Laadkabel voor normale stroomnet?

A

Anoniem

Guest
Hoi,

Voor op vakantie ben ik op zoek naar een laadkabel waarmee ik mijn elektrische auto op het normale stroomnet kan aansluiten (Geen laadpaal op het vakantieadres). Ik heb alleen geen idee of dat uberhaupt wel kan en of daar kabels voor zijn.

Iemand een idee?

PS. Ik ben inderdaad een technisch onbenul.

Wellicht dat het per merk verschilt, maar de algemene stelregel is bij mijn weten dat dit wel kan. Uiteraard is dit iets complexer dan een standaard verlengsnoer, want hier zit ook een 'computer/regelunit' bij in die de auto 'aanstuurt'. Het is dus geen kabel van een tientje, reken maar op honderd(en) euro's. Je kan dan inderdaad gewoon laden vanaf een standaard stopcontact, maar houd er wel rekening mee dat het geleverde vermogen van zo'n stopcontact veel lager is dan een laadpaal of wallbox. Het laden duurt wel een stuk langer.
Edit: inderdaad handig om te weten om welk model auto het gaat, kunnen we eventueel gerichter meezoeken.
Edit 2: een simpele Google-actie levert mij (bijvoorbeeld) zoiets op: https://www.bol.com/nl/nl/p/mobiele-thuislader-type-2-mennekes-vanaf-stopcontact-eu-16a-fase-1-mobiele-lader-auto/9300000021243262/?Referrer=ADVNLGOO002060-G-122163587664-S-1086251803660-9300000021243262&gclid=Cj0KCQjw3IqSBhCoARIsAMBkTb0DV5obLMjL-Y-vYfhgKjd9zv_flugL2zmFUajBqP6a6ZHByWtIoF0aAtNREALw_wcB

Misschien op zoek gaan naar een vakantieadres met laadpaal?

Anders wel even netjes vragen of je dat mag doen. Volgens mij zoek je een "granny cable"

Meestal is een thuislader of 'granny' meegeleverd met de auto. Anders zijn ze via de dealer of los te krijgen. Zie ook https://www.autoweek.nl/elektrisch-rijden/kan-ik-mijn-elektrische-auto-via-het-stopcontact-opladen/

Ik rijd zelf een Citroën ë-C4 en tijdens een vakantie in Frankrijk had ik veel plezier van deze kabel die je gewoon in het stopcontact steekt.

Ik hoop dat het je helpt!

Ik gebruik altijd zo'n kabel. Die van ons is afgezekerd op 10A. Max mogelijk is 16A, maar dan kan er verder niks meer op die groep. Je hebt ook zulke laders waarbij je de afzekering op het amperage kan aanpassen.

Tja, wat is 'niet te duur'. Ik vind 200 euro nog knap geld als je die kabel alleen voor een vakantie nodig hebt, in dat geval zou ik inderdaad kijken of er toch niet ergens in de buurt een laadpaal te vinden is. Als je het ziet als onderdeel/investering van je auto, dan is 200 euro natuurlijk peanuts.

Leon in zn Fiesta zei:
Tja, wat is 'niet te duur'. Ik vind 200 euro nog knap geld als je die kabel alleen voor een vakantie nodig hebt, in dat geval zou ik inderdaad kijken of er toch niet ergens in de buurt een laadpaal te vinden is. Als je het ziet als onderdeel/investering van je auto, dan is 200 euro natuurlijk peanuts.
Tja, aan de andere kant, op deze manier heb je wel gratis stroom. Dat weegt toch wel op tegen het moeten laden op een publieke laadpaal.
Niet dat ik het heel normaal vind om op vakantie de auto op te laden op kosten van het vakantie adres als dat niet van te voren is aangegeven.

EVV zei:
Leon in zn Fiesta zei:
Tja, aan de andere kant, op deze manier heb je wel gratis stroom. Dat weegt toch wel op tegen het moeten laden op een publieke laadpaal.
Niet dat ik het heel normaal vind om op vakantie de auto op te laden op kosten van het vakantie adres als dat niet van te voren is aangegeven.

Nou in het buitenland is het nog vaak dat je apart afrekent voor je stroomverbruik, en ook vaak dat je aansluiting op de camping maar 6 ampere is. Dan ben je wel even aan het laden.

Janneman zei:
vaak dat je aansluiting op de camping maar 6 ampere is. Dan ben je wel even aan het laden.

