LED brandt zwak

SX Superfly

Net ingestapt
In mijn Peugeot 207 wil ik LEDjes voor de kentekenplaat verlichting en voor de interieur verlichting.

Ik heb canbus (storings vrij) LEDjes gekocht (T10 W5W) maar als ik deze vervang voor de standaard lampjes dan branden de LEDjes heel zwak.

Als ik één LED installeer bij de kentekenverlichting brandt hij op de juiste sterkte. Zodra ik de tweede LED erbij doe gaan ze beide heel zwak branden.

Als ik het interieur lampje vervang voor een LED brandt deze ook heel zwak. Als ik de verlichting van het interieur op 'uit' zet blijft het lampje nog steeds nóg zwakker branden, gaat dus niet helemaal uit.

Hoe komt dit?

Dit zijn ze:

$(KGrHqR,!qgE-y5MmBtQBP9oW(Vkrw~~60_12.JPG
 
Ja dat heb ik al geprobeerd en dan branden ze helemaal niet. Ik heb ze dus wel op de juiste manier geplaatst.

Kan het nog wat anders zijn of zijn het domweg geen canbus (storingsvrije) ledjes..?
 
Canbus ellende... Hoera :(
Leve de vooruitgang.

Een led verbruikt veel minder stroom dan een klassieke gloeilamp of hallo-geen-lamp. Het canbus systeem meet de stroomsterkte naar een deel van de verlichting en zodra de stroom niet binnen bepaalde grenzen is, geeft het systeem storing en de stroom wordt utigeschakeld. Een led, echter, brandt nog wel op hele lage stroomsterktes, de meetstroom die het systeem stuurt om te meten of de weerstand binnen de gewenste waardes valt laat de led heel zachtjes branden.

Kortom: je hebt de verkeerde leds. Je zal de leds moeten hebben die dezelfde hoeveelheid stroom verbruiken als de juiste gloeilampjes. Ik denk dat de makkelijkste methode is om te meten hoeveel stroom de originele lampjes verbruiken, en met een weerstand parallel aan de lampjes de stroomsterkte met leds (denk aan de stroom door de leds) afregelen op dezelfde waarde. Je kent de formules vast nog wel van de middelbare school.

Wat misschien werkt: monteer een van deze leds en een led zonder canbus-beveiliging.


Edit: een storingsvrije led (canbus led) is een led die naast de noodzakelijke stroombegrenzing voor de led ook een parallel-weerstand heeft om een gloeilamp te imiteren. Een storingsvrije led heeft dus ook een "wattage", waarbij opgemerkt moet worden dat het vermogen in een weerstand wordt opgestookt in plaats van de lichtbron.
 
Zo! Duidelijk antwoord, bedankt.

Die formules weet ik niet meer, lette kennelijk nooit op bij natuurkunde/scheikunde.

Ik heb de ledjes via ebay gekocht, komen uit Hongkong en kosten een halve euro inclusief verzenden geloof ik dus ik kan nog een stel ledjes kopen zónder canbus beveiliging.

Bij mijn oude auto (corolla uit 1999, 323f uit 1996) werkten ledjes wel altijd overal, daar gebruikte ik wel ledjes zónder beveiliging. Ik heb nu mét beveiliging gekocht ivm boordcomputer enzo.

Een ledje gecombineerd met een hallo-geen-lamp werkt ook niet, dan weigeren beide lampjes. Zal ook wel iets met beveiliging via de boordcomputer zijn...

edit: wat worden er belachelijk hoge prijzen gevraagd voor die simpele ledjes hier in Nederland. Uit principe ga ik écht geen 3 euro voor één simpel ledje betalen. Ik heb zojuist 4 ledjes besteld (ZONDER canbus beveiliging) in Hongkong voor 1USD :) Moet wel weer even geduld hebben dus.
 
SX-Superfly zei:
Die formules weet ik niet meer, lette kennelijk nooit op bij natuurkunde/scheikunde.
V=I*R. Spanning is stroom maal weerstand.
P=I*V Vermogen is stroom maal spanning.

Stel: er zitten twee lampjes in van 1 watt: de totale stroom moet 160mA zijn. De leds verstoken zelf 10mA per stuk: er moet dus 140mA door de parallelweerstand lopen. Ergo, een weerstand van ongeveer 80 ohm zou de truc moeten doen (deze bijvoorbeeld):



Bij mijn oude auto (corolla uit 1999, 323f uit 1996) werkten ledjes wel altijd overal, daar gebruikte ik wel ledjes zónder beveiliging. Ik heb nu mét beveiliging gekocht ivm boordcomputer enzo.

Een ledje gecombineerd met een hallo-geen-lamp werkt ook niet, dan weigeren beide lampjes. Zal ook wel iets met beveiliging via de boordcomputer zijn...

edit: wat worden er belachelijk hoge prijzen gevraagd voor die simpele ledjes hier in Nederland. Uit principe ga ik écht geen 3 euro voor één simpel ledje betalen. Ik heb zojuist 4 ledjes besteld (ZONDER canbus beveiliging) in Hongkong voor 1USD :) Moet wel weer even geduld hebben dus.

