Lease auto (tot €40.000) kiezen en totaal geen verstand van auto's.

A

Anoniem

Guest
Komende maand begin ik bij een nieuwe baan en voor deze baan mag ik een leaseauto uitzoeken van maximaal 40.000 euro.

In het verleden heb ik weinig ervaring op mogen doen met auto's. Toen ik 18 werd heb ik de Aygo van mijn ouders overgekocht en 9 jaar mee gereden en na een ongeluk een Peugot 208 gekocht. Beide prima auto's als je weinig rijd maar dat is straks niet meer het geval.

Ik ga voor mijn werk jaarlijks ongeveer 20 -30 k kilometers rijden en ben 1.96 dus lijkt mij vooral ruimte en zit/rijgemak mij belangrijk.

Het moet een diesel zijn.

Ik heb al een beetje rondgekeken en auto's die mij interessant lijken zijn bijvoorbeeld de Audi A3, VW Polo, Hyundai I30, Skoda superb, Renault Megane, Volvo V40 maar heb geen idee waarnaar ik precies moet kijken of wat de verschillen zijn tussen de merken om een goede keuze te kunnen maken. Ik kijk nu dus meer naar uiterlijk dan de binnenkant (weinig verstand van en tot nu toe ook weinig interesse in gehad).

Ik ben dus erg benieuwd naar adviezen, ervaringen en suggesties met betrekking tot het maken van een keuze. Het is geen klein bedrag en vind dan ook dat ik een goede keuze moet maken.

Ben je (vanuit je werkgever) beperkt in merken waar je uit kan kiezen, of mag het werkelijk alles zijn?

Ga je er prive ook kilometers mee maken (maw speelt bijtelling een rol) of is het puur zakelijk?

Zo te zien heb je interesse in een C segmenter als ik je lijstje zo zie. Voor 40k kun je dan echt een dikke wagen uitkiezen. Je kunt ook nog in het D segment gaan shoppen maar dan kun je niet heel erg los gaan op de optielijst, maar nog steeds voldoende.

Kijk eens naar de nieuwe Astra (de facelift verschijnt binnekort in de showrooms), de Kia Ceed en Ford Focus. Allemaal te krijgen met motoren rond de 140/150PK.

Mocht bijtelling een rol gaan spelen in je verhaal dan zijn elektrische auto's misschien een optie. Hyundai Ioniq/Kona, Nissan Leaf. Of als je nog even kunt wachten de Opel E-Corsa of Peugeot E-208.

tussen een vw polo en een skoda superb zit nog al een verschil zeg.

De volvo v40 loopt op zijn laatste benen zelfde voor de audi a3

een leuke outsider is de mazda 3, die rijd erg sportief , maar is op de achterbank niet de ruimste.

Misschien iets meer informatie over gezinssamenstelling en of vaak met veel mensen in de auto eventuele hobby's als wintersport , fietsen in de auto en of surfen of vaak goederen vervoeren.

Bijtelling ? want dan kun je beter in kleinere segmenten kijken.

Ik ben (voor zover ik weet) vanuit de werkgever niet gebonden aan merken.

Op dit moment twijfel ik nog tussen zakelijk of prive rijden maar gezien mijn hobby in het weekend (basketbalcoach in landelijke competitie) neig ik momenteel naar prive rijden.

In het weekend is het dan wel van enigzins belang dat je met 4 man lekker kunt zitten in de auto.

Klopt dat er veel verschil zit tussen een Skoda Superb en VW Polo. Laat wel zien dat ik er weinig verstand van heb en dus eigenlijk geen idee heb waar ik naar moet gaan zoeken.

In elk geval ga ik naar beide suggesties kijken. Dankjewel daarvoor.

Nouja als jij 1.96 bent en je wil er lekker met 4 man in zitten dan vallen eigenlijk alle B-segmenters al af (VW Polo, Corsa, 208) en de V40 en Mazda 3 ook eigenlijk.

