Krukaslager kapot?

J

Jarif Mazda

Guest
Beste leden,

Ik heb drie jaar geleden een Clio II 1.5dCi uit 2002 gekocht. Dit was m'n eerste auto. Deze was in zeer goede staat (zeker voor zijn ouderdom). Aangekocht op 135k km had hem dus een nieuwe distrubutie riem laten opleggen op 150k km en nu op 202k km is hij jammer genoeg overleden.

Ik zou graag willen weten door wat dit zou kunnen geweest zijn? Ik heb hem altijd om de 10k kms zijn onderhoud gegoven. Maar moet wel zeggen eens hij na 10 min warm gereden was, was ik zeker niet schuw om hem plank gas tot 3.5-4k rpms te trekken alvorens te schakelen. Op 65pk diesel zit er zeer weinig kracht in en vindt het natuurlijk ook gewoon leuk om dat te doen. Tussen gas geven om terug te schakelen, etc dat soort dingen. Op de autostrade was de norm 110-120kmh maar af en toe reed ik hem ook gewoon plankgas tot 170kmh, wat vertaalde in 4k rpm op zijn klokken. Ook gewoon weer om dat dit leuk is.

Maar ja, achteraf denk ik dan toch dat ik iets voorzichtiger had mogen zijn... was tenslotte een 15 jaar oude auto. Zou het kunnen dat ik hem hierdoor kapot mee gereden heb? Of zou het kunnen dat de distrubitie riem niet 100% was afgesteld en zo langzamerhand zichzelf krom getrokken heeft? (dit was bij een officiele Renault garage gedaan) Op het einde klopte de moteur en de pook vloog al kanten uit. Ook blokkeerde hij op 50kmh (kleppen krom wss door losse piston). En ja, hij is dus dood, jammer genoeg.

Jarif Mazda zei:
Maar ja, achteraf denk ik dan toch dat ik iets voorzichtiger had mogen zijn... was tenslotte een 15 jaar oude auto.

Bedoel je dat je een erg vlotte rijstijl hebt (gezien de leeftijd v d auto)?

Is een bekende kwaal. Van de oude 1.5dCi's slijten de krukaslagers. Bij latere versies is dit probleem aangepakt (jaartal weet ik niet uit het hoofd).
Dit kwaaltje staat los van gebruik.

Deze lagers worden door een goede garage (igg de Renault dealer) overigens preventief vervangen om motorschade te voorkomen.

speedtouch zei:
Jarif Mazda zei:
Maar ja, achteraf denk ik dan toch dat ik iets voorzichtiger had mogen zijn... was tenslotte een 15 jaar oude auto.

Bedoel je dat je een erg vlotte rijstijl hebt (gezien de leeftijd v d auto)?

Ja idd. Ging er zelf altijd van uit dat als ik zorgde dat hij op tijd zijn olie wissel had en filters vervangen dat hij wel 300k zou moeten kunnen halen. Hah.

Mc1 - zei:
Is een bekende kwaal. Van de oude 1.5dCi's slijten de krukaslagers. Bij latere versies is dit probleem aangepakt (jaartal weet ik niet uit het hoofd).
Dit kwaaltje staat los van gebruik.

Deze lagers worden door een goede garage (igg de Renault dealer) overigens preventief vervangen om motorschade te voorkomen.

Ok. Dat is goed om te weten. Dit was echt allemaal opeens. Vorige week hoorde ik een zeer licht gewapper vanvoren komen op 2k toeren of hoger maar had totaal geen idee wat dit was. Dus dacht dat er misschien iets onnozel los zat en verder niet opgelet, tot de vrijdag dan, waar hij opeens redelijk vel wapperde en dan bij het willen opschakelen van 3 naar 4 blokkeerde de motor opeens eventjes met een hoop gekraak, dus liet ik hem maar gewoon braaf in z'n derde en zo naar huis geklonkelt. De volgende dag naar de garage gebracht en toen is het helemaal om zeep gegaan. De toerental ging stationair van 800 naar 1300 en dan weer terug en de pook schudde alle kanten op gepaard met een hoop gekloek en gebonk van voren :/ Maar wonder bij wonder heb ik hem met z'n drie cylinders toch naar de garage kunnen rijden. Maar ja. Tijd voor een andere auto dus.

Is inderdaad een bekende kwaal van de oude generatie 1.5 dci.
Als het pas bij 200.000 km gebeurt heeft het niets met gebruik te malen.

'Tijd voor een andere auto dus.'
Denk ik ook, maar als de auto verder in perfecte staat is zou je rond kunnen kijken voor een engine swap.
Als je het zelf kunt of een goedkoop wisseladres weet te vinden kan dat een optie zijn.
Maar wel met garantie op het blok...anders zou je zomaar snel weer in de prut kunnen zitten.

En als je even de google opstart weet je dat de prijzen laag liggen:
Twingo diesels 2011-2012 doen bij 100 tot 150 tkm 3500 tot 4000 Euro
Clio Diesels 2010-2011 doen bij rond 100 tkm 4500-5500 Euro

Let ook op dat de distributieriem en waterpomp al vervangen is, 5 jaar/120tkm, en gloeispiralen hebben bij Renault ook niet het eeuwige leven..

Dan zou ik het, als bruin het trekt, wel weten...een aanzienlijk nieuwere vervanger.

Succes met de zoektocht naar een blok of een andere auto.

Ik sluit me bij de vorige reageerders aan. De oorzaak ligt in de injectoren van de 1.5dci. Deze gaan (iets) lekken of geven een verkeerd inspuitbeeld, waardoor de verbranding meer en meer gaat kloppen. Dit geeft kortstondig hele hoge piekbelastingen op de lagers, en daarvan gaan ze uiteindelijk kapot.

TomTom zei:
Ik sluit me bij de vorige reageerders aan. De oorzaak ligt in de injectoren van de 1.5dci. Deze gaan (iets) lekken of geven een verkeerd inspuitbeeld, waardoor de verbranding meer en meer gaat kloppen. Dit geeft kortstondig hele hoge piekbelastingen op de lagers, en daarvan gaan ze uiteindelijk kapot.

Aha! Is dit waarom ik al zo'n 30k km voor dat die kapot ging een vreemd geluid hoorde bij het stationaire draaien na koude start? Het klonk alzof de moteur een beetje onregelmatig draaide (dit was niet te zien op de toeren teller). Allez, onregelatig niet maar alzof er soms een klein beetje gas gegoven werd. Heb al die tijd gedacht dat er misschien een lucht lek was of dergelijk.

Terug
Bovenaan