Leasepolicy wijziging

Roy 6105999

Startmotor
Hallo,

Ik werk bij een internationaal concern en heb een leaseauto van de zaak via een van de grotere lease maatschappijen. Recent zijn er een aantal wijzigingen doorgevoerd om leaseauto policies tussen landen te harmoniseren (met name gericht op veiligheid). Het is nu niet langer toegestaan om een caravan of aanhanger te trekken. Voorheen was dit expliciet toegestaan in de policy. De trekhaak mag in de toekomst nog wel geïnstalleerd worden en is voor een fietsendragers wel toegestaan.

Ik vroeg me af of er meer mensen zijn die een leasecontract hebben met prive gebruik waarin dit expliciet niet is toegestaan. Het verbod bij ons gaat vanaf volgend jaar in het bedrijf biedt de mogelijkheid om de auto vervroegd over te nemen. Ik heb echter nog een leasecontract voor 3,5 jaar en heb diverse (financiële) keuzes gemaakt (recent een nieuwe caravan, duurdere leaseauto met voldoende trekkracht, trekhaak, BE rijbewijs e.d.) en vind het een vreemde gang van zaken dat deze wijziging gedurende een lopend contract doorgevoerd kan worden.

Ik vrees er wat voor - bij mij ging het niet over een trekhaak maar omdat de auto (Alfa Romeo for that matter) teveel uitstootte - CO2 - met een impact op de (gewijzigde) fiscale aftrekbaarheid voor het bedrijf en moest ik letterlijk direct de auto inleveren want te grote kostenpost voor ons bedrijf. Ik reed er zo graag mee.

Ik heb daar een enorme hekel aan -> "pacta sunt servanda" zoals de Romeinen al zeiden, blijf als overheid af van lopende afspraken / contracten etc. Met zonnepanelen en injectietarieven is het hier hetzelfde gezeik. Voor nieuwe contracten, OK, weet je tenminste waar je aan toe bent.

Ik vrees er wat voor - bij mij ging het niet over een trekhaak maar omdat de auto (Alfa Romeo for that matter) teveel uitstootte - CO2 - met een impact op de (gewijzigde) fiscale aftrekbaarheid voor het bedrijf en moest ik letterlijk direct de auto inleveren want te grote kostenpost voor ons bedrijf. Ik reed er zo graag mee.

Ik heb daar een enorme hekel aan -> "pacta sunt servanda" zoals de Romeinen al zeiden, blijf als overheid af van lopende afspraken / contracten etc. Met zonnepanelen en injectietarieven is het hier hetzelfde gezeik. Voor nieuwe contracten, OK, weet je tenminste waar je aan toe bent.
Begrijpelijk en dit is inderdaad precies wat mij hier stoort, dus ik ben niet van plan mij hier zomaar bij neer te leggen. Als bedrijf waarderen wij het ook niet wanneer de overheid tijdens het spel de spelregels wijzigt. Onderbouwing voor deze wijziging is er niet en ik heb nooit eerder gehoord van een "trek verbod" voor lease auto's.

Andere wijzigingen betreffen onder meer de overstap naar een volledig elektrisch wagenpark. Daar heb ik persoonlijk mijn bedenkingen bij, maar het past binnen een bredere trend die bij veel grote bedrijven zichtbaar is door wijzigingen zoals de pseudo-eindheffing. Deze wijziging geldt echter alleen bij afloop van huidige contracten en het aangaan van nieuwe lease contracten.

Kan zijn dat de verzekeraar eisen stelt ivm ongelukken door mensen zonder geldig rijbewijs? En die mag dat tussentijds wijzigen nav schadeverloop.

Als bedrijf waarderen wij het ook niet wanneer de overheid tijdens het spel de spelregels wijzigt.
Dat staat hier los van toch? Ik werk zelf bij een leasemaatschappij en heb hier nog nooit van gehoord. Die internationale organisatie zal waarschijnlijk van buiten de EU zijn? Dit klinkt als een typisch Oosterse manier van "veiligheid" en "harmonisatie" sowieso altijd al een pesthekel aan want er zijn gewoon verschillen tussen landen, of krijgen jullie ook allemaal exact hetzelfde salaris?