Nogmaals zou ik je dan de Astra, Ceed en Focus willen aanraden. :)

Ik zou echt eerst maar eens goed bepalen wat je nu echt precies nodig hebt en zoekt in een auto, want zo is het niet te doen.
Wil je de volle 40k uitgeven en besef je de maandelijkse kosten van de bijtelling die daar bij horen?
Wil anders misschien elektrisch gaan rijden? Misschien lastig wat bereik betreft, wel veel minder bijtelling, auto is dan relatief krap.
Wil je misschien een hoge instap dus een SUV of toch liever een stationwagen, hatchbank of sedan. Gaan er vaak veel of grote spullen mee.
Zou je een misschien een Automaat willen, etc.
Ik principe is 40k een prachtig budget voor een zo goed als volgeladen C-segmenter of een leuke D-segmenter met een paar opties, B-segment ( Polo uit jouw voorbeeld ) zou ik overslaan, tenzij je voor een elektrische auto wil gaan kijken ( Opel Corsa-E of Peugeot E-208 bijvoorbeeld )

Total Loss zei:
Ik zou echt eerst maar eens goed bepalen wat je nu echt precies nodig hebt en zoekt in een auto, want zo is het niet te doen.
Wil je de volle 40k uitgeven en besef je de maandelijkse kosten van de bijtelling die daar bij horen?
Wil anders misschien elektrisch gaan rijden? Misschien lastig wat bereik betreft, wel veel minder bijtelling, auto is dan relatief krap.
Wil je misschien een hoge instap dus een SUV of toch liever een stationwagen, hatchbank of sedan. Gaan er vaak veel of grote spullen mee.
Ik principe is 40k een prachtig budget voor een zo goed als volgeladen C-segmenter of een leuke D-segmenter met een paar opties, B-segment ( Polo uit jouw voorbeeld ) zou ik overslaan, tenzij je voor een elektrische auto wil gaan kijken ( Opel Corsa-E of Peugeot E-208 bijvoorbeeld )

(y) Straks gaat Speedtouch nog een 308 voorstellen. :)

Carfanatic zei:
Total Loss zei:

(y) Straks gaat Speedtouch nog een 308 voorstellen. :)

Stel je voor zeg. ;)

Vul je eisen eens in op de carbase autovergelijker, dan kom je alle auto's tegen die binnen de 40k euro passen.
Iedereen die met elektrisch komt, wel even de openingspost lezen, TS moet een diesel.

Epica zei:
Vul je eisen eens in op de carbase autovergelijker, dan kom je alle auto's tegen die binnen de 40k euro passen.
Iedereen die met elektrisch komt, wel even de openingspost lezen, TS moet een diesel.

Dat stukje tekst is later pas toegevoegd.

Epica zei:

"Moet" of moet. Denk dat het wel mee zou vallen.
Lijkt me heel sterk dat als een elektrische auto voor jou voldoet ( en met 20k per jaar doet het dat zeker ) je werkgever dat niet toe zou staan, misschien dat je er dan achteraan zal moeten gaan of even moet checken maar een verbod op een elektrische auto lijkt me toch niet logisch.

Als je 1.96 lang bent kun je volgens mij het b-segment (polo en soortgelijk) beter overslaan. Je zult dan een auto kunnen waarderen waarin je goed ruim kunt zitten maar ook goede stoelen aantreft, al dan niet optioneel toegevoegd. Dus dan kom je eigenlijk automatisch bij het C-segment uit, waarin onderandere de Opel Astra, Volkswagen Golf en Focus optioneel met extra verstelbare stoelen leverbaar zijn. Daarbij is het denk ik handig om te letten op features als een verstelbare zithoek en verlengbare zitting. De Volvo V40 heeft standaard al heerlijke stoelen maar biedt volgens mij niet de verlengbare zitting, en verstelbare zithoek is volgens mij ook niet standaard op alle uitvoeringen. Ook vraag ik me af of hij voor jou niet iets te krap is.

Ergo, focus eerst op ruimte en zitcomfort. Om te weten of een auto goed zit raad ik aan om gewoon even de snelweg op te gaan en een tijdje rechtuit te rijden. Anders gaat je aandacht ongemerkt naar allerlei randzaken en weet je uiteindelijk niet of je goed zit in die kar.

Hier zal ik eens naar vragen! Is wellicht een goed idee om voor een electrische auto te gaan.

Thanks voor de goede suggesties! Ik zal zeker wat meer gaan focussen op de ruimte en het comfort in de auto! Al met al goede tips. Dank daarvoor.

Nog een optie, én binnen een paar maanden, zoals hierboven al aangegeven, de Opel Corsa E en de 208 E!
https://www.autotrack.nl/tweedehands/nissan/leaf/45865768

Bij japanners willen zittingen nog wel eens aan de korte kant zijn, ik weet niet hoe het preceis met Koreanen zit qua zittinngen Hyundai en Kia zijn meer op Europa gericht dan japanners. Dat is o.a. te merken dat ze in Nederland ook een station leveren in het c-segment en geen sedan zoals mazda en Honda wel doen.

Een honda civic hatchback is in zijn segment wel een ruime speler.

hier een test video van de civic

de ruime Skoda scala is er helaas niet in diesel , maar gelukkig is de ocatvia er wel in diesel, maar wederom de ocativa is een auto die al bijna op de nominatie staat om te worden vervangen.

Nieuwe Toyota Corolla helaas ook niet in diesel meer

Kia ceed is ook een recent model in tegenstelling tot de Hyundai i30

40.000eu is een lekker budget om voor te shoppen. Je mag/kunt dan best wat eisen stellen waaraan je auto mag voldoen, dat maakt het meehelpen in de zoektocht wat makkelijker.
Diesel is verplicht lees ik, maar qua kosten (voor je werkgever) niet de goedkoopste optie bij 20 á 30.000km per jaar. Ook voor jou is het minder voordelig, diesels zijn in aanschaf ook duurder dus krijg je minder auto voor hetzelfde geld.

Daarnaast ben je redelijk lang met 1,93m, dus het is wellicht een goed idee om te gaan proefzitten/proefrijden in verschillende auto's. Luister niet (direct) naar geluiden als merk X heeft altijd goede stoelen en veel beter dan merk Y. Stoelen zijn erg persoonlijk, dus dat moet je zelf ondervinden!

Zoals hiervoor ook al gezegd, wil je heel je budget gebruiken en ben je jezelf bewust van de bijtelling bij een auto van een dergelijke waarde?

Tot slot, voor jouw budget kun je een heel ruime/full option aangekleden C-segmenter uitzoeken (klasse Astra, Golf, Leon etc) of een instap/redelijk aangekleden D-segmenter (Insignia, Passat, Talisman etc). Geef je om een grote auto of wil je liever iets meer luxe en/of motorvermogen?

Een B-segmenter (Corsa, Polo, Clio etc) zou ik met een dergelijk budget niet naar kijken. Kan natuurlijk prima voor jouw budget, maar er is meer mogelijk :)

Ik zou inderdaad eens nagaan waarom het een diesel moet zijn. Het omslagpunt ligt tegenwoordig zelfs al boven de 60dkm per jaar. En een diesel heeft ook vaak een hogere fiscale waarde dus bijtelling.
Tot de €40k is inderdaad veel leuks te vinden. Ik zou een leuk aangeklede C-segmenter kiezen. Bijvoorbeeld een Mazda 3.

Bobslee zei:
Barri zei:
Het omslagpunt ligt tegenwoordig zelfs al boven de 60dkm per jaar.

Huh? Verklaar je nader. Wat een onzin.

In plaats zo stellig te verkondigen dat het onzin is zou ik wel benieuwd zijn waarom jij dat onzin vind.
Toon je gelijk maar aan met bijv. een standaard Golf benzine/diesel of Passat benzine/diesel. Denk dat dat omslagpunt een heel stuk dichterbij de 60.000km ligt dan de traditionele 30.000km van enkele jaren terug.

Ik zou kijken naar de Volvo V40, krijg je nu een mega deal op dit moment! Ruime auto en voor die paar keer in de maand dat je met 4 man in de auto zit gaat het ook prima. (Doe het zelf ook geregeld). Uiteindelijk ga je toch geen extra grote auto leasen/kopen voor die paar keer dat er iemand mee rijdt.

