Roy 6105999

Startmotor
Hallo,
Vanwege functiewijziging en nieuwe regels mag ik een nieuwe leaseauto uitzoeken voor een budget van € 1.407 p/m.
Momenteel rijd ik een Skoda Octavia Combi (4 jaar oud) met 150pk. Qua ruimte moet het ongeveer gelijkwaardig of meer zijn, en voldoende beenruimte is voor twee kinderen (7 en 9) en ruime kofferbak (octavia heeft hier heel veel ruimte, maar wat minder is ook prima). Belangrijker is dat de auto mijn caravan goed kan trekken van 1100-1300 kg (nooit precies gewogen) en niet volledig elektrisch.

Normaal gesproken heb je behoorlijk wat keus met dit budget, maar ik zit vast aan BMW, Mercedes, Stellantis (DS, Peugeot, Opel etc), Hyundia en Toyota. Qua model heeft een SUV een voorkeur (ook wat prettiger rijden met de caravan). Ik zie dat veel auto's ook vaak niet meer dan 1200 kg mogen trekken (geremd). Ik kijk zowel bij benzine als (plug in) hybride. Voor de plug in is de bijtelling ook wat gunstiger maar moet wel een laadpaal e.d. aanschaffen van 3000 euro (dit is gratis als het binnen budget valt aangezien het buiten de bijtelling valt)

Mijn eerste voorkeur ging uit naar de BMW X3, maar die vind ik toch behoorlijk duur uitvallen (flink wat bijbetalen). De X1 is beduidend goedkoper en binnen budget, maar daar lever ik wel veel ruimte voor in. Andere modellen die wellicht een optie zijn is de RAV4 (kleiner dan X3, maar wel meer ruimte dan X1) maar dat model is wel een beetje outdated. De Hyundai Tucson zou ook kunnen, maar kan niet zo veel trekken (1360kg bij zwaarste uitvoering). De BMW 3 touring en c klasse estate zijn behoorlijk prijzig en niet heel veel ruimte.

Hebben jullie nog suggesties of andere zaken waar ik rekening mee moet houden?

Ik heb een ruwe selectie voor je gemaakt met daarbij een trekgewicht van 1300 kg+ en aangezien ik niet op zakelijke leaseprijs kan filteren, op basis van jouw indicatie een maximale nieuwprijs van 65.000 euro. Je kunt dus in het overzicht met enkele variabelen spelen. Het viel me op dat de BMW X2 er ook tussen zit, die houdt het midden tussen een X1 en X3 (en is wat sportiever qua styling), zou dat een optie zijn? De Opel Grandland was wat mij betreft ook een verrassing...

Gevoelsmatig zou ik wegblijven van Stellantis producten, BMW is goed maar idd prijzig. Bij Mercedes zit je vast aan een B klasse. Dat is enigszins suf model maar zou wel kunnen voldoen. Toyota RAV4 is ook hele goede optie.

Bedrag zegt niet zo veel als je de voorwaarden niet weet (36 maanden, 35000km per jaar?)

Voor de caravan zou ik je aanraden om wel even het max gewicht van de caravan (kentekenbewijs) aan te houden, zeker met een SUV en/of een hybride. Je zit namelijk zo op een max gewicht van > 3500 kg voor de combinatie, waarbij je dus BE nodig hebt.

Als je in de selectie van Roadracer ook de categorie stationwagen aanvinkt is er iets meer keuze, maar niet veel.
Dan duikt ook de CLA Shooting Brake op en idd de C en 3 Touring. Het zijn geen ruimte wonders, maar de koffer van de 3 Touring is uit eigen ervaring erg praktisch en… even groot als de nieuwe A6 Avant, beide tegen de 500L. Maar voor alle 3 geldt dat ze vrij gierig zijn uitgerust in basistrim, enter de optielijst…
Ondanks het best wel royale budget viel het me eerlijk gezegd wat tegen, iets met BPM bij jullie zeker op niet EVs?

En wil je checken of de auto binnen je lease valt: directlease.nl
Geeft een indicatie.
Daar kun je ook de laadpaal ingeven. Die is niet "gratis", maar wordt meegerekend in de lease. maar dat bedoelde je waarschijnlijk zelf ook..... :p

Budget is best een net bedrag maar zoals Rembrandt al aangeeft, er hangt wel een hoop van de voorwaarden af. Korte looptijd lease met veel kilometers/jaar is aanzienlijk duurder dan max looptijd met minimaal aantal kilometers. Dat wil je wel ff checken voordat je jezelf rijk rekent qua blik.

