Lancia Ypsilon | Nieuw: update 2023

nack zei:
De koplampen zitten wat verloren in de neus
Iig geen koplampen die tot de voorruit doorlopen of van die bulten die boven de motorkap uitkomen.

Live @ Salon van Genève:

lancia-new-ypsilon-al-salone-di-ginevra-nuova_5.jpg

lancia-new-ypsilon-al-salone-di-ginevra-nuova_3.jpg

lancia-new-ypsilon-al-salone-di-ginevra-nuova_1.jpg

lancia-new-ypsilon-al-salone-di-ginevra-nuova_2.jpg

lancia-new-ypsilon-al-salone-di-ginevra-nuova_4.jpg

lancia-new-ypsilon-al-salone-di-ginevra-nuova_11.jpg

lancia-new-ypsilon-al-salone-di-ginevra-nuova_12.jpg

Meer foto's: https://www.omniauto.it/foto/popup/177595/lancia-new-ypsilon-al-salone-di-ginevra-nuova

Ik vind het instrumentarium wel mooi strak, maar jammer dat het in het midden van het dashboard staat. En wat zijn dat voor vreemde speakers (?), ventilatieopeningen (?) of alarmsensoren (?) op de A-stijlen?

Aanvulling:
Ah, ik zie het op een ingezoomde foto al: op dat linkerding sluit je je tomtom aan. Rechts zal wel een tweetertje zijn.

Ik vind de koplampen iets te zakelijk van vorm om leuk te zijn..

Die koplampen verpesten de hele balans in het ontwerp. En het is iets heeel simpels eigenlijk !!

Het "deukje" aan de bovenzijde van de koplampen, net zoals bij de huidige Focus bijvoorbeeld, is de boosdoener:

Ypsilon1.jpg

Ypsilon2.jpg

Het ontwerp zou hiermee veel meer in balans zijn oftewel harmonieus en Ypsilon waardig ! De achterlichten van de nieuwe Ypsilon lijken veel op die van de huidige, met een vleugje van de Ypsilon uit eind jaren 90 tot ergens in 2004. De Ypsilon zou met deze koplampen zonder deukje ook veel meer overeenkomsten hebben...óók met de huidige en óók die van het model ervoor.

Het is zo simpel :(

Dat deukje geeft de Ypsilon dan wel weer de link met de Delta. Ik vind de koplampen ook wat 'verdwaald' in de neus staan.

het is wel een heel aparte auto, en dat is niet goed voor de verkopen. Dat zou Fiat toch wel moeten weten.

Mach1 zei:
Dat deukje geeft de Ypsilon dan wel weer de link met de Delta. Ik vind de koplampen ook wat 'verdwaald' in de neus staan.

Dan is het een slecht uitgevoerde link van Lancia, want het "deukje" bij de Delta is andersom ! Daar is de buitenzijde van de koplamp hoger bij diverse aanzichten en zit er een evenwichtige en doordachte vorm in. Bij de Ypsilon hier staat voor het oog de binnenzijde van de koplamp hoger, dan na dat deukje, waardoor ik dus kwam met de Ford Focus, die dit ook heeft !!

Voor nederland is het een heel aparte auto ja, in Italië is de Ypsilon een begrip in het straatbeeld en ook door deze overname ben ik niet bang dat deze Yp het goed gaat doen in de zuidelijke Euro landen. Voor de rest is het aan de Chrysler ..... in Amerika. Dat word nog spannend hoe de Amerikanen deze auto gaan ontvangen !

In Italië zul je ze weer op iedere straathoek tegenkomen, net als de huidige die het daar ook erg goed doet.

@Meike: Gaat deze Ypsilon echt in de VS verkocht worden? Mij is alleen bekend dat ie met Chrysler-badge op de Ierse markt en in het VK verkocht gaat worden.

