Leapmotor T03

Marleen

Asfaltkampioen
Er bestaat reeds een algemeen topic over Leapmotor, maar nog geen specifiek over de T03.
En aangezien deze in Europa te koop is, leek me het logisch hier apart over te berichten.

Momenteel staan er reeds een aantal reviews online.
Daarin wordt hij (meestal) vergeleken met de Dacia Spring, zijn rechtstreekse concurrent.

Belangrijkste punten:
- De T03 kost in Nederland 19.900 euro en is daarmee iets duurder dan de Spring.
- De T03 heeft wel een grotere batterij: 37,3 kWh.
- Is rijkelijk uitgerust, al ziet het interieur er wel redelijk goedkoop uit.
- Bevat een hele reeks veiligheidssystemen, een NCAP beoordeling is er evenwel nog niet
- De elektromotor in de Leapmotor levert 95 pk.

leapmotor-t03-eerste-beelden-5815e6.webp

Leapmotor%20T03%20review.jpg

Leapmotor%20T03%20review-3.jpg

Leapmotor%20T03%20review-14.jpg

Foto's: https://www.autoexpress.co.uk/leapmotor/t03

Ik heb hem gister gezien bij de EV Experience en ermee gereden. Hij is inderdaad goed vergelijkbaar met de Dacia Spring en ik zie hem als rechtstreekse concurrent. De Leapmotor heeft wel een groter accupakket en meer pk's te bieden, maar de range is relatief niet veel groter dan die Spring.

Er was wel mee te rijden, maar er stond helaas geen exemplaar binnen.
Apart ding, maar het is alleen maar aan te moedigen dat er steeds meer aanbod in dit segment komt. Wij hebben een Citigo EV en zo'n elektrische A-segmenter is echt top.

• Leuk
Waarderingen: DBAA
Knap is ie niet, maar wel voordelig en de testbevindingen zijn ook relatief positief.

Ik heb hem gister gezien bij de EV Experience en ermee gereden. Hij is inderdaad goed vergelijkbaar met de Dacia Spring en ik zie hem als rechtstreekse concurrent. De Leapmotor heeft wel een groter accupakket en meer pk's te bieden, maar de range is relatief niet veel groter dan die Spring.
Omdat ie erg onzuinig is wat wordt gecompenseerd door een grotere accu.

Volgens opgave verbruikt de kleine Leapmotor 16,3 kWh/100 km, dat is meer dan de Dacia Spring die afhankelijk van de gekozen motor 14,1 of zelfs met 13,2 kWh per 100 kilometer genoegen neemt. Maar goed, dankzij zijn grotere accupakket komt de T03 wel verder dan de 225 km die Dacia voor de Spring opgeeft.

Minder is zeker mogelijk:
Dankzij het lage gewicht van 1.175 kg verbruikte de T03 gemiddeld 11,7 kWh op een gemengd traject, wat zelfs beter is dan de 16,3 kWh die de fabrikant claimt.

Volgens opgave verbruikt de kleine Leapmotor 16,3 kWh/100 km, dat is meer dan de Dacia Spring die afhankelijk van de gekozen motor 14,1 of zelfs met 13,2 kWh per 100 kilometer genoegen neemt. Maar goed, dankzij zijn grotere accupakket komt de T03 wel verder dan de 225 km die Dacia voor de Spring opgeeft.
Mijn Jaguar komt met een 80 liter tank ook verder dan mijn Mini met 44 liter. Dat maakt niet dat de Jaguar leuker is om te tanken.

• Leuk
Waarderingen: DBAA
Niet moeders mooiste auto, maar wel veel waar voor je geld. En daarom toch deze week besloten om er eentje te kopen.

We hebben afgelopen dinsdag de Leapmotor T03 bij Auto Wassink Venlo bekeken en ook meteen besteld. Offerte en alles getekend. Woensdagavond de SEPP subsidie proberen aan te vragen met een resterende pot van 29% voor nieuwe EV's, maar toen bleek dat de Leapmotor T03 nog niet bij RVO bekend was en dus bleven we hangen in de aanvraag en konden niet verder.

