Kwaliteit Euro 95 / 98

Mr Bart

Startmotor
Maakt het octaangehalte in benzine Euro95 of Euro98 (of 'Euro 98 Premium/Excellence') echt verschil qua prestaties van een auto?
Stel dat er staat in de autohandleiding: 'Aanbevolen Euro98, maar Euro95 ook geschikt', heeft het dan zin om de duurdere met hoger octaangehalte te tanken?
Een garagemonteur zei ook eens tegen mij: af en toe Euro95 tanken is niet erg, als je maar eens per zoveel tankbeurten een volle tank Euro98 tankt.
Zou dit laatste kunnen en is juist vermengen niet een probleem?
 
Bart zei:
Stel dat er staat in de autohandleiding: 'Aanbevolen Euro98, maar Euro95 ook geschikt', heeft het dan zin om de duurdere met hoger octaangehalte te tanken?

Ja! Want je motor is dus afgesteld op 98, met andere woorden het tragere vlamfront wordt gebruikt om de timing te vervroegen wat dan weer meer vermogen kan opleveren.

Op 95 regelt die de timing iets terug om te voorkomen dat de brandstof gaat detoneren en je hebt dus minder vermogen.
 
Mr Bart zei:
Maakt het octaangehalte in benzine Euro95 of Euro98 (of 'Euro 98 Premium/Excellence') echt verschil qua prestaties van een auto?
Stel dat er staat in de autohandleiding: 'Aanbevolen Euro98, maar Euro95 ook geschikt', heeft het dan zin om de duurdere met hoger octaangehalte te tanken?
Een garagemonteur zei ook eens tegen mij: af en toe Euro95 tanken is niet erg, als je maar eens per zoveel tankbeurten een volle tank Euro98 tankt.
Zou dit laatste kunnen en is juist vermengen niet een probleem?

Ja, de motor zal met 98 in dit geval net even ietsjes meer vermogen en een beter branstrofverbruik hebben.
En sommige motoren zo als THP en eerste generatie TSI blokken moet je geen 95 in willen tanken.
 
Ok. Het stomme vind ik dat een garagist zei dat mogelijk daardoor de airco weer wat gaat werken. Maar dat lijkt me onzin, toch? (Voor ik hem volgooi met '98)
 
Mr Bart zei:
Ok. Het stomme vind ik dat een garagist zei dat mogelijk daardoor de airco weer wat gaat werken. Maar dat lijkt me onzin, toch? (Voor ik hem volgooi met '98)

98 is sowieso altijd beter voor de motor, alleen al door het gemis van, of in ieder geval minder ethanol in de benzine.

Wat betreft de airco. Als ik jou was, zou ik een andere garage zoeken. Als ze je dat soort onzin op de mouw spelden.

Om wat voor auto gaat het eigenlijk?
 
Marcel21674 zei:
98 is sowieso altijd beter voor de motor, alleen al door het gemis van, of in ieder geval minder ethanol in de benzine.

Daar kijk ik wel wat genuanceerder naar. Niet alle motoren hebben een klopsensor, dus wordt bij 98 (met de lagere verbrandingssnelheid) de hoogste druk in de verbrandingsruimte later bereikt (vergelijkbaar met "te late" ontsteking) waardoor het rendement van de motor afneemt, hoger verbruik en meer vervuiling.
 
Pietzoveel zei:
Marcel21674 zei:
98 is sowieso altijd beter voor de motor, alleen al door het gemis van, of in ieder geval minder ethanol in de benzine.

Daar kijk ik wel wat genuanceerder naar. Niet alle motoren hebben een klopsensor, dus wordt bij 98 (met de lagere verbrandingssnelheid) de hoogste druk in de verbrandingsruimte later bereikt (vergelijkbaar met "te late" ontsteking) waardoor het rendement van de motor afneemt, hoger verbruik en meer vervuiling.

Dan praat je wel over het gros van de auto's van voor 1990. Alles wat injectie heeft en een kat, heeft zo ongeveer wel een klopsensor, vermoed ik.
En bij die auto's wil je zeker geen 95 (E10) meer tanken, dus dan is het zeker wel aan te raden om hem af te laten stellen op 98.
 