Maar wie zegt dat hij gaat creperen? Hij heeft alleen vakantieadres genoemd. Aangezien je niet op een adres kampeert maar op een veldje, lijkt het me zelfs niet aannemelijk dat er creperen wordt bedoeld.

Nico GTR zei:
EclecticBlue zei:
Nico GTR zei:
Je kunt ze ook zelf maken

Lijkt me sterk dat er consumenten zijn die dat doeno_O

Ik ben toch ook een consument? Alleen mijn achtergrond is anders. Hier op het forum zitten er een paar, op tweakers zitten er een heleboel.

Als ik het goed heb begrepen wil de auto een 1000Hz blokgolf op de controle pin zien. En op basis van de verhouding aan/uit (duty cycle) laadt de auto dan met een bepaald aantal Ampère.

De stekkers, kabels en kastjes zullen het duurste zijn. De elektronica kan zonder solderen (arduino kloon) voor een tientje.

EclecticBlue zei:
Nico GTR zei:
EclecticBlue zei:
Nico GTR zei:

Ik ben toch ook een consument? Alleen mijn achtergrond is anders. Hier op het forum zitten er een paar, op tweakers zitten er een heleboel.

Het gaat hier toch om de TS, niet om jou…
Verder heb ik geen idee waarom jij wel of geen consument bent.

Dat lees ik niet in je eerdere reactie. Jij hebt het over consumenten, dat is een algemene opmerking die ook niet verwijst naar de TopicStarter. Dus....nee het gaat niet om mij, maar om je vraag te beantwoorden dan:

JA, er zijn consumenten die dat doen!

Voorbeelden zijn reeds aangeleverd. (y)

Ik rij een EV en ik kan nét zelfstandig de batterijen in mijn afstandbediening vervangen, zelf kabeltjes maken is dus niet aan mij besteed in elk geval ;)

Maar ik ben toch wel benieuwd over welke auto het hier gaat en waarom er geen granny bijgeleverd is.

Ik heb ondertussen het resultaat gezien van een elektrische bromfiets (what's in a word) die aan een 'normaal' stopcontact werd geladen:
het binnenwerk van dat stopcontact was door oververhitting volledig gesmolten, de stekker kon slechts met veel moeite verwijderd worden. Net een kortsluiting op de hele installatie vermeden.
Oorzaak: de gewone huishoudelijke contactdozen zijn niet ontworpen om urenlang de maximale stroom door te laten.
Een stopcontact 16A kan een piekbelasting aan van 16A maar moet na die piek wel de warmte kwijt van de weerstand die bij deze piek optreedt. Zeker inbouwstopcontacten hebben het daar moeilijk mee en kunnen dus niet urenlang aan die max. belasting werken zonder risico op schade.

Er zijn slechts 2 goede oplossingen:
- bij je thuis een aangepast stopcontact laten plaatsen dat wél ontworpen is om de interne hitte af te voeren,
- toch maar een laadpaal gaan opzoeken.

Nico GTR zei:
EclecticBlue zei:
Nico GTR zei:
EclecticBlue zei:
Nico GTR zei:

Het gaat hier toch om de TS, niet om jou…
Verder heb ik geen idee waarom jij wel of geen consument bent.

Dat lees ik niet in je eerdere reactie. Jij hebt het over consumenten, dat is een algemene opmerking die ook niet verwijst naar de TopicStarter. Dus....nee het gaat niet om mij, maar om je vraag te beantwoorden dan:

JA, er zijn consumenten die dat doen!

Voorbeelden zijn reeds aangeleverd. (y)

Sure, je hebt altijd de outliers. Er zullen best nerds/geeks zijn die ze maken, maar die zijn de uitzondering. TS vroeg niet om het zelf maken van een kabel, geeft zelfs aan dat hij ‘technisch onbenul’ is.
Jij kan dat wel, prima. Maar het gaat niet om jou, het gaat om TS.

iDS zei:
Ik heb ondertussen het resultaat gezien van een elektrische bromfiets (what's in a word) die aan een 'normaal' stopcontact werd geladen:
het binnenwerk van dat stopcontact was door oververhitting volledig gesmolten, de stekker kon slechts met veel moeite verwijderd worden. Net een kortsluiting op de hele installatie vermeden.
Oorzaak: de gewone huishoudelijke contactdozen zijn niet ontworpen om urenlang de maximale stroom door te laten.
Een stopcontact 16A kan een piekbelasting aan van 16A maar moet na die piek wel de warmte kwijt van de weerstand die bij deze piek optreedt. Zeker inbouwstopcontacten hebben het daar moeilijk mee en kunnen dus niet urenlang aan die max. belasting werken zonder risico op schade.

