Leaseauto of niet

406c

Kilometervreter
Vriendin staat op het punt haar rijbewijs te halen en zal zodra ze haar roze papiertje pasje heeft een auto van de zaak kunnen kiezen of als alternatief een privé auto rijden tegen 21ct/km.

De leaseauto zou een maximumbedrag van 30k fiscale waarde mogen hebben, waarbij een automaat is verplichting is gezien haar aanstaande rijbewijs met een aantekening (ik heb echt mijn best gedaan mbt handbak maar niet gelukt). Zover we nu zien beperkt de keuze zich dan tot een Toyota Yaris/Mazda2, Renault Clio/Mitsubishi Colt en Hyundai i10/Kia Picanto. Ze geeft weinig om luxes al zijn parkeersensoren en achteruitrijcamera wel gewenst gezien haar gebrek aan ruimtelijk inzicht (nee, inderdaad niet haar woorden maar de mijne), en vallen Dacia en Citroën af omwille van uiterlijk. Elektrische auto's vallen sowieso af vanwege gebrek aan laadpalen bij haar, mij en haar werk.

Alternatief zou zijn om privé een auto te kopen en 21ct/km te declareren. Bij een benzine auto van ~1100kg die ~1:15 verbruikt zou dat in de maandlasten zo'n 150 euro per maand schelen t.o.v. de auto van de zaak maar het brengt wel risico's (met name onvoorzien onderhoud) met zich mee. Bij dat bedrag is afschijving niet meegenomen. Voor aanschaf is het maximum €4500 waarbij een automaat verplicht is en een praktijkverbruik van minstens 1:15 en een wagengewicht <1250kg om het interessant te houden.

Zelf druk ik er gewoon het liefst in een nieuwe Clio omdat het zorgen wegneemt.
Wat is jullie visie? Alvast bedankt!

Laatst bewerkt:
erayft4bgofv.jpg

Als ik kijk naar het lage budget en automaat voor de priveauto zou ik de leaseauto kiezen.

Laat haar gewoon kiezen. het beste is om te gaan kijken.

Ik heb zelf in heel veel auto's gereden, en heb in 2020 een Renault Clio automaat gekocht.

En ben nog steeds bijzonder blij met de keus. Het is een hele fijne comfortabele, en volwassen auto. En de auto is bijzonder degelijk en betrouwbaar. Op mijn auto zitten camera's rondom, automatisch inparkeren, adaptieve cruise control, en de auto geeft aan hoe ver je van objecten zit. De Mitsubishi Colt is technisch identiek.

Succes.

Ik zie niet in hoe je met een hele goedkope oude auto met automaat comfortabel 1 op 15 kan rijden. Daarbij grotere kans op onkosten of pech, kans op schade of ander gedoe. Zou zonder twijfel altijd voor de lease kiezen.

Binnen het budget van 4.500 en goedkoop rijden kom je denk ik automatisch bij de laatste generatie daihatsu cuore uit. Een laatste generatie alto of de nissan pixo wellicht nog een idee maar daar vragen ze nog stevige prijzen voor. Een picanto/ atos of i10 wordt 1 op 15 een uitdaging en een i10 ook nog een uitdaging binnen het budget. Half automaten ben ik geen fan van, maar de 2e generatie smart fortwo heeft een mitsubishi blok, en is door zijn slechte reputatie wel redelijk betaalbaar.

Als je de optie hebt om een lease te kiezen ben je in principe altijd goedkoper uit. Plus je rijdt dan nieuw ipv oud. Lijkt mij een makkelijke keuze, vooral met dat plezier wagenpark wat jij er nog naast hebt, voor je plezier kom je dus niks te kort ;-).

Was ik nog even weer, want begrijp niet zo goed dat een i20 en rio niet worden mee genomen terwijl de kleinere varianten wel worden genoemd. i10/picanto wel rekening mee houden dat deze tegenwoordig een halfautomaat hebben goed proefrijden of dat haar ding is. Jammer dat ze de sandero niks vind, is qua bijtelling wellicht het meest gunstig en deze toch een stuk mooier dan de gemiddelde occasion van €4.500 met automaat. Oja de mazda 2 is de yaris uitvoering of de eigen versie?

Gezien het geringe budget voor een privé auto zou ik ook voor de lease auto kiezen. Let wel even op wat er in de arbeidsvoorwaarden staat mbt de lease auto. Moet je die meenemen of afkopen als je bij deze werkgever weg gaat? Dat kan nog wel eens een flinke knauw zijn.

Persoonlijk zou ik de Hybride Clio kiezen. Prachtige auto met stoer design.
Is ze van plan test ritjes te maken?

Voor 0.21 per km ga je privé niet zorgeloos een auto rijden wat je met een lease auto wel hebt. Ik zou voor lease auto opteren.
Moet je die meenemen of afkopen als je bij deze werkgever weg gaat? Dat kan nog wel eens een flinke knauw zijn.
Is 99% van de tijd het geval toch? Maar kan je meenemen in onderhandeling bij je volgende werkgever.

