Kromme recmeschijven: vervangen, afdraaien, of door rijden?

Casanova

Net ingestapt
De remschijven van mijn Mitsubishi Grandis zijn aardig krom, met trillen als gevolg tijdens het remmen. Ik ervaar het zelf vooral als hinderlijk, maar ben mij bewust van het veiligheidsaspect. Wat is raadzaam in deze? Het punt is namelijk dat ik nu op 351.000 km zit en de auto voor 360.000 km (nog 4 maanden) er uit gaat, vanwege te veel groot onderhoud in combinatie met een onbetrouwbaar motorblok (VW 2.0 pompverstuiver). Het liefst doe ik er dus niets mer aan.

Ik heb ze vervangen, ze waren een euro of 30 geloof ik.

Afdraaien kan alleen als de schijven nog dik genoeg zijn en kost ook geld.

Als de auto er met 360.000 km uitgaat...waarom niet nu eruit schoppen.    Die 9000 kilometer gaan het verschil niet maken. Of steek er nog 300 euro in en knap de remmen op.

Kromme remschijven kunnen overigens een teken zijn dat de schijven te dun zijn, laat ze eens opmeten.

Boppie zei:
Afdraaien kan alleen als de schijven nog dik genoeg zijn en kost ook geld.

Als de auto er met 360.000 km uitgaat...waarom niet nu eruit schoppen.    Die 9000 kilometer gaan het verschil niet maken. Of steek er nog 300 euro in en knap de remmen op.

Kromme remschijven kunnen overigens een teken zijn dat de schijven te dun zijn, laat ze eens opmeten.

dat. (y)

Vervangen: het is niet alleen je eigen veiligheid.    Je kan nu eenmaal niet een auto naar de 4 ton rijden en precies de laatste ton of 2 jaar helemaal geen onderhoud meer doen. Een lampje, band of ruitenwisser die ineens heel slecht wordt moet je toch ook vervangen en dan is het natuurlijk jammer als het in de laatste week gebeurd, milde pech.

Of de auto eerder wegdoen als dat een mogelijkheid is.

Ik zou er persoonlijk gewoon mee doorrijden. Echt veel invloed op de veiligheid heeft het niet, zolang je er maar op bedacht bent dat ze trillen met remmen. Als in, stuur met beide handen vast, zeker als je van hoge snelheid afremt.
Veiligheid is voor het grootste deel afhankelijk van de kunde, rijstijl en reactiesnelheid van de bestuurder.

Of je steekt er idd nog geld in. Maar dan zou ik ze, als het nog kan, afdraaien. In principe zou dat goedkoper moeten zijn dan een setje nieuwe schijven (en blokken)

Snap alleen niet dat je wilt wachten met wegdoen tot 360k of heb je berekene dat je nieuwe auto binnen is als je ongeveer op die kmstand zit?

Vind het wel opvallend dat je de motor onbetrouwbaar noemt terwijl er bijna 4 ton op staat?

Remmen doen het op zich prima. Het is vooral vervelend bij licht remmen. De reden dat ik nog even wil doorrijden is dat in als zelfstandige werk. Hoe langer het ik het kan uitstellen, hoe beter het mij uit komt.

Wie heeft geconstateerd dat de remschijven krom zijn? En hoe is dat geconstateerd? Alleen trillen van de remmen tijdens het remmen zegt mij nog lang niet voldoende. We hebben ook al trillende remmen gehad omdat de binnenkant van de achterste remschijven verroest waren en bij de Megane van mijn broer hebben we diverse keren de boel voor vervangen en dan ging het even goed, tot het weer begon. En zo heftig dat het stuur zowat uit de handen sloeg. Bleken de voornaven last van roest te hebben, waardoor de remschijven scheef op de naaf zaten. Let wel, scheef is in dit geval net buiten de slingertolerantie van 0,2 mm aan de rand, oftewel een vijfde van een millimeter... Daar kwamen we achter door een mircometer aan de veerpoot te hangen en te draaien. Definitief opgelost met de staalborstel en schuurpapier korrel 600.