- bij je thuis een aangepast stopcontact laten plaatsen dat wél ontworpen is om de interne hitte af te voeren,
Ik vroeg me eigenlijk ook wel af hoe goed een normaal stopcontact met continue 16A leveren overweg kan. Zoveel metaal maakt nu ook weer geen contact met elkaar. Als ik de stekker van het strijkijzer voel na een uurtje strijken is die warm. En dat is geen 16A continu of voor langere tijd.

EVV zei:
iDS zei:

Ik vroeg me eigenlijk ook wel af hoe goed een normaal stopcontact met continue 16A leveren overweg kan. Zoveel metaal maakt nu ook weer geen contact met elkaar. Als ik de stekker van het strijkijzer voel na een uurtje strijken is die warm. En dat is geen 16A continu of voor langere tijd.
Maar daarom wordt zo'n lader (doorgaans) toch ook lager afgezekerd op 10A? Al zie ik ze inderdaad ook te koop staan voor 16A, je kan je afvragen of dat zo handig is.

Leon in zn Fiesta zei:
EVV zei:
iDS zei:

Maar daarom wordt zo'n lader (doorgaans) toch ook lager afgezekerd op 10A? Al zie ik ze inderdaad ook te koop staan voor 16A, je kan je afvragen of dat zo handig is.

Ik ken niet zoveel van de laadsnelheden van elektrische wagens maar een voorbeeldje met een 'eenvoudige' PHEV toont dat het al snel fout kan lopen:
het vroegere PSA geeft voor thuisladen aan een 'normaal' stopcontact een laadvermogen van 3,7 kW op. Dat betekent: 3700W/230V = 16 Ampère. Als je dat gedurende een aantal uren door een onaangepast stopcontact jaagt, is het een meevaller als 's ochtends enkel je wekker en vrieskast zijn uitgevallen en niet het hele boeltje is opgefikt.

Bij 16A moet je geen koffiezetapparaat, strijkijzer of een zet lampen op dezelde groep zetten. De zekering op de hele groep is namelijk ook 16A.

Het wordt eigenlijk helemaal oppassen aangezien 40A tegenwoordig de normale huisaansluiting is. Of je moet 3 fasen hebben.
Even de oven, wasmachine en vaatwasser tegelijk aan en je gaat met zo'n constante 16A trekker ook wel over de 40A totaal heen.

Wij hebben een PHEV en die laden we op met een normale stekker (in ons geval 110v). Auto staat ingesteld op laagste laadsnelheid en daardoor geen warmteontwikkeling. Het duurt wel lang eer de kleine accu opgeladen is.

EVV zei:
Het wordt eigenlijk helemaal oppassen aangezien 40A tegenwoordig de normale huisaansluiting is. Of je moet 3 fasen hebben.
Even de oven, wasmachine en vaatwasser tegelijk aan en je gaat met zo'n constante 16A trekker ook wel over de 40A totaal heen.
Als het goed is heb je een beperkt aantal groepen per aardlekschakelaar, die is bij mijn weten inderdaad afgezekerd op 40A. Als de installateur het een beetje slim heeft aangelegd, dan heeft hij de grootverbruikers dus ook een beetje verdeeld over de verschillende aardlekschakelaars. Zo is het bij mij wel gedaan in ieder geval (inderdaad op één fase).

Leon in zn Fiesta zei:
EVV zei:
Als het goed is heb je een beperkt aantal groepen per aardlekschakelaar, die is bij mijn weten inderdaad afgezekerd op 40A. Als de installateur het een beetje slim heeft aangelegd, dan heeft hij de grootverbruikers dus ook een beetje verdeeld over de verschillende aardlekschakelaars. Zo is het bij mij wel gedaan in ieder geval (inderdaad op één fase).

