Kristian: Z4 en 320e Touring

Dacht dat die duplicaatcodes tegenwoordig niet meer per se noodzakelijk waren, alleen in je kentekenbewijs zou het nog vermeld worden, of heb ik dat mis? Ik zie ze ook vrijwel nooit meer, daar waar ik het gevoelsmatig vroeger best vaak zag.

Klopt. In het begin was alles een duplicaatcode op de plaat. Papieren kwijt? nieuwe platen 1tje erop, platen vervangen? 1tje erop, plaat gejat over verlopern? Ook nieuwe platen met 1tje erop.

Nu alleen nog als je platen, 1 of 2 stuks weg zijn. Papieren worden vervangen zonder platen, totaal verkreukelde worden gewoon omgeruild zonder duplicaatcode.

Kortom, zolang je de oude platen hebt om in te leveren, dan krijg je nieuwe zonder duplicaatcode.

* 1) Uiteraard tellen de codes op, dus krijg je elke keer een hoger cijfer als duplicaatcode. In het begin had je zomaar auto's met een 4 of 5. Tegenwoordig zie ik bijna nooit hoger dan 2.
*2) bij een ongeval dus altijd je platen, hoe verrot ook, mee in de auto. Anders verdwijnt ie en heb je een duplicaatcode te pakken.

*2) bij een ongeval dus altijd je platen, hoe verrot ook, mee in de auto. Anders verdwijnt ie en heb je een duplicaatcode te pakken.
Heb dat een keer gehad. Kleine kop-staart, toen was blijkbaar m'n plaat eraf gevallen/gebroken. Iemand achter me had 'm in de berm gegooid. Ik stond verderop op de parallelweg, stopte er iemand anders die mijn plaat zag liggen en die dus even kwam brengen. Had zelf niet door dat ie er af lag. Netjes op het dashboard gelegd, maar hij had blijkbaar in de hondenzeik gelegen... :D

Krijg net een appje met foto van mijn zwager. 'Nieuwe' auto gekocht. Mooie Talisman..... Met een 1tje op de kentekenplaat. Toch jammer. Vraag me dan ook gelijk af wat er mee gebeurd is.

er zal vast een prima verklaring voor zijn. misschien kentekenplaat een keer gestolen of iets. Maar je zit er maar mooi mee inderdaad. Maar als verder echt alles kopt qua prijs / kleur en uitvoering, laat je hem er dan op staan? Of kleur je het 1tje maar geel wat eigenlijk ook niet mag

Gave auto’s Kristian, ik heb een beetje terug gelezen op dit topic. Lijkt me echt genieten zo’n Z4, helaas willen veel foto’s niet laden bij mij maar ga je topic graag volgen voor nieuwe ontwikkelingen en foto’s.

Jij hebt anders ook een prachtig koppel. zo’n Mazda 6 Signature heb ik zelf ook gehad en de MX-5 stond ook altijd op mijn lijstje. Heb nog altijd wel een zwak voor Mazda al is de nieuwe CX-60 wel een miskleun als ik de reviews mag geloven.

Wordt wel nodig tijd dat het voorjaar wordt. Ik begin de Z4 steeds meer te missen. Heb echt weer zin om lekker te rijden, poetsen en sleutelen. Liefst had ik een mooie verwarmde ruimte gehad zodat ik me ‘s winters kon vermaken. Kan niet wachten om de sleutel om te draaien en die dikke 6-cilinder te horen aanslaan.

De 3-serie moet nodig eens worden gewassen. Ziet er al een aantal weken niet uit. Gelukkig staat ie wel goed in de wax dus zal er wel tegen kunnen.

Wha, eerste leveringen van CX-60 waren inderdaad niet op orde, zijn een 50 tal updates geweest, oa vering maar ook antidreunmatten in de portieren. Ik vind het een hele mooie auto, al zal het niet op de oprit komen bij ons.

Hier ook niet hoor. Ik rij dit jaar ook nog maar lekker door met de 3-serie. En misschien ook wel langer als dan toch de eerste ton op de klok staat. Zit nog weleens oppervlakkig te kijken naar wat anders (Cupra Formentor e-hybrid, BMW G30, Mazda CX-5, Tesla MY RWD) maar zie eigenlijk weinig redenen om veel geld uit te geven aan wat anders.
Ben in mijn hoofd ook veel meer bezig met de Z4, dat is echt mijn speeltje waar ik apetrots op ben. Nieuwe auto's doen me steeds minder.