In de tankklep van mijn Mercedes C320 staat dat Euro 95 volstaat en dat tank ik dus ook. E10 zou ook mogen, want 95, maar dat tank ik dus nooit.
Denk dat 98 dan niets meer toevoegt.
Inderdaad is het zo dat bij TSI en THP motoren er 98 gevraagd wordt en zou ik dan dus ook tanken.
 
Guus Leferink zei:
In de tankklep van mijn Mercedes C320 staat dat Euro 95 volstaat en dat tank ik dus ook. E10 zou ook mogen, want 95, maar dat tank ik dus nooit.
Denk dat 98 dan niets meer toevoegt.
Inderdaad is het zo dat bij TSI en THP motoren er 98 gevraagd wordt en zou ik dan dus ook tanken.

E10, staat los van de 95/98 discussie, dat je mercedes geschikt is voor euro 95, wil absoluut niet zeggen dat hij ook geschikt is voor E10, ook al is dat ook euro 95.
E10 staat alleen maar voor het percentage ethanol in de benzine.

Euro 98, kan echt wel wat toevoegen, zowel m'n 626 als 818, lopen er veel mooier op, los van dat ze ongeschikt zijn van E10.
 
Mr Bart zei:
Ok. Het stomme vind ik dat een garagist zei dat mogelijk daardoor de airco weer wat gaat werken. Maar dat lijkt me onzin, toch? (Voor ik hem volgooi met '98)

Dit is inderdaad totale onzin. De werking van de airco wordt nul komma nul beïnvloed door de benzine kwaliteit.
 
Even wat dingen recht zetten.

We spreken niet over octaangehalte, maar over een octaangetal. Dit zegt iets over onder welke druk een benzine uit zichzelf wil gaan ontbranden.

E5 en E10 geeft aan hoeveel percentage vd benzine uit ethanol kan bestaan.
95-octaan benzine hoeft niet perse E10 te zijn, maar is dat vaak wel. Sommige pompen bieden 95-octaan E5 aan.
98-octaan hoef ook niet perse E5 te zijn, maar meestal is het dat wel.
91-octaan kwam je tot een paar jaar geleden nog sporadisch tegen (vooral in Duitsland en nog verder naar het oosten)
71-octaan benzine ben ik een paar jaar geleden in Siberie nog tegen gekomen.
102-octaan kon je tot een tijdje terug nog tanken bij oa Firezone-pompen maar lijkt al een tijdje niet meer te worden aangeboden.

Overigens kan E10 ook minder dan 10% ethanol bevatten. Het is een maximum.
Zo kan een E5 benzine ook minder dan 5% ethanol bevatten.

Ik kan me overigens niet voorstellen dat er in de afgelopen 20 jaar hier in west europa 'normale' auto's te koop zijn geweest met een motor die niet tegen 95-octaan benzine zou kunnen.
Met 'normale' autos bedoel ik de autos waar de straten mee vol staan. Exoten, dure sportwagens en typische liefhebber-autos bedoel ik er dus niet mee.
 
Hencque zei:
(..)

We spreken niet over octaangehalte, maar over een octaangetal. Dit zegt iets over onder welke druk een benzine uit zichzelf wil gaan ontbranden.

..en dan is een hoger octaangetal een hogere/eerdere druk dan een lager octaangetal?

Hencque zei:
(..)
102-octaan kon je tot een tijdje terug nog tanken bij oa Firezone-pompen maar lijkt al een tijdje niet meer te worden aangeboden.

Jawel, er is hier op het forum zelfs een draadje én een kaart (niet heel actueel) over.
O.a. Kuster Energie en nog enkele zelfstandige brandstofverkopers bieden 102 octaan aan.

https://www.autoweek.nl/forum/read.php?6,5946654

Hencque zei:
(..)
Overigens kan E10 ook minder dan 10% ethanol bevatten. Het is een maximum.
Zo kan een E5 benzine ook minder dan 5% ethanol bevatten.

Klopt. Maar ja, dé grote vraag is: wanneer weet je welk percentage ethanol er in de tank onder de grond zit als ik daarboven de slang in de tankvulopening stop?

Dát had de Europese Commissie én Europees Parlement moeten afdwingen: toon het actuele bijmengingspercentage aan de consument.. ipv die nuffige stickers.

Ik geloof de oliemaatschappijen ook niet die claimen een Euro 98 zonder ethanol te verkopen.


Guus Leferink zei:
(..)Euro 95 volstaat en dat tank ik dus ook. E10 zou ook mogen, want 95, maar dat tank ik dus nooit. (..)

Dan tank jij dus Euro 95 E5 in Duitsland?

In NL heb je nog sporadisch E5 in Euro 95 samenstelling.. in Soest had de Birkt dat.. maar daar zit nu Euro 98 E5 in de tank en is het nu Fieten die het uitbaat. Logisch, tegenwoordig is het prijsverschil tussen RON 95 E10 en RON 98 E5 zo'n 30 cent.. terwijl dit een jaar geleden, bij sommige stations, gewoon een nette 8 á 10 cent was..
Graaiers.
 
Ik weet dat deze discussie niet over de ethanol percentage gaat, maar ik wil hier toch even in het groep gooien dat mij is verteld dat langdurig gebruik van E10 benzine veel motoren problemen krijgen. Zelf heb ik die ervaring ook.
Voorheen werdt het premium benzine is beter voor je auto, als fantazie afgedaan. Inmiddels ben ik overtuigd dat premium benzine beter verbrand en de motor minder vervuild raakt.
 
Is per motor en motormanagement totaal verschillend.
Laag compressieblokken zijn er wat beter geschikt voor als hoog gecomprimeerde blokken, het standaard motormanagement kan er meestal ook wat beter mee omgaan als vele gewijzigde programma's (chiptuning), het maakt ook nog aardig uit hoe en hoeveel je rijdt (korte/lange afstanden), en daarnaast speelt bij sommige voertuigen nog de ethanolbestendigheid van onderdeeltjes mee.

Het is dus absoluut geen standaard dat E10 altijd slecht is en dat premium altijd beter is... op pure ethanol kan een benzinemotor ook prima draaien mits er op aangepast, dat is exact hetzelfde verhaal als voor lpg.
Als de fabrikant de motor op E10 aangepast heeft dan kun je dat gewoon en veilig gebruiken... maar pas je achteraf de motor weer anders aan (o.a. chiptuning) dan kan het E10 gebruik na verloop wel weer tot problemen gaan leiden... maar ligt de werkelijke oorzaak van een probleem dan nog wel bij die E10 of toch bij een knutselaar?

Wat vervuiling van de motor betreft: de meeste interne vervuiling ontstaat nog steeds door het stelselmatig rijden op te lage toerentallen, vele korte afstandjes en gebrekkig onderhoud, daarmee worden de meeste moderne motoren vanzelf wel oliestokers en lagervreters.
 
Muddy Bandit zei:
Is per motor en motormanagement totaal verschillend.
Laag compressieblokken zijn er wat beter geschikt voor als hoog gecomprimeerde blokken, het standaard motormanagement kan er meestal ook wat beter mee omgaan als vele gewijzigde programma's (chiptuning), het maakt ook nog aardig uit hoe en hoeveel je rijdt (korte/lange afstanden), en daarnaast speelt bij sommige voertuigen nog de ethanolbestendigheid van onderdeeltjes mee.

Het is dus absoluut geen standaard dat E10 altijd slecht is en dat premium altijd beter is... op pure ethanol kan een benzinemotor ook prima draaien mits er op aangepast, dat is exact hetzelfde verhaal als voor lpg.
Als de fabrikant de motor op E10 aangepast heeft dan kun je dat gewoon en veilig gebruiken... maar pas je achteraf de motor weer anders aan (o.a. chiptuning) dan kan het E10 gebruik na verloop wel weer tot problemen gaan leiden... maar ligt de werkelijke oorzaak van een probleem dan nog wel bij die E10 of toch bij een knutselaar?

Wat vervuiling van de motor betreft: de meeste interne vervuiling ontstaat nog steeds door het stelselmatig rijden op te lage toerentallen, vele korte afstandjes en gebrekkig onderhoud, daarmee worden de meeste moderne motoren vanzelf wel oliestokers en lagervreters.

Ik ben er eigenlijk ook nog wel van overtuigt, dat zelfs met een oudere auto die zogezegd niet geschikt is, gerust nog wel e10 getankt kan worden.
Volgens mij is het zo, dat de ethanol pas een probleem (corrosief) wordt, als het een verbinding met water aangaat. Zolang je wekelijks een tank leeg rijdt en ook echt leeg, dus niet al tankt met 1/3 volle tank en je daarnaast dan ook nog af en toe een keer wel gewoon E5 tankt, het heel lang aan kan.
 
Marcel21674 zei:
Ik ben er eigenlijk ook nog wel van overtuigt, dat zelfs met een oudere auto die zogezegd niet geschikt is, gerust nog wel e10 getankt kan worden.
Volgens mij is het zo, dat de ethanol pas een probleem (corrosief) wordt, als het een verbinding met water aangaat.

Het probleem zit hem niet in de motor zelf maar in de delen waar de brandstof allemaal door gaat.
Niet alle slangetjes, membraampjes, pakkingen en vlottertjes zijn bestand tegen de ethanol en worden daar uiteindelijk week of poreus van.
 
Muddy Bandit zei:
Is per motor en motormanagement totaal verschillend.
Laag compressieblokken zijn er wat beter geschikt voor als hoog gecomprimeerde blokken, het standaard motormanagement kan er meestal ook wat beter mee omgaan als vele gewijzigde programma's (chiptuning), het maakt ook nog aardig uit hoe en hoeveel je rijdt (korte/lange afstanden), en daarnaast speelt bij sommige voertuigen nog de ethanolbestendigheid van onderdeeltjes mee.

Het is dus absoluut geen standaard dat E10 altijd slecht is en dat premium altijd beter is... op pure ethanol kan een benzinemotor ook prima draaien mits er op aangepast, dat is exact hetzelfde verhaal als voor lpg.
Als de fabrikant de motor op E10 aangepast heeft dan kun je dat gewoon en veilig gebruiken... maar pas je achteraf de motor weer anders aan (o.a. chiptuning) dan kan het E10 gebruik na verloop wel weer tot problemen gaan leiden... maar ligt de werkelijke oorzaak van een probleem dan nog wel bij die E10 of toch bij een knutselaar?

Wat vervuiling van de motor betreft: de meeste interne vervuiling ontstaat nog steeds door het stelselmatig rijden op te lage toerentallen, vele korte afstandjes en gebrekkig onderhoud, daarmee worden de meeste moderne motoren vanzelf wel oliestokers en lagervreters.

Dit verhaal klopt mi zeker. Alleen veel auto's rijden niet elke week hun tank leeg. En ja, ook onze privé auto rijd bijna nooit meer als 25 km vise versa het werk. Ethanol heeft de eigenschap om vocht op te nemen. Derhalve hoe meer vocht in de brandstof, hoe slechter de verbranding, hoe meer roet welke via de EGR in het inlaat systeem terecht komt. Vervuilde EGR, inlaat kleppen, gasklep en dergelijke tot gevolg. En ook het onderblok raakt er meer door vervuild, verstopping in oliekanalen en haperende olieaanzuig tot gevolg.

Maar zeker is waar, als je veel km rijd zal het niet zoveel uithalen als men alleen op 10% brandstof rijd.

Maar goed over ethanol ging dit topic niet geloof ik. 😉
 
Muddy Bandit zei:
Is per motor en motormanagement totaal verschillend.
Laag compressieblokken zijn er wat beter geschikt voor als hoog gecomprimeerde blokken, het standaard motormanagement kan er meestal ook wat beter mee omgaan als vele gewijzigde programma's (chiptuning), het maakt ook nog aardig uit hoe en hoeveel je rijdt (korte/lange afstanden), en daarnaast speelt bij sommige voertuigen nog de ethanolbestendigheid van onderdeeltjes mee.

