Leaseauto inleveren vanwege nieuwe werkgever

Robbert 7854881

Net ingestapt
Hallo allemaal,

Omdat ik naar een nieuwe werkgever ga, moet ik mijn huidige leaseauto inleveren aangezien bij mijn nieuwe werkgever er geen optie is voor een leaseauto. Dit betekent dat ik dus een nieuwe auto nodig ga hebben. Mijn vraag is wat jullie zouden aanraden, ik heb op het moment niet heel veel geld op mijn spaarrekening, maar omdat mijn salaris flink omhoog gaat zou ik me maandelijks best een aardig bedrag kunnen veroorloven. Mijn inschatting is om zo'n 500-600 euro kwijt te zijn per maand aan afbetaling + benzine. Wij rijden ongeveer 20-25k km per jaar. Wij hebben 2 kinderen (1 en 6 jaar) en onze voorkeur gaat uit naar een ruime auto. Ik ben niet bang voor wat meer km op de teller, maar heb het liefst wel een betrouwbaar model, die niet te duur is in het onderhoud en eventuele reparaties.

Dat is alleen al aan benzine grofweg 325 per maand bij dat kilometrage. Daar komt nog je verzekering en mrb bij. En onderhoud je zit dus al gauw aan 500 per honderd per maand aan vaste lasten. En dan heb je nog niks geleend voor de aanschaf...
Ik zou eens bekijken wat je daadwerkelijk kan en wil besteden per maand om zodoende een aanschaf budget vast te stellen. Dat vereenvoudigd de zoektocht nogal.

Uiteraard weet ik niet wat je tot nu toe gespaarde bedrag is, maar om een auto op afbetaling te kopen daarvan vraag ik me uit ervaring af of dat wel een goed idee is. Is je huidige gespaarde bedrag hoog genoeg om eventueel een oudere goedkopere auto voor tijdelijk te kopen en ondertussen door te sparen voor iets beters?

Is private lease uiteindelijk niet veel duurder dan een tweedehands koop? Ik zie online best mooie autos met een financial lease voor 350-400 euro per maand. Met 200-250 euro aan benzine lijkt me dat redelijk te doen. Een paar duizend euro aan eind van het contract is voor mij geen probleem want heb genoeg tijd om daarvoor te sparen. Of is financial lease sowieso erg af te raden?

Robbert 7854881 zei:
Is private lease uiteindelijk niet veel duurder dan een tweedehands koop? Ik zie online best mooie autos met een financial lease voor 350-400 euro per maand. Met 200-250 euro aan benzine lijkt me dat redelijk te doen. Een paar duizend euro aan eind van het contract is voor mij geen probleem want heb genoeg tijd om daarvoor te sparen. Of is financial lease sowieso erg af te raden?

En de verzekering, wegenbelasting, pechhulp, afschrijving, reparaties, onderhoud, schade, wasstraat?

Die betaal ik natuurlijk ook maar heb die niet opgenomen omdat ik daar mijn autokeuze niet op ga baseren. De 600 die ik aangeef is puur voor aanschaf + brandstof. Verder betaalde ik eerst bijtelling dus die kostenposten heffen elkaar redelijk op.

Wordt een i20 van een jaar of 4 oud, zo te horen! En klaagde je ook altijd zo over die enorme bijtelling?

Robbert 7854881 zei:

Je haalt wat dingen door elkaar.
Private Lease is in principe het huren van een auto. Je hoeft alleen zelf te tanken, de rest van de kosten zijn afgedekt. De auto wordt nooit jouw eigendom
Financial lease is in principe een auto op afbetaling/financiering nemen. Alle kosten zijn voor jezelf en je betaald maandelijks een deel van de auto af, de auto is pas aan het einde volledig jouw eigendom.

Private lease vergelijken met een tweedehands auto is niet eerlijk. Private lease is in de regel altijd een nieuwe auto. Groot deel van de leaseprijs wordt bepaald door de afschrijving van de auto. Een tweedehands auto heeft al een deel van de afschrijving gehad.

Financial lease kan met een nieuwe, maar ook met een gebruikte auto.

Beide hebben overigens een BKR registratie tot gevolg. Dat hoeft niet erg te zijn, maar heeft wel fors impact op bijvoorbeeld eventuele hypotheekwensen in de toekomst.

Robbert 7854881 zei:
Niet perse, als er wat misgaat heb je bij Private lease weer een ander, tweedehands moet je het weer zelf bekostigen, daarbij heb je ook veel meer zekerheid geen kans op gebreken of onverwachtse kosten.

