Lease advies Mazda MX 30

A

Anoniem

Guest
Hallo beste mensen,
Ik heb tijdje terug mij auto verkocht. Ik ben nu opzoek naar elektrische auto. Toen zag ik Mazda MX 30 staan. Ik ga niet veel kilometers rijden. Dus dit is wel ideaal voor mij. Nu zag ik aantrekkelijke lease prijzen in Duitsland. Hoe zit dat ermee? Als ik daar in duitsland aanschaft en in NL gaat rijden? Moet ik import kosten betalen? Graag uitleg of advies hierin? Gr Dil.
 
Bij lease word je geen eigenaar en je mag in NL niet zonder ontheffing op een DE kenteken rijden. Dus aan die DE prijs heb je niets.

Als je een koopprijs in DE ziet, moet je in de NL prijslijst nog even kijken naar het pm-bedrag. Dat moet je bij import sowieso betalen. Plus kosten voor de import, tenaamstelling, etc. En zeker ook kosten voor een goed bedrijf dat alles voor jou regelt, als je dat niet zelf doet... en als je deze vragen hier stelt zul je goede hulp nodig hebben...

Paar avonden googlen zal je veel wijzer maken en dan kun je gerichte vragen altijd nog hier stellen (y)
 
Wat bedoel je met ontheffing? Bpm? Wat zijn de kosten hiervan. Via google kan ik niks vinden over elektrisch auto leasen via duitsland.
 
Je mag als Nederlander niet zomaar in Nederland in een buitenlandse auto rijden. Daar liggen best strikte regels aan ten grondslag.
Daarnaast zijn Duitse leaseprijzen vaak voor financial lease ipv full operational, wat in NL juist weer gangbaar is.
 
Inlezen bpm:
https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/auto_en_vervoer/belastingen_op_auto_en_motor/bpm/

Inlezen ontheffing auto op buitenlands kenteken in NL:
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/auto/vraag-en-antwoord/mag-ik-een-auto-met-een-buitenlands-kenteken-hebben#:~:text=U%20mag%20een%20auto%20met,en%20motorrijtuigenbelasting%20(mrb)%20betalen.

Een leaseauto is eigendom van de leasemaatschappij, dus wordt door de leasemaatschappij op kenteken gezet in het land waar zij zijn gevestigd. Dan loop je dus tegen vorige link aan. De wereld is in beginsel simpel:
- Als je het geld beschikbaar hebt om de auto te kopen, mag je overal shoppen en importeren naar NL kenteken.
- Als je dat geld niet hebt of niet in één keer aan de auto wilt uitgeven, ben je gebonden aan leasemaatschappij en leaseprijzen in NL.

Tussenvariant die ik heb gedaan (maar zakelijk!) is als BV de auto in DE aanschaffen en betalen, importeren en toen in NL aan leasemaatschappij 'sale & lease back'. Op een dure nieuwe Audi was dat erg voordelig maar speelveld voor gevorderen :rolleyes: Heb ik doorlopen met veel support van deskundige specialist hiervoor.


Last but not least: jouw openingspost lees ik als een privé / particuliere vraag oftewel private lease. Niet als zakelijke lease. Dan attentie of je kijkt naar prijzen exclusief btw (zakelijk) of inclusief btw (particulier)? Scheelt ook meteen 21% dat je er nog bij zou moeten optellen.
 
Little Mouse zei:
Wat bedoel je met ontheffing?

Je mag alleen onder hele bijzondere omstandigheden als Nederlands ingezetene met een Duitse auto rijden. Eigenlijk is de enige mogelijkheid dat je in voor een Duits bedrijf werkt (en dan niet voor een Nederlandse vestiging van dat bedrijf maar echt een bedrijf gevestigd in Duitsland) en dat je een auto krijgt van dat bedrijf. Het bedrijf kan dan een ontheffing aanvragen zodat je met de Duitse auto hier mag rijden. Maar ik denk niet dat dat voor jou van toepassing is.
 
Ik denk dat topicstarter heeft ontdekt dat hij Duitse appels met Nederlandse peren probeerde te vergelijken en dat mijn uitleg hem heeft wakker geschud in de werkelijkheid :rolleyes:
Misschien meldt hij/zij zich nog, misschien blijft hij/zij een illusie armer liever stil afwezig.
 
