Leasevraagstuk bijtelling ja/nee

M J W 3986012

Net ingestapt
Hallo allemaal,

Ik heb vanuit mijn werk de mogelijkheid een auto van de zaak te krijgen.
Nu zit ik wel met een luxeprobleem:

In december is bij mijn vorige auto total los gereden en heb ik een andere auto aangeschaft : een kia ceed van 2018 met 18K op de teller.
Mijn werkgever betaald ca. 280 euro per maand reiskosten vergoeding. Indien ik privé naar een klant rij 30 cent (ca.25 cent netto na belasting)
Na aftrek van de kosten, hou ik van de 280 euro ca. 100 over. Ik heb afschrijving niet meegeteld. In ben daarnaast zeer tevreden over mijn kia.

Qua kilometers rij ik : 18.000 km woon werk(19 cent) / 10.000 werk-klant (25 cent netto) / 6.000 privé (geen vergoeding)

Nu zijn er een aantal scenario's:

1) benzine/diesel tot ca. 40K. Bijtelling ca.300 euro. Kost netto 400 euro + eigen auto wordt overbodig.
Nu de Kia verkopen zal mijn inziens verlies opleveren.
2)benzine/diesel tot ca. 40K Geen bijtelling. Dit kost me 100 euro. Wel minder onderhoud aan privé auto.
Ik blijf de Kia rijden.
3 electrisch tot ca. 40K. Bijtelling 52 euro. Dit kost me 152 euro de maand. Mijn eigen auto wordt ook overbodig,
maar voor 52 euro bijtelling is dit wel te doen.
4 Geen leaseauto, ik rij zelf voor 19/25cent.

Optie 3 lijkt me interessant, alleen dan zit ik weer met mijn eigen auto in de maag.
Mijn vriendin rijdt een Twingo van 2017, dus doorschuiven hoeft niet.

-Wat zouden jullie in mijn geval doen? Of is er nog een andere interessante optie.

Ik graag graag van jullie,

Mar

Je dilemma zit vooral in ‘wat te doen met de kia’.
Als je deze verkoopt heb je daarmee het grootste verlies.

Het voordeel van een leaser is dat de bruto bijtelling meetelt in je bruto jaarsalaris. Mocht je ontslagen worden sta je qua WW er beter voor. Aan de andere kant, je hebt dan geen werk en geen auto. :rolleyes:

Mijn advies zou zijn: blijf nog één of twee jaar doorrijden in de Kia en check tzt wat het meest gunstig is.
Maar dit advies geef ik zonder berekende onderbouwing..

28000km is erg veel om het zelf op te hoesten. Die 19/25ct helpen daar niet echt bij. Sowieso leasen dus. Afschrijving niet meerekenen is natuurlijk niet handig.

Elektrisch rijden of eigen auto aanhouden is een praktische overweging. Ritjes naar Zuid-Frankrijk, wintersport, camping, pretparken etc wordt lastig met EV. Misschien heb je familie op 150km afstand, ook lastig.

Je kan zelfs overwegen om de leasebak te nemen en de Twingo óf Kia (1 weg doen) te gebruiken voor privé. Je mag nog steeds 500km wél prive rijden voor de enkele pretpark en dierentuinrit of 100 ritjes van 5km naar de sport of school. Eventueel af en toe eens iets huren.

Doorschuiven van de Twingo hiervoor vind ik ook een optie. Een twee jaar oude Twingo lijkt me goed te verkopen en het is minder zonde dan de nieuwere en duurdere Kia weg doen.

Je kan ook 3 auto's nemen en de privé bak terugverdienen via snappcar/mywheels.

2 of 3 zijn in principe gelijk, alleen ben je bij 3 meer geneigd ook te betalen voor privégebruik.
Met de eigen auto rijden is leuk, maar bij een ongeval tijdens kilometers voor het werk baal je wel. Als je thuis makkelijk een tweede auto kwijt kan, is optie 2 of 3 een interessante. Maar ga dan niet steeds uit je werk met een ommetje langs de supermarkt naar huis bijvoorbeeld.

Hoe verhoud die vergoeding van eur 280 zich tot die 0.19 / 0.25 cent per kilometer?

