Jarif Mazda
Net ingestapt
Beste leden,
Ik heb drie jaar geleden een Clio II 1.5dCi uit 2002 gekocht. Dit was m'n eerste auto. Deze was in zeer goede staat (zeker voor zijn ouderdom). Aangekocht op 135k km had hem dus een nieuwe distrubutie riem laten opleggen op 150k km en nu op 202k km is hij jammer genoeg overleden.
Ik zou graag willen weten door wat dit zou kunnen geweest zijn? Ik heb hem altijd om de 10k kms zijn onderhoud gegoven. Maar moet wel zeggen eens hij na 10 min warm gereden was, was ik zeker niet schuw om hem plank gas tot 3.5-4k rpms te trekken alvorens te schakelen. Op 65pk diesel zit er zeer weinig kracht in en vindt het natuurlijk ook gewoon leuk om dat te doen. Tussen gas geven om terug te schakelen, etc dat soort dingen. Op de autostrade was de norm 110-120kmh maar af en toe reed ik hem ook gewoon plankgas tot 170kmh, wat vertaalde in 4k rpm op zijn klokken. Ook gewoon weer om dat dit leuk is.
Maar ja, achteraf denk ik dan toch dat ik iets voorzichtiger had mogen zijn... was tenslotte een 15 jaar oude auto. Zou het kunnen dat ik hem hierdoor kapot mee gereden heb? Of zou het kunnen dat de distrubitie riem niet 100% was afgesteld en zo langzamerhand zichzelf krom getrokken heeft? (dit was bij een officiele Renault garage gedaan) Op het einde klopte de moteur en de pook vloog al kanten uit. Ook blokkeerde hij op 50kmh (kleppen krom wss door losse piston). En ja, hij is dus dood, jammer genoeg.
Ik heb drie jaar geleden een Clio II 1.5dCi uit 2002 gekocht. Dit was m'n eerste auto. Deze was in zeer goede staat (zeker voor zijn ouderdom). Aangekocht op 135k km had hem dus een nieuwe distrubutie riem laten opleggen op 150k km en nu op 202k km is hij jammer genoeg overleden.
Ik zou graag willen weten door wat dit zou kunnen geweest zijn? Ik heb hem altijd om de 10k kms zijn onderhoud gegoven. Maar moet wel zeggen eens hij na 10 min warm gereden was, was ik zeker niet schuw om hem plank gas tot 3.5-4k rpms te trekken alvorens te schakelen. Op 65pk diesel zit er zeer weinig kracht in en vindt het natuurlijk ook gewoon leuk om dat te doen. Tussen gas geven om terug te schakelen, etc dat soort dingen. Op de autostrade was de norm 110-120kmh maar af en toe reed ik hem ook gewoon plankgas tot 170kmh, wat vertaalde in 4k rpm op zijn klokken. Ook gewoon weer om dat dit leuk is.
Maar ja, achteraf denk ik dan toch dat ik iets voorzichtiger had mogen zijn... was tenslotte een 15 jaar oude auto. Zou het kunnen dat ik hem hierdoor kapot mee gereden heb? Of zou het kunnen dat de distrubitie riem niet 100% was afgesteld en zo langzamerhand zichzelf krom getrokken heeft? (dit was bij een officiele Renault garage gedaan) Op het einde klopte de moteur en de pook vloog al kanten uit. Ook blokkeerde hij op 50kmh (kleppen krom wss door losse piston). En ja, hij is dus dood, jammer genoeg.