Ik ben benieuwd hoe het de Ypsilon zal vergaan, Lancia zet nu volgens mij 90% van de productie in eigen land af en heeft daarmee natuurlijk geen gezonde positie op de Europese markt als geheel. Fiat zal echt werk van Lancia moeten gaan maken en dus ook pogingen moeten doen om de alweer verdampte verkopen van de Delta weer op gang te helpen. Ik weet niet wat het is met Fiat-producten, maar op de een of andere manier pieken de modellen veel te kort, waarna een vrije val inzet, met als enige uitzonderingen de Panda, 500 en Punto. Als we kijken naar de Nederlandse situatie is te zien dat de verkopen van de Fiat Bravo zich nu op het niveau van de Mitsubishi Lancer en Dodge Caliber (!) bevinden. De Lancia Delta is weggezakt tot een zeer matig niveau, hoewel de verkopen lijken te stabiliseren. De Musa en Ypsilon zijn natuurlijk hoogbejaard. De Giulietta doet het nu goed op Europees niveau, maar toch ziet Alfa Romeo de verkopen niet stijgen doordat de MiTo alweer zwaar op zijn retour is (in NL zal dat veranderen, maar het is natuurlijk ongezond als je het louter van tijdelijke belastingvoordelen moet hebben). Fiat ziet geen heil meer in de Alfa 159 en heeft het gamma uitgekleed, met een halvering van de verkopen in ons land tot gevolg - en de verkopen van de 159 bevonden zich toch al op een abominabel niveau. Ik denk dat de komende jaren een zware beproeving zullen zijn voor Fiat. Fiat zal toch iets moeten verzinnen om de verkopen van haar modellen over een langere periode op peil te houden.

Mach1 zei:
@Meike: Gaat deze Ypsilon echt in de VS verkocht worden? Mij is alleen bekend dat ie met Chrysler-badge op de Ierse markt en in het VK verkocht gaat worden.

https://www.allpar.com/images/chrysler/5-year-plan/chrysler-product-plan.jpg

Aangezien de Ypsilon zijn basis deelt met de (Panda en) 500, die voor de Noord- en Zuid-Amerikaanse markt in Mexico van de band rolt, zal de Ypsilon waarschijnlijk in dezelfde fabriek van de band gaan rollen. De te importeren B-segment sedan is waarschijnlijk gebaseerd op de Fiat Linea II.

Ik vind de koplampen zo precies goed. Als je de bovenkant recht trekt, heb je "VAG lampen": saai en fantasieloos. Door de lijn te veranderen komt er spanning in het ontwerp. We hoeven niet elk design aan te passen aan de Volkswagen smaak.

Ja, Chrysler gaat de Ypsilon in de VS ook verkopen. Zo kunnen ze iets kleiners in hun showroom zetten, waar Chevrolet zijn Koreaantjes voor heeft en Ford de Fiesta. Hij zal dan denk ik wel in Mexico gebouwd gaan worden, dat kan dan mooi op hetzelfde onderstel als de Amerikaanse 500.

Ypsilon in alle kleuren:

Rosso Argilla

lancia_ypsilon_rosso_argilla.jpg

Bianco Neve

lancia_ypsilon_bianco_neve.jpg

Grigio Argento

lancia_ypsilon_grigio_argento.jpg

Grigio Pietra

lancia_ypsilon_grigio_pietra.jpg

Nero Vulcano

lancia_ypsilon_nero_vulcano.jpg

Beige Sabbia

lancia_ypsilon_beige_sabbia.jpg

Purple Aurora

lancia_ypsilon_purple_aurora.jpg

Blu Universo

lancia_ypsilon_blu_universo.jpg

Ebano

lancia_ypsilon_ebano.jpg

Bronzo

lancia_ypsilon_bronzo.jpg

Bianco Nuvola

lancia_ypsilon_bianco_nuvola.jpg

Rosso Fiamma

lancia_ypsilon_rosso_fiamma.jpg

Nero Vulcano/Grigio Piombo (Bicolore)

lancia_ypsilon_grigio_piombo_grigio_argento.jpg

Nero Vulcano/Rosso Argilla (Bicolore)

lancia_ypsilon_nero_vulcano_rosso_argilla.jpg

Bronzo/Beige Sabbia (Bicolore)

lancia_ypsilon_bronzo_beige_sabbia.jpg

Grigio Piombo/Grigio Argento (Bicolore)

lancia_ypsilon_grigio_piombo_grigio_argento.jpg

lancia_ypsilon_purple_aurora_post.jpg

lancia_ypsilon_interno.jpg

Bron: https://www.alvolante.it/news/configuratore_lancia_ypsilon-424231044

In tegenstelling tot de Delta staat de 'two tone' uitvoering hem totaal niet. Vooral de motorkap lijkt een pannenkoek die op de auto gedropt is in die uitvoering.

