leaseauto wel of niet prive, hoe berekenen?

bmw330

Net ingestapt
Hoor steeds vaker dat een leasebak ook prive gebruiken minder aantrekkelijk is dan men vaak denkt.
Vaak betaal je zoveel bijtelling en kost het zo veel salaris dat je voor het loon dat je minder ontvangt een leuke auto zelf kunt rijden.
Maar hoe bereken je dit?
Gewoon de bijtelling berekenen en kijken wat de eigen autokosten per maand zijn en dat vergelijken ?

Nadeel lease auto vindt ik dat je vaak iets krijgt wat je zelf never nooit zou kopen... Als t dan financieel ook niet erg aantrekkelijk is dan zou ik de leaseauto alleen voor werk gebruiken en voor prive iets kopen wat je wel mooi vindt

Je kan het beste de kosten berekenen zoals het is: dus idd even een bruto-netto berekening op het bedrag wat je zult inleveren omdat je gaat leasen + de netto bijtelling.
En voor de kosten van het hebben van een auto ligt het wat complexer:
- autokosten in totaliteit, dus ook afschrijving, parkeerkosten, bandenslijtage en nog veeel meer..
-/- opbrengsten voor dienstreizen en woon-werkverkeer

Je kunt ook kijken wat het kost om de leaseauto niet privé te rijden en daarnaast een goedkoop autootje voor privégebruik erbij te kopen.
En wat kost het om je privé kilometers in een huur/deelauto te rijden?

Het enige dat je écht kunt berekenen, is wat de leaseauto je per maand kost. Dat is de optelsom van een (eventuele) eigen bijdrage en de fiscale bijtelling. Daarbij goed rekening houden met bruto en netto juist verwerken.

Alle alternatieven met privéauto moet je baseren op een stapel aannames. De ANWB heeft dan wel een aardige module die aangeeft wat een auto ongeveer kost per maand bij x kilometer en y leeftijd, etc.

Puur gevoelswaarde die je voor jezelf kunt afwegen zit verder nog in gemak, risico, vastheid versus flexibiliteit, en wat je zelf al schrijft over wat je in lease zou rijden versus privé zou kopen. Succes met wikken en wegen ;)

Voor een goede vergelijking moet je dan wel dezelfde auto nemen in privé als welke je van de zaak zou rijden. Anders ben je sowieso appels met peren aan het vergelijken. Dat kan als je wilt kijken of je goedkoper dan de bijtelling in privé een eigen auto kan rijden. Maar een eerlijke vergelijking is dat niet.
Wat veel mensen bij de berekening nog vergeten is bijvoorbeeld kinderopvangtoeslag. Bijtelling verhoogd je toetsingsinkomen, waardoor die toeslag lager wordt.

Ik vind het voor het vergelijk dezelfde auto pakken wel onzinnig. TS wil weten wat zijn mobiliteit kost. Eigen wagen rijden versus de leaseauto rijden.

In dit geval de bijtelling berekenen over de auto van de zaak en een goede schatting maken van de auto welke TS wil rijden. Dan heb je een goede afweging voor zijn portemonnee en of hij het dan waard vind om een privéleven te kopen.

Er zijn al hele fora over volgeschreven.

Je moet voor jezelf goed de exacte kosten bepalen.

Voor een lease auto:
Bijtelling, wat kost dit je netto aan salaris. Houd ook rekening met teruglopende toeslagen/kortingen! (bereken de bijtelling bijv via Raet

Als je geen lease auto neemt, krijg je dan je leasebudget uitgekeerd? Eventueel aangevuld met een km vergoeding?
Die twee bij elkaar, kun je daar privé de auto van rijden die je zou willen?

Hoeveel km rijd je privé? Een lease auto ook privé rijden is met 20.000 privé kilometers voordeliger dan wanneer je 5.000km privé rijdt.

Voor een eigen auto:
- Verzekering en belasting zijn vaste gegevens en kun je makkelijk bepalen
- Verbruik, Spritmonitor geeft een goed beeld van een eventueel verbruik
- Onderhoud. Je kunt pech en je kunt geluk hebben, probeer er een realistisch bedrag per maand voor te reserveren
- Afschrijving. Nog lastiger in te schatten. Hoe lang en hoeveel rijd je met de auto?

