Lastig te repareren schade?

Hamer

Net ingestapt
Goedemiddag,

Een bezorger heeft mijn auto behoorlijk beschadigd. Er is een briefje achtergelaten en ik heb een getuige dus de afhandeling maak ik mij niet zoveel zorgen over.

Ik ben wel benieuwd of een kenner tips heeft waar ik op moet letten bij de reparatie. Het lijkt mij namelijk een behoorlijk lastige reparatie. Er zit een gat in het achterscherm en de deurlijst is beschadigd. Moet hier bijvoorbeeld (een deel) nieuw plaatwerk ingelast worden?

De reparatie is uiteraard voor rekening en zorg van de tegenpartij, maar ik wil wel graag weten waar ik wel of niet mee akkoord moet/kan gaan.

2.jpg

3.jpg

1.jpg

Ik denk eerder dat men er een nieuw paneel in zet, even spuiten in de juiste kleur en klaar.

En ten aanzien van dat 'akkoord gaan': je gaat akkoord als de schade onzichtbaar is bijgewerkt. Hoe ze dat doen lijkt me van minder belang.

Leon in zn Fiesta zei:
Hoe ze dat doen lijkt me van minder belang.

Je kan een schade of zo goed of zo goedkoop mogelijk repareren. Daarom lijkt mij het juist wel van belang.

daar zal inderdaad wel een nieuw paneel inkomen.
Wel een lastige kleur om te spuiten, vaak blijf je kleur verschil zien.

Achterpaneel ook nog, die moeten ze los slijpen en uitboren dan, bij de C stijl slijpen ze door en binnenin je portier achter de rubber de puntlassen boren ze uit. Behoorlijk klusje wat echt wel moet gebeuren door iemand die weet wat die doet. Ook de nabehandeling is belangrijk (roestpreventie van buiten en binnenuit)

Hamer zei:
Leon in zn Fiesta zei:

Je kan een schade of zo goed of zo goedkoop mogelijk repareren. Daarom lijkt mij het juist wel van belang.

Weet niet hoe jij zelf verzekerd bent maar als je gewoon naar een fatsoenlijk schadebedrijf gaat die op je groene kaart staat zou ik me daar geen zorgen over maken. Jij hoeft idd alleen maar te checken na afloop of het er mooi uitziet. Jij hoeft echt niet met de reparateur mee te denken hoe ze dit moeten gaan repareren.

Total Loss zei:
Hamer zei:
Leon in zn Fiesta zei:

Weet niet hoe jij zelf verzekerd bent maar als je gewoon naar een fatsoenlijk schadebedrijf gaat die op je groene kaart staat zou ik me daar geen zorgen over maken. Jij hoeft idd alleen maar te checken na afloop of het er mooi uitziet. Jij hoeft echt niet met de reparateur mee te denken hoe ze dit moeten gaan repareren.

Nee dat snap ik ook wel. Ben ook niet van plan om te gaan wijsneuzen maar ik informeer mezelf gewoon graag.
Wat vind je van de schade? Hoopte juist op een deskundig antwoord van jou. ;)

@Smilespergallon, thanks!

Hamer zei:
Total Loss zei:
Hamer zei:
Leon in zn Fiesta zei:

Nee dat snap ik ook wel. Ben ook niet van plan om te gaan wijsneuzen maar ik informeer mezelf gewoon graag.
Wat vind je van de schade? Hoopte juist op een deskundig antwoord van jou. ;)

@Smilespergallon, thanks!

Is lastig om te zeggen of je hierom nu wel of niet meteen een heel nieuw paneel op de auto wil zetten. Zoals hierboven gezegd is dat redelijk ingrijpend, zaag gaat in je C-stijl en groot deel van je interieur gaat er dan ook uit achterin. Bij uitdeuken, lassen/herstellen is dat ook wel het geval maar waarschijnlijk minder. Ik denk dat repareren in dit geval logischer is. Voor hoeveelheid spuitwerk op de auto maakt het niet veel verschil. Je kan natuurlijk wel uit belangsteling zelf even vragen voor reparatie hoe ze dit gaan repareren. Weet niet of je in verband met tegenpartij eerst nog schadebedrag verhaald moet krijgen? In geval van achterscherm staat er in het schaderapport of een V ( van vervangen ) of een H ( voor herstellen ) bij. In het laatste geval staat er dan een flexibele tijd bij, aangegeven in AE's ( arbeidseenheden ). 1 AE staat voor 6 minuten, dus als er bijvoorbeeld staat H20 dan denken ze 2 uur nodig te hebben voor herstel van dat specifieke stuk plaatwerk. Bij vervangen staat er ook een tijd bij maar die is vast, die tijd is bepaald door mensen die er verstand van hebben en daar is niets aan te veranderen. Wil je dat deel vervangen krijg je zeg 6 uur de tijd en daar moet je het mee doen, heb je een hele ervaren plaatwerker in dienst die het in 4 uur doet is dat pure winst, doet hij er 8 uur over hebben ze pech.