Het is wel een opvallend ding en daardoor krijgt ie van mij bonuspunten. Maar ik heb 'm in Genève gezien en vind het een lelijke auto. De Delta klopt, deze nieuwe Yp niet. De oude smoelt veel beter!

Bicolore staat 'm inderdaad niet, ik denk dat ik zou kiezen voor paars, Ebano, blauw of een van de twee kleuren rood.
Reken maar dat de Ypsilon is aangepast om gelijkenissen met de PT Cruiser te vertonen, kan gewoon niet missen met de grille, vorm van de motorkap en onder de motorkap gelegen koplampen. Ik vind 'm op basis van de foto's juist mooier dan de Delta, maar ik ben benieuwd hoe de Y in het echt oogt. Na het bezoeken van de AutoRAI weet ik meer.

Nog eens goed gekeken en idd die koplampen.
De motorkap had er bij aan moeten sluiten om het meer als een geheel te maken. Koplampen leiden nu een te apart leven.

[size=large]Lancia Ypsilon wegenbelastingvrij[/size]

Lancia toont de Ypsilon op de AutoRAI. Met zijn tweecilinder Twinair-motor is die wegenbelastingvrij te rijden. De prijs weten we ook al.
Lancia doet helemaal mee in het segment van de wegenbelastingvrije kleintjes. De helemaal nieuwe Ypsilon wordt voorzien van de 0,9-liter tweecilinder Twinair motor en scoort daarmee een uitstoot van 99 gr/km. Da’s laag genoeg voor een wegenbelastingvrije status of veertien procent bijtelling. Lancia heeft daarmee de primeur van de eerste benzineauto in deze klasse. De concurrentie doet het met diesels of auto’s op de LPG.
De tweepitter van de Yp heeft een vermogen van 85 pk en komt op een verbruik van 4,2 liter op 100 km. De vanafprijs van de Twinair is een ronde 15.000 euro. Daarvoor wordt de simpelste Gold-versie geleverd. De snelle bestellers kunnen voor de actieprijs van zevenhonderd euro extra het Dolce Vita-pakket bestellen. Dat bestaat volgens de importeur uit ‘drie soorten sensoren’, waarmee de Lancia extra luxe wordt aangekleed.
Wie een Ypsilion met een wat riantere motorisering zoekt, moet nog even geduld hebben. Halverwege dit jaar wordt het aanbod uitgebreid met meer motoren en pas in 2012 wordt het Ypsilon-programma compleet gemaakt.

autoweek.nl

Als we dan toch aan het photoshoppen gaan, wat dacht je van deze aanpassing?

NuovaYpsilon2011.jpg

Wat zitten jullie te zeuren over het uiterlijk... Iemand op de RAI al op de achterplank achterbank gezeten? Wat heeft Lancia voor meubilairdesigner in dienst? De achterbank van de Delta is ook al zo'n ramp en die van de Thesis was ook allesbehalve comfortabel.

Dus dan maken ze in de vierdeurs Ypsilon een kötbank, en in de MiTo, met alleen voorportieren, zetten ze wel een lekkere bank achterin. Echt slim bedacht daar in Italië!

[size=large]Lancia Ypsilon niet naar VS[/size]

