Ik ben zelf ook van het laat en harder remmen. Zijn een hoop mensen die meegereden hebben en dat laat vonden.
Ik heb wel eens een auto gehad die schakelde in de noodrem modus en zette de alarmlichten ineens aan... (terwijl de abs nog niks deed trouwens)
Oftewel, ik rem echt laat en hard meestal. Mn remlicht doet het alleen als ik daadwerkelijk de rem gebruik.
Ik zie maar al te vaak dat mensen inderdaad lang van te voren al op die rem beginnen te trappen terwijl ze eigenlijk helemaal niet afremmen. En als ze dan ineens wel vol remmen valt dat niet op.
Wat dat betreft had een remlicht van mij 2 intensiteiten mogen hebben. Dan zie je tenminste het verschil. (zo zijn er genoeg mensen die remmen bijna constant omdat ze te dicht op hun voorganger zitten)
Voor de rest probeer ik het "nieuwe" rijden enigszins aan te houden bij het afremmen, dus meestal niet meer de normale snelheid als ik begin te remmen. Gas is al eerder losgelaten.
Echter, je moet ruim voortijdig al beginnen met je remplan en goed voor je uit kijken zodat je niet alsnog tegen je voorganger aan rijdt omdat je te laat remt.
Goed anticiperen is dus echt een must. Niet lukraak altijd op dezelfde manier remmen precies 100m voor een rotonde of kruispunt want dan ga je geheid de mist in.
Met een beetje oefening hoef je vaak alleen zover af te remmen dat je veilig de rotonde op kunt, zonder dat je geheel stil komt te staan. Ook dat bespaard rem en brandstof.
Bij files rem ik wel eerder. Als het voor je ineens sneller stilstaat dan je verwacht, is laat remmen niet bepaald verstandig.
Daarnaast is het achterop komend verkeer meestal alleen gefocust op de remlichten van de voorganger... Dus hoe eerder die ze ziet dat je aanstalten maakt om te stoppen hoe beter (knalt er tenminste niemand zo snel tegen je op)
Remmen sparen in de file kun je door ver vooruit te kijken, afstand te bewaren en op lage snelheden te blijven rollen ipv steeds naar je voorganger en weer stoppen.
En je draagt bij aan het sneller op laten lossen van de file op die manier. Eveneens weer rem en brandstof-besparing op die manier.
Ik rij inmiddels ruim 50k km op een set blokken en schijven van 45 euro. (inc bezorging, de set zelf kostte er 30) Blokken zit nog genoeg op. iets van de helft van wat er nieuw op zat of zelfs meer. Schijven vertonen geen vreemde slijtage.
Gemiddeld gaan remblokken 20 a 30k km mee. Oftewel, money well spend...
Overigens is met bepaalde rijstijlen de 100k ook wel te halen met een set blokken en schijven. Snelwegkm scheelt een heleboel rem-slijtage. Zolang je niet vaak in de file staat (en rolt ipv steeds remt)
Bij mijn Trabant is het lastiger in te schatten omdat die geen bekrachtiging heeft. (heb wel eens letterlijk op het pedaal moeten staan omdat ik een verkeerde inschatting maakte)
Blokken gaan nu een kleine 8000km mee. Echter, omdat de schijven aan vervanging toe zijn (groeven) gaan de blokken gelijk mee. Ondanks dat die nog niet zo oud zijn. Tenzij ik ze nog vlak geschuurd krijg, maar als je toch bezig bent...
Ik heb persoonlijk het idee dat vroeg remmen meer slijtage aan de blokken en schijven veroorzaakt dan laat remmen. Je veroorzaakt uiteindelijk net zoveel wrijving, Maar over een kortere tijd.
In de bergen zie je dat goed bij mensen die niet snappen dat remmen op de motor beter is. Zelfs als je dat niet kan (2takt bijvoorbeeld) Kun je beter maar af en toe een duw op die rem geven, dan krijgt de boel namelijk de mogelijkheid om af te koelen.
Op normale wegen is dat iets minder van toepassing, omdat je meestal alleen remt voor een stoplicht of rotonde of een afslag.
Langzaam remmen is trouwens ook niet bevorderlijk voor de doorstroming.
Om dat weer even te weerleggen: te weinig remmen zorgt voor roest op je remschijven, waardoor de slijtage weer hoger is als je wel weer gaat remmen...