Nog vier weken en dan mag de Z4 weer mee naar huis op de oprit.
Komende weken worden nog wat preventieve reparaties uitgevoerd door een BMW-monteur. Thermostaat, waterpomp, carterventilatie, remvloeistof, bak- en diff-olie. Vervolgens pak ik zelf in het voorjaar de remmerij rondom aan, nieuwe olie en filters, nieuw expansietankje voor de koelvloeistof en dan staat ie er piekfijn bij. Eigenlijk wil ik het stuurtje nog opnieuw laten bekleden en de velgen laten spuiten maar moet nog wat wensen overhouden.
Techniek vind ik ook belangrijker dan het cosmetische.

Ja altijd even afzien deze dagen :D toen ik de astra cabrio nog had reed ik de hele winter gewoon door.

Soms zijn er dan dagen waarbij het koud is maar wel een heerlijk zonnetje. Raampjes omhoog , stoelverwarming aan en het is dan ook heerlijk genieten. Maar als je in de winter ook al niet rijd kan ik het goed voorstellen dat je zo uit kijkt naar volgende maand.

Ach ja, kan het niet over mijn hart verkrijgen om zo'n supernette auto die waarschijnlijk nooit in de winter buiten is geweest door de pekel te jagen. Bodem, wielophanging en motorruimte zijn echt smetteloos, nergens een boutje of moertje met roest te vinden. Wil ik graag zo houden.
Maandje afzien dus nog.

Komende weken worden nog wat preventieve reparaties uitgevoerd door een BMW-monteur. Thermostaat, waterpomp, carterventilatie, remvloeistof, bak- en diff-olie
Das een lekkere lijst zeg.. pak je echt in 1x de grootste typische BMW punten.

en de velgen laten spuiten maar moet nog wat wensen overhouden.
Waarom zou je dit evt niet zelf doen? Op het BMW forum heeft Thijs (Thijs_F11) wel een fijne DIY hiervoor. Te vinden onder de F1x topics.

Ik moet zelf ook echt m’n wintervelgen ff aanpakken maar met een behoorlijke trip door Duitsland blazen komende week heb ik ze voorlopig nog even nodig :).

Ik ben helaas nogal perfectionistisch. En ondanks dat ik best veel dingen zelf doe en kan, ben ik bang dat het zelf opknappen van de velgen niet het gewenste resultaat zal opleveren. Wellicht dat ik wel probeer om de stoeprandschade bij te schuren en lakken als tijdelijke oplossing. Zal even een Dremel opscharrelen. Kan ik eerst even testen op de F31 waar ik een velg heb beschadigd.

Inderdaad lekker laten staan Kristiaan, die van mij komt nu ook echt de weg niet op met die pekel rommel.
Wel weer even een nieuwe spray sealant aangeschaft.
Geweldig goedje en voor die prijs onverslaanbaar, ook lovende recensies.
Heb de Toyota deze week even gewassen en beschermd met deze, werkt erg fijn.

Ik ben helaas nogal perfectionistisch. En ondanks dat ik best veel dingen zelf doe en kan, ben ik bang dat het zelf opknappen van de velgen niet het gewenste resultaat zal opleveren
Ah check, snap ik ergens wel. Denk alleen dat met jouw poets ervaring dat echt wel goed komt.

In mijn geval zijn m’n velgen zo vergalt dat het niet erger kan ! :p

Kreeg ze er gratis bij Incl gloednieuwe Wintercontact 850 runflat banden dus ik klaag niet. Maar vind het wel verschrikkelijk om er mee rond te rijden..

IMG-3602.jpg

Turtle Wax, ooit matig spul, maar tegenwoordig dus schijnbaar ook hele goede producten. Ik maak eerst de jerrycan Sonax even op.

Ik had vrijdag een flesje Twinpower benzine additief gehaald bij de dealer en toegevoegd aan een volle tank benzine. Krijg ik vandaag de reactie van de vrouw wat ik met de auto gedaan heb. Het lijkt wel een racewagen :)

Spul doet zijn werk dus goed. Zal zeker het octaangehalte wat boosten, maar de reinigende eigenschappen zullen ook bijdragen. Elk kwartaal een flesje erin houdt de motor van binnen mooi schoon.

Die zijn inderdaad flink beschadigd. Werk je zelf niet even makkelijk bij denk ik. Banden moeten er dan af, stoeprandschade wegschuren en opvullen.… Zou ik lekker laten doen of gewoon een netter setje opscharrelen.

