Lease advies gezinswagen

A

Anoniem

Guest
Hoi allemaal,

Ik ben nieuw hier.
Op dit moment mag ik op zoek naar een nieuwe auto van mijn werkgever.
Wellicht hebben jullie wat tips voor mij.
Ik mag zowel elektrisch als benzine rijden.
Wij zijn in ons gezin met 2 volwassenen en 2 kinderen (3 en 6 jaar)

Eisen/wensen:
Gezinsauto
Ruime zitplaatsen achter voor de kinderen
Maximale levertijd bij voorkeur 10 maanden.
Veel laadruimte
Automaat
Minimaal 750kg trekgewicht
Bij voorkeur een hoge instap.
Netto bijtelling ca. 400 euro obv salaris 50k+
Android auto/ Google automotive is een must.

Zelf heb ik mijn oog laten vallen op de Seat Tarraco of de VW ID5.
Zitten er voordelen aan een elektrische wagen tov benzine? De netto bijtelling ontloopt elkaar nauwelijks wat.

Wellicht hebben jullie obv mijn wensenlijstje nog tips voor merken/modellen die ik over het hoofd zie.
De Kodiaq heb ik al in overweging genomen, maar die komt wat duurder uit dan de Tarraco.

De peugeot, Citroën opel concurrenten van de seat terraco, deze hebben een vol automaat ipv een automaat met dubbele koppeling, en proefrijden welke je meer aanspreekt.

Oeba zei:
(...)
Netto bijtelling ca. 400 euro obv salaris 50k+
(...)

Zelf heb ik mijn oog laten vallen op de Seat Tarraco of de VW ID5.
Zitten er voordelen aan een elektrische wagen tov benzine? De netto bijtelling ontloopt elkaar nauwelijks wat.

Wellicht hebben jullie obv mijn wensenlijstje nog tips voor merken/modellen die ik over het hoofd zie.
De Kodiaq heb ik al in overweging genomen, maar die komt wat duurder uit dan de Tarraco.
400 euro netto bijtelling lijkt mij nog een uitdaging icm een VW ID5. Lukt denk ik alleen als je de goedkoopste versie kiest zonder opties. Of het moet zijn dat je veel leasebudget overhoudt en dat restant uitgekeerd krijgt. Dat verandert je bijtelling natuurlijk niet maar dan kom je zelf qua kosten lager uit. Daar kan ik uiteraard niks over zeggen.

Hou er wel rekening mee dat je hoogstwaarschijnlijk uit moet gaan van de bijtellingsregels van 2023 (tenzij je dit jaar nog een auto op kenteken krijgt), wat betekent dat alleen de eerste 30.000 euro van de catalogusprijs tegen het lage bijtellingstarief (16%) gaat ipv de eerste 35.000. Grote kans dat je nu een calculatiewebsite gebruikt die de kosten toont tegen de regels van 2022.

Een VW ID5 kost -op dit moment- net geen € 50.000 volgens Autoweek. Dit is in mijn ervaring wel een beetje de minimum catalogusprijs voor een ruime EV met een accucapaciteit van 75 - 80 kWh. Die kost dus qua brutobijtelling volgend jaar ((30.000 * 0,16) + ((50.000 - 30.000) * 0,22)) / 12 = € 767 per maand. Volgens mij kom je dan -afhankelijk van je inkomenscategorie- netto al op meer dan € 420 / maand uit (ik wel iig).

Dus kostentechnisch (voor de leaser) is een elektrische auto op dit moment meestal niet voordeliger dan een qua ruimte vergelijkbare brandstofauto. Wat precies vergelijkbaar is hangt natuurlijk wel een beetje van je wensen en voorkeuren af.

Daarnaast, stelt je werkgever nog eisen tav opladen? Ben je bijvoorbeeld verplicht thuis een laadpunt te installeren? Daar zitten ook stevige kosten aan.

Daarnaast zit je met een EV natuurlijk vast aan zowel de voor- als nadelen van het aandrijfconcept. Veel mensen vinden elektrisch erg fijn rijden. Anderzijds is de beperking van de actieradius voor velen nog steeds een bezwaar. In de dagelijkse praktijk heb je er mogelijk voldoende aan, maar als je met de auto op vakantie wilt moet je uitgaan van elke 2-3 uur laden op weg naar je bestemming. En je moet altijd rekening houden van beschikbaarheid van laadplekken. Daar moet je wel zin in hebben.

Volgens Berekenhet.nl komt hij ongeveer uit op 430, ik heb dan over een id4 van 52000. Inderdaad met 16% over de eerste 30.000. Dat zit bij mijn nog wel in de range van van 400 euro. Bij mijn huidige auto klopt de berekening op 5 euro per maand na.
Ik zal het eens op een andere website berekenen.

Oplaadmogelijkheid op de oprit wordt vergoed door de werkgever.

Ik zit overigens in de schaal van 36.93%. wellicht zit jij 49,50. Dat zou het verschil kunnen verklaren. Wel word er een heffingskorting correctie van 104 euro meegenomen. Waarom weet ik niet eerlijk gezegd.
Oftewel:
Fiscale netto bijtelling: 305 euro
Minder heffingskorting: 104 euro
Totale netto kosten per maand: 409 euro

Mijn advies is om ook te kijken naar de nieuwe Kia Sportage, Nissan Qashqai en Renault Austral.
Deze auto's zijn niet al te duur, scoren goed in testen, en zijn net op de markt wat gunstig is voor de leaseprijs. De Austral komt in December.

Terug
Bovenaan