Voordeel van bijna 12k:

U krijgt:
• Business Pack Connect (t.w.v. € 1.295)
• Volvo On Call (t.w.v. € 695)
• Verwarmbare voorstoelen (t.w.v. € 360)
• Keyless Drive (t.w.v. € 585)
• Alarm (t.w.v. € 475)
• Park Assist Pilot (t.w.v. € 590)
• Park Assist Camera (t.w.v. €460)
• Premium Audio by Harman Kardon (t.w.v. € 695)
• DAB+ (t.w.v. € 295)
• Panoramadak (t.w.v. € 1.160)
• Stuurbekrachtiging 3 instellingen (t.w.v. € 95)
• Extra getint glas achter (t.w.v. € 380)

https://www.volvocars.com/nl/modellen/model/v40?gclsrc=aw.ds&&gclid=Cj0KCQjwho7rBRDxARIsAJ5nhFoRohnsyk8qExE9AKkpWBK1OaCb_16FETN0kAfg4RhyaRKb0oVGLMkaAtbCEALw_wcB

B Real zei:
Bobslee zei:
Barri zei:

In plaats zo stellig te verkondigen dat het onzin is zou ik wel benieuwd zijn waarom jij dat onzin vind.
Toon je gelijk maar aan met bijv. een standaard Golf benzine/diesel of Passat benzine/diesel. Denk dat dat omslagpunt een heel stuk dichterbij de 60.000km ligt dan de traditionele 30.000km van enkele jaren terug.

Ik reken even voor mezelf nu.
208 Diesel.

Verbruik 1:21. Vergelijkbaar model op benzine doet 1:15 volgens de verbruiksmonitoren.
30000km per jaar.
1857 euro brandstofkosten per jaar. Benzine 3200.
Wegenbelasting 1068 per jaar. Benzine 304.

Brandstof verschil 1343
MRB verschil 764
579 euro goedkoper in het voordeel van de diesel.
Verzekering is een paar euro duurder per jaar, verwaarloosbaar.
Onderhoud kun je niets over zeggen maar ik rij al een jaar probleemloos. Roetfilter en EGR zijn bij lange afstanden geen probleem.

Daarnaast koop je een diesel occasion voor veel minder dan een vergelijkbare benzine occasion.
Bij nieuw gaat dat inderdaad niet op.

Bobslee zei:
B Real zei:
Bobslee zei:
Barri zei:

208 Diesel.

Verbruik 1:21. Vergelijkbaar model op benzine doet 1:15 volgens de verbruiksmonitoren.
30000km per jaar.

Brandstof verschil 1343
MRB verschil 764
Onderhoud kun je niets over zeggen maar ik rij al een jaar probleemloos. Roetfilter en EGR zijn bij lange afstanden geen probleem.

Daarnaast koop je een diesel occasion voor veel minder dan een vergelijkbare benzine occasion.

Nu zijn er ook mogelijkheden om een occasion te leasen, maar ik neem voor het gemak even aan dat dat hier niet het geval is. Eigenlijk geef je dus zelf al aan dat je appels met peren vergelijkt :)
Als je veel kilometers maakt en privé een occasion moet kopen dan is een diesel niet gek, dat haal je er relatief vlot weer uit omdat de aanschaf goedkoper is. Grote onbekende is echter de verkoop/inruilwaarde op den duur, diesels worden niet populairder en dat doet de restwaarde dus ook geen goed. Het stukje afschrijving mis ik dus ook nog in je berekening.

Bij nieuwe diesels ligt het omslagpunt echt een heel stuk hoger.

B Real zei:
Bobslee zei:
B Real zei:
Bobslee zei:
Barri zei:

208 Diesel.

30000km per jaar.

Brandstof verschil 1343
MRB verschil 764

Nu zijn er ook mogelijkheden om een occasion te leasen, maar ik neem voor het gemak even aan dat dat hier niet het geval is. Eigenlijk geef je dus zelf al aan dat je appels met peren vergelijkt :)
Als je veel kilometers maakt en privé een occasion moet kopen dan is een diesel niet gek, dat haal je er relatief vlot weer uit omdat de aanschaf goedkoper is. Grote onbekende is echter de verkoop/inruilwaarde op den duur, diesels worden niet populairder en dat doet de restwaarde dus ook geen goed. Het stukje afschrijving mis ik dus ook nog in je berekening.

Bij nieuwe diesels ligt het omslagpunt echt een heel stuk hoger.

Voor het gemak ben ik er even vanuit gegaan dat je beide auto’s helemaal afschrijft. Omdat een diesel sowieso goedkoper is in aanschaf schrijf je daarop dus minder af.
Mocht je de auto na een jaar weer in willen ruilen dan is de restwaarde een grote onbekende. Zeker met de onzekere toekomst van diesel kan het alle kanten op. Misschien wil niemand ze meer over een jaar, misschien zijn ze over een jaar niet meer aan te slepen.

Het bericht van Barri was mij te algemeen, het omslagpunt van 60k is misschien van toepassing op een gloednieuwe D segmenter maar niet op álle auto’s. Vandaar mijn reactie.

Bobslee, het is m'n werk, leasecalculaties maken en de kostprijzen analyseren. Dus kom met een iets beter beargumenteerd antwoord. Zo vergeet je de belangrijkste kostenpost: afschrijving. En je gaat uit van een tweedehands auto die je helemaal afschrijft. Volgens mij snap je het principe van lease dan niet helemaal: in de regel een nieuwe auto voor een X aantal jaar. En in dit topic gaat het over een nieuwe leaseauto.
En die 60dkm is ook van toepassing op de gemiddelde nieuwe B- of C-segmenter tegenwoordig...

Dit zou mijn persoonlijke keuze zijn als het een nieuwe auto moest zijn onder 40k met jouw kilometrage. : Honda Civic 1.5 turbo

Ik vind de nieuwe Mazda 3 ook erg mooi, maar totdat die Skyactive X uitkomt, is 122 pk te tam vind ik voor de liefhebber.

Megatron zei:
Dit zou mijn persoonlijke keuze zijn als het een nieuwe auto moest zijn onder 40k met jouw kilometrage. : Honda Civic 1.5 turbo

Ik vind de nieuwe Mazda 3 ook erg mooi, maar totdat die Skyactive X uitkomt, is 122 pk te tam vind ik voor de liefhebber.
Leuk dat het jou keuze is, maar voorlopig is het niet duidelijk of TS wat anders dan diesel mag.

Als ik Patrick was, zou ik mijn werkgever eens vragen een berekening te (laten) maken van een diesel van 35 á 40k €uro's, bijvoorbeeld de obligate Golf en en een hybride, de Corolla Hybrid 1.8 of 2.0 hatchback of duidelijk ruimere TS in dezelfde prijsrange. https://www.autoweek.nl/carbase_data.php?id1=91271&id2=96078
Die Corolla's verbruiken niet of amper meer brandstof, kosten de helft in de belasting en zijn spreekwoordelijk betrouwbaar [size=x-small]en worden niet in verband gebracht met diesel of wat voor -gate dan ook[/size]...

Ziet er ook nog eens "lekker" uit:
toyota_corolla_ts_01.jpg

Een Tesla model 3 Standard Range kost ook 40000 na aftrek MIA subsidie. 4% bijtelling scheelt echt wel.
Je baas moet z'n accountant maar eens bellen.

Als je de wagen voornamelijk woon-werk en zakelijk gebruikt, dan kun je beter zelf een 2e handse kopen, 19 cent / km declareren en je leasebudget bruto uit laten keren.

Epica zei:
Megatron zei:

Leuk dat het jou keuze is, maar voorlopig is het niet duidelijk of TS wat anders dan diesel mag.

De Civic is er ook als diesel met automaat: https://www.autoweek.nl/auto/95304/honda-civic-16-i-dtec-business-edition/. Zoals al genoemd ligt het omslagpunt tegenwoordig wel veel hoger dan 20-30 k, dus ik zou TS aanraden om nog eens bij zijn nieuwe baas na te gaan vragen of het per se een diesel moet zijn. Ik moest met ongeveer 45k per jaar een voorkeur inleveren voor zowel diesel als benzine zodat beide door de leasemaatschappij doorgerekend konden worden.
Aangezien mijn voorkeur de Toyota Corolla was (alleen benzine/hybrid), verviel die eis en rij ik nu naar alle tevredenheid een Corolla 1.8 TS Hybrid Business Intro. De zittingen van de stoelen zijn wel aan de korte kant, net als die van de Civic volgens mij. Ik zou TS dus zeker aan willen raden om te gaan proefrijden als je een interessante optie ziet.

De Mazda 3 en Volvo V40 zou ik sowieso overslaan als je regelmatig met vier basketballers in de auto zit. Dat gaat echt niet lekker passen.