Ik heb vorige week een setje 17 inch velgen voor de MX-5 naar een hersteller gebracht. Poedercoaten + herstellen stoeprandschade (vergelijkbaar met de foto van De Dude) gaat ongeveer €500 kosten voor de hele set. Dat is inclusief afvoer van oude banden en overzetten nieuwe banden van een andere set. Heb eigenlijk geen idee of dit duur is of niet maar de velgen moeten in orde zijn.

Klopt inderdaad Kristiaan, Turtle was lange tijd echt niet geweldig.
Maar de nieuwe hybrid lijn is geweldig! de recensies zijn ook erg goed.
Ja die benzine adaptieve kunnen heel erg goed werken, mijn huidige Z4 heeft de afgelopen jaren heel erg weinig km's gemaakt als ik kijk naar de NAP en was ook erg lui toen ik hem net had.
Busje van dit deed echt wonderen, echt een enorm groot verschil! Had ik niet verwacht dat het zo goed kan werken.
Voor een dagje toeren heb ik deze toegevoegd, en direct 3 kwart tank leeg gereden.
Enorm veel beter/directer op het gas en idd een raket gevoel haha.

Nu aankomende maart als ik weer de weg op ga gooi ik een busje van deze erin.

Ik heb vorige week een setje 17 inch velgen voor de MX-5 naar een hersteller gebracht. Poedercoaten + herstellen stoeprandschade (vergelijkbaar met de foto van De Dude) gaat ongeveer €500 kosten voor de hele set. Dat is inclusief afvoer van oude banden en overzetten nieuwe banden van een andere set. Heb eigenlijk geen idee of dit duur is of niet maar de velgen moeten in orde zijn.
Dank voor delen! Dit klinkt wel schappelijk ja vooral inclusief banden overzetten.

Grappige is wel dat ik dezelfde set velgen best vaak onbeschadigd op MP zie voor ~€400-500 dus ik neig er zelf naar om het een poging te geven en als het nog steeds matig is ze alsnog te verkopen en een andere set voor in de plaats..
Ik had vrijdag een flesje Twinpower benzine additief gehaald bij de dealer en toegevoegd aan een volle tank benzine. Krijg ik vandaag de reactie van de vrouw wat ik met de auto gedaan heb. Het lijkt wel een racewagen :)
oh geestig, ik twijfel hier wel eens over maar had altijd zoiets werkt het echt of beetje broodje aap… Maar eens proberen.

Werkt zeker, het product wat Bofkont aanraadt, gooi ik over een maandje ook in de tank van de Z4.
Het goedje wat ik in de F31 heb gegooid stond bij de laatste beurt door Dusseldorp ook op de factuur. Kost 11 euro en voorkomt hopelijk dure reparaties aan brandstofsysteem en injectoren. Zeker omdat ik meestal E10 benzine tank, wel van BP of Shell.

Check check merci ! Gelijk maar ff doen nadat ik terug ben. Morgen 750 km naar Berlijn, krijgt die ook de kans om even schoon geblazen te worden ;)

Berlijn, geweldige stad, moet ik ook snel weer eens naar toe. Als het niet te druk is kun je prima doorrijden die kant op. Citytrip of voor het werk?

Check check merci ! Gelijk maar ff doen nadat ik terug ben. Morgen 750 km naar Berlijn, krijgt die ook de kans om even schoon geblazen te worden ;)
Och wat zal ie dat fijn vinden die BMW van je, vergeleken met dat gemartel op de A4. Voorbij Magdeburg kan de rechtervoet meestal wel gestrekt. Veel plezier!

Dank! Nee voor werk, dus zit alleen in de auto. Met gezin op vakantie hou ik me altijd wel in en zet ik cruise op de 180-190, alleen mag het wel tikkeltje harder :)
vergeleken met dat gemartel op de A4
Ja hou op schei uit.. dan denk ik ook best vaak is best zonde dat ik m voornamelijk hiervoor inzet.

Gute Fahrt Dude :) Jááááren geleden op ritje met mrs. naar Berlijn cruise control op 200km/u en ze sliep rustig in de passagiersstoel. We waren toen net bij elkaar en ik dacht "Zij mag blijven!" :love:

Die additieven ga ik ook eens naar kijken. De B staat veel stil en de A3 e-tron rijdt meeste elektrisch, dus de brandstof mag wel extra sapje hebben als ik het zo lees.

