Kristian: Z4 en 320e Touring

Gegarandeerd niet waar dus als ik kijk naar mijn eigen E85 Z4 en de bijbehorende historie.
Volgens mij zijn alle opmerkingen realistisch. Iedereen hier gunt Kristian grootst plezier met z'n toekomstige Z4!

Ik moest wel even gniffelen na jouw post.
Iets met een versleten onderstel van jouw vorige Z4.
En koelvloeistof lekkage van jouw huidige Z4. Wat je eerder ook al eens had meegemaakt.

Dus ook de jouwe heeft(hebben) alleen maar standaard onderhoud gehad. Totdat het bij jou stuk gaat.
Geeft allemaal niet, maar je moet wel een reëel beeld laten zien.

Realistisch is dat ongeacht het onderhoud er bij een auto van 20 jaar altijd wat kapot kan gaan. Gaf Bofkont me onlangs ook aan. Het blijft een oude auto. Ik verwacht wel dat de typische Z4 kwalen bij de meesten inmiddels zijn aangepakt.
Ik zit nu naar auto’s te kijken met net geen of net wel een ton op de klok.
Waarschijnlijk hebben deze auto’s nog eerste veren/dempers en draagarmen en dat zal een keer vervangen moeten worden. Het is ook de vraag wat je wel/niet preventief gaat vervangen.
Koelslangen, expansievat, thermostaat, waterpomp wel, draagarmen pas als ze speling krijgen. Demper is soms lastig omdat je niet altijd merkt dat ze minder worden. Toch verwacht ik dat na 20 jaar en 150dkm ze de beste tijd zeker wel hebben gehad.
Vind het ook geen probleem om jaarlijks wat zaken aan te pakken om hem goed te houden en/of nog beter te maken. Is ook onderdeel van de hobby.

Precies, je moet gewoon een rëeel beeld hebben. En ook met een puntgaaf exemplaar kan er wat zijn, want zoals je zegt het is allemaal 20 jaar oud. Moet wel zeggen dat mijn oude 325i uit 2004, toen 12 jaar oud of zo met 130.000 km ook echt wel fors veel zaken aangepakt moesten worden. Draagarmen ook (kwaaltje), zweten diff, vanos (kwaaltje), OEM xenonlamp gezeur, koppeling en wat kleinigheden. Op gegeven moment werd ik er wel een beetje flauw van. Het is dat ik veel via via kon regelen anders was het echt de spuitgaten uit gelopen qua kosten. Dus zoveel mogelijk op voorhand proberen uit te sluiten is wel fijn. En gewoon elk jaar wat dingetjes aanpakken (y) nette exemplaren schrijven toch niet veel af, dus daar kan best wat onderhoud tegenover staan

Volgens mij zijn alle opmerkingen realistisch. Iedereen hier gunt Kristian grootst plezier met z'n toekomstige Z4!

Ik moest wel even gniffelen na jouw post.
Iets met een versleten onderstel van jouw vorige Z4.
En koelvloeistof lekkage van jouw huidige Z4. Wat je eerder ook al eens had meegemaakt.

Dus ook de jouwe heeft(hebben) alleen maar standaard onderhoud gehad. Totdat het bij jou stuk gaat.
Geeft allemaal niet, maar je moet wel een reëel beeld laten zien.
Lijkt me weinig bijzonder voor een sportieve roadster van 20+ jaar.
En nee die van mij heeft niet enkel het standaard onderhoud gehad getuige de zeer uitgebreide onderhoudshistorie. Dus zomaar iets roepen als "gegarandeerd" gaat niet altijd op.
Natuurlijk moet je ook reëel blijven, het blijft een oude auto dus er kan altijd iets stuk gaan of versleten raken tzt dat zal ik ook nooit ontkennen. Maar de basis van de E85 is gewoon erg goed en betrouwbaar weet ik ook uit eigen ervaring ben bezig met inmiddels mijn 4e exemplaar.

Laatst bewerkt:
Ik heb veel ouwe meuk gehad, koelvloeistof lekkage heb ik nog niet spontaan gehad.
Olie lekkage wel, toevallig bij m'n laatste Z4. :)

Maar vertel eens, wat voor onderhoud heeft de jouwe gehad? Buiten het standaard dealer lijstje?

Goed omschreven. Ik vergelijk het maar met de koelslang die ik onlangs preventief heb laten vervangen op mijn 3-serie om te voorkomen dat ik langs de snelweg afgesleept moet worden. Dealer weet dat ze massaal stuk gaan maar valt niet onder regulier onderhoud en wordt met een beurt ook niet meegepakt. Tenzij je daar naar vraagt en natuurlijk de hoofdprijs betaald. Preventief onderhoud hoef je bij de dealer weinig van te verwachten.

Ik heb veel ouwe meuk gehad, koelvloeistof lekkage heb ik nog niet spontaan gehad.
Olie lekkage wel, toevallig bij m'n laatste Z4. :)

Maar vertel eens, wat voor onderhoud heeft de jouwe gehad? Buiten het standaard dealer lijstje?
Koelvloeistof lekkage was overigens heel erg minimaal bij beide, enkel op de aansluiting van de aanvoerslang heel klein beetje nat. preventief heb ik zelf daarom de waterpomp/thermostaathuis en afvoerslang vervangen, de aanvoer was sowieso nodig. verder als ik kijk in de onderhoudshistorie een nieuw stuurhuis in 2018 a 3000 euro diverse nieuwe rubbers van het onderstel. En zelf inmiddels ook het nodige preventief laten doen.

Misschien ga ik er komende week een stuk of drie bekijken. Twee in Duitsland en eentje in Nederland. Die laatste is wat goedkoper en heeft 180dkm op de teller maar lijkt een eerlijke goed onderhouden auto. Hou dagelijks het aanbod in NL en D bij maar heb niet enorm veel haast aangezien we half augustus ook met vakantie gaan. Idee was om pas na de vakantie serieus te gaan zoeken. Dat is me niet gelukt. Komende week heb ik zelf al wel wat meer tijd en kan ik ook in Duitsland terecht.

Ben benieuwd naar wat je gaat aantreffen, sowieso leuk om zo'n rondje te maken en verschillende exemplaren te gaan zien.

Vanmiddag een zilvergrijze 2.5i in Leek bekeken. Eigenaar van 78 vond hem inmiddels wat te laag worden met instappen. Leuke auto, bijna geheel eerste lak (met dank aan de lakdiktemeter van HarmenA). Helaas was de accu leeg dus niet kunnen rijden en ook geen zaken kunnen doen. Moeten wel vier nieuwe banden op. Had 112k op de teller dus dat is wel gunstig. En had de stoffen bekleding die nog wel als nieuw is.

Maandag ga ik in Duitsland vlakbij Münster een Sterlinggrijze 2.5i bekijken met 128k op de teller. 2e eigenaar die hem al 14 jaar heeft, onderhoud heeft bijgehouden en waar al het nodige aan is vervangen zoals stuurhuis, schokdempers, startmotor. Heeft net vorige week nieuwe TUV en onderhoud gehad. Schijnt ook volledig eerste lak te zijn. Als die auto echt netjes is en we komen er met de prijs uit dan haal ik hem begin september nadat we op vakantie zijn geweest op.
Lederen bekleding, belangrijkste opties, de juiste kleur en de fraaie Styling 103 velgen eronder en verder volledig origineel. Alleen voorbanden mogen t.z.t. vernieuwd worden volgens Hauptuntersuchung van afgelopen week. We gaan het zien. Er is sowieso genoeg aanbod dus mocht het niets worden dan ga ik in september weer vrolijk verder zoeken.

Wat slecht van die Leekse accu.., stilstand is duidlijk, maar check dat toch even voor een afspraak.
Een exemplaar met stof zou ik sowieso laten staan.
Die 2e klinkt goed. En bandjes oud of versleten boeien natuurlijk niet. Zelf vers rubber laten plaatsen is een goed begin.
Veel plezier morgen!

Ja dat lijkt best een leuke. Al even achteraan gemaild. Eerste eigenaress, onderhoudshistorie ontbreekt echter en diverse delen zijn ooit gespoten. Prijs is niet gek en ziet er op zich mooi uit, maar dat gaat mij toch tegenstaan.

