Lekke band na montage winterbanden

Monique 6854272

Net ingestapt
Afgelopen vrijdag heeft mijn garage mijn winterbanden gemonteerd. Daarna heb ik Max 40
Km gereden toen ik op 1e kerstdag een vreemd geluid hoorde (alsof ik door een plas reed) mijn bandenspanning liep terug, dus ik ben meteen gestopt. Op dat moment was duidelijk zichtbaar dat 2-3 cm band uit de velg was gesprongen, de band stond naar buiten. Toen hij helemaal leeg was, sprong de band weer naar binnen. Ik reed op het moment dat het gebeurde zo’n 30-40’km per uur en ben nergens tegenaan of overheen gereden. Met de banden is slechts 1 winter en bij aanschaf auto 1 maand gereden.
Kan dit door verkeerde montage ontstaan zijn en hoe nog meer?

Heb je foto's? Wat bedoel je precies met de band stond naar buiten?

Als je een band monteert moet je hem eerst oppompen met vrij veel druk, zodat de band zich goed op de velg zet. Klinkt een beetje alsof dat niet goed gebeurt is. (dat zou wel ontzettend slordig zijn, want dit is natuurlijk gewoon levensgevaarlijk)

Kan domme pech zijn natuurlijk, ergens een scherp steentje, een schrief of stukje glas op de weg kan zelfs op een korte rit gebeuren. Echter schat ik die kans vrij klein en denk ik eerder dat de band niet goed gemonteerd was of meer specifiek dat het ventiel niet goed was. Dat de band van de velg afliep zie je wel vaker wanneer een band leeg loopt tijdens het rijden en als de band niet goed om de velg gemonteerd was had dit zeker aan het licht gekomen bij het balanceren.

Ik zou eerst de band inspecteren of er niet simpelweg een gat in zit en mocht dat niet het geval zijn de garage bellen want het lijkt me dan vrij duidelijk dat het ventiel niet goed was.

Ik heb zojuist contact gehad met de garage en die geven nu aan dat zowel links voor als links achter een bult op / breuk in de band zit die volgens hen veroorzaakt is door dat ik ergens op gereden moet hebben.. wat ik mij dus absoluut niet kan voorstellen.
Kan dat van op de stoeprand parkeren komen? Ik pieker mij suf.

Een stoeprand oprijden zou best goed de oorzaak kunnen zijn, zeker als je er niet haaks op rijdt. Daar zijn stoepranden en banden niet voor gemaakt ;)

Monique 6854272 zei:
Ik heb zojuist contact gehad met de garage en die geven nu aan dat zowel links voor als links achter een bult op / breuk in de band zit die volgens hen veroorzaakt is door dat ik ergens op gereden moet hebben.. wat ik mij dus absoluut niet kan voorstellen.
Kan dat van op de stoeprand parkeren komen? Ik pieker mij suf.

Dat kan heel erg goed! Een van de redenen om er netjes langs te parkeren.

Terug
Bovenaan