteur dat is toeval . maar nu denk ik niet meer aan een toeval. heeft het misschien te maken met het niet natrekken van de kopbouten?

Ik zou eens gaan kijken waarom die koppakking het telkens begeeft, want dat dat ding het begeeft is meestal geen oorzaak maar een gevolg van een probleem ergens anders.
Meestal is de oorzaak dat de kop te heet wordt: dat kan een probleem van gebrekkige koeling zijn (verkalkte radiator, versleten waterpomp, dichtgeslibde koelkanalen), kan ook zijn dat de ontsteking niet goed staat of het brandstofmengsel te arm is of dat er verkeerde benzine gestookt wordt.

Muddy Bandit zei:
Ik zou eens gaan kijken waarom die koppakking het telkens begeeft, want dat dat ding het begeeft is meestal geen oorzaak maar een gevolg van een probleem ergens anders.

Dit dus. Koppakking gaat eigenlijk nooit uit zichzelf kapot. Tenzij deze niet goed gemonteerd is, een productiefout bevat of niet de juiste is.
Daarbij staan bepaalde motoren er om bekend dat er problemen zijn met de koppakking.

En naast dat kan de kop zelf ook een probleem hebben.

Maar je hebt mogelijk een RP blok (1.8 90pk in diverse VW uit die tijd geleverd). En die zijn juist zeer betrouwbaar te noemen, ook wat betreft de koppakking. Dus ik denk dat het eerst eens goed zoeken naar een oorzaak wordt...

Terug
Bovenaan