Ik vind het niet erg om in een tweedehands auto te rijden, omdat het over het algemeen een stuk goedkoper is. Hierom mijn voorkeur voor een 2e hands op afbetaling tegenover een private lease. Maar als ik het goed begrijp is het mij aangeraden om nu wat goedkopers te kopen, om vervolgens te sparen voor een betere auto.

Ik zou ook wat goedkoops doen.
Toen ik mijn leaser moest inleveren kocht ik een auto van €2000. Driekwart jaar later eentje van €6500 en weer 2,5 jaar later eentje van €14000. Duurt ff om weer iets vergelijkbaars als je leaser te rijden dus maar dan is ie wel helemaal van jezelf.

Dingen zelf betalen met gespaard geld is veelal het goedkoopst, dus inderdaad nu wat goedkoper aanschaffen is waarschijnlijk verstandiger. Hoewel het de vraag blijft wat je budget is. Voor 1500 een auto kopen voor 25.000 per jaar is wellicht vragen om hoge onderhoudskosten. Maar misschien heb je wel een budget van 15.000...je blijft vrij vaag waardoor het geven van een goed advies eigenlijk niet te doen is...

Laten we zeggen nu een bedrag van 5-6k moet mogelijk zijn. Ik begrijp dat mensen hier liever met een eenmalig bedrag dan een maandbedrag zoeken.

Een i20 kan, maar echt ruim is het niet met een jong gezin. En rijdt aardig wat ik zou een c segment station doen. B.v. een opel astra hyundai i30 of ford focus.

https://www.autowereld.nl/opel/astra-wagon/1-6-cosmo-mooie-origineel-nederlandse-astra-wagon-1-6-cosmo-met-een-origineel-nederlandse-36774501/foto.html

https://www.autowereld.nl/kia/ceed-sporty-wagon/1-6-fifteen-36745811/foto.html

Dit is voor de beeldvorming, ik ben nog niet op zoek geweest naar de beste deal. Bedenk ook wat je belangrijk vindt. Trekhaak? Airco? Isofix? Garantie?

Robbert 7854881 zei:
Laten we zeggen nu een bedrag van 5-6k moet mogelijk zijn. Ik begrijp dat mensen hier liever met een eenmalig bedrag dan een maandbedrag zoeken.
Met een maand bedrag kan je geen auto kopen als je tweede hands wilt. Je hebt een bepaald budget nodig en daarin moet je dan een keuze maken, jij moet voor jezelf bepalen wat je per maand uit wilt geven.

Robbert 7854881 zei:

Op zich zijn er dan nog steeds wel goede tweedehands auto’s te koop zonder dat je hoeft te lenen of afbetalen. Met lenen ben je onder de streep altijd duurder uit.

Bij bedrijven als Smeeing in Soest doen ze zaken met een financier. Je kan dan bijvoorbeeld een deel betalen en een deel financieren. Ook niet gek in jouw situatie.

Zou gewoon voor die 5-6k iets kopen, zo heel erg slecht is dat bedrag niet, de Astra zoals uit het voorbeeld van Automaat1 lijkt me een prima voorbeeld, laatste exemplaren van uitlopend model ( H ) vol met fijne opties zoals navigatie en leer/stoelverwarming en met een "normale" simpele 1.6 4-cilinder zonder kwetsbare turbo die kapot kan. Zoiets is straks ook weer binnen no time verkocht zodra je er vanaf wil.

Nog een voorbeeld, stuk goedkoper en wat minder luxe, wel met iets sterkere motor ( al voldoet de 1.6 met 115 pk ook prima )

Opties genoeg. Ik zou niet te ver van huis zoeken, dat maakt het lastig met garantie perikelen. En als een auto tegenvalt ben je een hele dag kwijt. Op gaspedaal.nl kun je ook op postcode/ radius zoeken.
Let ook op het bedrijf. Dat van die focus is vrij twijfelachtig. Weinig reviews, een paar heel slecht, een paar heel goed. Een hotmail adres...ik zou het hele bedrijf overslaan.

Misschien een suf antwoord, maar ik zou dat extra salaris niet direct opsouperen aan een private lease constructie. We weten allemaal wat er speelt nu in Nederland en de rest van de wereld, prijzen van basisvoorzieningen vliegen aan alle kanten de bocht uit. Economen en budgetadviseurs duikelen over elkaar heen om te melden hoe moeilijk sommigen het nu al hebben en wat ons nog te wachten staat. Beter even pas op de plaats maken dan denk ik, en voor beperkt budget vanuit je spaarrekening een auto kiezen waar je een paar jaar meer vooruit kan. Vervolgens lekker cashen en de spaarrekening proberen te vullen, dan kun je t.z.t. altijd nog uitkijken naar iets mooiers/beters/whatever.

Terug
Bovenaan