De al genoemde Superb is echt een lel van een auto waar je gemakkelijk 4 basketballers in kwijt kan, en deze is ook te krijgen onder de 40k: https://www.autoweek.nl/auto/96289/skoda-superb-20-tdi-150pk-greentech-business-edition/. Ik verwacht dat je er nog wel wat opties bij zal willen, maar daar is nog iets ruimte voor.....

Autowatcher zei:
Epica zei:
Megatron zei:

De Civic is er ook als diesel met automaat: https://www.autoweek.nl/auto/95304/honda-civic-16-i-dtec-business-edition/. Zoals al genoemd ligt het omslagpunt tegenwoordig wel veel hoger dan 20-30 k, dus ik zou TS aanraden om nog eens bij zijn nieuwe baas na te gaan vragen of het per se een diesel moet zijn. Ik moest met ongeveer 45k per jaar een voorkeur inleveren voor zowel diesel als benzine zodat beide door de leasemaatschappij doorgerekend konden worden.
Aangezien mijn voorkeur de Toyota Corolla was (alleen benzine/hybrid), verviel die eis en rij ik nu naar alle tevredenheid een Corolla 1.8 TS Hybrid Business Intro. De zittingen van de stoelen zijn wel aan de korte kant, net als die van de Civic volgens mij. Ik zou TS dus zeker aan willen raden om te gaan proefrijden als je een interessante optie ziet.

De Mazda 3 en Volvo V40 zou ik sowieso overslaan als je regelmatig met vier basketballers in de auto zit. Dat gaat echt niet lekker passen.

De al genoemde Superb is echt een lel van een auto waar je gemakkelijk 4 basketballers in kwijt kan, en deze is ook te krijgen onder de 40k: https://www.autoweek.nl/auto/96289/skoda-superb-20-tdi-150pk-greentech-business-edition/. Ik verwacht dat je er nog wel wat opties bij zal willen, maar daar is nog iets ruimte voor.....
Dat snap ik dat het omslagpunt hoger ligt, maar daar moet de baas van TS over oordelen en niet wij.
Maar ik zou ook gewoon voor een 3 gaan kijken, het is jou auto waar je in moet rijden, kunnen er dan 4 mensen mee leuk, kunnen ze dat niet dan hebben ze pech. Ik zou die eis niet meenemen bij mijn zoektocht naar een leaseauto, basketbaltrainer of niet.

@patrick kunnen we nog iets betekenen verder is het nu meer overzichtelijk of juist niet?

Krijgen graag een terug koppeling omdat je nav advies misschien ook nog gaat overleggen met je werkgever of dat je gewoon bij een diesel blijft.

We zijn het hier gewend dat het eerst alle kanten op gaat en later nog weleens en aan het eind nog steeds, maar meestal is er aan het eind een tevreden persoon

Ik heb heel veel goede tips en adviezen ontvangen, dank daarvoor jongens!

Ik ga van de week in gesprek met mijn werkgever om eea helemaal duidelijk te krijgen mbt wat de mogelijkheden zijn voor bijvoorbeeld elektrisch of misschien toch benzine.

Momenteel heb ik ook een aantal proefritten ingepland en ben ik vooral door de adviezen hier ontzettend geinteresseerd geraakt door de Mazda 3. (wat een mooi ding.)

Ik houd jullie op de hoogte.

Kijk ook goed naar de ruimte op de achterbank. Wellicht is de sedan ietsjes ruimer op de achterbank.

De meest moderne niet-premium C segmenters zijn denk ik de Ford Focus, Kia (Pro)Ceed, Mazda 3 en Toyota Corolla. Ik heb deze auto's zelf overwogen (al dan wel met lager budget :) ). Uiteindelijk wegens budgettaire redenen (ik kon tot max 27-28K) voor de Ceed gekozen, die was het meest compleet voor mijn budget. Toyota hybrid zou ik ook eens gaan bekijken, wellicht zelfs een 2.0 mogelijk. Scala is ook een ruime auto, maar die vind ik persoonlijk 'mehh'. En mocht je je oud voelen, er zijn tegenwoordig ook heel veel crossover wannabee suv's te koop in jouw budget :)

Terug
Bovenaan