Sorry mannen, was even druk. Ik hou niet altijd pagina in de gaten. Ik ben trouwens geen 'hij' maar een 'zij'. Ik heb nooit ervaring gehad met lease maatschappij. Daarom wil ik hier iets van leren. Ik kan de auto zakelijk of privé leasen. Maar dus er komen extra kosten erbij kijken als ik in NL rond wil rijden. Dan kan ik net zo goed in NL aanschaffen als ik het goed begrijpt? Ik heb ook iets gezien in NL van Private finance?
 
De MX30 First Edition kost in DE €33.134. In NL kost deze €33.100. Dus ik weet niet wat je aan aantrekkelijke prijs hebt gezien?
Misschien de Duitse prijs na aftrek van de Umweltbonus? Die is in DE nu ruim 9.000 en in NL 4.000 (en tijdelijk "op"). Als NL inwoner krijg je geen DE belastingpremie.

Als je auto wilt leasen, zit je vast aan NL leasemaatschappij of NL dealer. Je wordt dan niet zelf eigenaar dus heb je ook niets te zeggen waar de auto vandaag komt. Private lease is ook op mazda.nl snel te vinden. Oktober actie vanaf € 375 voor de MX30. Privé lease wordt getoetst op inkomen en BKR.

Zakelijk lease kun je je eens verdiepen op sites van diverse leasemaatschappijen. Bijvoorbeeld directlease.nl en leaseplandirect.nl bieden module om online leasetarief te berekenen. Let daarbij op wat er wel / niet inbegrepen in; werkt met allerlei pakketten met service- en luxeniveaus. Zakelijk lease wordt getoetst op jaarrekeningen.
 
ketelapper zei:
De MX30 First Edition kost in DE €33.134. In NL kost deze €33.100.

Eigenlijk best vreemd, de prijzen zijn bijna gelijk, terwijl er bij ons nog BPM bijgeteld wordt of zie ik dat verkeerd?
 
speedtouch zei:
ketelapper zei:
De MX30 First Edition kost in DE €33.134. In NL kost deze €33.100.

Eigenlijk best vreemd, de prijzen zijn bijna gelijk, terwijl er bij ons nog BPM bijgeteld wordt of zie ik dat verkeerd?

Elektrische auto met 0 gram CO2 uitstoot... dus BPM is € 0 in NL.
 
Little D zei:
Sorry mannen, was even druk. Ik hou niet altijd pagina in de gaten. Ik ben trouwens geen 'hij' maar een 'zij'. Ik heb nooit ervaring gehad met lease maatschappij. Daarom wil ik hier iets van leren. Ik kan de auto zakelijk of privé leasen. Maar dus er komen extra kosten erbij kijken als ik in NL rond wil rijden. Dan kan ik net zo goed in NL aanschaffen als ik het goed begrijpt? Ik heb ook iets gezien in NL van Private finance?

Waarom moeilijk doen? Elektrische auto in DSL leasen heeft weinig zijn, tenzij je te maken hebt met gunstigere subsidies. Een MX30 is wegenbelasting en BPM vrij dus veel goedkoper zal hij in DSL niet zijn. Daarbij loop je de kans dat je zakelijk gezien vreemd aangekeken wordt als je met een Duitse auto bij Nederlandse klanten aankomt rijden.

Als je bijvoorbeeld zakelijk financial lease wilt doen kan dat uiteraard, dan is de auto na het betalen van het laatste termijn gewoon helemaal van jou(w bedrijf)
 
Dag mannen,

Bedankt voor jullie advies. Ik ben bij de autozaak geweest voor de aanbieding van Mazda private lease. Nou ik heb hoop van jullie en van deze zaak geleerd. Het is geen verschil in private lease als ik in duitsland aanschaft en hier in NL wilt rond rijden. En in duitsland moet je bij Private lease een aanbetaling doen van 6100euro. Daarom is lease daar wat goedkoper. Hier in NL heb je wel wat meer garantie wegens verzekering en dat je niet in problemen komt met de politie of douane. Er zit wel 160.000km garantie op de accu! Ik zal beter in NL aanschaffen. De prijs is ook zeer aantrekkelijk.
 
Terug
Bovenaan