Voor de duidelijkheid: Je kijkt uitsluitend naar benzineauto's en plugin- of full hybrids?

Mijn eerste voorkeur ging uit naar de BMW X3, maar die vind ik toch behoorlijk duur uitvallen (flink wat bijbetalen). De X1 is beduidend goedkoper en binnen budget, maar daar lever ik wel veel ruimte voor in.
Heb je dit ook in praktijk vastgesteld? De vorige X1 staat imo bekend als een ruime auto, zeker ook op de achterbank. De nieuwe is nog wat groter, dus logischerwijs mogelijk nog iets beter (kofferbak is groter zie ik iig).

De X3 staat op een in de basis achterwielaangedreven platform bij mijn weten, met de motor in de lengterichting. Dat is nooit een garantie voor veel binnenruimte. De X1 baseert op de voorwielaangedreven platform dat ook Mini gebruikt, met de motor dwars voorin. En de benzineaangedreven X1's zijn volgens mij (optioneel) met een verschuifbare achterbank te bestellen.

Lang verhaal kort: Het zou mij niet verbazen als de X1 ruimer vanbinnen is dan de X3. En sowieso prima aan je wensen voldoet. Wat mij betreft ziet de X1 er ook nog eens beter uit dan de X3 maar da's persoonlijk uiteraard.

Stellantis heeft natuurlijk ook leuke opties, die wat gunstiger geprijsd zijn waarschijnlijk: Peugeot 3008, Peugeot 5008, Opel Grandland, Citroen C5X. Waarschijnlijk zit je dan wel vast aan een plugin-hybride uitvoering vanwege je wens voor trekgewicht. De verhalen tav betrouwbaarheid bij Stellantisproducten zou ik me niet zo druk over maken, je leaset immers :)

• Leuk
Waarderingen: ak2
Dank voor de vele reacties!
Het gaat om een looptijd van 48 maanden en max 200.000 km (daar kom ik nooit aan). Ik mag maximaal 12.5% boven het lease bedrag zelf bijbetalen.
Wat betreft aandrijving - Benzine, hybride, en plug-in hybride zijn allemaal mogelijk. Voor die laatste moet ik wel een laadpaal + abonnement aanschaffen (ruim 3000 euro).

Budget is best een net bedrag maar zoals Rembrandt al aangeeft, er hangt wel een hoop van de voorwaarden af. Korte looptijd lease met veel kilometers/jaar is aanzienlijk duurder dan max looptijd met minimaal aantal kilometers. Dat wil je wel ff checken voordat je jezelf rijk rekent qua blik.

Voor de duidelijkheid: Je kijkt uitsluitend naar benzineauto's en plugin- of full hybrids?

Heb je dit ook in praktijk vastgesteld? De vorige X1 staat imo bekend als een ruime auto, zeker ook op de achterbank. De nieuwe is nog wat groter, dus logischerwijs mogelijk nog iets beter (kofferbak is groter zie ik iig).

De X3 staat op een in de basis achterwielaangedreven platform bij mijn weten, met de motor in de lengterichting. Dat is nooit een garantie voor veel binnenruimte. De X1 baseert op de voorwielaangedreven platform dat ook Mini gebruikt, met de motor dwars voorin. En de benzineaangedreven X1's zijn volgens mij (optioneel) met een verschuifbare achterbank te bestellen.

Lang verhaal kort: Het zou mij niet verbazen als de X1 ruimer vanbinnen is dan de X3. En sowieso prima aan je wensen voldoet. Wat mij betreft ziet de X1 er ook nog eens beter uit dan de X3 maar da's persoonlijk uiteraard.

Stellantis heeft natuurlijk ook leuke opties, die wat gunstiger geprijsd zijn waarschijnlijk: Peugeot 3008, Peugeot 5008, Opel Grandland, Citroen C5X. Waarschijnlijk zit je dan wel vast aan een plugin-hybride uitvoering vanwege je wens voor trekgewicht. De verhalen tav betrouwbaarheid bij Stellantisproducten zou ik me niet zo druk over maken, je leaset immers :)
De X3 was behoorlijk war ruimer (vorige week in beide een proefrit gemaakt). Zowel de koffer maar ook voor de achterbank. Met name de achterbank van de X1 was vrij krap. Ik heb twee dochters die niet al te lang worden, maar ik kon er zelf niet echt comfortabel zitten itt mijn octavia. Ik vond de X3 ook qua rijden heel prettig, maar is natuurlijk niet echt een eerlijke vergelijking.

