406c
Kilometervreter
Vriendin staat op het punt haar rijbewijs te halen en zal zodra ze haar roze papiertje pasje heeft een auto van de zaak kunnen kiezen of als alternatief een privé auto rijden tegen 21ct/km.
De leaseauto zou een maximumbedrag van 30k fiscale waarde mogen hebben, waarbij een automaat is verplichting is gezien haar aanstaande rijbewijs met een aantekening (ik heb echt mijn best gedaan mbt handbak maar niet gelukt). Zover we nu zien beperkt de keuze zich dan tot een Toyota Yaris/Mazda2, Renault Clio/Mitsubishi Colt en Hyundai i10/Kia Picanto. Ze geeft weinig om luxes al zijn parkeersensoren en achteruitrijcamera wel gewenst gezien haar gebrek aan ruimtelijk inzicht (nee, inderdaad niet haar woorden maar de mijne), en vallen Dacia en Citroën af omwille van uiterlijk. Elektrische auto's vallen sowieso af vanwege gebrek aan laadpalen bij haar, mij en haar werk.
Alternatief zou zijn om privé een auto te kopen en 21ct/km te declareren. Bij een benzine auto van ~1100kg die ~1:15 verbruikt zou dat in de maandlasten zo'n 150 euro per maand schelen t.o.v. de auto van de zaak maar het brengt wel risico's (met name onvoorzien onderhoud) met zich mee. Bij dat bedrag is afschijving niet meegenomen. Voor aanschaf is het maximum €4500 waarbij een automaat verplicht is en een praktijkverbruik van minstens 1:15 en een wagengewicht <1250kg om het interessant te houden.
Zelf druk ik er gewoon het liefst in een nieuwe Clio omdat het zorgen wegneemt.
Wat is jullie visie? Alvast bedankt!
De leaseauto zou een maximumbedrag van 30k fiscale waarde mogen hebben, waarbij een automaat is verplichting is gezien haar aanstaande rijbewijs met een aantekening (ik heb echt mijn best gedaan mbt handbak maar niet gelukt). Zover we nu zien beperkt de keuze zich dan tot een Toyota Yaris/Mazda2, Renault Clio/Mitsubishi Colt en Hyundai i10/Kia Picanto. Ze geeft weinig om luxes al zijn parkeersensoren en achteruitrijcamera wel gewenst gezien haar gebrek aan ruimtelijk inzicht (nee, inderdaad niet haar woorden maar de mijne), en vallen Dacia en Citroën af omwille van uiterlijk. Elektrische auto's vallen sowieso af vanwege gebrek aan laadpalen bij haar, mij en haar werk.
Alternatief zou zijn om privé een auto te kopen en 21ct/km te declareren. Bij een benzine auto van ~1100kg die ~1:15 verbruikt zou dat in de maandlasten zo'n 150 euro per maand schelen t.o.v. de auto van de zaak maar het brengt wel risico's (met name onvoorzien onderhoud) met zich mee. Bij dat bedrag is afschijving niet meegenomen. Voor aanschaf is het maximum €4500 waarbij een automaat verplicht is en een praktijkverbruik van minstens 1:15 en een wagengewicht <1250kg om het interessant te houden.
Zelf druk ik er gewoon het liefst in een nieuwe Clio omdat het zorgen wegneemt.
Wat is jullie visie? Alvast bedankt!
Laatst bewerkt: