Lampje uit krijgen

A

Anoniem

Guest
Hey,

Vandaag heb ik een ander type tellerplaat in mijn auto gezet, waarbij ik mijn huidige 4 stekkers moest afknippen en doorverbinden naar 2 stekkers.
Zo had ik eerst deze:
xcnczr.jpg


En nu deze:
2dtrozp.jpg


Het probleem is nu, dat het ABS lampje op de nieuwe plaat blijft branden, terwijl ik geen ABS heb. De kabeltjes zaten er al wel, ook bij de oude plaat, en deze heb ik gewoon overgezet. Ook zit er een zekering in, maar ja geen ABS.
Als resultaat (denk ik!), brandt nu het gewone remmen lampje ook, samen met STOP en SERV.
Nu zou ik graag willen weten hoe ik het ABS lampje uit kan krijgen en deze kettingreactie hopelijk kan omzeilen.
Even het lampje eruit draaien, werkt niet want het is LED en dan zit je nog met de overige lampjes.

Alvast bedankt!
 
Waarschijnlijk moet je met de lampjes leren leven. De tellers, met lampjes die nu gemonteerd zijn, zijn ontworpen voor een auto met ABS, en hebben daarvoor dan ook de nodige elektronica. Deze elektronica "verwacht" signalen van het ABS systeem, maar krijg die in dit geval niet, waardoor de elektronica ervan uitgaat, dat het ABS defect is, en dus met meldingen via lampjes komt.
Dus ik ben bang, dat er niets aan te doen valt.
 
Excellentie zei:
Waarschijnlijk moet je met de lampjes leren leven. De tellers, met lampjes die nu gemonteerd zijn, zijn ontworpen voor een auto met ABS, en hebben daarvoor dan ook de nodige elektronica. Deze elektronica "verwacht" signalen van het ABS systeem, maar krijg die in dit geval niet, waardoor de elektronica ervan uitgaat, dat het ABS defect is, en dus met meldingen via lampjes komt.
Dus ik ben bang, dat er niets aan te doen valt.

De eerste teller heeft zo te zien ook een waarschuwingslampje voor abs, dus dat is het probleem niet.
Bovendien kan ik mij niet voorstellen dat de electronica voor het wel niet detecteren van abs in de tellerunit zit.
Denk dat dit gewoon een kwestie is van verkeerd aangesloten.
 
Gezien beide tellerunits zo afwijkend zijn, vermoed ik dat er iets verkeerd is gegaan met het omzetten van 4 naar 2 stekkers.
Voor zulke wijzigingen, moet je eigenlijk een bedradingsschema hebben van beide uitvoeringen. Waarschijnlijk zitten er toch wat zaken anders, dan bij je oude tellerunit.
 
Zevens zei:
Het probleem is nu, dat het ABS lampje op de nieuwe plaat blijft branden, terwijl ik geen ABS heb. De kabeltjes zaten er al wel, ook bij de oude plaat, en deze heb ik gewoon overgezet. Ook zit er een zekering in, maar ja geen ABS.
Als resultaat (denk ik!), brandt nu het gewone remmen lampje ook, samen met STOP en SERV.
Nu zou ik graag willen weten hoe ik het ABS lampje uit kan krijgen en deze kettingreactie hopelijk kan omzeilen.
Even het lampje eruit draaien, werkt niet want het is LED en dan zit je nog met de overige lampjes.

Alvast bedankt!

Je kan bij het ledje komen, waarom druppel je er geen druppel verf op?
 
Mijn eerste teller had inderdaad ook een ABS waarschuwing, alleen brandde hij daar nooit. Ik had diagrammen van beide tellerplaten naast me liggen en zodoende 1 voor 1 een kabeltje afgeknipt en op de goede plek van de nieuwe plaat gezet. Kan me haast niet voorstellen dat ik een fout hierin heb gemaakt. Alles werkt namelijk precies naar behoren, behalve deze lampjes dus.
Het makkelijkst lijkt mij om ervoor te zorgen dat het ABS lampje zogenaamd stroom krijgt van een zogenaamde ABS pomp en dus uitgaat. Maar hoe?

Verf op het ledje zou kunnen, maar dan gaan de overige lampjes nog niet uit.
 