Ze hoeven ook helemaal niet krom te wezen. Vaak is het ook gewoon dat de patina laag niet gelijkmatig opgebouwd is, waardoor je wrijvingsverschillen krijgt op het oppervlak van de remschijf, wat aanvoelt als kromme remschijven.
Kun je oplossen door de oppervlakken van de remschijf goed op te schuren en opnieuw in te remmen, door een aantal keren opbouwend stevig te remmen.

s velthuis zei:
Wie heeft geconstateerd dat de remschijven krom zijn? En hoe is dat geconstateerd? Alleen trillen van de remmen tijdens het remmen zegt mij nog lang niet voldoende. We hebben ook al trillende remmen gehad omdat de binnenkant van de achterste remschijven verroest waren en bij de Megane van mijn broer hebben we diverse keren de boel voor vervangen en dan ging het even goed, tot het weer begon. En zo heftig dat het stuur zowat uit de handen sloeg. Bleken de voornaven last van roest te hebben, waardoor de remschijven scheef op de naaf zaten. Let wel, scheef is in dit geval net buiten de slingertolerantie van 0,2 mm aan de rand, oftewel een vijfde van een millimeter... Daar kwamen we achter door een mircometer aan de veerpoot te hangen en te draaien. Definitief opgelost met de staalborstel en schuurpapier korrel 600.

Zo heb ik ook voorbeelden gezien van een wielnaaf die simpelweg niet precies recht in het lager was geperst. Of het lager dat niet recht in het lagerhuis van de fusee zat. Ook dit geeft een soortgelijk probleem. En weer iets wat makkelijk voorkomen had kunnen worden als er op de juiste manier gemonteerd was. Maarja een garage erkent zijn eigen fout daarin natuurlijk niet...

Casanova zei:
De remschijven van mijn Mitsubishi Grandis zijn aardig krom, met trillen als gevolg tijdens het remmen. Ik ervaar het zelf vooral als hinderlijk, maar ben mij bewust van het veiligheidsaspect. Wat is raadzaam in deze? Het punt is namelijk dat ik nu op 351.000 km zit en de auto voor 360.000 km (nog 4 maanden) er uit gaat, vanwege te veel groot onderhoud in combinatie met een onbetrouwbaar motorblok (VW 2.0 pompverstuiver). Het liefst doe ik er dus niets mer aan.

Kromme remschijven kun je voorkomen door bij de stoplichten enzo niet de voet op de rem te houden

Volkswagen Der Untergang zei:
Kromme remschijven kun je voorkomen door bij de stoplichten enzo niet de voet op de rem te houden

Ja dat hoor je wel vaker maar hoe zit dat dan bij een automaat, als je niet remt gaat ie rijden?

Maakt geen fluit uit. Of je de voet nou wel of niet op de rem houdt, de remblokken komen echt niet los van de schijven. De schijven zullen tussen de blokken dus altijd warmer zijn.

vir-porsche-brakes-infrared.png

Als je daar bang voor bent, moet je de auto niet stil zetten, maar uit laten rollen.

Pobresh zei:
s velthuis zei:

Zo heb ik ook voorbeelden gezien van een wielnaaf die simpelweg niet precies recht in het lager was geperst. Of het lager dat niet recht in het lagerhuis van de fusee zat. Ook dit geeft een soortgelijk probleem. En weer iets wat makkelijk voorkomen had kunnen worden als er op de juiste manier gemonteerd was. Maarja een garage erkent zijn eigen fout daarin natuurlijk niet...

Die wielnaaf, waar ken ik dat van...

Voet op de rem bij het stoplicht is geen enkel probleem.

Het gaat meestal om plotselinge afkoeling van de schijf tijdens het remmen, waardoor de schijf krom trekt.
massieve schijven hebben er trouwens ook meer last van dan geventileerde.

Dus
Niet vol remmen terwijl je door een dikke plas water rijdt, dan heb je gegarandeerd kromme schijven.

Dag mensen,

Ik ben nieuw hier! en wel om de volgende reden (als het leuk is zal ik blijven:p)

Ik heb siliconenspray (een beetje) en wd40 (een beetje, kan geen kwaad toch?) op mijn remschijf (alleen rechtsvoor) gespoten!

Hartstikke dom! Kwam ik daarna achter! Wat nu? heb er 2 km mee gereden daarna om effe te checken of alle pieperij waarvoor ik in eerste instantie aan het spuiten was verhopen was.

Nu is de vraag, wat ga ik doen! Heb morgen tentamen dus moet er morgen mee rijden, maar zeggen jullie van een klein beetje is niet erg, of niet meer rijden!

En schoonmaken? hoe?

Alvast bedankt!

