Kristian: Z4 en 320e Touring

Kristian zei:
Ja ben wel lid. Op Duitse Ebay Kleinanzeigen komen ze soms ook wel voorbij. Maar wil wel een originele en zo goed als nieuwe mat ook voor het 2018 model. Mat is ook weer wat luxer en stijlvoller.

Auto vandaag goed gewassen en van binnen schoongemaakt en leer behandeld. Ook met de roze Mazda bril afgezet kan ik niet anders concluderen dat het interieur een waar meesterstuk is qua materialen en afwerking.

Heb zelf een nieuwe originele. Gelijk besteld bij aanschaf. 2 dagen later kwam er een originele 2e hands voorbij op marktplaats voor 1/3e van de nieuwprijs... :cry:

Bezit van de zaak, is einde van het vermaak!

Althans in elk geval in dit forumtopic:)

Proficiat Kristian, het lijkt me een mooie bak al mis je natuurlijk wel de achterwiel aangedreven 2.0 turbo met bakken aan koppel en een fantastische automaat van de 320iA. Maar goed een vergelijkbare 320iA kost ook zomaar 5K meer en dat is serieus geld. Veel plezier ermee!

Dank je! Zeker een mooie bak, verwonder me nog iedere keer weer over wat er allemaal op en aan zit. Het hoge koppel en fijne automaat moet ik missen inderdaad.
Zo'n 6 moet je dan weer niet met automaat kopen. Vind het wel leuk dat de 6 enerzijds een lekkere comfortabele auto is die toch ook heel sportief rijdt. Stuurt heel fijn en het schakelen i.c.m. de motor die je een beetje op toeren moet rijden stoort me zeker niet. Motor klinkt ook lekker zwaar en sportief.
Mensen die de 6 hebben bekeken zijn allemaal wel zwaar onder de indruk trouwens. En dat voor een Mazdaatje.
Hopelijk komende weken tijd om de lak ook in showroomstaat te krijgen. Kleien, polijsten en lekker in de wax. Mooiste zou een hal zijn waar ik lekker mijn gang kan gaan. Ben bang dat het koukleumen op de oprit wordt.

Vanavond nog even rondje gemaakt in een nieuwe Mini Cooper 60 Years Edition. Rijdt best geinig alleen mis ik beleving. Gek genoeg vond ik hier de driecylinder niet super krachtig aanvoelen. Dkg-automaat schakelt stukje minder dan de 8-traps in de 3-serie en vond het nou niet heel inspirerend en opzwepend allemaal. Zul je wel een Cooper S moeten nemen voor een beetje spektakel.

Oja, de Up! heeft weer een beurt gehad en kan er weer een jaar tegen. Fijn karretje.

Wat jij nu omschrijft over de Mini is ook mijn ervaring in de Mini van mijn zus, het is het allemaal net niet. Dor de kunstmatige plofjes lijkt het heel wat, maar in de praktijk valt het tegen.

Klopt, alleen als ik kijk welke doelgroep zo'n Mini koopt en waarvoor hij gebruikt wordt dan zal het wel prima zijn. Een vrij soepele en comfortabele aandrijflijn zonder echt sportieve aspiraties. De Swift Sport die ik heb gehad vond ik vele malen leuker rijden. Zal zeker niet sneller zijn, maar het voelde wel alsof het heel hard ging. Als ik moest kiezen tussen zo'n Mini of een (nieuwe) Swift Sport dan werd het voor mij zeker de laatste.

Weinig nieuws, de nieuwe 6 bevalt prima. In vergelijking met de vorige is vooral het interieur echt veel mooier. Ik zit er stukken beter in. Adaptieve cruise control en 360 graden camera werken heel mooi en de verlichting is ook geniaal.
Ook blij met het Bose systeem en DAB radio.

Minpuntjes? kraakje in de zitting van de bestuurdersstoel na een half uurtje rijden. Even mee heen want klinkt wat goedkoop/slordig.
Verder dik tevreden. Wil hem nog helemaal polijsten maar dat zal wel voorjaar worden..... Voordeel van zo'n superluxe uitvoering is dat ik op een rubber mat in de bagageruimte na eigenlijk geen wensen heb qua upgrades. Oja, een marterverjager want die beestjes zijn gek op Mazda's.

Zit al een nieuwe isolatiemat in onder de motorkap. Die was bij aankoop al flink aangevreten. Netjes door dealer vervangen overigens. In de vorige had ik wel zo'n verjager ook omdat ik die beestjes regelmatig over de oprit zag wandelen. Was daarna wel voorbij.

Nee laten zitten. Had hem iets te netjes ingebouwd dus was me te veel werk om met het vieze weer destijds het ding eruit te halen.
Dingen kosten ook maar een paar euro.

Mooie auto veel plezier ermee! van mij mogen er net zoveel Mazda's rondrijden als VW's,ik zit zelf wel eens aan een Mazda 2 als volgende auto te denken,maar een Suzuki Swift vind ik ook erg mooi.