Zevens zei:
Mijn eerste teller had inderdaad ook een ABS waarschuwing, alleen brandde hij daar nooit. Ik had diagrammen van beide tellerplaten naast me liggen en zodoende 1 voor 1 een kabeltje afgeknipt en op de goede plek van de nieuwe plaat gezet. Kan me haast niet voorstellen dat ik een fout hierin heb gemaakt. Alles werkt namelijk precies naar behoren, behalve deze lampjes dus.
Het makkelijkst lijkt mij om ervoor te zorgen dat het ABS lampje zogenaamd stroom krijgt van een zogenaamde ABS pomp en dus uitgaat. Maar hoe?

Verf op het ledje zou kunnen, maar dan gaan de overige lampjes nog niet uit.
Er zijn dus meer lampjes...

Toch is er een fout in geslopen. Misschien zat er al een fout in het schema.

Je hebt nu de uitdaging het hele schema na te lopen. Ik zou zelf beginnen met het deel wat ik verzonnen heb, maar dat is gebaseerd op de ervaring dat ik wel eens een fout maak. Weet je echt 100% zeker dat je geen fout gemaakt hebt, zit er niets anders op dan het schema controleren of daar een fout in zit. En dat is een behoorlijke uitdaging....

Hou er ook rekening mee dat "lampjes" veel meer stroom vreten dan "led's" Het kan dus zijn dat een parallelweerstand over de led het gewenste effect heeft....
 
Zevens zei:
Mijn eerste teller had inderdaad ook een ABS waarschuwing, alleen brandde hij daar nooit. Ik had diagrammen van beide tellerplaten naast me liggen en zodoende 1 voor 1 een kabeltje afgeknipt en op de goede plek van de nieuwe plaat gezet. Kan me haast niet voorstellen dat ik een fout hierin heb gemaakt. Alles werkt namelijk precies naar behoren, behalve deze lampjes dus.
Het makkelijkst lijkt mij om ervoor te zorgen dat het ABS lampje zogenaamd stroom krijgt van een zogenaamde ABS pomp en dus uitgaat. Maar hoe?

Verf op het ledje zou kunnen, maar dan gaan de overige lampjes nog niet uit.

komen alle kleurcodes van de bedrading overeen?
Geen draden over of te kort?
 
Ik haal de boel binnenkort maar nog eens los en toch nog maar eens controleren dan. Ondanks dat ik me het niet kan voorstellen dat ik een fout heb gemaakt, weet ik dat natuurlijk niet 100% zeker.

De kleurcodes weet ik niet. Is ook niet echt relevant omdat Renault niet met kleurcodes werkt. Ik had een draad over voor de gordel waarschuwing omdat die niet in die nieuwe tellerplaat zit. En ik kwam wel iets tekort m.b.t. de remmen. Ik weet niet meer precies welke, maar er zijn 2 soorten: versleten remblokken waarschuwing, en rem 'fout' waarschuwing.
Heb een Engels schema gebruikt waar ze resp. 'Brake pad wear warning light' en 'Brake fault warning light'.

Zal wel beide schema's hieronder zetten en hoe ik het heb aangesloten (voor zover ik het mij nog herinner!)

Oude tellerplaat:

2nhgg46.jpg

t8vrit.jpg

6gemj9.jpg


Nieuw:
172dashwiring1.jpg

172dashwiring2.jpg


Even een legenda, C,M,N en G staan voor de stekkerblokken van de oude tellerplaat. Het cijfer erachter voor de aansluiting. 'Grijs' en 'Rood' slaan op de stekkers van de nieuwe plaat.

C1 op Grijs 3
C2 op Grijs 8
C3 op Grijs 9
C4 nergens op
C5 n.v.t.
C6 op Grijs 10
C7 n.v.t.
C8 op Grijs 27
C9 op Grijs 20
C10 op Rood 5

M1 op Grijs 25
M2 op Grijs 22
M3 op Grijs 4
M4 n.v.t.
M5 n.v.t.
M6 op Rood 8
M7 n.v.t.
M8 n.v.t.
M9 n.v.t.
M10 op Grijs 16

N1 n.v.t.
N2 n.v.t.
N3 op Rood 14
N4 op Grijs 30
N5 op Grijs 5
N6 n.v.t.
N7 op Rood 4
N8 op Grijs 23
N9 op Grijs 21
N10 op Grijs 26

G1 op Grijs 24
G2 n.v.t.
G3 n.v.t.
G4 n.v.t.
G5 op Grijs 17
G6 op Grijs 18
G7 op Grijs 14
G8 op Grijs 11
G9 op Grijs 12
G10 op Grijs 2
 
Modedit: quote verwijderd.

