Leasen

Mike 5837442

Net ingestapt
Hi,

Ik hoop dat ik hier goed ben…

Ik heb m’n baas bijna zover dat ik opzoek mag naar een lease auto. Maar even voor
M’n eigen beeldvorming; stel ik heb straks een bijtelling van 200 euro. Moet ik dit dan bruto bij m’n salaris optelling of moet ik dit eraf halen, dus moet ik hier echt maandelijks voor ‘betalen’?

Hoop dat iemand wat duidelijkheid voor me kan scheppen.

Mike

Dag Mike,

Goede vraag. Daar puzzelde ik in 2013 ook op.

Bijtelling is eigenlijk dat de belastingdienst het als een soort loon ziet waarover je belasting betaald. De bijtelling.

Het bedrag wat er bruto bij je loon wordt geteld is (bij niet EV), 22% van de fiscale waarde van de auto.
Dus stel je least een auto van 25.000 fiscale waarde, dan is de jaarlijkse bruto bijtelling 5500,- .
Dat is 485 euro per maand wat je op je loonstrook als extra post ziet staan. Het verhoogd dus (fictief) je loon en daarmee betaal je over een hoger bedrag loonbelasting.

Er zijn diverse rekenmodules voor te vinden. Ik vind deze van LeasePlan fijn.
Je betaald dus niet maandelijks iets extra, het wordt verrekend op je loonstrook door je werkgever.

Wat je dus vooral in de gaten moet houden is:
De hoogte van de fiscale waarde van de auto. Dat is ongeveer de consumentenprijs min wat kleine kosten.

Bij een EV is de bijtelling wat complexer. 16% tot 35.000,- (of 30.000 in 2023), en 22% over het bedrag boven die grens.

Je werkgever kan ook nog een eigen bijdrage vragen voor privé gebruik. Die mag bruto van de bijtelling af, maar komt er netto weer ‘bij’. Ook daarop zijn de rekentools voorzien.

Snel voorbeeld:
Mijn huidige leaseauto van 2018 heeft een fiscale waarde van 37.205. Ik heb een eigen bijdrage van 145,- om privé te mogen rijden. (best fors overigens)
Elke maand kost die auto me ruim 440,- netto. Anders gezegd: als ik geen leaseauto had of de auto niet privé zou gebruiken kreeg ik elke maand ruim 400,- meer loon. Anderzijds had ik dan privé kosten en dat is vaak meer dan zelf een nieuwe auto rijden. Zéker met de huidige brandstofkosten natuurlijk.

Tot slot:
Je werkgever zal een leaseregeling hebben, je zal een auto mogen uitzoeken binnen die regels. Daarin staat bijvoorbeeld een normleasebedrag van 600,- per maand (vaak ex btw en ex brandstof) gebaseerd op bijvoorbeeld 48 maanden en 30.000 km/jaar. Dat is je startpunt om op zoek te gaan naar een auto. Ervan uitgaande dat je werkgever werkt met een leasemaatschappij en niet zelf de auto's koopt.

Vraag daar dus ook goed naar.

Terug
Bovenaan