In Europa krijgen we te maken met Amerikaanse modellen die als Lancia door het leven gaan. In de VS zouden ‘onze’ Lancia’s Chryslers moeten worden, maar die plannen staan op de helling.
Tijdens de presentatie die in 2009 volgde na het huwelijk van Lancia en Chrysler zag het er doortimmerd uit: Lancia zou het modellenprogramma gemakkelijk kunnen uitbreiden door de komst van de Voyager en de Thema en in Noord-Amerika zou Chrysler in één klap aanwezig kunnen zijn in het compacte segment met de Ypsilon en de Delta.
Olivier Francois, CEO bij Chrysler-Lancia maakte op de New York Auto Show echter bekend dat de Ypsilon niet naar de Amerikaanse markt komt. Daar zou hij te veel in het vaarwater zitten van de Fiat 500, waarvan de nieuwe Yp direct is afgeleid. Met de Ypsilon zou Chrysler in de VS kunnen meespelen in de klasse van de Honda Fit, zoals de Jazz daar heet, de Toyota Yaris en de Ford Fiesta.
Ook voor de Delta is een oversteek voorbereid. De haalbaarheid van die auto, die het als Chrysler in de VS opneemt tegen bijvoorbeeld de Ford Focus of de Honda Civic, wordt echter nog onderzocht. Als de Delta komt, zal hij als Dodge of Chrysler verschijnen. Bij Dodge zal hij de Caliber kunnen vervangen en dat betekent dat Chrysler zich afzijdig houdt in dit segment.
Verder is het mogelijk dat Dodge met een ‘eigen’ model komt in de kleinere klasse. Die zou dan wel profiteren van de zuinige viercilinders van Fiat. Overigens wordt de Delta binnenkort wel in Groot-Brittannië en Ierland als Chrysler verkocht. Daar werden de laatste jaren al geen Lancia’s meer aan de man gebracht en mocht het Chrysler-netwerk als enige gebied in Europa wel blijven bestaan.

autoweek.nl

Waarom verbaast mij dit niet? Ik denk dat Fiat zich danig gaat verslikken in dit avontuur. USA is gewoon een lastige markt. Helemaal met die bont vormgegeven auto's die Lancia maakt.

Mach1 zei:
Gaat deze Ypsilon echt in de VS verkocht worden?

Ik vroeg het me in maart dus al af! Kon het me al niet voorstellen dat de Ypsilon echt in de VS verkocht zou gaan worden.

Wat meer info over de Ypsilon:

1.2 8v
Cilinderinhoud: 1242 cm[sup]3[/sup]
Maximaal vermogen: 51 kW/69 pk bij 5500 tpm
Maximaal koppel: 102 Nm bij 3000 tpm
Topsnelheid: 163 km/u
Acceleratie 0-100 km/u: 14.5 sec.
Gemiddeld verbruik: 4.9 l/100 km

0.9 8v TwinAir
Cilinderinhoud: 875 cm[sup]3[/sup]
Maximaal vermogen: 63 kW/85 pk bij 5500 tpm
Maximaal koppel: 145 Nm bij 2000 tpm
Topsnelheid: 176 km/u
Acceleratie 0-100 km/u: 11.9 sec.
Gemiddeld verbruik: 4.2 l/100 km

1.3 16v MultiJet
Cilinderinhoud: 1248 cm[sup]3[/sup]
Maximaal vermogen: 70 kW/95 pk bij 4000 tpm
Maximaal koppel: 200 Nm bij 1500 tpm
Topsnelheid: 183 km/u
Acceleratie 0-100 km/u: 11.4 sec.
Gemiddeld verbruik: 3.8 l/100 km

Tsjechische prijzen: https://www.auto.cz/lancia-ypsilon-technicka-data-a-italske-ceny-58758

Op basis van de verbruiksgegevens kom ik op een CO[sub]2[/sub]-uitstoot van 114 g/km voor de 1.2 (net als zijn voorganger net iets teveel voor MRB-vrij rijden), de diesel zit met waarschijnlijk 99 g/km eveneens net iets te hoog in de boom. Voor wie geen wegenbelasting wil betalen zal moeten kiezen voor de TwinAir of de bi-fuel.

ENTE zei:
Leuke wagen!
Eindelijk een reden om onze oude Y in te ruilen?

Nou...om eerlijk te zijn: nee.
Wat op foto een leuk wagentje lijkt blijkt in werkelijkheid een slecht afgewerkte beetje maffe auto te zijn.
Qua materiaal is het al helemaal niet wat ik van Lancia ken. Toch de Amerikaanse invloeden?

Je mag verwachten dat zo'n Y in de loop der tijd een 'evolutie' maakt op gebied van afwerking.....not!
Jammer:(

ENTE zei:
Leuke wagen!
Eindelijk een reden om onze oude Y in te ruilen?

Nou...om eerlijk te zijn: nee.
Wat op foto een leuk wagentje lijkt blijkt in werkelijkheid een slecht afgewerkte beetje maffe auto te zijn.
Qua materiaal is het al helemaal niet wat ik van Lancia ken. Toch de Amerikaanse invloeden?

