Lada Iskra 2024 (Rus)

Pjotr

Asfaltkampioen
Per toeval stuitte ik op PlatesMania op een spot van de nieuwste Lada Granta Sedan, die zijn testrondjes doet.
21408648.jpg


4100034.jpg


De Nieuwe Granta staat voor 2024 op de planning, gaat de huidige vervangen. De auto staat op het CMF-B-LS-platform, waar ook de Dacia Logan III op staat. Dit ondanks dat de samenwerking met Renault natuurlijk is gestopt.

3811457.jpg
Vorig jaar ging bovenstaande foto al rond, hier schreef Newsdrom het volgende:

"De foto is door het publiek van Avtograd News op het sociale netwerk VKontakte geplaatst , daarbij verwijzend naar zijn eigen bronnen bij AvtoVAZ . De carrosserie op de foto is een vierdeurs sedan. Het is te zien dat hij één is met de Logan III wat betreft het draagframe tot aan de B-stijl en wat betreft de interne elementen van de voordeuren. Alle buitenpanelen zijn echter origineel en vormen hun eigen ontwerp,et op de interessante horizontale randstempels boven de wielkasten, die de nieuwe stijl van de Lada X-vorm.

Bedenk dat Renault, eigenaar van AvtoVAZ, in januari 2021 het strategische plan van Renaulution heeft aangenomen, dat onder meer voorziet in de volledige overgang van de Lada-modellijn naar het Renault-Nissan CMF-B-LS-platform . Aangenomen wordt dat de veelbelovende Lada B-klasse in 2023 in productie gaat, deze zal niet alleen als sedan, maar ook als stationwagen worden aangeboden. Geleidelijk zal het model de Lada Granta-lijn vervangen ."
Bron

De scoops lijken deze gelekte foto te bevestigen. Die vorige week samen met het dashboard al online kwam:

4100041.jpg


4096495.jpg



Nog wat scoop foto's:
urwbyI0WMI8.jpg


ei1MLk57mXg.jpg


gzKHydugtng.jpg


_HTarPyN4Sc.jpg


Er is ook een ontwerptekening van een SW:
4084135.jpg

Het lijkt er op dat de Liftback & Hatchback geen opvolger krijgen.

Het lijkt al met al een beetje een kleine Vesta te worden, en daar is niets mis mee want dat is mijn ogen een zeer geslaagd model.
Misschien niet mega modern, maar zeker niet mega verouderd. Het lijkt wel een kloppende sedan te worden die mooi in harmonie is, beter dan dat de huidige is. Dat was toch wel een beetje een lelijke auto, de Kalina deed het dan ook veel beter!

Fijn dat Lada vast blijfhouden aan de traditionele sedan. maar ja de Granta komt toch neit naar het Westen.

Ik ben wel benieuwd naar de nieuwe Granta, de huidige is nog steeds de bestverkopende auto in Rusland, het is ook één van de (volgens mij zelfs DE) goedkoopste auto die te koop is, ik vraag me af wat de nieuwe qua prijs gaat doen.

Bron Newsdrom

Gallerij op Plates Mania

Bron RCI news op VK-mag
 
Laatst bewerkt:
Inmiddels is bekend dat de Granta wordt opvolgd door een nieuw model, het model wat hier is te zien. Hij gaat dus niet meer Granta heten, maar krijgt een nieuwe naam.

Maak kennis met de Lada Iskra meer en meer krijgt de auto vorm, en zoals een "mooi" Russisch gebruik hoort te zijn, lekt er nu ook weer van alles naar buiten. Wat updates van de laatste maanden:

Op 29 augustus meldt Newsdrom he volgende:

In Tolyatti werd opnieuw een prototype van de veelbelovende Lada Iskra gefotografeerd​



gen340_4135346.jpg

In Tolyatti, vlakbij de AVTOVAZ-gebouwen, werd opnieuw ee rijdend prototype van het veelbelovende Lada Iskra-model gefilmd. De foto's zijn gepubliceerd door het Telegram-kanaal “Autopotok” .

