Kunstmatige intelligentie (AI) Fotowedstrijd #5: het stripverhaal. MARLEEN

2CV Lover

Wegverkenner
Welkom bij AI Fotowedstrijd #5: het stripverhaal

Wie heeft er als kind niet de verhalen van Michel Vaillant gelezen? De tekenaar is jammer genoeg overleden, maar niet getreurd. De uitgever is op zoek naar nieuw tekentalent. En misschien word jij dat wel?

michel-vaillant.jpg

the_duel_991039.jpg

De opdracht

- Ontwerp via AI een afbeelding die niet zou misstaan in een Michel Vaillant stripverhaal.
- Prompts: Michel Vaillant, stripverhaal, race
- Zorg voor een tekstballon of dergelijke.
- Een herkenbaar circuit of setting is een pluspunt.
- De rest (omgeving/setting/auto) laat ik over aan jullie verbeelding.

Succes, en we kijken uit naar jullie fantastische creaties! ✨

Hoe werkt het?
De wedstrijdleiding stelt een aantal prompts voor.
Deelnemers genereren op basis van die prompt een afbeelding met behulp van hun favoriete AI-tool.
Na afloop van de wedstrijd beoordelen we elkaars inzendingen op basis van creativiteit, originaliteit en de mate waarin de prompt is geïnterpreteerd.
De winnaar mag een nieuwe prompt bedenken voor de volgende ronde.
Doelgroep: De wedstrijd is bedoeld voor iedereen die geïnteresseerd is in AI en het creëren van digitale kunst. Zowel beginners als ervaren gebruikers zijn van harte welkom.

Regels:
- De wedstrijdleiding bepaalt de opdracht; diegene geeft een vaste opdracht of omschrijft een vrije opdracht
- De deelnemers geven hun 3 favorieten 1,2 of 3 punten voor de derde, de tweede en de eerste plaats.
- Deelnemers kunnen niet op zichzelf stemmen. In het geval van te weinig inzendingen, vervallen de andere punten. In het uiterste geval mag de wedstrijdleiding 1 extra punt toewijzen als tiebreaker. Dat extra punt kan hij/zij niet aan zichzelf geven.
- In het geval van een gelijkspel, wordt er gekeken naar de inzending met de meeste 1e plaatsen. Daarna, indien nodig naar de meeste 2e plaatsen.
- Na afloop moet de wedstrijdleiding een OER plaatsen, waarna er gestemd kan worden.
- De winnaar mag de volgende opdracht bedenken of aangeven dat de nummer 2 de volgende opdracht mag doen.
- Foto's dienen te worden geüpload naar je eigen favoriete host. Foto's kunnen niet worden gelinkt vanuit de AI-tools.
- Over elk aspect van de wedstrijd mag gediscussieerd worden. Het oordeel van de wedstrijdleiding is wel definitief.
- Winnaars die vervolgens wedstrijdleiding worden mogen regels toevoegen aan dit rijtje.
- Een inzending mag net zo vaak worden gewijzigd als je zelf wilt. De foto die er staat op het moment dat de wedstrijd sluit, geldt als inzending.
- De nieuwe starter van een opdracht wordt verzocht om in ieder geval deze spelregels ( rode tekst) te kopiëren naar zijn / haar opdracht.

Een mogelijke AI tool = Google Gemini (zie hier voor wat meer uitleg)

Andere suggesties mbt tools zijn steeds welkom.

Deze opdracht duurt tot woensdag 27 november 2024, 20.00 uur. Daarna kan er gestemd worden tot vrijdag 29 november 20.00 uur.

Vorige wedstrijden
001: Het refrein - Marleen
002: Starman - Zadelsnuiver
003: Auto van de toekomst - Gullwing
004: Auto voor een beroep - 2CV Lover

Veel succes

Laatst bewerkt:
Idem hier, krijg die tekstballon maar niet goed voorlopig?
Iemand een hint voor de prompt?
Wel een leuke inzending ZBMS!!

Idem hier, krijg die tekstballon maar niet goed voorlopig?
Iemand een hint voor de prompt?
Wel een leuke inzending ZBMS!!
Dit was de zin in Bing, helaas maakt ie van het bord de tekstballon. Ene keer zet ie de tekstballon er netjes bij en is de afbeelding niks, andere keer vind ik de afbeelding goed, is de tekstballon verdwenen...