De X3 was behoorlijk war ruimer (vorige week in beide een proefrit gemaakt). Zowel de koffer maar ook voor de achterbank. Met name de achterbank van de X1 was vrij krap. Ik heb twee dochters die niet al te lang worden, maar ik kon er zelf niet echt comfortabel zitten itt mijn octavia. Ik vond de X3 ook qua rijden heel prettig, maar is natuurlijk niet echt een eerlijke vergelijking.
Ok. Toch wel enigszins verrassend, al mag je qua aanschafprijs ook wel verwachten dat een X3 vanbinnen wat meer biedt.

En het blijft toch bizar hoeveel ruimte een Octavia biedt (ik rij er zelf ook een), zeker voor het geld.

Jouw leaseregeling gaat dus uit van 50.000 km/jaar. Dat is eigenlijk bizar hoog in mijn ervaring, en zal dus voor een deel ook wel verklaren dat je vergoeding vrij hoog is. Kun je in overleg niet een lager kilometrage afspreken?

Ik zit even te kijken op Directlease, maar daar kun je niet eens een jaarkilometrage van 50.000 instellen.

Verder is die caravan wel een beetje een spelbreker. Zo'n Hyundai Santa Fe bijvoorbeeld, lel van een auto. Maar die mag dus kennelijk maar ~ 1100 kg trekken.

De Mercedes GLB is net een slagje groter dan de X1 heeft met de (instap) GLB180 al een trekgewicht van 1500kg en een keurige vanafprijs. Zou ik ook zeker even naar kijken.

Laatst bewerkt:
Ok. Toch wel enigszins verrassend, al mag je qua aanschafprijs ook wel verwachten dat een X3 vanbinnen wat meer biedt.

En het blijft toch bizar hoeveel ruimte een Octavia biedt (ik rij er zelf ook een), zeker voor het geld.

Jouw leaseregeling gaat dus uit van 50.000 km/jaar. Dat is eigenlijk bizar hoog in mijn ervaring, en zal dus voor een deel ook wel verklaren dat je vergoeding vrij hoog is. Kun je in overleg niet een lager kilometrage afspreken?

Ik zit even te kijken op Directlease, maar daar kun je niet eens een jaarkilometrage van 50.000 instellen.

Verder is die caravan wel een beetje een spelbreker. Zo'n Hyundai Santa Fe bijvoorbeeld, lel van een auto. Maar die mag dus kennelijk maar ~ 1100 kg trekken.
Het lease contract is gebaseerd op een periode van 48 maanden en 140.000 km (35k / jaar) tot een max van 200.000 km. Ik werk echter voornamelijk vanuit huis en ga maximaal 2x per maand naar kantoor (110km enkele reis). Ik reis veel voor werk, maar dat is allemaal met het vliegtuig :)
De auto wordt dus voornamelijk voor plaatselijke trips en vakantie gebruikt... Daarom kom ik nooit boven de 15.000 p/j uit.
Ik ga nog even kijken of een lager aantal km wellicht kan worden meegenomen - dat zou een stuk moeten schelen maar geen idee of Ayvens daaran meewerkt en/of de bedrijfsovereenkomst dat toelaat.

De Mercedes GLB is net een slagje groter dan de X1 heeft met de (instap) GLB180 al een trekgewicht van 1500kg en een keurige vanafprijs. Zou ik ook zeker even naar kijken.
Die ken ik niet zo goed. Ben geen fan van Mercedes, maar model spreekt me wel aan. Er staat echter bij dat de levertijd onbekend is. Gaat deze van de markt of zijn hier andere problemen mee?
De motor is wel is stuk minder qua prestaties (120 kW (163 pk)/5500 tpm) en maar iets meer dan mijn huidige Octavia.

Het lease contract is gebaseerd op een periode van 48 maanden en 140.000 km (35k / jaar) tot een max van 200.000 km. Ik werk echter voornamelijk vanuit huis en ga maximaal 2x per maand naar kantoor (110km enkele reis). Ik reis veel voor werk, maar dat is allemaal met het vliegtuig :)
De auto wordt dus voornamelijk voor plaatselijke trips en vakantie gebruikt... Daarom kom ik nooit boven de 15.000 p/j uit.
Ik ga nog even kijken of een lager aantal km wellicht kan worden meegenomen - dat zou een stuk moeten schelen maar geen idee of Ayvens daaran meewerkt en/of de bedrijfsovereenkomst dat toelaat.
Dus het contract is 35k/jaar, en van je werkgever mag je daar over de hele looptijd maximaal 60.000 km overheen. Zo lees ik je antwoord.