Als ik alleen die 0.19 / 0.25 optel dan komt dat neer op eur 493 per maand.

Als ik dat vergelijk met leasen en bijtellen (wat je 400 kost ipv 493 oplevert) heb je dus een verschil van Eur 893 om je Kia van te blijven rijden. Nu verkopen betekend veel afschrijven. In feite moet je zeggen dat je dat sowieso al gedaan hebt. De komende kilometers worden steeds goedkoper. Die maken het financieel aantrekkelijk om te blijven rijden (zeker zolang je nog een goede garantie hebt ook). OM het zeker te weten moet je het even cijfermatig uitrekenen, maar ik geloof niet dat je Kia duurder gaat zijn dan eur 893 per maand als je ervanuit gaat dat je er nog een jaar of 3, 4 meer gaat doen.

M J W 3986012 zei:
Hallo allemaal,

Ik heb vanuit mijn werk de mogelijkheid een auto van de zaak te krijgen.
(..)

Dit lees ik alsof dit redelijk vrijblijvend is en niet dwingend wordt opgelegd door werkgever.

Kortom, vraag aan werkgever wat het jou financieel (qua salaris) oplevert indien er niet voor de leaseauto wordt gekozen.

Zoals al geschreven is... bruto bijtelling wordt opgeteld bij je bruto inkomen. Dit kan eventueel wijziging voor andere financiële producten inhouden.

Vraag is ook of je 3 auto's makkelijk voor de deur/in de wijk kan parkeren. Het komt nogal overdadig over in mijn ogen. ;)

Ik zou zeggen, zelf blijven rijden. Het scheelt je de bijtelling van ongeveer € 3500,-. Dat is over de 6000 km privé toch ook € 0,58 wat je stiekem toch zelf betaald. En neem van mij aan, dat kost de Kia jou niet. Tevens behoud je zelf dan je vrijheid met wat je met de auto kan en wil doen.

Ik heb er zelf voor gekozen om geen leaseauto meer te nemen. Mensen rekenen zich rijk met de leaseauto en denken dat die gratis is. In plaats van bijtelling te betaling krijg je dan geld voor de kilometers die je rijdt met je eigen auto. Als je dat optelt en aftrekt krijg je toch een behoorlijk bedrag bij elkaar. Zeker als de Kia jou goed bevalt heb je reeds de beste optie. En als je over 2 jaar wat anders wil heb je alle vrijheid. Dat gaat met leasen niet lukken.

Persoonlijk zou ik voor optie 2 gaan, voor jou budget is er genoeg keuze uit leuke auto's je hebt geen last van bijtelling en je eigen auto slijt minder maar je hoeft dan weer niet nu je Kia te verkopen en dan de Twingo verkopen.
Optie 3 lijkt leuk, maar voor jou budget is er nog erg weinig keuze in het aanbod van elektrische auto's. Je komt dan bij een Leaf, Soul, Ioniq of Golf uit.

Hallo allemaal,

Bedankt voor de reacties.

Even nog wat aanvullende info:
-Parkeren is geen probleem, ik heb een garage van 7x7mtr en nog een oprit waar 2 autos op passen.
-Ik zou in principe ook de werk-klant kilometers met een poolauto kunnen doen. Dan lijdt mijn auto niet (dit doe ik momenteel vaak sinds ik de Kia heb).
-Het aantal kilometers werk - klant zal in de toekomst oplopen naar ca. 15.000 km en ongeveer 3 x week bij de klant.
Stel ik pas bovenstaande toe en ik wil leasen, dan zou optie 2 en 3 kunnen met behoud van de Kia:

Optie 3
Reiskosten 272 euro -135 euro brandstof (verbuik ca. 6 liter / 1.38 benzineprijs(DE)) - 20 euro (onderhoud minder) = netto 117 inleveren. (verz + wegenbel bijven gelijk)
Hier komt dan bij 52 euro bijtelling bij. Dus in totaal 169 euro per maand.
Stel ik rij dan van de 6000 privekilometers 2/3 electrisch = 331 euro besparing (4000km a 6L/1.38). Dus ik bespaar dan 331/12= 27 euro.
Dus in moet dan toch best veel rijden om het verschil terug te verdienen.