Ik vind 180-190 in Duitsland als het rustig is ook vaak de sweet spot tussen niet teveel lawaai, acceptabel verbruik en snelheidsverschil ook weer niet té groot met de rest. Al met al dus lekker comfortabel cruisen.

En ach, af en toe aanhaken bij een rappe Duitser na een Baustelle en wat vlotter rijden gebeurt ook wel eens.

Nou kleine update -zal Kristian z’n topic niet meer bevuilen over mij- hartstikke ziek wakker geworden vannacht met de hele ellende qua koorts etc. Niet erg handig dus om dan te gaan rijden

Ik ben nooit ziek , uitgerekend op een dag dat je zo’n mooi stukje mag rijden. :(

Misschien vanavond maar de tijd gebruiken om eindelijk ‘Mijn auto’ te starten..
Gute Fahrt Dude :) Jááááren geleden op ritje met mrs. naar Berlijn cruise control op 200km/u en ze sliep rustig in de passagiersstoel. We waren toen net bij elkaar en ik dacht "Zij mag blijven!" :love:
haha super is dat. De kerel van M539 restorations noemt dat de ‘boek test’. Als zijn vrouw rustig een boek kan lezen terwijl hij 200+ gaat en niet iets zegt van de snelheid, is de auto geslaagd :)!

Over een weekje de 'boek-test' ook maar eens uitvoeren als we naar de Eifel gaan met de Bimmer.

Komende zaterdagen wordt de Z4 flink aangepakt: motorolie, remvloeistof, bak- en differentieelolie, waterpomp, thermostaat, carterventilatie, draagarmrubbers en remschijven en blokken aan de voorzijde. Dan is ie technisch helemaal helemaal bij en klaar voor als het mooi weer wordt.
Wil het stuur ook nog opnieuw laten bekleden, mooi cadeau voor mijn verjaardag in april.

Op locatie hebben we inderdaad de 'kotstest': Vindt de maaginhoud van de passagiers op de achterbank zich binnen korte tijd een weg naar buiten dan liggen de bochtsnelheden voldoende hoog en is de auto de auto M-approved.

Nog even snel een setje rubber matten en interieurparfum halen voor dat we die kant op gaan ;)

Goed bezig Kristiaan! vergeet vooral niet de aan en afvoer slangen te vervangen die gaan altijd lekken op ten duur.
Heb het al bij 2 exemplaren gehad.
Heb vandaag zelfs een stukje open getoerd, hij stond alweer zolang stil. Was echt even fijn met dat zonnetje.
Daarna even goed gewassen en in de bescherming gezet weer.

Vorige week zaterdag waren door een ongeval de wegen afgezet rondom de BMW-dealer waar geklust zou worden. Onverrichte zake weer naar huis gegaan. Gisteren is het wel gelukt. Schijven en blokken voor, draagarmrubbers, thermostaat en waterpomp, remolie, motorolie, bak- en differentieelolie. Ik had wat last van koelvloeistofgebruik, kon het zelf alleen niet traceren. Slang tussen thermostaat en radiateur bleek (nu) behoorlijk lek. Die wordt maandag besteld en dan is ie deze week dus helemaal klaar. Tankje koelvloeistof was volgens de monteur al een keer vervangen dus zonde om nu weer mee te pakken.

Carterventilatie doe ik later wel een keer. Heb op dit moment ook geen aanwijzingen dat ie defect is.
Alle andere zaken van het lijstje zijn opgelost dus binnenkort weer lekker rijden!

@BofkontZ4: Heerlijk zeg. Nog heel even geduld en we kunnen weer regelmatig op pad. Ook maar even een keer weer afspreken dan.

Goed bezig Krisitaan!
Ja zoals ik al aangaf die slangen gaan altijd lekken op ten duur, puur ouderdom.
Op de aansluiting gaan ze lekken.
Ja gaan we zeker even doen! mooi een rondje bij jou in de omgeving.

Eiffel is heerlijk rijden. Mooie (haarspeld)bochten hier in de buurt. Met het gezin erin dus natuurlijk niet al te gek doen. Maar met de sportknop ingedrukt en het pookje naar links hoorde ik toch al snel 'ik wordt misselijk'. In een Z4 met dakje los en frisse buitenlucht is dat vast veel minder een probleem en is het rijden nog heel veel leuker.

Met al die mooie wegen hier en de Nordschleife om de hoek ook niet gek dat je veel dik spul ziet rijden.