Het is dus absoluut geen standaard dat E10 altijd slecht is en dat premium altijd beter is... op pure ethanol kan een benzinemotor ook prima draaien mits er op aangepast, dat is exact hetzelfde verhaal als voor lpg.
Als de fabrikant de motor op E10 aangepast heeft dan kun je dat gewoon en veilig gebruiken... maar pas je achteraf de motor weer anders aan (o.a. chiptuning) dan kan het E10 gebruik na verloop wel weer tot problemen gaan leiden... maar ligt de werkelijke oorzaak van een probleem dan nog wel bij die E10 of toch bij een knutselaar?

Wat vervuiling van de motor betreft: de meeste interne vervuiling ontstaat nog steeds door het stelselmatig rijden op te lage toerentallen, vele korte afstandjes en gebrekkig onderhoud, daarmee worden de meeste moderne motoren vanzelf wel oliestokers en lagervreters.

Dit verhaal klopt mi zeker. Alleen veel auto's rijden niet elke week hun tank leeg. En ja, ook onze privé auto rijd bijna nooit meer als 25 km vise versa het werk. Ethanol heeft de eigenschap om vocht op te nemen. Derhalve hoe meer vocht in de brandstof, hoe slechter de verbranding, hoe meer roet welke via de EGR in het inlaat systeem terecht komt. Vervuilde EGR, inlaat kleppen, gasklep en dergelijke tot gevolg. En ook het onderblok raakt er meer door vervuild, verstopping in oliekanalen en haperende olieaanzuig tot gevolg.

Maar zeker is waar, als je veel km rijd zal het niet zoveel uithalen als men alleen op 10% brandstof rijd.

Maar goed over ethanol ging dit topic niet geloof ik.
 
Muddy Bandit zei:
Marcel21674 zei:
Ik ben er eigenlijk ook nog wel van overtuigt, dat zelfs met een oudere auto die zogezegd niet geschikt is, gerust nog wel e10 getankt kan worden.
Volgens mij is het zo, dat de ethanol pas een probleem (corrosief) wordt, als het een verbinding met water aangaat.

Het probleem zit hem niet in de motor zelf maar in de delen waar de brandstof allemaal door gaat.
Niet alle slangetjes, membraampjes, pakkingen en vlottertjes zijn bestand tegen de ethanol en worden daar uiteindelijk week of poreus van.

Dat klopt, maar komt dat door de ethanol zelf, of komt dat doordat de ethanol corrosief wordt, door het vocht dat het aantrekt.
En wat is uiteindelijk... hoeveel oldtimers vliegen er jaarlijks in de fik, door oude uitgedroogde brandstofslangen, en dan bedoel ik vooral door achterstallig onderhoud.
Eerlijk is eerlijk, ik ga het ook niet opzoeken, maar als het een keer zo uitkomt, dat ik geen keuze heb, ben ik er ook niet bang voor om het er wel in te gooien.

Dat het troep is, dat is zeker, maar als ik iets lees van problemen met ethanol, dan zijn het bijna altijd carburateurs waarvan je ziet, dat er oude benzine in heeft gezeten en dat ze langdurig niet gebruikt zijn. Ik heb eigenlijk nog nooit filmpjes of artikelen gezien, die problemen laten zien met rubber onderdelen, in welk tijdsbestek en welke omstandigheden.
Het zal vast en zeker zo zijn, maar ik heb toch ook wel sterk het gevoel, dat het flink aangedikt word.
 
Marcel21674 zei:
Muddy Bandit zei:
Marcel21674 zei:
Ik ben er eigenlijk ook nog wel van overtuigt, dat zelfs met een oudere auto die zogezegd niet geschikt is, gerust nog wel e10 getankt kan worden.
Volgens mij is het zo, dat de ethanol pas een probleem (corrosief) wordt, als het een verbinding met water aangaat.

Het probleem zit hem niet in de motor zelf maar in de delen waar de brandstof allemaal door gaat.
Niet alle slangetjes, membraampjes, pakkingen en vlottertjes zijn bestand tegen de ethanol en worden daar uiteindelijk week of poreus van.