Michel Vaillant in zijn nieuwe Vaillant racewagen. Op de auto staat duidelijk Vaillant. Op de strip in Las Vegas. Komt rijdend over de finishlijn met gierende banden. De finishvlag hangt uit de starttoren. "Michel Vaillant zegt in een tekstballon: Viva Las Vegas!"

Dit was de zin in Bing, helaas maakt ie van het bord de tekstballon. Ene keer zet ie de tekstballon er netjes bij en is de afbeelding niks, andere keer vind ik de afbeelding goed, is de tekstballon verdwenen...

Michel Vaillant in zijn nieuwe Vaillant racewagen. Op de auto staat duidelijk Vaillant. Op de strip in Las Vegas. Komt rijdend over de finishlijn met gierende banden. De finishvlag hangt uit de starttoren. "Michel Vaillant zegt in een tekstballon: Viva Las Vegas!"
Met Gemini lukt het wel, ik vind alleen jouw resultaat mooier!
Probeer eens Michel Vaillant zegt in een tekstballon "Viva Las Vegas!"
Grootste uitdaging bij mij was de tekstballon ook daadwerkelijk bij Michel krijgen. Ik had er nog voeg tekstballon toe extra toegevoegd.

Bij mij (gemini) komt er iets heel vreemds uit.

Het is eindelijk gelukt! De tekstballon is zeker nite makkelijk.

Ik heb uiteindelijk aangegeven als prompt mbt de tekst balloon: A clear white text balloon/box with the text: Superbar! en toen lukte het... Ben benieuwd of iemand weet waar ik naar refereer ;)

DALL-E-2024-11-25-17-20-29-A-vibrant-comic-book-scene-in-the-style-of-1960s-1970s-comic-art-inspi.webp

Laatst bewerkt:
Dit is verreweg de moeilijkste en meest frustrerende opdracht tot zo ver. Na talloze prompts, kleine wijzigingen, verschillende manieren van omschrijven kwam uiteindelijk deze koortsdroom van een afbeelding uit ChatGPT rollen.

Leuk, maar klopt natuurlijk niets van. Toen vroeg ik ChatGPT om de afbeelding meer sinister te maken, het resultaat lijkt in de verste verte niet waar ik om gevraagd had, maar ik vind de stijl wel heel gaaf en daarom is dit voor nu mijn inzending:

file-4-Zf-Py-T8-P3ci-V1i-Devyp-C95.webp

Lastige opdracht, ondanks ettelijke pogingen kreeg ik het maar niet naar wens; of het Vaillant gehalte was te laag (ik was vroeger een grote fan), maar wel een tekstballon of omgekeerd etc. Foto uploaden lukt me ook niet (deftig) via Imgur met mijn iPad Pro vrees ik ->

Prompt was iets zoals Michel Vaillant and Steve Watson racing in open classic sports cars / Las Vegas / Add "This is full throttle" text / Add Speed / Add "VROOOAAARRRR" sound in the image.

Mijn inzending

DALL-E-2024-11-25-17-59-33-A-dramatic-comic-book-style-illustration-of-a-racing-scene-at-the-Spa-F.webp

prompt via chatgpt:
maak een afbeelding. stripverhaal stijl. racing cars in spa francorchamps die elkaar proberen in te halen. gierende banden. voeg tekst toe om het lawaai van de motoren weer te geven. tekst ballon die naar de tweede auto wijst en die zegt: "Here I come!". Michel Vaillant stijl met veel drama.

Poeh ik krijg het nu echt niet voor elkaar zoals ik het voor mij zie.
Ik moet ook eerlijk bekennen dat ik geen lezer ben, ik ken de strip maar niet gelezen.
Daarmee vind ik ook dat ik geen recht heb op een prijs, maar ik vind het wel leuk om mee te doen! Dus bij deze:

Ik had nog een tekstballon met "Carl Benz, bedankt voor deze kans", maar die kreeg ik niet goed geplaatst. Hier is Yass Marina in ieder geval in beeld. Niet heel goed, maar toch grappig.