Wat zou kunnen is dat je oude klokkenpaneel een +12v verwacht om het lampje uit te krijgen, terwijl het nieuwe een 0v signaal verwacht (of andersom), heb je daar naar gekeken? Dat is helaas niet uit het aansluitdiagram te halen, maar als je een schema zou hebben van beide klokkenpanelen zou dat wel af te leiden zijn.
 
EVV zei:
Wat zou kunnen is dat je oude klokkenpaneel een +12v verwacht om het lampje uit te krijgen, terwijl het nieuwe een 0v signaal verwacht (of andersom), heb je daar naar gekeken? Dat is helaas niet uit het aansluitdiagram te halen, maar als je een schema zou hebben van beide klokkenpanelen zou dat wel af te leiden zijn.

Dat moet je na kunnen meten aan het oude paneel en het nieuwe paneel. Bij een aansturing met +12 volt moet het lampje aan de andere kant aan massa zitten en meet je dus een paar ohm naar massa en oneindig naar plus. Bij aansturing door doorverbinden naar massa meet je dus een paar ohm naar de plus en oneindig naar massa.
Denk aan de stroomrichting ivm de led's: de plus en de min van je ohmmetertje moeten goed zitten anders meet je beide kanten uit oneindig.
 
Zou ik niet kunnen proberen om een extra draad aan de ABS draad vast te maken en die te verbinden met een massa?
Ik weet dat deze auto verder 'massa gestuurd' is, weet niet precies wat het betekend, maar het schijnt zo te zijn.
En de platen even omwisselen lukt helaas niet. De aansluiten in de stekkers zijn anders en daarom heb ik alles moeten afknippen en doorverbinden naar de nieuwe aansluiting. Zou ik weer terug willen naar mijn oude dan zal ik alles dus weer moeten afknippen en moeten aansluiten op de oude stekkers.

Ik heb verder wel een multimeter, maar heb er nooit massa mee gemeten. Weet eigenlijk maar amper hoe het hele ding werkt :eek:
Kan je me uitleggen hoe ik precies het lampje of kabeltje of iets moet meten?

Oh en nog iets. Ik heb de oude stekkers hier nog even liggen en nu zie ik weer dat de aarde draad (nummer 1 van de grijze stekker), 2 draadjes zijn. Bij het oude paneel was dit 1 draadje. Ik heb beide draadjes gewoon op die ene aangesloten. Ditzelfde geldt voor de + na contact draad. Ook deze is van 2 naar 1 gegaan, maar heb ik beide op die ene aangesloten.
 
Dan heb je flink lef om toch een dashboard te vervangen....

Een lampje (led of zo) heeft twee aansluitingen. Als er over die aansluitingen een spanning aangesloten wordt, zal er een stroom gaan lopen en als gevolg van die stroom gaat het lampje branden (mits er de juiste spanning over staat.).

In een dashboard zitten een flink aantal lampjes en je kan er voor kiezen een van beide aansluitingen van de lampjes aan elkaar vast te knopen. Dat scheelt een flink aantal contacten en dat wordt dus ook gedaan.
Bij oudere auto's wordt meestal de min-aansluiting van de meeste lampjes aan elkaar geknoopt. De kreet "massa gestuurd" betekent dat de min aansluiting onderbroken is en dat de plus draadjes aan elkaar geknoopt zit.

Je kan voor ieder niet functionerend lampje een relais er tussen proppen. In principe zou zo'n relais voldoen, maar je hebt er wel wat kennis voor nodig om ze aan te sluiten.




(Misschien kan je beter even via pm reageren, dit wordt een ellenlang verhaal....)
 
rke zei:
Dan heb je flink lef om toch een dashboard te vervangen....

