Leaseauto 25k km, max. €900-1000 incl. brandstof

DatBassie

Net ingestapt
Hallo autobelevers van Nederland,

Ik mag wederom voor €920 een leaseauto uitzoeken, maximaal 10% eigen bijdrage er bovenop, voor 4 of 5 jaar. Dit bij Van Mossel of LeasePlan.

Qua budget is het natuurlijk allemaal wat duur geworden, maar ik zou graag een auto die mooi in de opties zit en/of een beetje leuk is om mee te rijden. Op het moment zit ik in een Kia Ceed, redelijke rijdersauto die ook vooral erg goedkoop was. Makkelijke antwoord is natuurlijk nog een keer doen, maar gebrek aan ExecutiveLine en het feit dat ik hem na 4 jaar wel ken, zorgen ervoor dat ik toch wat anders zoek.

De Mazda3 is terug van weggeweest op mijn shortlist, sedan met praktisch alle vinkjes erbij past met 5 jaar lease net wel/niet (maar moet nog een offerte opzoeken). Vind alleen nog steeds dat hij redelijk basis is i.v.m. aantal snufjes op andere auto's, vorige keer knapte ik bijvoorbeeld wel af op gebrek aan ventilatieroosters achterin en vond ik het gebrek aan panoramadak wel een gemis. Daarnaast klinkt de achterdeur als een blikje sardines. Dat allemaal op een auto van €40k+!
Het viel mij toen ook op dat de SkyActiv X-motor erg teleurstelde, ik heb ervoor een Starlet, Yaris 1.0 (non-hybride), Up! en C4 diesel gereden en miste toch echt het gevoel van 180pk dat ik kende uit een oude Camry van een famillielid (ja, wel een V6, maar toch) en de Kia voelde veel sneller aan. Dat blijkt in de praktijk ook: wat ik zie is dat deze meer richting de 10 seconden doet over de sprint naar 100. Was ook een grote factor en flinke teleurstelling.

Uit nieuwsgierigheid keek ik nog even rond en zag in het portaal de A250e, waar ik zelfs bij 4 jaar praktisch alle vinkjes aan kan klikken op een AMG line. Proefrit gehad, fijne auto maar mist wat gevoel en we moeten hem in iets hogere uitvoering nog eens proberen want de standaard audio laat veel te wensen over. Betrouwbaarheid schijnt ietwat teleurstellend te zijn?

A3/3-Serie worden al snel te duur, ik denk dat Van Mossel met MB natuurlijk wat voordeliger is en het opgegeven vebruik van de A250e helpt natuurlijk ook. Volledig EV is nog even lastig met laden zonder eigen plek, word er verder ook niet geheel warm van. Andere PHEV's als ze al passen zijn vaak ook niet echt spannend.

De schatting nettokosten per maand van de MB ligt al snel 120+ euro hoger dan de Mazda3, dat is een behoorlijk verschil aan hoeveelheid boodschappen met aankomende grote uitgaven in de privésfeer.

Heeft iemand advies of onverwachte aanraders die positief kunnen verrassen? Ervaringen met auto's die mij vooruit kunnen helpen? Vragen beantwoord ik natuurlijk graag :)

Alvast bedankt!

Maar als een EV lastig is, hoe ga je dan je PHEV opladen? Een 3 serie is inderdaad duurder, maar een 1 serie is dan ook de concurrent van de A-klasse.

A3/3-Serie worden al snel te duur,

3-serie is ook meet de concurrent van de audi A4 en mercedes C-klasse. Een 1 serie is 'gelijk' aan een mercedes A-klasse. Die kun je op de lijst zetten als je in de premium hoek wil zitten.

Verder lees ik geen enkele eisen behalve dat je wat vermogen wil en wat luxe en op basis van de auto's (a klasse, mazda 3 en huidige C'eed) in het C segment shopt.

Met het ontbreken van jou eisen kun je kijken naar alles in het C segment, al is het wel dat wanneer je wat luxe en vermogen wil met jou budget je eerder bij de niet-premium hoek uit komt.

zomaar wat voorbeelden in het C segment vergelijkbaar met een C'eed, A-klasse, A3, 1-serie;

Opel Astra
VW Golf
Seat Leon
Skoda Octavia
Hyundai i30
Toyota Corolla
Ford Focus
Renault Megane
Peugeot 308
Citroen C4
Honda Civic

btxym0rbtqsr_800.jpg

Honda Civic e:HEV Sport

zuhyjuebzvb4.jpg

Renault Mégane E-TECH EV60

Laatst bewerkt:
Maar als een EV lastig is, hoe ga je dan je PHEV opladen? Een 3 serie is inderdaad duurder, maar een 1 serie is dan ook de concurrent van de A-klasse.
Goed punt! Laadpalen zijn er op werk en enkele straten van huis. Hoewel het wel kan, ben ik er dus liever niet compleet afhankelijk van.