Tot slot, is er nog zoiets als gevoel/gemak. Ik vind het wel prettig dat ik een hagelnieuwe lease auto rijd elke paar jaar. Elke maand een vast bedrag aftikken en geen omkijken naar brandstofkosten of onderhoudskosten. Dit mag wat mij betreft ook wat kosten.

bmw330 zei:
Hoor steeds vaker dat een leasebak ook prive gebruiken minder aantrekkelijk is dan men vaak denkt.
Vaak betaal je zoveel bijtelling en kost het zo veel salaris dat je voor het loon dat je minder ontvangt een leuke auto zelf kunt rijden.
Maar hoe bereken je dit?
Ik rij een leaseauto van net geen 40k van de zaak privé, daarvoor wordt dus elke maand (40.000 * 0.22)/12 = 733 euro bij mijn brutosalaris opgeteld. Hoe dat netto precies uitpakt kun je haarfijn uitrekenen op bijvoorbeeld Berekenhet, maar het zal op een ruime 300 euro per maand uitkomen. Alle overige kosten zijn voor de baas, die bijvoorbeeld ook zo vriendelijk is om mijn buitenlandse tankbonnetjes te betalen (tankpas werkt alleen in NL).

Kun jij een 'leuke auto' rijden voor 300 euro per maand?

DeeTwee zei:
bmw330 zei:
Maar hoe bereken je dit?
Ik rij een leaseauto van net geen 40k van de zaak privé, daarvoor wordt dus elke maand (40.000 * 0.22)/12 = 733 euro bij mijn brutosalaris opgeteld. Hoe dat netto precies uitpakt kun je haarfijn uitrekenen op bijvoorbeeld Berekenhet, maar het zal op een ruime 300 euro per maand uitkomen. Alle overige kosten zijn voor de baas, die bijvoorbeeld ook zo vriendelijk is om mijn buitenlandse tankbonnetjes te betalen (tankpas werkt alleen in NL).

Kun jij een 'leuke auto' rijden voor 300 euro per maand?

Dat kan niemand.
De vraag of een eigen auto een goede optie is hangt helemaal af van de afsrpaken met de werkgever. Als de werkgever zegt: Een leaseauto of niets (zoals jij het dus voorstelt) dan spaar je met een eigen auto alleen de bijtelling uit en dan heb je wel een crisis budget om van te rijden.

Maar als de werkgever een fatsoenlijke vergoeding geeft voor het rijden met eigen auto dan krijg je, inclusief de uitgespaarde bijtelling, ineens een heel leuk budget om van te rijden.

Wil je per se in een nieuwe auto stappen, dan blijft leasen waarschijnlijk de beste optie. Maar vind je het leuk om 1 of 2 segmenten hoger te rijden en vind je het niet erg om een 2e hands te rijden dan kun je voor het zelfde geld wel in iets moois rijden.

Precies wat @DeeTwee zegt: je gaat voor een bedrag aan bijtelling voor een 'goede middenklasser' nooit zelf een vergelijkbare auto rijden. Tenminste niet als je naar bijtelling alleen kijkt.

Wat @Arjee aangeeft is ook belangrijk te betrekken in je overwegingen.

Voordelen privé gebruik auto van de zaak:
- zekerheid: je weet waar je aan toe bent. Geen onzekerheid mbt onderhoud en ook geen zorgen over restwaarde (ik kocht bijv. mijn Skoda diesel een paar weken voordat het VAG-sjoemelschandaal bekend werd. Dat dit niet gunstig is geweest voor mijn afschrijving zal duidelijk zijn :(
- gemak

Nadeel kan zijn dat je bij vertrek verplicht wordt je auto mee te nemen (staat los van de discussie of je al dan niet privé gebruik gaat maken van de auto).

Als ik zelf in de situatie zou zitten om een leaseauto te krijgen òf een leuk maandelijks budget + km-vergoeding bij gebruik van een privé-auto, zou ik het laatste overwegen. In dat geval kun je een stukje voordeliger uit zijn dan met een leaseauto.

SamG zei:
Precies wat @DeeTwee zegt: je gaat voor een bedrag aan bijtelling voor een 'goede middenklasser' nooit zelf een vergelijkbare auto rijden. Tenminste niet als je naar bijtelling alleen kijkt.
Uiteraard ben ik niet ingegaan op het scenario waarbij je niet voor een leaseauto kiest, maar om het budget uit te laten keren om zelf te besteden. Bij veel werkgevers kan dat, maar dan krijg je dat budget natuurlijk wel gewoon netto uitbetaald, waar je anders het brutobedrag aan een leaseauto zou kunnen besteden. Vaak kun je wel je kilometers declareren die dan vervolgens weer op het brutobudget ingehouden worden wat gunstig is.

DeeTwee zei:
SamG zei:
Uiteraard ben ik niet ingegaan op het scenario waarbij je niet voor een leaseauto kiest, maar om het budget uit te laten keren om zelf te besteden. Bij veel werkgevers kan dat, maar dan krijg je dat budget natuurlijk wel gewoon netto uitbetaald, waar je anders het brutobedrag aan een leaseauto zou kunnen besteden. Vaak kun je wel je kilometers declareren die dan vervolgens weer op het brutobudget ingehouden worden wat gunstig is.

Eigenlijk gaat het dan wel dubbel op natuurlijk.

Je krijgt je budget uitgekeerd én je hebt de kosten van de bijtelling niet. Als je dat bedrag samen aan een privé auto besteed en wellicht ook nog km vergoeding krijgt, dan kom je een heel eind om een gelijkwaardige auto te rijden.
Misschien wel dezelfde auto, alleen dan privé gekocht met de kop er af. Je moet dan wel "even" dat aanschafbedrag privé hebben liggen en er voor over hebben uiteraard.

Ik zie het vooral zo:

1. Past de auto privé? (4 kinderen in een polo is lastig)
2. Hoeveel kilometers moet/wil je er dan mee maken privé.

Als je een heel dorps sociaal leven hebt, alles met de bakfiets doet, vliegvakanties kiest en de 4 ritjes per jaar naar pretparken e.d. met de trein doet dan is een bedrijfswagen prive gebruiken zéér prijzig..

Ga je elk weekend heen en weer tussen Groningen en Maastricht voor familie. 3x keer op autovakanties en doordeweeks nog even 6 marktplaatsdealtjes af, ja dan is de bijtelling natuurlijk peanuts.

Je mag ook nog steeds 500km privé rijden zonder bijtelling. Dat kan dus nog steeds elke week boodschappen doen zijn en nog 10x 10km naar oma.

De leasebak die ik krijg is niet om naar kantoor te rijden maar omdat ik vanuit huis ga werken in de buitendienst is de auto noodzakelijk. (anders kan ik mn werk niet doen)
Prive rijdt ik regelmatig met n aanhanger (1800kg, paardentrailer)
De leasebak mag dat sowieso niet trekken.

Dus eigenlijk moet ik er prive wel een auto bij hebben, of de aanhanger verkopen en het aanhangerwerk laten doen, niet echt een optie.
Of een grote leasebak die 1800 kg mag trekken maar dan zal de bijtelling wel te hoog worden.

Komt ook nog bij dat de leasebak een standaard auto gaat worden, 4 wielen, motortje, stuur en rijden maar. Rijbeleving 0o_O

En hobby mag geld kosten maar het moet wel te verantwoorden zijn..

Het antwoord lijkt me dan al aardig voor de hand liggend.... een leaseauto van de werkgever waarmee je privé niet uit de voeten kunt voegt niets toe.

Er is nog een voordeel van niet privé rijden:
Je hebt twee auto's.
Zeker voor een gezin is dat fijn en met de eerder genoemde 500km kan je toch net nog een paar keer privé met twee auto's tegelijk op pad.
Nog efficiënter : verhuur de privé wagen op werkdagen op mywheels of snappcar, ik dacht dat eerste ook een select gezelschap kan bedienen, bijvoorbeeld alleen buren en familie.

Apart dat je niet gewoon een portal hebt waar je van je werkgever een eigen lease auto mag samenstellen waar je dan alle kosten in ziet. Ben zelf 24 jaar en heb sen Seat Ibiza FR gekozen. Kost me ong €250 euro all-in. Kan lachend uit en nooit meer gezeik met eigen kosten qua onderhoud en benzine.

Dus het lijkt me op dat lease is bijna altijd voordeliger, behalf dat de lease auto is niet wat je prive wil gebruiken (bvb 4 kinderen in een lease Polo).

Een nieuwe Auto van 40'000 euro waarde koste jij 733 euro bruto, vaak is dit bruto ongeveer 350-400 netto.

Een vegelijkbaar nieuwe Auto van 40'000 euro moet jij 10'000 euro per jaar operatie kosten betalen (afschrijving, wegenbelasting, brandstof, verzekering, onderhoudskosten, rente kosten).

Is makkelijk te zien, toch ?

Komt er op neer dat k bij een dealer een auto uit kan kiezen met een cataloguswaarde van 35000.
Moet diesel zijn.
Wat kan ik voor dat geld halen ?

Het moet wel een beetje goed rijden want moet er 30000 km jaar mee doen.
Zal er 99% van de tijd alleen in zitten en wil hem alleen voor werk gebruiken.

Dat is dus een C-segment hatchback lijkt me.
Even op deze site gezicht op diesels tot 34k vanaf 101 pk.

- Citroen C4
- Ford Focus
- Mercedes Benz A-klasse
- Opel Astra
- Peugeot 308
- Renault Megane
- Seat Leon
- Volkswagen Golf

En dat is het.
Kan je natuurlijk nog kijken naar kleinere B-segmenters of wellicht hier en daar een C-segment Crossover denk ik.

Terug
Bovenaan