Als het een vakantiewoning betreft moet je er al niet van uitgaan dat die op een groot aantal grootverbruikers voorzien is.
Richting Zuiden zijn de zekeringkasten vak nog geen A4 blad groot en is een waterkoker al in staat om de boel plat te leggen.

iDS zei:
Leon in zn Fiesta zei:
EVV zei:

Als het een vakantiewoning betreft moet je er al niet van uitgaan dat die op een groot aantal grootverbruikers voorzien is.
Richting Zuiden zijn de zekeringkasten vak nog geen A4 blad groot en is een waterkoker al in staat om de boel plat te leggen.
Ja dat is waar, ik ging echter even uit van een standaard woningsituatie (m.i. bedoelde EVV dat ook). Maar de casus hier betreft een vakantieadres, dus een terechte opmerking/toevoeging (y)

EclecticBlue zei:
Janneman zei:
vaak dat je aansluiting op de camping maar 6 ampere is. Dan ben je wel even aan het laden.

Maar wie zegt dat hij gaat creperen? Hij heeft alleen vakantieadres genoemd. Aangezien je niet op een adres kampeert maar op een veldje, lijkt het me zelfs niet aannemelijk dat er creperen wordt bedoeld.

Als je niet weet of wil weten wat KAMPEREN is, bemoei je er dan gewoon niet mee of laat dergelijke domme woordgrapjes voor je.

Janneman zei:
EclecticBlue zei:
Janneman zei:

Als je niet weet of wil weten wat KAMPEREN is, bemoei je er dan gewoon niet mee of laat dergelijke domme woordgrapjes voor je.

Oei we zitten met een lange tenenman :)
Ik vind écht kamperen met de tent best leuk, niet dat sleurhuttengedoe: die rijden overal in de weg, snap er helemaal de fun niet van. da's inderdaad meer creperen.

Janneman zei:
EclecticBlue zei:
Janneman zei:

Ik weet wel wat het is, dus je post is niet van toepassing:)

iDS zei:
Janneman zei:
EclecticBlue zei:
Janneman zei:

Oei we zitten met een lange tenenman :)
Ik vind écht kamperen met de tent best leuk, niet dat sleurhuttengedoe: die rijden overal in de weg, snap er helemaal de fun niet van. da's inderdaad meer creperen.

In dit geval is het dan lange tenenJAN o_O
Als je kunt beargumenteren waarom je, in jouw geval met een 'sleurhut'' (wat een normaal Beligisch woord is), het kamperen niks vindt, dan is dat, in mijn beleving, heel anders dan de hele groep vakantiegangers die op die manier hun plezier beleven als een stelletje rare mensen, weg te zetten. Dan ben je respectloos bezig. En dan krijg je die boodschap terug!

Dus een 16A laadkabel heet een granny?

Ik zou het wel eerst thuis even proberen of het wel de moeite is zo'n kabel te regelen. Een kennis van mij (rijdt al wat jaartjes EV) dacht zijn EV in eerste instantie ook met een verlengsnoer op te laden (ik weet niet hoeveel A laadstroom). Die 16A per groep is nog niet zo'n groot probleem, een beetje elektricien knutselt er zo een extra groepje bij (voor zoveel euro per uur uiteraard) en goed aansluitmateriaal kan echt wel wat stroom hebben. Maar die 16A gaat inderdaad wel van de 40A per fase af (hoewel ik verwacht dat er binnenkort ook wel op hogere stroomsterkte afgezekerd zal gaan worden - verwarming, koken, EV-tje laden).

Op de camping is 4A, 6A of 10A maximaal nog steeds heel normaal en zelfs als je met 16A kan laden, duurt dat wel even. Op het resort is het nog maar de vraag of er een laadpaal aanwezig is - puntje van informeren voordat je vertrekt.
Die genoemde kennis ging na drie dagen laden spontaan een plekje zoeken om zijn auto met een normale laadpaal te laden.
Waar mensen zich vaak in vergissen is de hoeveelheid energie die een EV nodig heeft als je even naar Zuid Spanje heen en weer wil crossen.

Wat het kamperen, creperen of kamperen betreft, er zijn ook mensen voor wie het als een rollade gemarineerd te worden in een all-inclusief resort een vorm van martelen is.

Het is ook nog wel een verschil of je een EV of een PHEV aan de stekker legt. Kan me voorstellen dat het bij een hybride nog wel een keer lukt om 'bij te tanken', maar een EV is dan wel andere koek natuurlijk.