Optie 2 is ook een mogelijkheid; lekker onbezorgd vlammen zonder rangeproblemen woon werk klant. Geen gedoe om een poolauto te reserven.
Luxe auto (mijn Kia is ook zeer luxe) t.o.v. electrisch. Dan hou je die 52 euro per maand over, hier kan ik de privekilometers met mijn Kia ook mee maken.

Aan de andere kant,
Stel, ik rij gewoon prive door, gebruik poolautos. Dan hou je 117 euro over t.a.v. optie 2 en zelfs 169 euro t.a.v. optie 3.
Dan heb ik over 4 jaar een kia met 120.000 km ipv van 50.000 km. (of 30.000 km indien electrisch) Is dit dan zo'n groot verschil in afschrijving?

Zoals V40 D4R design aangeeft. Ik zie niet direct het grote voordeel dat ik heb als ik een leasewagen heb (op status en gemak na).
Het is natuurlijk wel verleidelijk.
En ik kan natuurlijk ook vragen wat het financieel oplevert als ik geen leaseauto rij, zoals Durashift aangeeft.

Toch wel lastiger dan ik dacht... Had ik dit aanbod gehad toen mijn auto total los was, was het simpel geweest.
Ik ga er nog een paar nachtjes over slapen.

Bedankt voor de reacties.

Ik zou ook vragen naar het waarom van dit aanbod van je werkgever.

Wil die jou ontzorgen of gaat de km.vergoeding op termijn omlaag OF wordt de poolautoregeling stopgezet?

Waarom kosten optie 1 t/m 3 je 100 euro (extra), ook in geval je geen bijtelling betaalt? En waarom reken je met een dure auto van 40.000,-? Een goedkopere auto maakt de rekensom ook weer anders.

Als je een beetje gunstig van de Kia afkunt zou ik kiezen voor een leaseauto. Gewoon vanwegen het gemak en omdat dit uiteindelijk in bijna alke gevallen goedkoper is.

voiture zei:
Waarom kosten optie 1 t/m 3 je 100 euro (extra), ook in geval je geen bijtelling betaalt? En waarom reken je met een dure auto van 40.000,-? ...

Eigen bijdrage denk ik (die weer van de bijtelling af mag)

Het blijft een eindeloos complex vraagstuk. Als je het wel ziet zitten om de trein of een vliegtuig te pakken of een greenwheels voor de deur hebt staan dan is de situatie weer heel anders dan iemand met nachtdiensten, slecht OV en een baby.

Hou ook rekening met je verzekeringspremie, die kan bij 10.000km ook voordeliger dan bij 30.000.

Wat doet de inruilwaarde van een Kia die over de 150.000km gaat? Ik dacht dat dan de 7 jaar garantie vervalt..

't is m.i. simpel:
Je neemt hoedanook een leaser voor je beroepsverplaatsingen want 15.000 km per jaar voor klantenbezoeken in je eigen voertuig word je volgens mij niet echt beter van.
Je eigen wagen schrijft immers enorm af met de sterk oplopende kilometerstand.
En nu denk je misschien dat je overhoudt aan 19ct/25ct maar daar denk je wellicht anders over zodra na 100.000 km de grotere kosten eraan komen (remmen, banden, uitlaat, schokdempers, ...) of tot een ongeval met schade waarbij je in fout bent en zelf je herstelling moet ophoesten.

Voor je privé-verplaatsingen maak je een keuze:
1. Je rijdt met de firmawagen en betaalt bijtelling.
Voordeel 1 : geen onverwachte kosten voor je eigen portemonnee
Voordeel 2 : je verkoopt de Kia ; zelfs als je eraan toelegt, maka je eigenlijk winst, want je had niet op die opbrengst gerekend.

2. Je rijdt privé verder met de Kia

Heb je toevallig jonge kinderen die naar de dag opvang gaan? neem dan vooral geen lease auto! de bijtelling telt ook door bij je inkomen en de bijdrage voor de opvang is inkomens afhankelijk.... mag je fijn nog meer afdragen:p
Je kunt de lease auto wel nemen maar dan zonder bijtelling, dan moet je alleen een ritten registratie bijhouden en dan hou je de andere 2 auto's voor prive

Terug
Bovenaan