Hoe dan ook heel vreemd en ik zou dit zeker met mijn werkgever bespreken. Ik vraag mij zelfs af of zij voor lopende contracten zomaar dit soort wijzigingen mogen doorvoeren. Ik zou hier je contract even heel goed op nalezen want toen ik nog bij een internationale leasemaatschappij werkte werd er ook erg makkelijk geroepen dat iets mocht en moest van hoofdkantoor door HR terwijl dit gewoon tegen lokale regels en contracten inging.

Dat staat hier los van toch? Ik werk zelf bij een leasemaatschappij en heb hier nog nooit van gehoord. Die internationale organisatie zal waarschijnlijk van buiten de EU zijn? Dit klinkt als een typisch Oosterse manier van "veiligheid" en "harmonisatie" sowieso altijd al een pesthekel aan want er zijn gewoon verschillen tussen landen, of krijgen jullie ook allemaal exact hetzelfde salaris?

Hoe dan ook heel vreemd en ik zou dit zeker met mijn werkgever bespreken. Ik vraag mij zelfs af of zij voor lopende contracten zomaar dit soort wijzigingen mogen doorvoeren. Ik zou hier je contract even heel goed op nalezen want toen ik nog bij een internationale leasemaatschappij werkte werd er ook erg makkelijk geroepen dat iets mocht en moest van hoofdkantoor door HR terwijl dit gewoon tegen lokale regels en contracten inging.
Dank voor de input! De global policy komt inderdaad met name vanuit Amerika waar het halen van een rijbewijs relatief eenvoudig is een standaard rijbewijs het toelaat om een combinatie van ~12.000 kilo te rijden(!?). Trailers zijn daar daar over het algemeen van een ander formaat dus begrijpelijk dat je daar als bedrijf bepaalde voorwaarden aan wilt stellen...

Ah een echte corporate. Sam de stageman heeft weer wat voorgesteld in het kader van Lean en harmonisatie. Verschrikkelijk. Hopelijk kom je er met de lokale wetgever uit. Snap vanuit US oogpunt dat je niet wilt dat al je werknemers met 12 ton gaan rondrijden maar een caravan weegt natuurlijk bijna een 10e daarvan.

Wij hadden ook zoiets vanuit Frankrijk waar men jaren geleden TomToms wilde verbieden omdat daar flitsinformatie op stond en dat is natuurlijk verboden in Frankrijk. Enorm getouwtrek om duidelijk te maken dat wetten en regels niet overal gelijk zijn.

Hopelijk kom je eruit!

Wat heeft jullie Ondernemingsraad er van gevonden? De zakelijke auto is een arbeidsvoorwaarde en een wijziging daarin moet de OR mee instemmen. Kan zijn dat dat iets makkelijker gaat als de autoregeling losgekoppeld is van de arbeidsvoorwaarden zelf.

Het is vooral bijzonder dat het direct geldt en niet pas bij uitloop van de rijdende voertuigen.

Voorheen was dit expliciet toegestaan in de policy. De trekhaak mag in de toekomst nog wel geïnstalleerd worden en is voor een fietsendragers wel toegestaan.

Is die haak dan ook precies gespecificeerd in de nieuwe regeling?

Want er zijn natuurlijk, zeker voor EV's, wel 'specifieke' trekhaken voor fietsen / bagagedragers waar de kogel van een reguliere aanhanger dan weer niet op past (d8 ik).

Als de trekhaak niet specifiek gespecificeerd is, qua omschrijving, hoe denkt men dan te controleren of de medewerkers braaf die haak alleen met een fietsendrager gebruikt.. of tóch niet de hanger erachter koppelt..?

Natuurlijk, gaat het mis en komt dan aan het ligt dat men buiten de leasepolicy aan het kleien is, dan ben je wel ff de sjaak, zeg maar.

Ben je lid van de vereniging zakelijk rijden? (VZR)? Die kan je misschien ook helpen.

Terug
Bovenaan