Laadsnelheid elektrische auto's bij Fastned

Volt

Asfaltkampioen
Met de opkomst van elektrische auto's en de steeds grotere actieradius blijft een belangrijke vraag hoe snel kan ik bijladen als ik een langere reis ga maken. De snelheid is o.a. afhankelijk van het percentage dat de batterij al geladen is "state of charge" (SOC). Voor diverse modellen heeft Fastned nu een overzicht gemaakt zodat je kunt zien hoe snel het laden gaat bij verschillende SOC.

Voor de Hyundai Ioniq Electric die een actief gekoelde en verwarmde accu heeft en ook op hogere snelheid dan 50 kW kan laden onderstaand voorbeeld:

Charge_curve_Ioniq_NL.png

Bij de BMW i3 zie je dat je met de nieuwe 33 kWh batterij duidelijk langer op hogere snelheid kunt laden:

Charge_curve_BMW_i3_NL.png

Voor een overzicht van de diverse modellen en laadtips zie:

Auto's & laadtips

Ik word er eerlijk gezegd wel een beetje verdrietig van. Een model S kan maar 100km per half uur laden bij FastNed.
En dan deze lijst van handigheid:
  1. Het wordt aangeraden de accu niet altijd tot 100% te laden
  2. Na 80% snelladen gaat het niet meer snel
  3. Niemand zal fluitend onder de 10% lading blijven rijden dus voor lange ritten zal je het moeten redden met 70% van de actieradius (10%-80% snelladen)
  4. Je bent afhankelijk van de locaties, als je nog 40% hebt moet je misschien toch gaan bijladen naar 80% omdat je anders het volgende laadpunt niet haalt.
  5. Als je teveel snellaadt is het slecht voor je accu's
  6. Als je je auto met een bepaalde lading uitzet blijft de lading toch weglekken
Ik ben serieus geinteresseerd in EV, maar als je je er in verdiept blijken er toch nog een hoop haken en ogen aan dat hele opladen te zitten.

Terug
Bovenaan