Langere tijd stilstaan vs. korte ritten

A

Anoniem

Guest
Door omstandigheden rijdt ik recent wat minder met mijn Peugeot uit 2008. Nu is mij in principe bekend dat het niet goed voor een auto is als deze langere tijd stilstaat, maar dat het ook niet goed is om korte ritten te rijden (omdat de slijtage hoger is als de auto nog niet goed warm is).

Ik vraag mij nu het volgende af:

1) Het lijkt mij geen probleem als de auto een week stilstaat, maar als dit regelmatig twee of zelfs drie weken is? Is dat een probleem? Waarom is dat eigenlijk schadelijk?
2) Om de auto minder stil te laten staan zou ik wat vaker een korte rit kunnen maken, maar dan speelt de afweging dat een (onnodige) korte rit waarschijnlijk toch meer slijtage geeft dan stilstaan? En waar ligt de grens van een korte rit? Is het al voldoende als de auto eenmaal warm is (de oliemeter op temperatuur)? Of spelen daar nog andere factoren?

Staat de auto binnen of buiten? Als de auto binnen staat kun je hem lang laten staan. Je kunt met de hand de auto af en toe een half metertje verplaatsen om de banden niet vierkant te laten worden. Mocht hij buiten staan, dan zou ik wel 1x in de maand een kilometer of 20 rijden. Stook ook het interieur lekker warm. Zo blijft alles gangbaar (remmen, bak, motor) en heeft vocht minder kans om kwaad te doen etc.

Springbok heeft gelijk : weken zijn niet van belang : vele maanden wel.
En het antwoord van Klieder is daar een mooie aanvulling op.

Ook moet je de accu in de gaten houden : door lekstroom loopt deze langzaam leeg en door gebrek aan rijden wordt deze niet meer bijgeladen.
Dat gaat niet in een week of zo en hangt ook af of er bijv. een alarminstallatie dan ingeschakeld staat, welke stroom gebruikt.

Een motor is nog niet doorgewarmd als de temperatuurmeter aangeeft op de bedrijfstemperatuur te staan, want het opwarmen van o.a. olie in de versnellingsbak en carter duurt langer.
Ook is het opwarmen natuurlijk in de koude winter ( volgende week wel tot - 15 graden in de nacht) wat anders dan in de zomer met + 25 graden
De aangegeven 20 km van Klieder is een prima richtlijn , mede ook om het vocht uit het interieur te jagen.

tip : voer deze ritten uit als het droog is, want anders zal roestvorming op de schijfremmen doorzetten als de auto met de schijven "nat " weggezet wordt.
Niet erg als je de volgende dag weer rijdt, maar wel als deze weken of maanden daarna stilstaat.

Ik ben autogek en fietsgek, met de auto rijd ik 1.500 km/jaar (of minder) en met de fiets 19.000 km/jaar. Ik zou eigenlijk zonder auto kunnen.
Dat betekent dat de auto dus veel stil staat. 's Zomers staat hij soms wel 2 maanden ongebruikt onder in de parkeergarage en hij slaat dan toch meteen aan bij gebruik. Met mooi weer pak ik altijd de fiets of ik moet een verjaardag ergens in het land hebben. 's Winters zal ik de auto iedere maand starten gevolgd door een ritje van bijv 40 of 50 km (niet met ijzel of sneeuw) om hem even door en door op te warmen. Ik maak dus 's winters meer kilometers.

De auto is er voor jou en niet andersom. Natuurlijk kan het dat je 4 ipv 5 jaar van een accu of band doet door al het stilstaan, maar verder...

Het idee is dat rubbers verharden door weinig rijden, vocht raakt op meer plekken als het niet wordt weggestookt. Ik zou liever een paar korte ritjes maken dan de auto eens per maand gebruiken.

4 keer per dag korte ritjes is slecht, maar vier keer per maand is niet zo'n punt.

Letop: Je kan geen grote schade rijden als je niet rijdt, ik denk dat die bonus malus harder aantikt dan alle roest, schimmel en lege accu's bij elkaar ;)

Tsja....is het slecht. Een auto die veelvuldig wordt gebruikt zal qua tijdsduur eerder aan het einde van zijn levensduur zijn maar heeft in die tijd wel meer kilometers gereden. Alles is relatief.

Na enkele weken stilstand een motor starten heeft ook meer slijtage tot gevolg doordat eerst weer olie naar boven moet worden gepompt. En tuurlijk blijft er altijd ergens een klein laagje achter, maar de film rond de diverse glijlagers in de motor wordt wel minder na verloop van tijd.

Benzine in je tank (moderne E7 a.k.a. 95) zal water aan gaan trekken, en ook omdat je dan maar eens in de x maanden tankt is het wel te overwegen om gewoon volledige 98 te gaan tanken, iets duurder per liter maar kan je benzineleidingen en je brandstofpomp alsmede injectoren zeer ten goede komen over enkele jaren.

Accu zal sneller slijten, banden zijn belangrijk dat je let op de leeftijd over de komende jaren, houd tijdig remvloeistof in de gaten, laat de auto op de oprit in de versnelling staan en niet op de handrem zodat de blokken niet vastroesten aan de schijf. (elke keer lostrekken is op termijn niet goed)

Maar dit is gewoon een meerjaren plan, als de auto eens in de maand een wat langere rit maakt van minimaal 20 km en je gewoon jaarlijks onderhoud blijft uitvoeren, dus minimaal eens per jaar olie verversen ongeacht de kilometers die je ermee rijd (2000 km dit jaar? Toch olie verversen) dan gaat het nog heel lang goed. Banden eens in de 5 a 7 jaar vervangen afhankelijk van het merk dat je eronder hebt, let ook op de uitdrogingsverschijnselen van je rubber. En ik zou aanraden om 98 te gaan tanken.