Ik heb nu tijdelijk een XC40 PHEV. Daar zit een normale laadkabel bij en geen 'granny'. De kosten daarvan vielen me toch wel tegen. Voor dat voordeel oplevert moet ik toch wel tussen de 1500 - 2500 km elektrisch rijden. Dat haal ik niet in de periode dat ik hem heb schat ik zo in. Ik ga veel meer km's in lange stukken doen dan ik korte stukjes.
Anders had ik hem voor de deur opgeladen. Nu bij een laadpaal in de wijk a .37 cent per kwh.

rke zei:
...en goed aansluitmateriaal kan echt wel wat stroom hebben.

Dit is dus echt misleidende informatie:
'goed' (maar huishoudelijk) aansluitmaterieel is dus echt niet ontworpen om urenlang de maximale stroom te leveren. Het leidt tot permanente schade aan het stopcontact en met wat pech kortsluiting of erger.
FLuvius - Belgisch netbeheerder zei:
Omdat er bij mode 2 laden gebruik gemaakt wordt van huishoudelijke stopcontacten, is het belangrijk de laadstroom enigszins te beperken. Huishoudelijke stopcontacten zijn immers niet ontworpen om regelmatig gedurende lange tijd belast te worden met een hoge stroom. Door een regelmatig
langdurige belasting met een hoge stroom, kunnen de contactbussen in het
stopcontact degraderen, waardoor het stopcontact gevaarlijk opwarmt.
laden mode 1

Onderzoek van KU Leuven
en VUB in samenwerking met
NIKO op een significant deel
van de aanwezige producten in
de markt heeft uitgewezen dat
de stroomsterkte bij mode 2 laden best beperkt blijft tot 10A.

Een laadpaal is géén noodzaak, wél een stopcontact dat specifiek ontworpen is om urenlang de maximum capaciteit te leveren.

E-Mobility Simplified

Ik heb een Tesla Model 3 en er zat inderdaad geen laadkabel voor het normale stroomnet bij. Aangezien de dichtstbijzijnde laadpaal voor ons vakantieadres op 5 km ligt is het wel handig om 's avonds even de mogelijkheid te hebben de accu even wat te laten bijtanken. Na het speuren kwam ik deze site tegen: https://www.voldt.nl/mobiele-laadkabels. Heb ze tevens even gebeld en werd vriendelijk geholpen. Is wat aan de prijs inderdaad maar dat is altijd nog beter dan stilstaan in het buitenland met een lege accu. Bedankt voor de reacties allemaal.

Voor dat geld zou ik de klant ook vriendelijk te woord staan :) Waarom niet die kabel gekozen die ik als linkje deelde? Ook voor de Model 3 en stuk goedkoper.

Toch wel raar, ik heb ook een Model 3 en daar zat netjes een Granny bij, ligt nog steeds ongebruikt in de frunk overigens.

Ik zou als ik jou was een BMW Flexible Fast Charger kopen, kost zo'n 350 Euro. Het grote voordeel is dat je hem kunt gebruiken met een gewone schuko stekkerdoos maar in het geval je toevallig ergens krachtstroom kunt prikken je ook met 11kW kunt laden (y)

https://www.baum-bmwshop24.de/bmw-flexible-fast-charger-typ-2-wallbox/?locale=en

Voor krachtstroom zul je dan nog wel de adapterkabel er los bij moeten kopen.

Tankstations vind je ook niet op je vakantiebestemming, of het nu een huisje of camping of wat dan ook is. Mijn tank is ook lang niet altijd vol op vakantie dus waarom in vredesnaam moet een accu wel altijd vol zijn? Dan hang je het ding tijdens een uitstapje toch aan de lader? Ik snap de drang niet.

Alex Hartman zei:
Komen jullie vaak krachtstroom aansluitingen tegen onderweg? Ik zie er zelf niet heel veel meerwaarde van in.

Ik zit te overwegen om een normale granny lader te kopen en vond hier wel een voor een redelijk prijsje: https://www.grodttrading.nl/product/mobiele-thuislader-type-2-mennekes-vanaf-stopcontact-eu-16a-fase-1/.

In principe zou ik deze alleen gaan gebruiken onder een carport thuis, en eventueel op werk (indien het niet regent). Zou dit wat zijn?
Wij laden altijd met zo'n ding, maar wel afgezekerd op 10A. 16A is wat veel, dan kan er echt niks bij op die groep.

Terug
Bovenaan