En ook de Duitser die naar verluidt nog compleet in eerste lak zou staan bleek een mooi geplamuurde deur en overgespoten zijkant te hebben. De lakdiktemeter van HarmenA heeft zijn waarde weer bewezen. Haal er zelf ook maar eentje, een onmisbaar ding voor een perfectionist als mij.
Verder een aardige auto met toch wel redelijk wat gebruikssporen in het interieur en wederom oud rubber rondom. Super Zustand versta ik wat anders onder ook al besef ik me dat het een 20 jaar oude auto is. Reed overigens wel geweldig goed. Strak onderstel, geen rammeltjes of kraakjes en een heerlijke motor zijdezacht loopt en heerlijk klinkt.
Overall is die in Leek wel netter en strakker. En stoffen interieur blijft veel mooier als het leer. Dat was namelijk nog wel als nieuw. Eerst maar eens op vakantie en daarna maar weer kijken. Heeft ook zeker geen haast.

Twijfel wel steeds meer of ik de Up! moet verkopen. Vandaag ruim 400 km in gereden en blijft een heerlijk karretje. Gemiddeld verbruik vandaag van bijna 1:23 is ook top.

Als je de foto’s ziet is het echt een plaatje hoor. Ook precies zoals ik hem zou willen.

Laatst bewerkt:
Niet netjes dat ze het als eerste lak adverteren maar waarom is overgespoten een nadeel dan? Als ik een auto heb, waar ik zuinig op ben, ook wat lakschade heeft (al dat niet door een ander z'n schuld) dan laat ik het ook weer strak maken.

Eens over stof/leer. Leer ziet er vaak zo armoedig uit na verloop van tijd.

De deur was zo dik geplamuurd dat de meter van micron overschakelde naar millimeter. Dat is mij echt te gortig. Een overgespoten paneel is na 20 jaar niet te vermijden, deze auto is het niet waard om te importeren wat mij betreft. Ik heb ook de tijd om eentje te vinden die me aanstaat.

Mooi om over je zoektocht te lezen Kristian! Zelf ook recent een Z4 E85 gekocht. Het blijft lastig om het kaf van het koren te scheiden, omdat er eigenlijk best wel veel aanbod is wat op het eerste oog best redelijk lijkt. Als je doorvraagt of beter onderzoek doet blijkt het toch wel opletten. Als je verder kijkt dan de premiums van de bekende Z4 handelaren (zegt ook niet alles) dan is het echt een kwestie van geduld hebben tot er een goed exemplaar voor een redelijke prijs langs komt.

Dat is mij echt te gortig. Een overgespoten paneel is na 20 jaar niet te vermijden,
Wat wel meespeelt is als de huidige eigenaar kan vertellen waarom het is overgespoten. Zo weet ik van mijn MG dat het rechter voorscherm om parkeerschade eens is gespoten en bij de Jag de motorkap vanwege steenslag.
Maar inderdaad, plamuurwerk is niet wat je wil.

Ik zou de Up ook zeker houden.
Die Z4 in Leek zou ik niet afschrijven, gewoon nog een keertje langs gaan.
Ik zou nog een stapje verder gaan, de up! houden en de Z4 niet kopen. :p

Niks zo fijn als een wekenlange hypothetische speurtochten naar auto's om alle facetten van een mogelijke aanschaf uit te pluizen. En als je verzadigd bent alle tabbladen af te sluiten en het idee van je af te werpen. De rust die dan over je komt is voor mij de echte rijkdom.

Maar als je zo'n auto nodig hebt moet je het doen, ik vind het mooi om te zien als mensen wel de trekker overhalen. Suc6 met de aanschaf @Kristian2 !

Haha mooi gezegd Mechanix! :D En ik herken het, ik sluit me er bij aan. Hoewel die kriebel (toch zoiets willen) altijd wel een beetje blijft.

De Merlotrode met beige interieur gaat hem niet worden. Ook al wordt het mijn speeltje, die kleurencombi vindt mijn vrouw afschuwelijk. Ik kan hem wel waarderen overigens.

Grappig wat je zegt Mechanix, het gaf me ook wel rust toen de Duitser gisteren tegenviel. Eerst even lekker met vakantie en daarna maar eens rustig weer kijken. Maar dat er toch een zescilinder een keer moet komen staat wel aardig vast. Beetje nu of nooit. Over 10 jaar is het waarschijnlijk helemaal elektrisch wat de klok slaat en zie ik het mezelf ook niet meer doen. Een 3-serie GT als 340i zou nog een kanshebber zijn ter vervanging van de F31 maar biedt niet dezelfde beleving als een Z4. Scheelt wel een extra auto bij huis.

Wellicht dat ik ook maar eens de 2.2 moet gaan rijden. Het gaat me namelijk helemaal niet om vermogen maar meer om het genieten van de motorloop en het geluid en de beleving van het open rijden. Doet de 2.2 ook prima. Ook de M54 maar dan als B22 die wel iets gevoeliger is voor olieverbruik.

