Lease auto met ruime achterbank

A

Anoniem

Guest
Beste Autoweek forum,
Halverwege 2019 kan/mag ik een nieuwe lease auto uitzoeken. Graag zou ik een lease auto kiezen waarmee ik met mijn gezin met 3 jongens (van nu nog 11, 9 en 6 jaar) goed mee op vakantie kan, dus het liefst met een ruime achterbank (3 aparte stoelen?) en als het kan ook nog veel kofferbak ruimte. Aangezien ik weinig verstand heb van auto's graag jullie mening/advies over welke merken en modellen goede opties zijn hiervoor? Ik merk dat de meeste modellen 2,5 achterbank stoelen hebben, dat zal op termijn redelijk krap zijn lijkt me.
Uiteraard is mijn leasebudget niet onuitputtelijk (800 euro) dus het liefst suggesties die enigszins in de buurt komen van dit bedrag of er in ieder geval niet te ver overheen gaan.
Alvast bedankt voor jullie meedenken.

Met vriendelijke groet,

Marijn Ophelders

Zo langzamerhand de zoektocht naar de heilige graal dus. Idd is de middelste zitting tegenwoordig vooral armsteun (wie gebruikt er nou zo'n ding achterin?), maar het is geen volwaardige zitplaats. Zeker niet voor afstanden. Nieuwe Berlingo? C5 cross, of hoe dat geval mag heten? Iets van Peugeot? Of een van die suv dingesen van skoda, die heeft ook nog drie losse stoelen. Volgens mij ben je er dan wel. Kampeervakanties?

Je komt dan uit of bij een grotere MPV, zoals de Renault Grand Scenic,
Citroen Grand C4 Picasso of iets dergelijks.
Of bij een SUV bijvoorbeeld een Peugeot 5008 of Skoda Kodiaq, en als je toch bij de Citroen dealer bent kijk naar de nieuwe C5 Aircross

Grand Scenic heeft geen losse stoelen of flex interieur meer. De gewone Scenic kun je überhaupt niet meer achterin zitten. Ten minste, niet als je de achterdeuren dicht wil hebben tijdens het rijden.

Hoe lang is je leasecontract? Als het drie jaar is (dan is de jongste 9), zou je denk ik prima uit de voeten kunnen met bijvoorbeeld een Prius+. Is behoorlijk ruim achterin en heeft een mooie vlakke vloer en veel bagageruimte. Voor drie volwassenen of bijna volgroeide pubers wordt de achterbank misschien wat krap.
Nadeel is dat je er niets mee kunt trekken en je moet zeker gaan proefrijden, want niet iedereen is gecharmeerd van de hybride aandrijflijn. En het is ook niet moeders mooiste, maar dat is natuurlijk subjectief..

De tijden zijn trouwens wel veranderd. Wij gingen vroeger (jaren 70) met zijn zessen in een Renault 16 half Europa door, ging toen prima.

Misschien ook even aangeven hoe lang je hem gaat rijden en hoeveel km per jaar. Dat is ook afhankelijk welke auto je kan kiezen.

Zag toevallig laatste de rijtest van de Citroen C5 aircross:

- Deze heeft 3 gelijkwaardige stoelen achter
C5-Aircross-losse-stoelen.jpg

- ruime achterbank.
- ook vrij veel kofferruimte
- comfortabel en prijzen best netjes
- vers model voorzien van de modernste technieken. Over 4 jaar rij je nog een 'fris' model, zowel technisch als uiterlijk.

Kalm an zei:
De tijden zijn trouwens wel veranderd. Wij gingen vroeger (jaren 70) met zijn zessen in een Renault 16 half Europa door, ging toen prima.

Het verkeer is ook veranderd. Tegenwoordig liggen kinderen niet meer zo veel te slapen op de hoedenplank...

Binnenruimte tov buitenruimte is ook kleiner geworden. Onze Uno was niet veel krapper binnen dan onze Octavia, op de kofferbak na. Maar je dat wel tegen het blik aan.

Ja, dat is natuurlijk waar. Ik ben blij dat we toen nooit een ongeluk hebben gekregen. Overigens was het verkeer veel gevaarlijker in de jaren 70 dan nu.

Gaan we weer.
Het is misschien even handig wat meer informatie te geven.
Hoelang moet je er meer doen en hoeveel rijd je per jaar.
Welke brandstof mag je of moet je?
Welke merken moet je of heb je keuze vrijheid.
Wat voor soort auto wil je hebben of maakt dat ook niet uit.

s velthuis zei:
Grand Scenic heeft geen losse stoelen of flex interieur meer. De gewone Scenic kun je überhaupt niet meer achterin zitten. Ten minste, niet als je de achterdeuren dicht wil hebben tijdens het rijden.

Bij de autotest van bright.nl laten ze in de video zien hoe bijzonder eenvoudig je de stoelen kan inklappen bij de Grand Scenic, en dat de auto flexibel is in te zetten. Op de 2e zitrij heb je drie volwaardige zitplaatsen, ik kan er in ieder geval uitstekend zitten. In mijn ogen is het gewoon een ruime en prima gezinsauto.

Ik heb een Grand Scenic en de ruimte op de achterbank is ruim genoeg voor 3 volwassenen. Beenruimte is ook prima. De kofferbak is groot genoeg om een tafelmodel koelkast in te vervoeren zonder de banken plat.

ak2 zei:
s velthuis zei:

Bij de autotest van bright.nl laten ze in de video zien hoe bijzonder eenvoudig je de stoelen kan inklappen bij de Grand Scenic, en dat de auto flexibel is in te zetten. Op de 2e zitrij heb je drie volwaardige zitplaatsen, ik kan er in ieder geval uitstekend zitten. In mijn ogen is het gewoon een ruime en prima gezinsauto.

Als dat volstaat, is het prima. Maar in feite is het gewoon een 1/3 2/3 neerklapbare achterbank zoals hij ook in een station zit. Niet meer zoveel meerwaarde tov zoiets als een laguna of mondeo, die beide ook een koelkast in de kofferbak slikken en een in 2 delen neerklapbare bank hebben, maar wel leuker rijden vanwege hun lagere zwaartepunt. Mijn schoonpa heeft bv vaak een 2 meter lange bak in zijn grand Scenic 3 liggen, maar ook inzittenden erbij. Bij hem is de middelste stoel er om die reden vaak uit. Bak in het midden, mensen links en rechts. Kan zoiets in de huidige GS? Opklappen levert in de Scenic ook geen vlakke vloer meer op. Het hangt van het persoonlijke gebruik af of dat een issue is, net zoals de Prius+ geen aanhanger mag trekken. Als je kampeert met 3 kinderen zit er al snel een karretje of vouwwagen achter. Daarom mijn opmerking dat de huidige grand Scenic geen flex interieur meer heeft. Of dat een breekpunt is, is aan TS.

Losse stoelen zie je inderdaad nauwelijks meer. Zonde, want die flexibiliteit is handig. De Skoda Karoq is nog wel met drie losse stoelen leverbaar.

Naast de C5 Aircross heeft bij Citroën ook de C4 (Grand) Picasso drie losse stoelen achterin.
Nadeel van de achterbank bij een MPV is meestal de vlakke en korte zitting, aangepast aan kinderen maar minder leuk als die opgroeien en jongvolwassenen worden: dan blijkt ineens dat de benen op zo'n zitting niet goed ondersteund worden. Vermoeiend bij langere afstanden.
Ford heeft overigens ook een reeks wagens die over individuele stoelen achterin beschikt: de (Grand) C-Max, de mooie S-Max en Galaxy

Terug
Bovenaan