Total Loss zei:
Hamer zei:
Leon in zn Fiesta zei:

In dit geval gaat het er zelfs om hoe de tegenpartij verzekerd is. Maar linksom of rechtsom, je kan zelf je schadehersteller kiezen als het goed is (verzekeraar mag je niet verplichten om voor een bepaalde partij te kiezen) en dan kan je er rustig van uitgaan dat e.e.a. goed geregeld wordt. Let wel even op met zaken als vervangend vervoer, het kan zijn dat men dat uitsluit wanneer je niet naar een aangesloten hersteller gaat. Daarnaast moet je 'alles zelf regelen'. Als in: auto er heen brengen en weer ophalen als die klaar is, meer regelwerk is het niet volgens mij. Althans, zo ging het bij mij destijds. Schadebedrag kreeg ik toen gewoon uitgekeerd, mijn eigen garage kon dat toen aanzienlijk goedkoper wegzetten. Inclusief vervangend vervoer.

Alles valt of staat met of je zelf wel of niet all-risk verzekerd bent, indien wel dan maakt dat alles echt veel makkelijker. Hoe de tegenpartij verzekerd is boeit verder niet.

Bedankt voor jullie antwoorden. Hier word ik een stuk wijzer van. (y)
Wordt een schade als deze vermeld in een schaderapport van b.v. Carfax? In dat geval heb ik dan ook te maken met waardeverlies vind ik. Daar heeft misschien de wijze van repareren weer invloed op?

Ik ben overigens WA+ verzekerd.

Leon in zn Fiesta zei:
Total Loss zei:
Hamer zei:
Leon in zn Fiesta zei:

In dit geval gaat het er zelfs om hoe de tegenpartij verzekerd is. Maar linksom of rechtsom, je kan zelf je schadehersteller kiezen als het goed is (verzekeraar mag je niet verplichten om voor een bepaalde partij te kiezen) en dan kan je er rustig van uitgaan dat e.e.a. goed geregeld wordt. Let wel even op met zaken als vervangend vervoer, het kan zijn dat men dat uitsluit wanneer je niet naar een aangesloten hersteller gaat. Daarnaast moet je 'alles zelf regelen'. Als in: auto er heen brengen en weer ophalen als die klaar is, meer regelwerk is het niet volgens mij. Althans, zo ging het bij mij destijds. Schadebedrag kreeg ik toen gewoon uitgekeerd, mijn eigen garage kon dat toen aanzienlijk goedkoper wegzetten. Inclusief vervangend vervoer.

TS is WA plus verzekerd. In zijn geval moet hij de tegenpartij zelf aansprakelijk stellen. Verder een schadehersteller zoeken naar je zin en hun het af laten handelen. Leen auto is voor 5 dagen meen ik, daarna kan de tegenpartij lastig doen uit mijn hoofd. Corrigeer mij als ik het fout heb. Beur je het geld dan betaal je de taxatietkosten aan het schadebedrijf. Verder heeft de tegenpartij naar mijn weten wie of te zeggen over het waar en waarom. Ze mogen wel een expertise uit laten voeren of het allemaal correct is. In mijn tijd was dat een handjeklap verhaal.

Overigens denk ik dat herstel nog best een goede optie is. Even een scherm zetten is niet grappig.

Pluim voor de bezorger overigens. Niet voor het makkelijke kiezen maar voor het eerlijke. Dat mag ook gezegd worden, het is vaak zat anders.

Jah, je boft dat hij/zij zo fatsoenlijk is om een briefje met de juiste gegevens achter te laten, ik heb het helaas meermaals meegemaakt dat dit niet het geval is dus eigen rekening en onze politie afdeling zal ook geen enkele moeite voor je doen, de meest weten dat en gaan er daarom vandoor.............

M.b.t. het laten herstellen hiervan gewoon overlaten aan een goede gecertificeerde schade herstel bedrijf, S6

Terug
Bovenaan