DeBeginner zei:
Ik heb siliconenspray (een beetje) en wd40 (een beetje, kan geen kwaad toch?)

o_O

In den beginne is WD-40 natuurlijk water displacement 40th attempt. Maar iets wat een smerende werking heeft op je remmen smeren. Mag ik het zeggen. Ik vind dat dom!
Maar goed, oplossen is mogelijk. Neem wat remmenreiniger en poets daarmee je remschijf. Dat is ook wat je in de garage gebruikt om een nieuwe remschijf van het vetlaagje te ontdoen.
Ja je hebt ermee gereden maar om nu ook direct de blokken te vervangen is ook zo wat. Lekker hard remmen morgenochtend aan het einde van de straat. Trap hem maar in het ABS en dan merk je er niet verschrikkelijk veel van.

haha jij mag dat zeker zeggen, ik vind het zelf ook verschikkelijk dom, maar ik heb het alweer gedaan met mn domme kop :(
Oke, ik zal morgenochtend effen een paar keer keihard die remmen van mn polootje intrappen, en nog eens een stomme vraag van de beginner, ik moet dus per se die band er af draaien om er goed bij te komen:(. Die standaardvelgen van de polo heeft die schroeven op de een of andere manier verborgen, kon ze laatst niet vinden haha. Heb je die wieldop, en daarachter zitten niet meteen die schroeven.

ik heb het namelijk niet echt aan tijd. Kan ik het ook morgenmiddag doen? dan heb ik inmiddels wel 60 km gereden!(heb immers maar heel weinig gespoten)

Of absoluut niet rijden om ongemakken te voorkomen?

Remmenreiniger erover. Hoeft t wiel niet persee voor eraf trouwens.

Oliedom... Levensgevaarlijk zelfs.

Heb je stalen velgen of lichtmetalen?
Bij stalen velgen zitten de wielbouten gewoon achter de wieldop. Soms kan er nog een oude naafkap over het midden zitten, die moet er dan ook af. Ligt eraan of de wieldoppen origineel zijn.
Bij lichtmetalen velgen zit er meestal een naafkap op het midden wat je met een schroevendraaier (of het bijbehorende sleuteltje) er eerst af moet wippen.

Je doet je naam trouwens wel eer aan....

Haha ja nu weet ik het wel :p, ik ben niet dom maar op het gebied van auto's wel !
Net het account gemaakt, dus vandaar mijn passende profielnaam. Toen ik erachter kwam vond ik mezelf ook wel een beetje een tokkie. Maar goed, als het levensgevaarlijk is zal ik morgenochtend rustig rijden naar de automaterialen, en effe die remmenreiniger er direct goed op spuiten. Dan effe die rem intrappen en vol gas naar mn tentamen!

Ik zal de velgen dan ook laten voor wat het is verder, ik spuit het er gewoon goed op en bij aankomst nog een keer. Als ik weer wegga doe ik het nog eens en dan zal het wel goed zijn :p

BEDANKT! (niet voor de verwijzingen naar mijn domheid :p), maar voor de snelle reacties!

Dat wordt lastig als die banden er op blijven zitten! :rolleyes: Die kan er dus beter wel af hahaa

Als het er zo tussen de wielspaakjes is opgespoten, krijg je het er net zo makkelijk met remmenreiniger weer af hoor ;)

Als de action dichterbij is dan de automaterialenzaak: daar hebben ze ook remmenreiniger, kost geen drol.

Ooooooohh dan doen we dat he!

Nogmaals bedankt, enjoy the evening :)

Terence zei:
Boppie zei:
N en handrem.

Lekker gewoon met de voet op de rem. Verschrikkelijk oncomfortabel als mensen met een automaat deze voor het stoplicht in N of P zetten :(
Verschrikkelijk irritant om in die blaartrekkend felle remlichten van die automaatrijders te moeten kijken die te lui zijn om de automaat even in P te zetten.

stoterstangen90 zei:
Terence zei:
Boppie zei:
N en handrem.

Lekker gewoon met de voet op de rem. Verschrikkelijk oncomfortabel als mensen met een automaat deze voor het stoplicht in N of P zetten :(
Verschrikkelijk irritant om in die blaartrekkend felle remlichten van die automaatrijders te moeten kijken die te lui zijn om de automaat even in P te zetten.

Niet alleen automaatrijders staan op de rem bij een stoplicht hoor :)

Terug
Bovenaan