Heerlijk, de zegeningen van een ouderwetse schakeling. GEEN hightech ellende van een "afblijven-canbus-systeem".

184543_BB_00_FB.EPS_100.jpg

Leds zijn inderdaad belachelijk duur. Je koopt de normale leds vanaf zo'n 5 ct/stuk, in een stukje automotive plastic gefrommeld kosten diezelfde leds ineens meerdere tientjes.
Ik boor gewoon in de originele reflector van de lichtunit een paar gaten van rond 5 mm en dan de leds er in klemmen. Per led een weerstandje van 1k in serie zetten, weerstandje vastplakken op de achterkant van de reflector (trilt anders stuk) en de originele lamp als parallelweerstand gebruiken. Bij zeer enthousiast ombouwen kan je ook de weerstand vervangen door een draadgewonden weerstand, maar let op: een 21 watt lamp vervangen door een weerstand, betekent dat je een 25 watt weerstand moet hebben (ohmpjes mag je zelf uitrekenen). En die worden warm/heet....

Let wel op bij dit vervangen, leds hebben een stralingshoek (smalle lichtstraal of breed) en er zijn ook (goedkope) leds in de handel die gevaarlijk veel licht afgeven. Dan heb jij wel mooie remlampjes, maar de meneer achter ziet even niets meer door die lichtzee en doet een poging via jouw kofferbak de voorbumper te bereiken.....


(Mijn motor heeft een primitieve lampje-doet-het-niet-schakeling. Gaat er een lamp stuk, rij ik met een grote rode pit op mijn tellerunit dat er een lampje weigert. Maar de leds blijven werken en dus kan ik veilig doorrijden. Heerlijk, die simpele, ouderwetse, doehetaltijd techniek).
 
Thanks voor de uitleg. Het klinkt allemaal zo simpel maar ik kan er beter zelf niet aan beginnen om mijn eigen ledlampjes te fabriceren. Ik hoop dat het opgelost is als ik straks twee soorten ledjes heb. Zo niet, dan klopt ik weer aan en moet ik misschien toch maar met weerstandjes gaan werken.
 
Aanvullend vraagje voor mijn 2003 Skoda.... de auto heeft wel canbus, maar geen lampcontrole (althans, geen lampje dat op mijn dashboard gaat branden als er een peertje uitgevallen is ergens)

Ik zit even met hetzelfde probleem. Voorbeeld: voor de 2 festoon lampjes van de kofferbak verlichting moest ik na het plaatsen van led lampjes bij één van de beide lampjes een 5w draadweerstand monteren (parallel op het led lampje) Als ik dat niet deed, branden de led lampjes maar korte tijd fel; na een paar minuten gingen ze ineens zwak. Met het plaatsen van een weerstandje was dat dus opgelost. Origineel verbruikten beide halogeen festoon lampjes 20 watt bij elkaar. Maar ik hoefde dus geen 20W weerstand te hebben.

Nu zit ik nog even te kijken voor een oplossing voor de achterlichten en remlichten. Daar is sowieso geen (veilige) plaats voor een simpel draadweerstandje (bij het kofferbaklampje was daar plek zat voor en kan het weerstandje zijn warmte veilig kwijt) Dus zit ik te kijken naar die heavy duty resistors met van die handige draadklemmen die je op een veilige plek, iets uit de buurt van waar het lampje zelf komt, kan plaatsen.

Zoiets als dit:
heavy_duty_resistor_5w12v_1pc__2_clips_eu_0112_11.jpg


Bij mijn Skoda is het achterlicht/remlampje een duplo lampje (P21/5W) Zolang ik slechts één lampje vervang met een P21/5W led variant, werkt het perfect. Maar zodra ik beide led lampjes plaats, branden ze zwak. Ik dacht erover om wederom een weerstand te plaatsen. Welke is te adviseren? Ik kan ze vinden van 50W, 25W, 10W. Van 5W kan ik ze niet of nauwelijks vinden.

Wellicht heb ik er 2 nodig, een voor het circuit van het achterlicht (5W halogeen) en een voor het circuit voor het remlicht (21W halogeen) Ik weet uit de 'test' dat de weerstand van één gewone P21/5W lamp voldoende moet zijn, dus ik hoef (net als voor de kofferbakverlichting) denk ik maar aan één zijde een weerstand te plaatsen.

n.b. ik heb overigens deze led lampjes (geïmporteerd uit de USA)
https://youtu.be/bli7bHKPABY
https://youtu.be/F4wQ6SPIhE8

Opvallend genoeg hoefde ik voor de led achteruitrijverlichting variant (een witte P21W lamp, ook van Phillips) geen weerstand te plaatsen; die werken beide probleemloos en plug en play.

Wat zouden jullie adviseren qua lastweerstand, welk type en met welk vermogen?
 
Terug
Bovenaan