Je mag verwachten dat zo'n Y in de loop der tijd een 'evolutie' maakt op gebied van afwerking.....not!
Jammer:([/quote]

Apart, ik vind de Ypsilon een hoogwaardige indruk maken. Poolse productie betekent waarschijnlijk dat het kwalitatief de beste Lancia ooit is. De materialen op het dashboard zijn mooi zacht en de middenconsole voelt veel hoogwaardiger. Het dashboardontwerp vind ik ook typisch Ypsilon/Y/Y10.

Daewoo-Chevrolet zei:
Apart, ik vind de Ypsilon een hoogwaardige indruk maken. Poolse productie betekent waarschijnlijk dat het kwalitatief de beste Lancia ooit is. De materialen op het dashboard zijn mooi zacht en de middenconsole voelt veel hoogwaardiger. Het dashboardontwerp vind ik ook typisch Ypsilon/Y/Y10.

Vond ik ook. En dat qua productiekwaliteit vind ik ook. Alleen de achterbank is totaal fout: een korte harde bank, niet veel beter dan een boekenplank van IKEA. Ik snap niet wat ze dachten toen ze dat ding ontwierpen.

Ach, de verkoper op de AutoRai (een echte dealer, geen student) keek ook raar toen ik antwoord gaf op z'n vraag wat is er van vond....
Vervolgens kwam de vraag 'waarmee vergelijkt u 'm dan?' ....'nou, gewoon met onze huidige Lancia Y'...:p

[size=large]Meer details Lancia Ypsilon: BiFuel in augustus[/size]

Op dit moment rijden we in Italië met de gloednieuwe Lancia Ypsilon. Tijdens de introductie hoorden we van de importeur wat nieuwe informatie voor de Nederlandse markt.
Het eerst komt de Lancia Ypsilon 0.9 Twinair op de markt. Deze heeft een 85 pk sterke turbomotor onder de kap. Deze verschijnt half juni bij de dealers. Tot 18 juni geldt een introductieprijs van 15.000 euro voor de ‘Gold’ versie. Bovendien is er voor de snelle beslissers het Dolce Vita pakket, dat voor 677 euro bestaat uit regen- en lichtsensoren, cruisecontrol en parkeersensoren aan de achterzijde.
In augustus staat de BiFuel (benzine/LPG) versie bij de dealers. De CO2-uitstoot van die Ypsilon is 110 gram per kilometer en dus is die net als de Twinair wegenbelastingvrij. De vanafprijs komt iets boven die van de Twinair te liggen, aldus de importeur.
In andere landen komt ook een 1,3-liter turbodiesel op de markt. Deze Multijet-motor gaat echter aan onze neus voorbij, omdat deze met z’n CO2-uitstoot van 99 g/km in het Nederlandse belastingklimaat te duur zou worden.

autoweek.nl

lcyy214_4ddccc0f41931.jpg

lcyy107_4ddccc0c7ce37.jpg

lcyy218_4ddccc0fbe163.jpg

lcyy300_4ddccc110b604.jpg

lcyy408_4ddccc137b343.jpg

lcyy500_4ddccc150549c.jpg

lcyy102_4ddccc0bc6dd0.jpg

lcyy101_4ddccc0ba5e73.jpg

lcyy204_4ddccc0d9ce02.jpg

lcyy416_4ddccc149c809.jpg

lcyy418_4ddccc14d8b6a.jpg

Meer persfoto's: https://www.auto.cz/lancia-ypsilon-ctvrta-generace-s-peti-dvermi-nove-fotografie-58940

Blijf het een leuke auto vinden! De two-tone lak is in deze combi wat minder, maar die witte mag er zeker zijn. Ik zou het wel weten als ik moest kiezen tussen een 500 en de Y...