De Merlotrode met beige interieur gaat hem niet worden. Ook al wordt het mijn speeltje, die kleurencombi vindt mijn vrouw afschuwelijk. Ik kan hem wel waarderen overigens.
Jammer. Al vind ik die nephouten lijstjes in het interieur (ook) wel best wel een no-go. Maar toch, een BMW die niet in een begrafenis- of rioolachtige kleur gespoten is, dat is op zichzelf al gauw een verzamelobject ;)

En ook de Duitser die naar verluidt nog compleet in eerste lak zou staan bleek een mooi geplamuurde deur en overgespoten zijkant te hebben. De lakdiktemeter van HarmenA heeft zijn waarde weer bewezen. Haal er zelf ook maar eentje, een onmisbaar ding voor een perfectionist als mij.
Verder een aardige auto met toch wel redelijk wat gebruikssporen in het interieur en wederom oud rubber rondom. Super Zustand versta ik wat anders onder ook al besef ik me dat het een 20 jaar oude auto is. Reed overigens wel geweldig goed. Strak onderstel, geen rammeltjes of kraakjes en een heerlijke motor zijdezacht loopt en heerlijk klinkt.
Overall is die in Leek wel netter en strakker. En stoffen interieur blijft veel mooier als het leer. Dat was namelijk nog wel als nieuw. Eerst maar eens op vakantie en daarna maar weer kijken. Heeft ook zeker geen haast.

Twijfel wel steeds meer of ik de Up! moet verkopen. Vandaag ruim 400 km in gereden en blijft een heerlijk karretje. Gemiddeld verbruik vandaag van bijna 1:23 is ook top.

Als je de foto’s ziet is het echt een plaatje hoor. Ook precies zoals ik hem zou willen.

Interessante keuze... zonder airco?

Geïmporteerd door een bedrijf wat jij kan waarderen. Lijkt verder aardig aan jouw eisen te voldoen. Wel een beetje vreemd dat deze eigenaar helemaal geen eigen foto's plaatst.
Geen stoelverwarming. Dus op naar de volgende.
Geen leer en airco loos snap ik overigens ook niet bij die van Kristian.

Geïmporteerd door een bedrijf wat jij kan waarderen. Lijkt verder aardig aan jouw eisen te voldoen. Wel een beetje vreemd dat deze eigenaar helemaal geen eigen foto's plaatst.
Oef, die is wel heel mooi hoor. Dat er geen stoelverwarming aanwezig is zou ik zelf niet als probleem zien, persoonlijk rijd ik in de cabrio gewoon met jas aan als 't fris is. Meer dan warm zat.

Geen leer en airco loos snap ik overigens ook niet bij die van Kristian.

Zonder airco... ik wist niet eens dat het kón.

Oef, die is wel heel mooi hoor. Dat er geen stoelverwarming aanwezig is zou ik zelf niet als probleem zien, persoonlijk rijd ik in de cabrio gewoon met jas aan als 't fris is. Meer dan warm zat.

Zonder airco... ik wist niet eens dat het kón.
De stoelverwarming is volgens de advertentie later nagemonteerd!

Is de Z4 alleen maar in zilver, grijs, zwart en dat bordeauxrood geleverd? Zie alleen maar die kleuren op occassionssites.

Jouw speeltje, jij rijdt er in en jij betaalt hem maar de vrouw bepaalt dat ie het niet mag worden? :ROFLMAO: Staat ook nog eentje te koop met zwart interieur, overigens.

Van mij mag ie zo kaal mogelijk hoor. Airco gebruik ik in de Up! ook nooit. Al heeft dat een andere reden. Iets met 60 pk.
De grijze 3.0 is precies wat ik zou willen. Wel iets boven budget en eigenlijk te mooi om hele jaar buiten te zetten en ‘s winters mee te gaan rijden. Eigenaar wel een berichtje gestuurd.

Is de Z4 alleen maar in zilver, grijs, zwart en dat bordeauxrood geleverd? Zie alleen maar die kleuren op occassionssites.