Ik zou voor lease gaan. Als ik snel een selectie maak met de criteria kom ik hierop uit. Een Dacia Sandero Stepway is zonder meer een leuke qua uiterlijk en bijtellingstechnisch aantrekkelijke optie (value for money). Anders zou ik binnen het budget ook wel kunnen vallen voor de Yaris Cross, die toch wat ruimer is dan de lagere Yaris/Mazda 2 Hybrid. Qua bijtelling maakt het niet zo heel veel uit. En opvallend: de Citroën C4X is een sedan maar dan heb je wel wat bijzonders...

Voor wat ik zo lees: lease.

Lease heeft een vaste prijs. Als je de auto voor privé lekker kan gebruiken (veel familieritten, tripjes, koopjesjacht, vakanties, sport(van kinderen) dan wordt leasen nóg interessanter.

Zijn jullie daarentegen dat absoluut niet van plan (liever met andere auto, geen familie, geen autovakanties, etcetera) en heb je een levenswijze waarbij je bijvoorbeeld alleen maar keihard spaart voor een mooi doel ofzo dan kan je privé overwegen.

Dan moet je wel de afschrijving, reparaties, fullrisk (of schades) meetellen.

Voordeliger bij privé kan bijvoorbeeld van toepassing zijn als je best dichtbij je werkt woont of makkelijk(er) met OV of fiets kan. Als je met je privé auto al 15000km per jaar voor je werk hebt dan houdt dat hele spaarplannetje eigenlijk al op. Met wat privé kilometers erbij rij je dan misschien wel een ton in 5 jaar en dat voor €15750 vergoeding (75000km) voor benzine en alles erbij is niet veel. Benzine zit dan bijvoorbeeld al op 13k (voor de ton aan kilometers)

Ik weet niet of jullie samenwonen, maar als dat het geval is zou ik gewoon een leaseauto nemen en dan niet in de bijtelling. Jij hebt al 3 auto's waarmee jullie je kunnen verplaatsen en dan is een extra auto niet de bijtelling zonde van het geld.

Bedankt voor jullie input!
Het aanbod occasions is in dat prijssegment met automaat erg beperkt. Enige wat nog enigszins interessant had kunnen zijn was een superbug. Maar zoals gemeld; brengt natuurlijk extra risico met zich mee.

Anders zou ik binnen het budget ook wel kunnen vallen voor de Yaris Cross, die toch wat ruimer is dan de lagere Yaris/Mazda 2 Hybrid
De Yaris Cross is geen optie. De instapper die net binnen de 30k valt heeft geen radio, elektrisch verstelbare ramen achter en dat soort zaken. Om over iets als stoel verwarming wat je op een andere auto kan krijgen nog maar te zwijgen.
, want begrijp niet zo goed dat een i20 en rio niet worden mee genomen terwijl de kleinere varianten wel worden genoemd. i10/picanto wel rekening mee houden dat deze tegenwoordig een halfautomaat hebben
Dat die een halfautomaat hebben was mij ontgaan. Dat ga ik niet aanraden.
Is 99% van de tijd het geval toch? Maar kan je meenemen in onderhandeling bij je volgende werkgever.
Bij mij niet, enkel het bedrag dat je eventueel boven het gestelde budget zit moet je voor de rest van de leasetermijn lappen.

Laatst bewerkt:
Wat belangrijk is bij de keuze is het aantal kilometers dat zakelijk en prive gereden gaat worden. Als je 40dkm rijdt heb je in een jaar de aanschaf terugverdiend ;-)
Trouwens de belastingvrije vergoeding gast volgend jaar omhoog naar €0,23 per kilometer. Dat wil overigens niet zeggen dat je dat ook gaat krijgen, de werkgever is vrij om de vergoeding vast te stellen.

Je gaat nu uit van een voordeel van €150 per maand.
Heb je rekening gehouden met:
Als je least, kost het je de bijtelling :
30.000 * 22% / 12 = 550 bruto, Netto is afhankelijk van je jaarinkomen/belasrinschijf. Ik ga er van uit dat je vriendin in de lasgste schijf zit, want als je boven de € 75.518 (2024) verdient dan was het budget geen €4.500;-)

Netto kosten bij leasen zijn max €550 x 36,79 (2024) = €220,35 per maand, ongeacht aantal km dat zakelijk gereden wordt en wellicht met een beperking op het aantal prive kilometers dat gereden mag worden.

Bij de berekening van het verschil moet je wel die €220 meenemen, een fout die ik mensen vaker zie maken bij deze berekening. Immers die 'kosten' ga je besparen!

