Lampen aan laten bij uitzetten auto?

A

Anoniem

Guest
Misschien een stomme vraag maar kan ik bij mijn Citroen c3 (2012) de verlichting op AAN laten staan waarna ik de auto uitdoe? Of moet ik de verlichting steeds terugdraaien naar UIT? De lampen gaan gewoon uit ook al laat ik ze op aan staan. Ik ben alleen bang dat als ik dit echt zo zou laten dat de volgende dag de accu leeg is.

Ik heb trouwens geen automatische verlichting. Het zou alleen handig zijn dat ik er niet telkens aan hoef te denken bij het in- en uitstappen.

Groet Frank

Frank Van Der Sligte zei:
Misschien een stomme vraag maar kan ik bij mijn Citroen c3 (2012) de verlichting op AAN laten staan waarna ik de auto uitdoe? Of moet ik de verlichting steeds terugdraaien naar UIT? De lampen gaan gewoon uit ook al laat ik ze op aan staan. Ik ben alleen bang dat als ik dit echt zo zou laten dat de volgende dag de accu leeg is.
...

Onder andere Volvo en BMW doen het al sinds de vorige eeuw zo: motor uit = licht uit.. Als ze bij jou ook uitgaan dan hoef je niet bang te zijn dat je accu leeg gaat.

(Vaak hoor je een belletje als je de deur open doet en je licht staat onbedoeld nog aan, dat zal jij ook wel niet horen)

Stapt in auto, zet contact aan, zet lampen aan, zet contact uit, stapt uit auto en dan kijken. Staat lamp aan dan is antwoord nee. Staat lamp uit dan is antwoord ja.

Ik heb vroeger geleerd, om lampen pas aan te zetten, als de motor loopt! Lampen krijgen anders steeds een stroomstoot bij het starten van de motor! Met als gevolg, minder lange levensduur!

Boppie zei:
Stapt in auto, zet contact aan, zet lampen aan, zet contact uit, stapt uit auto en dan kijken. Staat lamp aan dan is antwoord nee. Staat lamp uit dan is antwoord ja.
Lampen staan dan uit. Dus het antwoord op mijn vraag is ja (ik kan mijn lampen op AAN laten staan).

Maakt niet zoveel uit immers hebben alle citroen,s vanaf 2004, ook een eco-modus, als je wat aan laat staan, gaat alle stroom overal vanaf, alleen de hoofd bsi, (de regel eenheid van de auto, houd voeding, anders kan je de deur niet open doen,
Wat wel belangrijk is dat je er voor zorgt dat de accu niet teveel verouderd, en of te zwak wordt, dit lijd vaak tot storingen in het hele systeem, omdat dan de bsi/can-bus sluiting kan gaan maken,
Beste vind ik toch altijd om alles uit te zetten, is gewoon een gewoonte,

yrref zei:
... Lampen krijgen anders steeds een stroomstoot bij het starten van de motor! Met als gevolg, minder lange levensduur!

Mmm vroeger misschien toen je lampen nog flink flikkerde. Tegenwoordig merken de lampen amper dat er gestart wordt en spanningspieken zijn sowieso al minimaal. Een stroomstoot komt uit een wapen ;)

Met strenge vorst is het juist goed de lampen even (minuutje) te laten branden voordat je start. Dat warmt de accu intern wat op.

Als ik naar de auto toeloop en bedien de afstandsbediening, dan gaat ook de verlichting branden (in het donker best wel fijn als ik aan kom lopen op een parkeerterrein bij voorbeeld); verlaat ik de auto, en sluit ik deze met de afstandsbediening, dan blijft de verlichting even branden. Overdag is bij mij de verlichting ook aan. Hij zal wel zo afgesteld zijn bij de aflevering, ik vind het prima.

No worries, mate !

Onze beide auto's gedragen zich , zoals Speedtouch en VORQ schrijven : ze sluiten zelf de stroom af als je de sleutel uit het contact haalt.
De dimlichten of DRL schakelen dan uit en de zg. follow me verlichting blijft nog 1 minuut branden en gaan dan uit

Bij het openen met de afstandsbediening, is het prettig dat de stadslichten, binnenverlichting en deurverlichting ( spotje onderkant van de buitenspiegel) , samen de Follow Me verlichting vormend, vast aan gaan en bij het starten volgt automatisch het dimlicht.

Moderne auto's kennen minder spanningsproblemen en wisselingen door het electronisch goed afregelen en aanwezige canbus structuur van bekabeling en aangesloten stroomgebruikers.
Geen problemen met lampjes, accu e.d., want die gaan al jaren mee.

Ik neem aan dat dit bij andere merken ook is veranderd de laatste jaren:

Als ik contact uitzet (met de knop) dan blijft de radio, ruitenwissers en stads/DRL-verlichting aan. Ik weet niet precies wat de gedachte hierachter is. Ik denk dat het komt door de easyentry sleutel, je kan immers niet de motor uitzetten maar de sleutel laten zitten bijvoorbeeld als je bij een brug de motor wil afzetten, alles blijft dus spelen totdat ik de auto op slot doet. De lichten gaan echter wel uit zodra ik de deur open doe.

yrref zei:
Ik heb vroeger geleerd, om lampen pas aan te zetten, als de motor loopt! Lampen krijgen anders steeds een stroomstoot bij het starten van de motor! Met als gevolg, minder lange levensduur!
Klopt, maar voor LED verlichting is dit al niet meer van toepassing.

Ik laat bij mijn Fiat Punto al dik tien jaar de verlichting op AAN staan als ik uitstap, tot nu toe heb ik nog nooit negatieve gevolgen daarvan ondervonden, dus dan zal het bij een C3 waarschijnlijk ook geen kwaad kunnen.

Terug
Bovenaan