Op de foto is een zorgvuldig gecamoufleerde sedan van de nieuwe familie te zien.

Iskra is gemaakt op het Renault-Nissan CMF-B-LS-platform, het chassis en enkele interne carrosserie-elementen zijn verenigd met de derde generatie Logan, onbekend in de Russische Federatie (deze wordt sinds 2020 in Roemenië geproduceerd) . Alle externe carrosserie-elementen van de Iskra zijn origineel en in Lada's eigen stijl.

De Lada Iskra zal naar verwachting eind 2024 op de markt komen; in serievorm zal hij een import-gesubstitueerde versie van de CMF-B-LS-basis hebben.

4135333.jpg



Bron
 
Laatst bewerkt:

Het interieur van de Lada Iskra wordt volledig onthuld

4181029.jpeg



4181031.jpeg



4181033.jpeg

De Rospatent-database heeft gedetailleerde beelden gepubliceerd van het interieur van de veelbelovende Lada Iskra sedan, die is gemaakt op het Renault-Nissan CMF-B-LS-platform en eind 2024 in productie moet gaan.

De Iskra is gebaseerd op een dragend frame van Logan III (uitgebracht in 2020) .

Qua binnenruimte, zitplaatsen en opstelling van bedieningselementen is de Lada Iskra identiek aan de Dacia Logan III, maar het interieur van de Iskra is totaal anders en veel prettiger vormgegeven.

Bij de Lada zitten er, in tegenstelling tot de Dacia, normale grote leuningen aan de deuren, handig onder een hoek geïnstalleerd. Het bedieningspaneel voor de elektrische ruitbediening bevindt zich op de deur, het dichtst bij het stuur en in het gezichtsveld. De handgreep van de binnendeur bevindt zich helemaal bovenaan en aan de voorkant van de bekleding; handiger kan niet.

De Lada heeft qua stijl een compleet andere voorconsole dan de Logan III, met verticale luchtgeleiders aan beide zijden van het multimediasysteem (of de stekker ervan, indien afwezig), zoals op de Vesta, en hetzelfde instrumentenpaneelvizier met een groef erop bovenkant. Het stuur is verenigd met Vesta.

Wat de Iskra console het meest onderscheidt van Vesta is dat bij de Iskra de deflectoren bij de deuren rond zijn en de console als geheel eenvoudiger is, minder onderdelen, minder decor.

Leuk vergelijk, het dashboard (wat natuurlijk ook al gelekt is)
4181039.jpg


Het nieuwe dashboard van de Lada Iskara, met hier onder het dashboard van de Dacia broer.


4181043.jpg



Bron
 

Hoe de Lada Iskra eruit zal zien, werd bekend​



gen340_4195243.jpg

AVTOVAZ heeft patent verleend voor de buitenkant van het veelbelovende Lada Iskra-model, zo blijkt uit een download uit de Rospatent-database.
4195238.jpg
Tot nu toe zijn er alleen veiligheidsdocumenten afgegeven voor de carrosseriewijziging van de stationwagen. De familie zal een sedan en een stationwagon omvatten.

Lada Iskra is gemaakt op een import-gesubstitueerde versie van het Renault-Nissan CMF-B-LS-platform. Het draagframe is gedeeltelijk verenigd met de Dacia/Renault Logan III van het model van 2020 (deze generatie Logan heeft Rusland niet bereikt).

Bovendien zijn alle externe elementen van de Iskra origineel, in de kenmerkende VAZ X-vormige stijl. In het ontwerp van de voor- en achterkant van de carrosserie zijn verwijzingen naar de Lada X-Code conceptauto uit 2016 op te merken .

De serieproductie van de Lada Iskra in de Tolyatti-fabriek zal begin 2025 van start gaan.