Jouw speeltje, jij rijdt er in en jij betaalt hem maar de vrouw bepaalt dat ie het niet mag worden? :ROFLMAO: Staat ook nog eentje te koop met zwart interieur, overigens.
Zelf vind ik een grijze of blauwe ook wat frisser en moderner ogen. In Duitsland heel soms nog een rode of eentje in Phoenixgelb. Blauw is al redelijk zeldzaam. Al lang fijn dat me zo’n speeltje gegund wordt, ze heeft er zelf weinig mee. Al denk ik dat dit na een paar ritten wel kan veranderen. Het rijdt zo geweldig leuk!

(...) en eigenlijk te mooi om hele jaar buiten te zetten en ‘s winters mee te gaan rijden. Eigenaar wel een berichtje gestuurd.
Kun je prima doen! Met jouw zorgen heeft die auto niet tot nauwelijks te lijden. En de extra investering in de 3.0i nu zie je later altijd weer terug.

Als meelezer geniet ik altijd weer van jouw zoektochten naar andere auto. Links hoop ik nog een paar maanden voordat je de juiste Z4 vindt. Vooral als lezer natuurlijk. Die 3.0 is ook erg mooi, maar ik vind de kleur van die uit Duitsland die je bekeken hebt eigenlijk iets mooier.
33554524003_67fa92e5f5_c.jpg

Deze rijdt hier zijn ritjes, is dat rood eigenlijk origineel?

Ja, dat ben ik met je eens Elco. De (minimale) extra uitgave nu voor de 3.0 blijft zijn geld waard. En die grijze is wel leuk, zeg!

Ook nog Toledoblauw (donkerblauw) en Malidivenblauw (beetje blauwgroenig, niet echt fraai). En dan nog wat gekke kleuren die je nooit ziet, wit, knalrood, legergroen.

Ik zou (achteraf) ook voor een 3 liter gaan, maar een goede 2.5 zou ik niet laten staan. Geen airco en geen stoelverwarming snap ik dus niet, maar goed. Je hebt ze trouwens in Duitsland ook nog gehad met een handmatig bediende kap!

Ik zou (achteraf) ook voor een 3 liter gaan, maar een goede 2.5 zou ik niet laten staan. Geen airco en geen stoelverwarming snap ik dus niet, maar goed. Je hebt ze trouwens in Duitsland ook nog gehad met een handmatig bediende kap!
Per land verschillen de "standaard" uitvoeringen. Bij BMW is alles wat aan een auto geschroefd wordt zo'n beetje een code en je moet donders goed opletten wat je bij de importeur besteld. Airco (onbegrijpelijk voor ons omdat een Nissan Micra dit hier al standaard heeft vanaf +/- 1995), getint glas (Optie op een 316i tot begin jaren 90), Rechter spiegel idem en ga zo maar door. De E32 (7) kon je in Duitsland met verschillende remsystemen bestellen (Vacuum bekrachtigd of met drukpomp) Hier alleen maar met de drukpomp. Het schijnt dat je bij Audi ook nog steeds een automatische binnenspiegel expliciet moet bestellen). Zo had ooit een Zweedse Volvo 740 standaard wel stoelverwarming, maar geen centrale vergrendeling en de auto's die in België werden gebouwd andersom.

Prachtige auto maar zover ga ik het budget niet oprekken. Maar er zijn wel wat ontwikkelingen te melden. Wil er nog niet al te veel over kwijt maar het lijkt erop dat ik een prachtig mooi exemplaar (topmotorisering, maagdelijke km-stand) te pakken heb. Eigenaar is nu met vakantie en gaan zelf ook nog op vakantie. Morgen nog even weer contact met verkoper en ik ga er dan vanuit dat ie dan definitief voor mij is. Natuurlijk wel onder voorbehoud dat de auto werkelijk is zoals omschreven maar deze keer wel vertrouwen in gelet op de historie van de auto. Spannend!

Heel toevallig en leuk is ook de Auto van Eerde rijplezier review van de Z4 3.0 die zojuist op YouTube is geplaatst. Als je hierdoor niet enthousiast wordt….Wat een fantastische auto is het toch.

Zeer benieuwd Kristiaan!
Ja geweldig dat filmpje van Eerde, ik kan het volledig beamen, ik heb veel leuke en snelle auto's gehad maar de E85 Z4 is toch wel mijn topfavoriet, kan niet ook niet bedenken wat ooit een waardige opvolger gaat worden voor mij.
Over kleuren gesproken deze is heel zeldzaam en origineel.
Je moet er van houden, ik kan hem wel waarderen.

Terug
Bovenaan