Dat is een vrij gangbaar kilometrage. Prima budget heb je dan, sowieso.

Als je een lager kilometrage wilt bedingen zul je dat met je werkgever moeten bespreken, leasemij bepaalt dat (uiteraard) niet.

Maar als je een auto vooral prive wilt gebruiken, is er dan geen mogelijkheid om het leasebudget als mobiliteitsbudget te laten uitkeren? En dan dat geld gebruiken om je eigen auto van te bekostigen?

Mazda heeft leuke modellen, naast benzine ook hybride aandrijving.
Eens. Maar Mazda valt buiten de leaseregeling.

Die ken ik niet zo goed. Ben geen fan van Mercedes, maar model spreekt me wel aan. Er staat echter bij dat de levertijd onbekend is. Gaat deze van de markt of zijn hier andere problemen mee?
De motor is wel is stuk minder qua prestaties (120 kW (163 pk)/5500 tpm) en maar iets meer dan mijn huidige Octavia.
Dat eerste wbt de levertijd zou je even bij de dealer moeten navragen. Hij zit aan het eind van zijn lifecycle maar dat hij er nu al uit zou gaan heb ik niet meegekregen. (De opvolger is nog niet officieel aangekondigd voor zover ik weet)

De motor heb je zelf te kiezen uiteraard er zit ook nog een 200 boven of met stekker een 250e.

Maar is er geen mogelijkheid meer om alsnog voor een Skoda te gaan?
Dit omdat je nu ook een Skoda hebt maar dan was ik absoluut voor een Kodiaq gegaan.

Maar weet helaas dat het wagenpark beheer het leuk vind om reghelmatig te switchen van maatschappij en regelingen
Mocht dit echt niet kunnen zou ik qwa caravan voor een RAV4 gaan

Een goede werkgever zal hier NIET aan meewerken. Dit zou namelijk betekenen dat een collega die de auto wél echt nodig heeft voor veel zakelijke kilometers, een mindere auto zou kunnen rijden dan een collega die de leaseauto maar beperkt nodig heeft. Om dit te voorkomen, werken goede werkgevers met normcalculaties. Daarbij worden budgetten bepaald op één norm (per functiecategorie), ongeacht het werkelijk kilometrage. De meer- of minderkosten per maand zijn dan nadeel / voordeel werkgever en collega's in vergelijkbare functieschalen kunnen keurig onderling vergelijkbare auto's kiezen.

In jouw situatie verkennen of je het leasebudget bruto uitbetaald kunt krijgen, zou wel interessant kunnen zijn. Dan heb je circa € 15.000 "budget" om aan privé-auto te besteden per jaar:
- 12 maanden à 1.407 -/- 50% IB = 8.442
- besparing 22% bijtelling over 65k catalogusprijs * 50% IB = 7.150

En wanneer budget 1.407 exclusief brandstof is, zou maandbudget dat je krijgt uitbetaald nog hoger kunnen zijn. Bij 35.000 km, verbruik 1:20 en literprijs € 2, bijna 300 bruto per maand (bij 50% IB dus 150 per maand = 1.800 per jaar).

Helemaal mee eens @ketelapper. In geval van TS zou de auto bovendien vrijwel uitsluitend privé gebruikt worden als ik het goed begrijp. Dat lijkt mij al helemaal een wankele motivatie om voor 1 individueel de leaseregeling te verruimen. Dus ik zou het als werkgever ook niet overwegen. Niet alleen omdat het niet eerlijk is maar je ook het risico loopt (bij uitdiensttreding) met een bovengemiddeld dure auto in het wagenpark te blijven zitten.

Overigens was ik bij mijn werkgevers in het verleden wel gewend dat benzine-auto's alleen toegestaan werden indien aangetoond kon worden dat je onder het omslagpunt qua kilometers/jaar zou blijven. Anders was diesel (of later ook elektrisch) verplicht. Wat natuurlijk ook beperkte, want diesels waren altijd al duurder en in de laatste jaren ook steeds schaarser in het aanbod. Terwijl je jaarkilometrage natuurlijk sterk samenhing met je werkzaamheden, oftewel als je wat verder van huis ingezet werd had je dus gewoon pech.

Terug
Bovenaan