Dat klopt, maar komt dat door de ethanol zelf, of komt dat doordat de ethanol corrosief wordt, door het vocht dat het aantrekt.
En wat is uiteindelijk... hoeveel oldtimers vliegen er jaarlijks in de fik, door oude uitgedroogde brandstofslangen, en dan bedoel ik vooral door achterstallig onderhoud.
Eerlijk is eerlijk, ik ga het ook niet opzoeken, maar als het een keer zo uitkomt, dat ik geen keuze heb, ben ik er ook niet bang voor om het er wel in te gooien.

Dat het troep is, dat is zeker, maar als ik iets lees van problemen met ethanol, dan zijn het bijna altijd carburateurs waarvan je ziet, dat er oude benzine in heeft gezeten en dat ze langdurig niet gebruikt zijn. Ik heb eigenlijk nog nooit filmpjes of artikelen gezien, die problemen laten zien met rubber onderdelen, in welk tijdsbestek en welke omstandigheden.
Het zal vast en zeker zo zijn, maar ik heb toch ook wel sterk het gevoel, dat het flink aangedikt word.

Ik heb met twee auto's een BMW 318i E90 BJ 2008 en een Renault Twingo BJ 2009. Problemen gehad met het aanslaan vd motor. Vooral bij een warme motor. Ik tankte altijd E10. Na een paar flesjes brandstof additief van de garage, en het voortaan tanken van brandstof met E5 of lager is het probleem langzamerhand over gegaan.
Terwijl de fabrikant aangaf dat E10 mocht.
 
Marcel21674 zei:
Dat klopt, maar komt dat door de ethanol zelf, of komt dat doordat de ethanol corrosief wordt, door het vocht dat het aantrekt.
En wat is uiteindelijk... hoeveel oldtimers vliegen er jaarlijks in de fik, door oude uitgedroogde brandstofslangen, en dan bedoel ik vooral door achterstallig onderhoud.
Eerlijk is eerlijk, ik ga het ook niet opzoeken, maar als het een keer zo uitkomt, dat ik geen keuze heb, ben ik er ook niet bang voor om het er wel in te gooien.

Dat het troep is, dat is zeker, maar als ik iets lees van problemen met ethanol, dan zijn het bijna altijd carburateurs waarvan je ziet, dat er oude benzine in heeft gezeten en dat ze langdurig niet gebruikt zijn. Ik heb eigenlijk nog nooit filmpjes of artikelen gezien, die problemen laten zien met rubber onderdelen, in welk tijdsbestek en welke omstandigheden.
Het zal vast en zeker zo zijn, maar ik heb toch ook wel sterk het gevoel, dat het flink aangedikt word.

Uit eigen ervaring weet ik dat het al binnen 2 jaar na een complete carburateurrevisie kan gebeuren, ook bij regelmatig gebruik.
Bij carburateurs zie ik dat de kunststof vlotter niet bestand is en vervormt/lek raakt waardoor de afsluiter niet correct werkt en de carburateur dus over stroomt, en ook de afdichting op het acceleratiepompje/membraam kan er gevoelig voor zijn en lek raken.
Bij nokkenas aangedreven brandstofpompjes idem, membraam wordt knetterhard en scheurt als het niet ethanolbestendig is.
Als er heel weinig gereden wordt dan speelt de oxidatie wat meer, dit is vaak herkenbaar aan witte uitslag in de ingewanden van de carburateur en groen uitgeslagen koperen/messing onderdelen en aanwezige vergomde benzinerestanten... komt een goede werking ook niet ten goede. (maar dat kan ook prima bij gebruik van ethanolvrije benzine)

De pest is alleen dat je voor vele young-/oldtimers geen gegarandeerd ethanolbestendige carburateur revisiesetjes en brandstofpompjes kunt kopen, dus enig risico met de moderne benzines blijft er altijd en regelmatig controle van het brandstofsysteem (c.q. preventief vervangen) is gewoon een noodzaak geworden.
De enigste brandstof waarvan ik uit eigen ervaring weet dat die totaal geen problemen geeft (ook niet bij langdurige stalling) is Aspen4, maar dat is prijstechnisch een stuk duurder als E98.
Het is puur vanwege die moderne benzine problematiek en bijbehorende risico's dat ik mijn Jeep Wagoneer 10 jaar geleden al heb omgebouwd naar single LPG, en komend jaar wordt m'n Transit MK1 ook volledig aangepast met een single LPG installatie... bijkomend voordeel voor de oldtimers is dat je daarmee ook gelijk van al die loodvervangertjes af bent.