Een lampje (led of zo) heeft twee aansluitingen. Als er over die aansluitingen een spanning aangesloten wordt, zal er een stroom gaan lopen en als gevolg van die stroom gaat het lampje branden (mits er de juiste spanning over staat.).

In een dashboard zitten een flink aantal lampjes en je kan er voor kiezen een van beide aansluitingen van de lampjes aan elkaar vast te knopen. Dat scheelt een flink aantal contacten en dat wordt dus ook gedaan.
Bij oudere auto's wordt meestal de min-aansluiting van de meeste lampjes aan elkaar geknoopt. De kreet "massa gestuurd" betekent dat de min aansluiting onderbroken is en dat de plus draadjes aan elkaar geknoopt zit.

Je kan voor ieder niet functionerend lampje een relais er tussen proppen. In principe zou zo'n relais voldoen, maar je hebt er wel wat kennis voor nodig om ze aan te sluiten.




(Misschien kan je beter even via pm reageren, dit wordt een ellenlang verhaal....)

Ik wilde ook meegenieten van de uitleg, daar zitten we hier toch voor? Dat ik 2000 woorden door moet maakt me niet zoveel uit.
 
Mijn Megane had op een gegeven moment ook dat de door jou    omschreven lampjes gingen branden.    Bleek dat het oliepeil volgens de computer onder de min stond. Had jouw oude tellerklok wel een electrische meter voor het peil?    Dit dashboard wel..misschien ziet hij geen sensor en geeft hij daarom de melding.
 
Ok.

De auto is massa gestuurd. Dat wil zeggen dat om een lampje aan te zetten wordt er een verbinding gemaakt naar massa. Het nieuwe dashboard zal aangestuurd worden via de plus, gezien het feit dat zevens er van overtuigd is geen fouten gemaakt te hebben. Dat is relatief simpel na te meten.
Dus zal zevens de sturing moeten "omgooien". Dat kan ook relatief eenvoudig met fet's of transistoren maar voor elektro-leken gaat dat het makkelijkst met een relais waarbij je aan een simpel licht relaisje genoeg hebt.

In een knullig schemaatje waarbij ik slechts een lampje / led toegelicht heb en waarin ik een aantal dingen heb aangenomen !!!! :
Zeven_zpsuycbl6zw.jpg
[/URL]

Het relais wat ik in de reply naar zevens heb geplaatst is lijkt voor geschikt, maar.....

1- Er zijn twee versies van dit relais. De ene versie is met blusdiode, de andere versie is zonder. Bij een "ABS lampje" heb je het over aansturing van dat lampje middels een computer. Een computer is opgebouwd uit halfgeleiders en die worden "niet blij" van de inductiespanningen van spoelen. Spoelen zoals deze in een relais zitten.
Het getoonde relais kan met ingebouwde blusdiode geleverd worden. Deze diode sluit je in sperrichting aan (kathode aan plus) zodat de inductiespanning opgewekt door het aansturen van de spoel kortgesloten wordt door deze diode. De kans is reëel dat de abs computer inwendig al een blusdiode heeft, maar ik heb nog nooit een schema gezien van het inwendige van zo'n abs-computer.   

2- Het kan zijn dat dit dashboard op een andere manier aangestuurd moet worden. Ik zou daarom graag met zevens eerst een aantal metingen willen uitvoeren aan beide dashboards. Jammer genoeg zijn schema's van dashboards tegenwoordig niet meer openbaar te vinden, ik twijfel er zelfs aan of een importeur een bruikbaar schema heeft. Dus, zevens zal moeten terugstappen op ouderwets meetwerk voordat e.a. aangesloten wordt en er computers en dergelijke de prullenbak in verdwijnen.

3- Ik vind het een grappig project. Daarom was ik bereid een handje te helpen.
 
@Boppie, mijn oude had inderdaad niet zo'n meter. De kabeltjes zaten er al wel. Wellicht heb ik daar de + en - omgedraaid omdat uit het schema van mijn oude tellerbak niet te zeggen valt welke de + en welke de - is. Zal daar binnenkort eens naar kijken.