Iemand die zo vriendelijk wil zijn om mijn inzending zichtbaar te maken? Mijn dank is groot!!
Met Imgur werkt het dus blijkbaar NOG slechter dan met Postimg op een tablet.
Waarom geen laptop gebruiken? Heb ik uiteraard maar werkgever heeft een nogal restrictieve policy…

Geen idee wat er allemaal staat, gezegd wordt (en door wie) en rondvliegt, welk gewas er op de tribune wordt gekweekt en wat dat bruinhemd en die professor in deze scène te zoeken hebben, maar voici mijn inzending (voor de fun, hij hoeft niet per se in het op-een-rijtje):

54164523449_2b41cfae68_c.jpg

Mijn eerste poging. Ik probeer nog de racecars in de eerste afbeelding in de juiste richting te laten rijden, maar ik zit op mijn limiet in chatgpt. Google gemini is waardeloos.

lemans.webp

prompt: Genereer 1 pagina uit een stripverhaal met 4 afbeeldingen. Onderwerp: race cars die op volle snelheid elkaar proberen in te halen in Le Mans. Eerste afbeelding: algemeen beeld vanuit de verte. De wagens rijden aan hoge snelheid. de motoren brullen. Tweede afbeelding: focus op twee wagens die een bocht naderen. Derde afbeelding: de twee wagens raken elkaar. vierde afbeelding. Crash. Voeg in het groot als tekstballon boven de wagens: "oh no" toe.

Stemmen maar. Dit kan tot vrijdag 20u.

1. Zonder BMW met Skoda

OIG2.2Bl.6TVt49qTdu6HpuSd

2. DENNIS

Gemini-Generated-Image-z0781pz0781pz078.jpg

3. JL86

DALL-E-2024-11-25-17-20-29-A-vibrant-comic-book-scene-in-the-style-of-1960s-1970s-comic-art-inspi.webp

4. Zadelsnuiver

file-4-Zf-Py-T8-P3ci-V1i-Devyp-C95.webp

5. Gullwing

xfiJgId.jpeg

6. Niseko

9irl3QY.jpeg

7. Marleen

DALL-E-2024-11-25-17-59-33-A-dramatic-comic-book-style-illustration-of-a-racing-scene-at-the-Spa-F.webp

8. Magnifieke malloot

DALL-E-2024-11-25-19-43-57-A-dynamic-and-colorful-illustration-in-the-style-of-a-Michel-Vaillant-com.webp

9. 929V6

54164523449_2b41cfae68_c.jpg

10. 2CV Lover

lemans.webp

1. Zadelsnuiver - intrigerende beelden, ze zouden zomaar als nachtmerrie in een Vaillant-strip kunnen zitten. Net als die haarlok.
2. Marleen - Dat oogt inderdaad wel als Francorchamps, al klopt de setting vast niet helemaal. Qua sfeer is het aardig in lijn met de strip.
3. JL86 - Een wat komisch plaatje, de auto lijkt door een enorme slagroomtaart heen te glijden. Maar dat soort humor zit ook in de strips, en de auto zou ook zeker voor een Vaillante kunnen doorgaan. Vooral met die drie spiegels.

Ik baseer mijn punten op mijn jeugdherinneringen aan de strips :
1. - Marleen, perfecte match met de strips, kon er zo uitkomen.
2 - JL86, idem.
3 - 929v6, moest de tekst wat beter zijn was dit naar compositie mijn nummer 2 geweest.

En een eervolle vermelding voor de supercringe inzending van (JL86, foutje moest Zadelsnuiver zijn uiteraard), die prompt zal ook wel de moeite waard zijn geweest .
Was geen makkelijke maar bedankt voor de organisatie 2CVLover - en met onze inzendingen “trainen” we ook mee de AI-modellen

Laatst bewerkt:
1. Marleen, deze afbeelding lijkt in mijn ogen het meest op wat je in een echt stripboek zou kunnen verwachten.

2. D E N N I S, ik vind dit gewoon de mooiste plaat, lekker gedaan!

3. JL86, zoveel kleine leuke AI foutjes, het is net een zoekplaatje.

Omdat ik de strip nooit gelezen heb, heb ik mij ingelezen. Niet de strip zelf, wel het verhaal erachter. Zo kwam ik er ook achter dat Michel Vaillant naar Carl Benz is vernoemd (Karl Friedrich Michael Vaillant).

Ik was vroeger meer van de Suske en Wiske, De wondersloffen van Sjakie, De familie Doorzon en uiteraard FC Knudde. Dus mijn puntentelling is meer schoonheid van de inzending zelf.

1. 2CV Lover
2. Zadelsnuiver
3. Marleen

Een speciale shout-out is zeker op zijn plaats voor de te laat ingezonden strip van Zonder BMW met Skoda. Die vind ik echt goed en die had bij mij hoge punten gekregen.

Terug
Bovenaan