Vroeger gebruikte je benzine om op te rijden en was gas om op te koken, maar tegenwoordig kun je het gas beter gaan gebruiken om op te rijden en de moderne benzine om je verfkwasten mee schoon te maken.:)
 
Muddy Bandit zei:
Marcel21674 zei:
Dat klopt, maar komt dat door de ethanol zelf, of komt dat doordat de ethanol corrosief wordt, door het vocht dat het aantrekt.
En wat is uiteindelijk... hoeveel oldtimers vliegen er jaarlijks in de fik, door oude uitgedroogde brandstofslangen, en dan bedoel ik vooral door achterstallig onderhoud.
Eerlijk is eerlijk, ik ga het ook niet opzoeken, maar als het een keer zo uitkomt, dat ik geen keuze heb, ben ik er ook niet bang voor om het er wel in te gooien.

Dat het troep is, dat is zeker, maar als ik iets lees van problemen met ethanol, dan zijn het bijna altijd carburateurs waarvan je ziet, dat er oude benzine in heeft gezeten en dat ze langdurig niet gebruikt zijn. Ik heb eigenlijk nog nooit filmpjes of artikelen gezien, die problemen laten zien met rubber onderdelen, in welk tijdsbestek en welke omstandigheden.
Het zal vast en zeker zo zijn, maar ik heb toch ook wel sterk het gevoel, dat het flink aangedikt word.

Uit eigen ervaring weet ik dat het al binnen 2 jaar na een complete carburateurrevisie kan gebeuren, ook bij regelmatig gebruik.
Bij carburateurs zie ik dat de kunststof vlotter niet bestand is en vervormt/lek raakt waardoor de afsluiter niet correct werkt en de carburateur dus over stroomt, en ook de afdichting op het acceleratiepompje/membraam kan er gevoelig voor zijn en lek raken.
Bij nokkenas aangedreven brandstofpompjes idem, membraam wordt knetterhard en scheurt als het niet ethanolbestendig is.
Als er heel weinig gereden wordt dan speelt de oxidatie wat meer, dit is vaak herkenbaar aan witte uitslag in de ingewanden van de carburateur en groen uitgeslagen koperen/messing onderdelen en aanwezige vergomde benzinerestanten... komt een goede werking ook niet ten goede. (maar dat kan ook prima bij gebruik van ethanolvrije benzine)

De pest is alleen dat je voor vele young-/oldtimers geen gegarandeerd ethanolbestendige carburateur revisiesetjes en brandstofpompjes kunt kopen, dus enig risico met de moderne benzines blijft er altijd en regelmatig controle van het brandstofsysteem (c.q. preventief vervangen) is gewoon een noodzaak geworden.
De enigste brandstof waarvan ik uit eigen ervaring weet dat die totaal geen problemen geeft (ook niet bij langdurige stalling) is Aspen4, maar dat is prijstechnisch een stuk duurder als E98.
Het is puur vanwege die moderne benzine problematiek en bijbehorende risico's dat ik mijn Jeep Wagoneer 10 jaar geleden al heb omgebouwd naar single LPG, en komend jaar wordt m'n Transit MK1 ook volledig aangepast met een single LPG installatie... bijkomend voordeel voor de oldtimers is dat je daarmee ook gelijk van al die loodvervangertjes af bent.

Vroeger gebruikte je benzine om op te rijden en was gas om op te koken, maar tegenwoordig kun je het gas beter gaan gebruiken om op te rijden en de moderne benzine om je verfkwasten mee schoon te maken.:)

Super uitleg, dank je.
 
Terug
Bovenaan