Een automaat van max €4500 en max 1250 kg daarvan staan er op Gaspedaal precies 290, beperkte keus dus. De jongste auto in dit lijstje die ook een beetje aan het formaat wat je zoekt voldoet is een Peugeot 107 uit 2011. Maar wel met bijna 200dkm.... Nou is er mis mis met een 107 uit 2011 met 200dkm maar hierin rijden is een totaal andere beleving dan een nieuwe Clio. Niet te vergelijken.
Kost dat? Afschrijving bijna nihil, zeg €50/maand, verzekering ca €100/maand, mrb ca €50/maand.
Dan zit je al bijna aan de €220 van de bijtelling....
Onderhoud: pak m beet €500/jaar voor beurten, APK, af en toe nieuwe banden, accu, uitlaat (ding is €12 jaar oud), distributieriem?!?... Mogelijk andere onvoorziene kosten, koppakking, versnellingsbak (ding is 12 jaar oud), ca €40 per maand.
Dan kom je al €20/maand boven de 'kosten' van de bijtelling...

Dan de brandstofkosten (uitgangspunt €2,00/km, verbruik 1:15)
Voor elke €2,00 (1 liter benzine) krijg je zakelijk €3,15 terug ( 15 kilometer x €0,21)
Dat is €1,15/15 = €0,077 'opbrengst' per kilometer.

Prive echter kost elke kilometer €2,00/15 = €0,1333.

Om de €20 extra kosten boven de bijtelling (zie berekening eerder) terug te verdienen moet je zakelijk 260 km rijden (260*€0,077).
Daarna pas heb je voordeel, maar ook alleen maar als je zakelijk ( opbrengst €0,077 per km ) bijna twee keer zoveel rijdt als prive ( kosten €0,133 per km )

Je hebt het zelf over €150 per maand voordeel? Dat betekent bij mijn berekening dat je per maand minimaal (€150 / 0,077 = 1948) bijna 2000 km zakelijk rijdt, + nog die 260km van eerder ( voor die €20).
Dat is meer dan 100 km/ dag zakelijk!

Dan heb je nog geen kilometer prive gereden. Om die €150 voordeel te houden je moet voor elke privekilometer er twee zakelijk extra rijden ( immers anders gaan de kosten van de prive-kilometers weer van de €150 af)
Stelpostje (heel erg natte vingerwerk) 330 kilometer prive in de maand betekent 660 exta zakelijk.
Totaal dus meer dan 3000km/maand
Zakelijk+prive!
3000 km rijden om €150 te verdienen: €0,05 per kilometer...

Als ik de keus had om meer 100km per dag te rijden in een 12 jaar oude Peugeot 107 of een nieuwe Clio dan wist ik het wel... Daar heb ik die €0,05 elke kilometer wel voor over

Een puntje wat nog wel vergeten wordt in deze discussie is dat een lease wel meetelt bij vermindering van een hypotheek.

Een leaseauto heb je buiten de brandstof en bijtelling weinig omkijken naar. Voordeel van een privéauto is dat het van jezelf is.
Dat laatste zie ik niet direct als voordeel eigenlijk. Zeker niet als je maar heel beperkte middelen hebt om een auto te kopen. De geld voor onverwacht onderhoud zal dan ook niet tegen de plinten klotsen.

En ook zakelijke lease heeft invloed op de hoogte van je hypotheek.
Ik rij al jaren leaseauto's van de zaak en heb vorig jaar nog een huis gekocht. De hypotheekverstrekker wilde werkelijk alles weten, behalve of ik een leaseauto van de zaak had, laat staan hoe duur en of ik deze ook prive reed.

Dus ik ben bijzonder nieuwsgierig naar de uitleg.

Toen ik mijn huis drie jaar geleden kocht verschilde het per hypotheek aanbieder. Op dat moment had ik de Mazda3 in de bijtelling en bij de Rabobank had dat invloed op de hypotheek, bij de SNS niet.

Zij heeft nu dus nog geen (arbeidsvoorwaardelijke of functionele?) auto van de zaak. Als het een arbeidsvoorwaardelijke toevoeging betreft kán het wellicht nog tot een verandering in de hoogte van het salaris leiden?

Als de leasevoorwaarden van de werkgever niet al te strikt zijn (je dus redelijkerwijs zonder veel te betalen van het contract kan afzien bij wisselen van werkgever) dan lijkt mij de auto van de zaak de logische keuze, mits je in besteedbaar maandinkomen niet te veel daalt.

Gebruikte auto's zijn gewoon (te) duur, zeker als je wat speciaals wilt hebben.

Ik rij al jaren leaseauto's van de zaak en heb vorig jaar nog een huis gekocht. De hypotheekverstrekker wilde werkelijk alles weten, behalve of ik een leaseauto van de zaak had, laat staan hoe duur en of ik deze ook prive reed.

Dus ik ben bijzonder nieuwsgierig naar de uitleg.
Je kan toch juist meer lenen met een zakelijke lease auto? Ik dacht dat de bijtelling bij je loon opkomt je en daardoor een hoger bruto loon hebt, en dan juist meer kunt lenen?

Minder lenen heb ik in ieder geval nog nooit van gehoord met zakelijk .

Terug
Bovenaan