Als je zorgt dat je maandelijks even de auto warm rijdt (dat wil zeggen, rij eens even een halfuur om ipv gelijk naar huis te rijden) valt het qua slijtage wel mee.
Ik maak ongeveer 2000 a 3000km per jaar in mn Trabant (de mijne heeft een normale motor) en wordt minstens 1x per maand "losgereden" en dus warmgereden. Gewoon een extra blokje om van een 20 tal km. Overigens doe ik dit altijd. Zomer of winter, alleen hou ik bij de wintermaanden wat meer rekening met de hoeveelheid zout op de weg als het even kan.

Naast alles wat al genoemd is door een aantal anderen (accu, banden, rubbers, Euro 98 tanken, extra slijtage) is er naast motorisch ook nog zoiets als remmen. Deze slijten door weinig gebruik ook meer. Het gebruikte vet droogt sneller op en de remcilinders zullen sneller problemen krijgen (remvloeistof trekt vocht aan).
Lagers zullen naderhand ingelopen zijn en een "dood punt" hebben omdat ze stilstaan op 1 en dezelfde plek. Vooral bij wiellagers geeft dit op lange termijn problemen. Dit is te vergelijke met "vierkante banden" wat ook iets is wat bij zeer lang stilstaan kan optreden omdat de banden een soort van afvlakken als ze lang op hetzelfde punt staan. Bij lagers is dit probleem ook als er een bepaalde constante druk op staat in 1 richting.

Naast dat zijn er ook delen die een soort van "aan elkaar plakken" door lang niet te gebruiken. Bij diverse onderdelen is dat het geval.

Als je weinig rijdt moet je dus iedere keer die binding doorbreken. Hierdoor ontstaat ook meer slijtage dan wanneer het constant in gebruik is (en dus niet steeds de tijd krijgt om te "plakken".
En dat "plakken" is juist de grootste boosdoener van slijtage bij weinig gebruik.

Je ziet ook vaak dat juist de delen die bij normaal gebruik jarenlang probleemloos mee gaan, bij weinig gebruik ineens problemen krijgen. Je zou juist verwachten dat constante belasting voor slijtage zorgt, maar dat is niet het geval. De slijtage door weinig gebruik is groter dan bij veel gebruik. Hoe gek dat ook klinkt.

Een oudere (2e hands) auto met een lagere kmstand is daarom vaak in slechtere staat dan een met een hogere kmstand, als het om de techniek gaat.

Oftewel, stilstand is achteruitgang. Ook omdat je meestal vooruit rijdt als je niet stilstaat ;) :p

Dank voor de uitvoerige antwoorden! Ik ga er nog eens goed voor zitten om het in detail te lezen, maar in ieder geval is het dus nu niet direct zo'n punt om hem een paar weken te laten staan. Voor de langere termijn ga ik dan wel letten op nog wat extra puntjes. Bedankt!(y)

Pobresh zei:
Deze slijten door weinig gebruik ook meer. Het gebruikte vet droogt sneller op en de remcilinders zullen sneller problemen krijgen (remvloeistof trekt vocht aan).

Klopt...
Daarom moet je bij elke auto de remvloeistof elke 2 jaar laten verversen, ook al heb je slechts 1000 km gereden
Idem voor een distributie riem, die je ook na een aantal jaren moet vervangen, onafhankelijk van de km's...

Krijg je nooit problemen....

quovadis zei:
Klopt...
Daarom moet je bij elke auto de remvloeistof elke 2 jaar laten verversen, ook al heb je slechts 1000 km gereden
Krijg je nooit problemen....
Vochtgehalte in het reservoir meten is een goeie indicatie. Dit is normaal gezien ook het enige punt waar vocht kan intreden, tenzij je ergens een lekkage hebt. Maarja dan moet je sowieso er wat aan doen.

V0RQ zei:
De auto is er voor jou en niet andersom. Natuurlijk kan het dat je 4 ipv 5 jaar van een accu of band doet door al het stilstaan, maar verder...

Het idee is dat rubbers verharden door weinig rijden, vocht raakt op meer plekken als het niet wordt weggestookt. Ik zou liever een paar korte ritjes maken dan de auto eens per maand gebruiken.

4 keer per dag korte ritjes is slecht, maar vier keer per maand is niet zo'n punt.

Letop: Je kan geen grote schade rijden als je niet rijdt, ik denk dat die bonus malus harder aantikt dan alle roest, schimmel en lege accu's bij elkaar ;)

De meest vreemde storing van een auto die ik ooit mee heb gemaakt, betrof mijn Multipla. Die wilde niet meer starten. En de volgende ochtend weer wel. Het verschil was de buitentemperatuur. Uiteindelijk er achter gekomen dat er water bleef staan in de uitlaat (als gevolg van te veel korte ritjes) en dat water bevroor.

Het uitdrogen van rubbers heb ik ook mee gemaakt, maar die auto had twee jaar stil gestaan.

Terug
Bovenaan