Donderdag met RVO gebeld en die mailde me toen terug dat ze een CVO (Certificaat van Oorsprong) en een officiële Nederlandse prijslijst nodig hebben van de T03. Dit dus meteen naar de dealer gestuurd. Nu even afwachten dus.

Als het (te) lang duurt kan het zijn dat de subsidiepot straks leeg is, dus hoop dat we volgende week de aanvraag definitief kunnen maken.

Anders moeten we ergens een claim gaan indienen aangezien de EV is gekocht op basis van de subsidie die we terug zouden krijgen. En we zijn er echt op tijd bij geweest

In Nijmegen staat ie ook, bij de (oorspronkelijke) Opel dealer. Vorige week nog eentje in het gras gespot. Zo van een afstandje lijkt het een kleine Smart ForFour (laatste generatie) maar vanmiddag stond er niks buiten maar wel twee witte binnen in de showroom, met de kont naar het raam: ik moest denken aan de Daewoo Matiz, zo'n achterkant qua bouw (smal) heeft het wel een beetje.

Laatst bewerkt:
Vandaag geleverd mijn nieuwe Leapmotor T03, zie hier de (voorlopige) review:
Ik vind het er wel echt als een "gebakje" uitzien, ben benieuwd hoe de rij-eigenschappen zijn. De Corsa-e die je er voor had vond ik zelf niet verkeerd rijden, alhoewel het ook nooit echt spannend werd. Ben wel benieuwd hoe dat in vergelijking met de Leapmotor is.

En uit kosten-oogpunt een nieuwe "goedkope" auto kopen vind ik een vreemde gedachte. De afschrijving is het grootste in de eerste paar jaar, zeker bij een elektrische auto. Dan was een elektrische auto met de kop er al af financieel een verstandigere beslissing geweest denk ik.

Maar goed, in ieder geval veel plezier en goedkope en veilige kilometers gewenst met je nieuwe auto. :)

Laatst bewerkt:
Ja ik dacht hetzelfde. Iets goedkopers willen rijden maar dan wel een nieuwe auto na 3 jaar.. doorrijden met de (volwassenere) Corsa is dan juist voordeliger. Op werkelijk alle vlakken lever je in. 130 km/h als topsnelheid man man man

Ja ik dacht hetzelfde. Iets goedkopers willen rijden maar dan wel een nieuwe auto na 3 jaar.. doorrijden met de (volwassenere) Corsa is dan juist voordeliger. Op werkelijk alle vlakken lever je in. 130 km/h als topsnelheid man man man
Exact dat, als je de review leest (maar misschien lees ik niet goed), dan alles doen om uit de susidiepot te lurken, tegelijkertijd "te" weinig terugkrijgen voor de Corsa. Wat is nu het motief dan?

Mensen, deze gebruiker wil gewoon even laten weten dat hij een nieuwe auto heeft en daarvan een review heeft geplaatst. Wat is er verkeerd aan als hij voordelig en nieuw wil rijden en daarbij de subsdie wil meepakken nu die er nog is? Hij geeft (in de review) aan dat hij het na drie jaar in de Corsa wel tijd vindt voor iets nieuws. Laten we het plezier dat hij in/van zijn nieuwe auto heeft dan houden, ook als je zelf een andere keuze zou maken.

als je de review leest (maar misschien lees ik niet goed), (..) "te" weinig terugkrijgen voor de Corsa. Wat is nu het motief dan?

Zoals ik de review lees is het doel inderdaad om de komende jaren de exploitatiekosten van het elektrisch vervoer zo laag mogelijk te houden.