Jullie maken allemaal een goed punt over 3-serie vs A-klasse, op een of andere manier is dat me ontglipt. 3-Serie vs C-klasse is ongeveer gelijk qua mogelijke opties--praktisch niets :D

Met het ontbreken van jou eisen kun je kijken naar alles in het C segment, al is het wel dat wanneer je wat luxe en vermogen wil met jou budget je eerder bij de niet-premium hoek uit komt.

zomaar wat voorbeelden in het C segment vergelijkbaar met een C'eed, A-klasse, A3, 1-serie;

Opel Astra
VW Golf
Seat Leon
Skoda Octavia
Hyundai i30
Toyota Corolla
Ford Focus
Renault Megane
Peugeot 308
Citroen C4
Honda Civic
De configurator van Van Mossel is wat incompleet, maar ik ga eens kijken of ik er hier een paar van kan vinden! De Octavia en Civic heb ik al eens bekeken, dat vind ik inderdaad wel mooie modellen.

Verder qua wensen: een interieur dat er goed uitziet en voelt is fijn, evenals redelijke rij-eigenschappen richting Mazda3/Ceed en een beetje kracht om in te halen idem.
Formaat/praktisch maakt dan weer weinig uit, geen kinderen en sleep er niet vaak dingen in rond. Sedan of eventueel hatchback het liefst, station is wat overdreven in mijn situatie.

Bedankt voor de suggesties tot nu toe!

Gezien je nu een Cee'd rijdt, is een Niro geen optie? Leasend Nederland houdt ervan. Ruime wagen, niet duur, goed in de opties. Als HEV, PHEV en EV.

Anders is de Civic ook echt een erg goede en leuke auto. De nieuwste Prius schijnt ook erg goed te zijn geworden! Erg mooi in ieder geval.

Verder qua wensen: een interieur dat er goed uitziet en voelt is fijn, evenals redelijke rij-eigenschappen richting Mazda3/Ceed en een beetje kracht om in te halen idem.
Formaat/praktisch maakt dan weer weinig uit, geen kinderen en sleep er niet vaak dingen in rond. Sedan of eventueel hatchback het liefst, station is wat overdreven in mijn situatie.

ik vind van sommige modellen de station mooier dan de hatchback. Toen ik nog geen kinderen had (of in de planning had) kocht ik een BMW E46 touring, puur omdat ik die mooier vond dan de sedan. Maar zo is het dus met alles. Net wat jij zelf mooi vind, een ander kan daar niet in adviseren.

Een interieur wat er mooi uit ziet; mijn collega zweert bij het interieur van de moderne peugeots. Als ik er in zit zie ik mooie materialen en veel details, alleen vind ik het gewoon echt heel erg lelijk. Mooi of lelijk is persoonlijk en dus net wat jij mooi vind.

Redelijke rij eigenschappen hebben elke auto wel, ook een Dacia. Een Mazda 3 is dan weer vrij direct, sportief en dynamisch. Een octavia juist heel zacht, beetje zweverig en comfortabel. Beide hebben ze goede rij eigenschappen alleen de 1 gewoon meer op sportief geënt en de andere meer op comfort. Het is dus net wat je zelf wil.

En als je wat vermogen wil; de meeste auto's in het C segment kun je krijgen van 100pk tot 200pk en sommige nog veel meer. Dus ook daar mee kun je vrijwel elk model kiezen. Qua luxe net zo.

Ik zou dus voor jezelf kijken; wil ik meer sportief/dynamisch of juist comfortabel. Wil ik een automaat (elk merk heeft zo zijn eigen automaat met eigen karaktereigenschappen) of handbak. Welk interieur vind ik mooi en waar kun jij de beste deal maken. Persoonlijk zou ik wel eerder een auto kiezen die nog niet zo lang op de markt is en dus vrij bij de tijd is qua multimedia, veiligheid en uitrusting. Een Ford Focus is bijvoorbeeld een prima auto maar je ziet en voelt wel dat de auto in de basis al 5+ jaar mee gaat. Al hoeft nieuwer ook niet altijd beter te zijn, ook daar; net wat jij wil en mooi vind.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan