Marcel21674 zei:
Dat klopt, maar komt dat door de ethanol zelf, of komt dat doordat de ethanol corrosief wordt, door het vocht dat het aantrekt.
En wat is uiteindelijk... hoeveel oldtimers vliegen er jaarlijks in de fik, door oude uitgedroogde brandstofslangen, en dan bedoel ik vooral door achterstallig onderhoud.
Eerlijk is eerlijk, ik ga het ook niet opzoeken, maar als het een keer zo uitkomt, dat ik geen keuze heb, ben ik er ook niet bang voor om het er wel in te gooien.
Dat het troep is, dat is zeker, maar als ik iets lees van problemen met ethanol, dan zijn het bijna altijd carburateurs waarvan je ziet, dat er oude benzine in heeft gezeten en dat ze langdurig niet gebruikt zijn. Ik heb eigenlijk nog nooit filmpjes of artikelen gezien, die problemen laten zien met rubber onderdelen, in welk tijdsbestek en welke omstandigheden.
Het zal vast en zeker zo zijn, maar ik heb toch ook wel sterk het gevoel, dat het flink aangedikt word.
Uit eigen ervaring weet ik dat het al binnen 2 jaar na een complete carburateurrevisie kan gebeuren, ook bij regelmatig gebruik.
Bij carburateurs zie ik dat de kunststof vlotter niet bestand is en vervormt/lek raakt waardoor de afsluiter niet correct werkt en de carburateur dus over stroomt, en ook de afdichting op het acceleratiepompje/membraam kan er gevoelig voor zijn en lek raken.
Bij nokkenas aangedreven brandstofpompjes idem, membraam wordt knetterhard en scheurt als het niet ethanolbestendig is.
Als er heel weinig gereden wordt dan speelt de oxidatie wat meer, dit is vaak herkenbaar aan witte uitslag in de ingewanden van de carburateur en groen uitgeslagen koperen/messing onderdelen en aanwezige vergomde benzinerestanten... komt een goede werking ook niet ten goede. (maar dat kan ook prima bij gebruik van ethanolvrije benzine)
De pest is alleen dat je voor vele young-/oldtimers geen gegarandeerd ethanolbestendige carburateur revisiesetjes en brandstofpompjes kunt kopen, dus enig risico met de moderne benzines blijft er altijd en regelmatig controle van het brandstofsysteem (c.q. preventief vervangen) is gewoon een noodzaak geworden.
De enigste brandstof waarvan ik uit eigen ervaring weet dat die totaal geen problemen geeft (ook niet bij langdurige stalling) is Aspen4, maar dat is prijstechnisch een stuk duurder als E98.
Het is puur vanwege die moderne benzine problematiek en bijbehorende risico's dat ik mijn Jeep Wagoneer 10 jaar geleden al heb omgebouwd naar single LPG, en komend jaar wordt m'n Transit MK1 ook volledig aangepast met een single LPG installatie... bijkomend voordeel voor de oldtimers is dat je daarmee ook gelijk van al die loodvervangertjes af bent.
Vroeger gebruikte je benzine om op te rijden en was gas om op te koken, maar tegenwoordig kun je het gas beter gaan gebruiken om op te rijden en de moderne benzine om je verfkwasten mee schoon te maken.