In de review lees ik dat meneer het schoonhouden van de zwarte carrosserie beu was, de auto enkele maanden te koop stond maar niet verkocht werd en inruil (lees het bij te betalen bedrag) op een nieuwe elektrische Corsa te fors was (door een, kennelijk, te lage inruilwaarde op dat moment). Kortom, als je (ook) niet meer volledig tevreden bent dan wil je misschien wel af van het bezit en als dat, kennelijk, niet zo makkelijk gaat dan ga je alternatieven zoeken, toch?

Nu zal die inruil (inkoop)waarde van de zwarte Corsa niet veel verschillen bij de transactie met de Leap T03 maar de lagere aanschafwaarde zal een hoop doen natuurlijk voor het bedrag dat uit de €knip moet komen.

Natuurlijk kan je de stelling poneren dat met dat bedrag uit de €knip ook een hoop maanden wegenbelasting voor de Corsa betaald kunnen worden, etc. Maar, zo beschouwd zou je dus nooit meer een andere auto kunnen kopen, denk ik dan.

Dank voor de reacties. Het klopt inderdaad dat ik er qua comfort iets op achteruit ga in vergelijking met de Corsa-e. Echter, ik heb er nu 600 km mee gereden en het rijden valt me echt niet tegen hoor! Voor dit geld rijdt het eigenlijk best goed.

Inderdaad niet de mooiste auto en wat de afschrijving na 3 jaar gaat doen is ook maar een gok, daar ben ik me heel bewust van geweest toen ik het contract tekende in oktober.

Dat ie maar 130 km/u kan zit ik niet mee. Ik rijdt namelijk helemaal geen snelweg, alleen maar wat N-wegen. Zo'n 45 km per dag, kan dagelijks thuis laden en ik kocht 'm ook een beetje voor de uitdaging om te ervaren hoe het is om de goedkoopste elektrische auto van Nederland te rijden.

Ik weet dat de meeste mensen niks met Chinese auto's hebben om diverse redenen. Ik heb dat een klein beetje naast me gelegd en toch de knoop doorgehakt om er eentje te kopen.

Na 600 km, maar een paar kleine minpuntjes, maar ook een paar pluspunten t.o.v. de Corsa-e.

Deze zal ik rond Kerst in een compleet verslag benoemen in eerder genoemde review.

Laatst bewerkt:
Ieder zijn smaak natuurlijk maar ik kan het niet mooi vinden. Het maakt niet uit of het Chinees of Europees is. Ik lees Corsa maar is toch echt meer auto en meer mijn smaak.

SV1988, ik vind het tof dat je het gewoon doet! Hou ons op de hoogte!
Heb 'm deze week al (bewust) in het rood gereden tot 8% accu percentage en 20 km range resterende. 250 km gereden zonder verwarming met buitentemperatuur van zo'n 8 graden met een verbruik van 13,3 kWh per 100 km. (Fabrieksopgave is 16,5).

Leuke, maar wel spannende uitdaging, je weet niet precies hoeveel km je nog kunt rijden, ookal geeft ie 20 km aan. Over ongeveer 3 weken te lezen in m'n review.

Heb 'm deze week al (bewust) in het rood gereden tot 8% accu percentage en 20 km range resterende. 250 km gereden zonder verwarming met buitentemperatuur van zo'n 8 graden met een verbruik van 13,3 kWh per 100 km. (Fabrieksopgave is 16,5).

Leuke, maar wel spannende uitdaging, je weet niet precies hoeveel km je nog kunt rijden, ookal geeft ie 20 km aan. Over ongeveer 3 weken te lezen in m'n review.
Dat lijken me best goede waardes met deze temperaturen. Ben benieuwd naar je volgende review. Zou je ook wat snelwegen kunnen rijden voor de ervaring? :LOL:

Ik moest nog denken aan een mooie locatie in Noord-Limburg (Nederland) maar daar heeft Defensie al beslag op gelegd.

Lijkt me niet erg winstgevend als een goedkoop model opeens ergens anders geproduceerd moet gaat worden.

Terug
Bovenaan