@rke
Laat ik alvast voorop stellen dat ik überhaupt geen ABS heb dus er zal niks van een ABS computer o.i.d. te vinden zijn. Verder viel mij van de week op dat vermoedelijk mijn benzinelampje niet aangaat wanneer de naald de R bereikt. Bij mijn oude ging het lampje aan zodra de naald bij het rode stukje kwam. Deze deed dat niet, of hij was gewoon nog niet leeg genoeg. Heb hem inmiddels alweer volgegooid.

Nog een punt, met deze tellerbak kan ik een zogenoemde diagnose test doen om te zien of alle lampjes werken. Dit dus: https://www.youtube.com/watch?v=mQbVVNBFw_k

Dit werkt, alleen brandt bij mij ook het ABS lampje en SERV en op het filmpje niet. Verder kloppen de overige lampjes.

Als je me in jip en janneke taal kan vertellen hoe ik nu moet beginnen zou ik dat erg waarderen! Ben van plan vrijdag de boel weer los te halen.


EDIT: Heb op het Cliosport forum een topic gevonden met exact mijn probleem en oplossing: https://www.cliosport.net/threads/abs-stop-serv-handbrake-lights.443801/

Ik moet dus pin 14 en 15 van de rode stekker verbinden met een aarde. Ga dat maar eens proberen dan..
 
@rke zeker interessant ik denk ook dat je redenatie klopt.

Voor een schema zou ik eventueel kunnen kijken in het kts systeem van Bosch nadeel daarvan is dat het minimaal tot 1 september gaat duren vooropgesteld dat ik het dan nog weet.
 
Zevens zei:
EDIT: Heb op het Cliosport forum een topic gevonden met exact mijn probleem en oplossing: https://www.cliosport.net/threads/abs-stop-serv-handbrake-lights.443801/

Ik moet dus pin 14 en 15 van de rode stekker verbinden met een aarde. Ga dat maar eens proberen dan..

Werkt het? Ik heb het genoemde draadje gelezen maar daar word ik niet wijzer van (geen lid van dat forum).


Nissan GT-R zei:
@rke zeker interessant ik denk ook dat je redenatie klopt.

Voor een schema zou ik eventueel kunnen kijken in het kts systeem van Bosch nadeel daarvan is dat het minimaal tot 1 september gaat duren vooropgesteld dat ik het dan nog weet.
Tja,

Als het niet werkt is een schema erg handig. Het liefst twee schema's: het oude dashboard en het nieuwe, dan moet er een oplossing te verzinnen zijn.
 
Ik ga morgen aan de slag. Laat wel even weten of het gelukt is!
 
Oke ik zit op dit moment vast. Het ABS lampje met SERV zijn uit nadat ik die verbonden heb met een aarde. Alleen het rem en STOP lampje krijg ik niet voor elkaar. Als ik het remfout draadje met een aarde verbind, gaan de lampjes netjes uit, maar dan reageert het lampje helemaal niet meer. Niet als ik de handrem aantrek en ook niet als ik de sensor voor het remvloeistofpeil loshaal.
Heb daarna geprobeerd het draadje met een 12v te verbinden, maar dan gaan ze niet meer uit en zit ik hetzelfde als de huidige situatie.
Toen het draadje nog verbonden met de draad voor de handrem/remvloeistofpeil, maar dan werken ze precies andersom. Als ik de handrem aantrek, gaan de lampjes uit en als ik hem loslaat, gaan ze weer aan.
Snap er nu helemaal geen zak meer van.
 
Handremschakelaar in een nieuwer type anders misschien?

Misschien dat bij een oudere Clio de schakelaar ingedrukt wordt, terwijl een nieuwere juist uitkomt? En daardoor nu een verkeert signaal voor het dashboard verstuurt?
 
Zou misschien kunnen, maar denk dat ik het draadje niet moet verbinden met de handremschakelaar. Het is mij een raadsel waar het draadje precies voor dient. Wat triggered het? 'Brake fault warning light' wordt je niet veel wijzer van.
Overigens denk ik dat de schakelaar voor de handrem hetzelfde is, aangezien de tellerplaat uit dezelfde type Clio komt. Morgen denk ik maar even naar de sloop en kijken of ik daar wat wijzer kan worden.
Heb voor nu het draadje maar met een massa verbonden zodat ik niet de hele tijd tegen die lampjes aan hoef te kijken.
 
Terug
Bovenaan