Kwaliteit van de VTi-motoren

dekraan

Startmotor
Hoi allemaal,

Wij hebben ons oog laten vallen op een Peugeot 308 SW 1.6 VTi. We zijn echter bekend met de problemen van de THP-motor, en zoals ik het begreep, is deze VTI een THP maar dan zonder turbo. Ik las hierover al wel dat hij een stuk minder problemen geeft, omdat het ontbreken van de turbo er voor zorgt dat de ketting niet zoveel te verduren krijgt. En de meningen zijn over het algemeen een stuk positiever. Wie heeft hier meer informatie over, ervaring mee, en kan ons meer vertellen?

In de familie hebben we al ruim 11 jaar een 308 1.4 VTI en 10 jaar een Citroën met 1.6 VTI.
Beide auto's doen het goed.

Kijk wel even onder de oliedop of er veel koolaanslag of veel witte drap zit.

Het zijn direct ingespoten motoren, door vervuiling van de motor door veel korte stukjes en/ of weinig belasting kun je een hoog olieverbruik tegen komen.
Kijk ook gewoon of de motor mooi soepel loopt en vlot optrekt zonder inhouden, en niet blauw pluimt.

Dank je wel! Ik had al iets gehoord over de oliedop, en deze heb ik dan ook eraf gedraaid om er onder te kijken, maar ik denk dat ze de boel flink schoongemaakt hebben want de auto plus motor ziet er als nieuw uit. Begin van de week hopelijk even een proefritje maken om te kijken of daarbij iets geks opvalt 👍🏻

Auto encyclopedie zei:
Frits79 zei:
Auto encyclopedie zei:
dekraan zei:
2013! Speelt jaartal hierbij een grote rol?

Naast bouwjaar, heb je ook verschil tussen welke generatie het gaat
Het type is niet van belang, de tweede generatie heeft geen VTi motoren.

de 82 pk is een vti blok , maar idd geen 1.6.
De 82pk is een Puretech blok naar nooit geleverd in de SW dus niet relevant.

(y)
Frits79 zei:
Auto encyclopedie zei:
Frits79 zei:
Auto encyclopedie zei:
dekraan zei:
2013! Speelt jaartal hierbij een grote rol?

Naast bouwjaar, heb je ook verschil tussen welke generatie het gaat
Het type is niet van belang, de tweede generatie heeft geen VTi motoren.

de 82 pk is een vti blok , maar idd geen 1.6.
De 82pk is een Puretech blok naar nooit geleverd in de SW dus niet relevant.

Ha auto encyclopedie en Frits,

Wat betekent dit voor het kopen van een auto met deze motor?

dekraan zei:
Ha auto encyclopedie en Frits,

Wat betekent dit voor het kopen van een auto met deze motor?

waren er in je andere topic geen betere tips? https://www.autoweek.nl/forum/read.php?10,6068021,6068474#msg-6068474 het grote voordeel van de 308 is dat je redelijk nieuw koopt voor een nette prijs.

We hebben daar zeker een aantal goede tips gekregen. Maar in een straal van 20km, valt het toch tegen wat er van die modellen te vinden is. Deze Peugeot staat in de buurt, relatief weinig km, en relatief jong. Toyota verso's in de omgeving zijn al gauw 6/7 jaar ouder en hebben 2x zoveel km op de teller. Zafira's, Mazda 5 en C/S Max hetzelfde verhaal. VW Touran is er nauwelijks. Dus zodoende kwamen we hier uit.

Ik ben meestal ook voorstander van zo nieuw mogelijk, maar de occasion video al gekeken? Ondanks dat ze een cabrio gebruiken gaat de video gewoon over de 308.

Ga er van uit dat 3 stoelen achterin niet meer prioriteit is, wellicht staat er nog een chevrolet Orlando in de buurt te koop, die deel techniek en onderstel met de opel zafira

Terug
Bovenaan