Ik vind 'm ook geweldig en Lancia levert weer een stel gelikte, onmiskenbaar Italiaanse velgen. Hopelijk gaat Fiat 'm flink promoten zodat 'ie niet ondersneeuwt. 5 deuren en MRB-vrij zijn een grote pre voor de Nederlandse koper, denk ik.
Lancia is een merk met zoveel potentie, het zou een Italiaans alternatief voor Citroën kunnen zijn. Wat mij betreft gaat Lancia internationaal: In China moet men wel vallen voor de Ypsilon en ook de Delta zou het daar aardig moeten kunnen doen. Met een opvolger van de Musa en Lybra (een serieuzer model dan de Flavia Concept...) zou Lancia daar best kunnen scoren. Met het eigen label is het Fiat aldaar niet gelukt, Lancia zou het er beter moeten kunnen doen. Buick is dankzij de successen in China ook weer terug op de kaart gezet in de VS met frisse nieuwe modellen, Lancia zou eenzelfde lot beschoren kunnen zijn. Maar goed, dat zal wellicht wel altijd een utopie blijven.

LanciaYpsilon_05.jpg

LanciaYpsilon_02.jpg

LanciaYpsilon_04.jpg

LanciaYpsilon_03.jpg

LanciaYpsilon_13.jpg

LanciaYpsilon_06.jpg

LanciaYpsilon_01.jpg

LanciaYpsilon_10.jpg

LanciaYpsilon_11.jpg

LanciaYpsilon_18.jpg

Meer foto's/groot formaat: https://www.autoblog.it/post/33270/lancia-ypsilon-la-nostra-prova-su-strada

Lelijk, lelijker, Ypsilon. Eerst de Thesis en nu dit, Lancia is dood.

Ik had op zijn minst Alcantara op het dashboard verwacht. Dat zou veel goed maken.
Nu is het gewoon een 5-deurs Fiat 500.

[size=medium]Extra motor voor Lancia Ypsilon[/size]

LIJNDEN - Lancia introduceert een tweede motorvariant voor de kakelverse Ypsilon. De nieuwe krachtbron drinkt zowel benzine als LPG en is door zijn lage CO2-uitstoot vrijgesteld van BPM en wegenbelasting.

De BiFuel-krachtbron in de Ypsilon beschikt over een slagvolume van 1,2 liter, waaruit de Lancia een vermogen put van 69 pk. De achtklepper is gekoppeld aan een Stop/start-systeem. De CO2-uitstoot ligt op 110 g/km, net laag genoeg om in aanmerking te komen voor de belastingvoordelen. Lancia vraagt exact € 15.000,- voor de LPG-versie.

Bron: https://www.telegraaf.nl/autovisie/autovisie_nieuws/10030312/__Extra_motor_voor_Lancia_Ypsilon__.html

Overzichtelijk: voor precies 15k heb je een benzine TwinAir met 85 pk of 1.2 LPG met 69 pk.

Mooie IRL foto's: https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Lancia_Ypsilon_1.2_8V_Gold_%28II%29_%E2%80%93_Frontansicht,_3._Juli_2011,_Essen.jpg

800px-Lancia_Ypsilon_1.2_8V_Gold_%28II%29_%E2%80%93_Frontansicht_%281%29%2C_3._Juli_2011%2C_Essen.jpg

800px-Lancia_Ypsilon_1.2_8V_Gold_%28II%29_%E2%80%93_Seitenansicht%2C_3._Juli_2011%2C_Essen.jpg

800px-Lancia_Ypsilon_1.2_8V_Gold_%28II%29_%E2%80%93_Heckansicht_%281%29%2C_3._Juli_2011%2C_Essen.jpg

Ziet er toch volwassen uit!

Kijk Citroen, zo had de DS4 zijn achterportiergreep moeten hebben!

PS: Hopeloos design, kansloos dashboard.
Jammer.

Lancia neemt als primeur de Ypsilon Diamond (show car) mee naar de IAA:

358100_6239_big_lancia-ypsilon-diamond-1.jpg

358100_8184_big_lancia-ypsilon-diamond-21.jpg

358100_8725_big_lancia-ypsilon-diamond-31.jpg

358100_9275_big_lancia-ypsilon-diamond-4.jpg

Bron: https://www.quattroruote.it/speciale/francoforte2011/lancia-ypsilon-diamond-show-car-per-francoforte

Ik zag trouwens afgelopen vrijdag een Ypsilon in deze combinatie:

lancia_ypsilon_nero_vulcano_rosso_argilla.jpg

Dat ziet er wel zeer speciaal uit moet ik zeggen!

Terug
Bovenaan