Er wordt aangenomen dat het model zal worden uitgerust met het gebruikelijke assortiment VAZ-benzinemotoren 1.6 en 1.8. Naast versies met een handgeschakelde versnellingsbak, bieden ze een versie aan met een continu variabele transmissie.

De Cross komt waarschijnlijk ook terug, de Lifttback, en Hatchback niet.

4195240.jpg

Bron
 
Scherp Jay Double You, het is Iskra, ik heb een foutje gemaakt.


Het is dus Iskra, wat Vonk betekend. Iskra is ook een veel gebruikte naam voor dorpen en plaatsen in de voormalige USSR.
 
Scherp Jay Double You, het is Iskra, ik heb een foutje gemaakt.


Het is dus Iskra, wat Vonk betekend. Iskra is ook een veel gebruikte naam voor dorpen en plaatsen in de voormalige USSR.
Oké! Heb mijn post gelijk aangepast, dan was mijn opmerking overbodig wat die andere naam betreft. ;)
 
Gisteren zijn er 2 nieuwe carrosserie-varianten van de Iskra verschenen, Newsdrom kwam met de 2 volgende berichten:

Nieuwe Lada Iskra: sedanvariant vrijgegeven

05 maart 2024 | 10901 keer bekeken


gen340_4197301.jpg

AVTOVAZ heeft veiligheidsdocumenten afgegeven voor de buitenkant van de basisaanpassing van de carrosserie van de veelbelovende Lada Iskra - een sedan. Vandaag gepubliceerde patentafbeeldingen laten het uiterlijk van de auto volledig zien.

Eerder ontving het bedrijf beschermingsdocumenten voor de stationwagen . De twee versies zijn onderling verenigd wat betreft carrosserie-elementen vanaf de voorkant tot aan de B-stijl. De achterdeuren, spatborden, verlichting en bumper zijn anders. Dit is een kapitaalintensievere aanpak dan Vesta. Laten we u eraan herinneren dat de carrosserieën van de Lada Vesta sedan en stationwagen gemeenschappelijke achterlichten en achterbumpers hebben.

In juli 2024 zullen proefbatches van Iskra worden geassembleerd in de autofabriek in Tolyatti. De commerciële productie van het model start eind januari 2025.

4197298.jpg



4197296.jpg



Bron op News.drom.ru

Ook de patenten van de Cross SW zijn vrijgegeven::

Lada Iskra:de derde uitvoering​


05 maart 2024 | 10753 keer bekeken



gen340_4197310.jpg

De veelbelovende Lada Iskra-familie zal niet alleen sedan- en stationwagenversies omvatten ; er staat ook een cross-stationwagen gepland. Het uiterlijk ervan werd bekend dankzij de plaatsing van een nieuwe download van beveiligingsdocumenten in de Rospatent-database.
Afgaande op de afbeeldingen verschilt de crosswagen van de standaard vracht-passagiersversie door een beschermende carrosseriekit van zwart reliëfplastic, bumpers en een hogere zitpositie.
Fabriekscodes voor Iskra-modificaties:
  • LJO — sedan,
  • BJO - stationwagen,
  • BJO Cross is een crossstationwagen.

    4197305.jpg


    4197307.jpg
 
Nu we weten hoe de Iskra eruit ziet, duikt nu de Station op;

Iskra stationwagen gefotografeerd in Tolyatti
4240799.jpg

AVTOVAZ voert wegtests uit met prototypes van de veelbelovende Lada Iskra-stationwagen - een van de prototypes werd gefotografeerd in de straten van Tolyatti, in de directe omgeving van de autofabriek, meldt het telegramkanaal Avtopotok.
4240801.jpg


De buitenkant van de Iskra stationwagon is lange tijd geen geheim geweest; patentafbeeldingen van het hele gezin werden zes maanden geleden openbaar gemaakt . Naast de standaard stationwagen gaan ze ook een crossversie aanbieden .
4240803.jpg

Читать полностью: https://news.drom.ru/97383.html
Drom.ru — всероссийский автомобильный портал
 
Terug
Bovenaan