• Leuk
Waarderingen: VKG4
Veel plezier in de Eiffel, jammer dat het niet met de Z4 is haha.
Zo geweldig rijden daar, heb zo genoten afgelopen zomer daar bij de Ring en en omgeving.
Al is wel uitkijken dat je niet te overmoedig gaat worden, heuveltje naar beneden en die scherpe bochten zijn wij niet echt gewend.

De 90.000 aangetikt met de 3-serie. Ruim 50.000 probleemloze en uiterst fijne kilometers mee gereden. Topauto in alle opzichten. Nu in Duitsland merk je ook dat ie op de AutoBahn in zijn element is. Met snelheden boven de 160 km/uur zo stabiel, stil en trillingsvrij.
Komende maanden bekijken of we hem lekker doorrijden of dat we voor de 100dkm een (waardige) opvolger zoeken.
G21 in Portimao blauw met max. 60dkm op de teller als 320i of evt. een 330i. Liefst als Premium Selection. Nog lastig genoeg om zoiets te vinden voor een redelijke prijs, zeker in NL.

Komende maanden bekijken of we hem lekker doorrijden of dat we voor de 100dkm een (waardige) opvolger zoeken.
G21 in Portimao blauw met max. 60dkm op de teller als 320i of evt. een 330i. Liefst als Premium Selection.

occasionprijzen gaan tegenwoordig door het dak, dan kijk je in het premium segment, en dan ook nog eens bij een van de meest gezochte occasions van nederland met de meest populaire motorisering bij een BMW dealer. Afhankelijk wat onder redelijk word verstaan maar ik vrees dat zoiets altijd heel erg prijzig gaat worden.

Voordeel is dat je ook een courante auto weet in te ruilen

Prijzen gaan inderdaad redelijk door het dak. Voor de prijs van een splinternieuwe Model Y RWD een 4 jaar oude 3-serie kopen zie ik ook zeker niet zitten.
Inruilen doe ik in principe niet. Beurtje dat ie nodig is bij dealer laten doen en dan lekker particulier verkopen. Voel er weinig voor dat een dealer ook nog flink verdiend aan mijn inruiler. Bij vorige auto's ook zo gedaan en goed bevallen.

E46 status zal de F3X generatie nog niet snel krijgen. Komende tijd wordt ie vooral betaalbaar voor een doelgroep die hem met hulp van ome Ali volhangt met M-Performance prullaria.

Weer terug uit de Eiffel, vanmiddag de Z4 uit de schorsing gehaald en opgehaald bij de garage. Rijdt weer heerlijk, nieuwe deaagarmrubbers zorgen voor een strakker stuurgevoel. Schakelen lijkt door nieuwe bakolie ook net wat soepeler nu. Heerlijk om weer een ritje te kunnen maken.

Helaas toch te vroeg gejuichd. Onderplaat motor toch weer zeiknat en expansietank leeg. Dus toch nog ergens een (flink) lek. Tankjes zijn natuurlijk berucht maar leek nog vrij nieuw.
Aangezien ik wat wit opgedroogde spatten zag rondom het expansietankje kan het ook de vuldop zijn of (en daar denk ik zelf aan) toch nog lucht in het systeem en heeft ie daarom de boel eruit gegooid. Ontluchten van de M54 schijnt nog wel een dingetje te zijn.

Komende week maar eens even weer op zoek naar de oorzaak en dan wellicht nog wat extra onderdelen vervangen. Liever ook het hele koelsysteem in een keer goed hebben. Krijg er gelukkig hulp bij dus komt vast goed.
Bofkont had me al gewaarschuwd dat zo'n 20 jaar oude BMW gewoon oude meuk blijft dus ik ben wel voorbereid op wat tegenvallers.

ai, frustrerend! Heb wel eens foto's gezien dat een auto aan de voorkant bijna 1 meter werd opgetild om de laatste luchtbellen eruit te krijgen..... Sterkte!

Ah balen, maar hoort er inderdaad wel weer bij. Kan verder niets groots zijn, dus moet zo gefixt zijn!

Dat las ik ook. Voorkant optillen om lucht er goed uit te krijgen.
ik verwacht ook geen grote problemen hoor. Technisch is het ding verder gewoon goed gelukkig.

Even systeem onder druk zetten, pompje even op het expansievat. Als je dan een lek hebt, ergens, dan zie je dat wel. Ik geloof niet dat een luchtbel alles eruit zou drukken. Wel kan die bel eruit gaan, waardoor het peil zakt. Maar dan is je bodemplaat niet nat. Ben benieuwd wat het nou is.

Terug
Bovenaan