Vind het juist wel leuk dat Mazda's niet op elke straathoek staan. Zeker de 6 in de uitvoering die we nu hebben zie ik nooit rijden.
Zag vanmiddag een donkerblauwe Comfort bij de bouwmarkt staan. Ziet er toch een stuk minder dik uit.

Kristian zei:
Nee laten zitten. Had hem iets te netjes ingebouwd dus was me te veel werk om met het vieze weer destijds het ding eruit te halen.
Dingen kosten ook maar een paar euro.

Ik heb er toch mooi 25 piek voor betaald. En dan zit ik nog na te denken hoe ik hem netjes moet inbouwen. :p

Maar de locatie. Hij mag geen sporen achterlaten natuurlijk als die eruit moet.
En het liefst niet te zichtbaar

Gewoon met speciale klittenband aan de zijkant van de accu(bak) maken. Kabeltjes mooi wegwerken en klaar is kees.

Mijn vorige up had na een paar dagen al een airco die plotseling niet heel koud meer werd. Hele motorkap onder de modder, diverse beschadigingen door een marter. Na het installeren van zo'n geluidsdoosje tegen marters zijn ze ook nooit meer teruggekomen.

Kristian zei:
Gewoon met speciale klittenband aan de zijkant van de accu(bak) maken. Kabeltjes mooi wegwerken en klaar is kees.

Ik wilde even een mooi bakje tekenen die ik in een van de bestaande gaten kan klikken.
Kan mooi even op de 3D printer.

Dat is natuurlijk helemaal mooi. Zo'n printer heb ik helaas niet, weleens naar gekeken.

Afgelopen dagen wat lange stukken met de Mazda gereden. Rijdt natuurlijk top, die adaptieve cruise control maakt het rijden echt zo veel comfortabeler.
Wat me wel opvalt is dat het verbruik een stukje hoger lijkt te zijn als van de vorige. Zat met de witte altijd rond de 6,5 l/100 km, dat red ik met de nieuwe echt niet. Zit zo rond de 6,9 en dan doe ik nog flink mijn best ook. Is natuurlijk een stukje zwaarder weer en wellicht na 12.000 km nog niet helemaal los. Anderszijds is het blok wel weer verbeterd (minder weerstand etc.) en heb ik nu het i-eloop systeem. Anderzijds is 1:14 nog steeds prima voor zo'n grote auto natuurlijk.

Vind het ook prima hoor, alleen was (iets) beter gewend. Daarin zit de vooruitgang dus niet. Vind hem ondanks de 20 extra pk's ook niet pittiger aanvoelen. Extra gewicht i.c.m. een motor die nog niet geheel los is. Overigens snel zat hoor en door de kortere overbrengingen op de snelweg ook wat beter inhalen in de 6.

Kristian zei:
Vind het ook prima hoor, alleen was (iets) beter gewend. Daarin zit de vooruitgang dus niet. Vind hem ondanks de 20 extra pk's ook niet pittiger aanvoelen. Extra gewicht i.c.m. een motor die nog niet geheel los is. Overigens snel zat hoor en door de kortere overbrengingen op de snelweg ook wat beter inhalen in de 6.

Zal de kortere overbrenging het verbruik ook niet ten nadele beïnvloeden?

Ik zou toch wel verwachten dat een motor helemaal los is na 12.000 km. Lijkt me eerder dat hij misschien wat lui (in)gereden is, met wat minder doortrekken in de toeren zoals je zelf doet.

Op zich is de verklaring wel eenvoudig hoor.
De auto is 100 kg zwaarder en de overbrenging een beetje korter. In beide gevallen is er 210 nm beschikbaar. Dus in de dagelijkse rijpraktijk heft de grotere massa het voordeel van de kortere overbrenging grotendeels op.
Het voordeel heb je pas beter merkbaar bij toerentallen boven de 5000.... Dan gaat de 165 pk motor door, waar de 145 wat geknepen is.

Al stel je daar niet teveel van voor hoor, er is ook pakweg 100 kg massa meer mee te nemen.

Wat ik lees is volledig verklaarbaar hoor Kristian.

Dan ruil ik hem maar weer in :)

Klinkt plausibel ja. Waarschijnlijk zijn de 20pk extra met de caravan aan de haak wel weer nuttig. Dan rij je veel meer op toeren nog. Plus auto is nu zelf wat zwaarder waar ik eerst zowat alle bagage in de auto gooide ipv in de sleurhut.

Met de CX-5 automaat mag je van geluk spreken als je 7.5 ltr/ 100 km haald........10 ltr / 100 km is ook best mogelijk......

A3 White zei:
Met de CX-5 automaat mag je van geluk spreken als je 7.5 ltr/ 100 km haald........10 ltr / 100 km is ook best mogelijk......

Ah, dus gewicht is de schuld ervan dat mijn 1505 kg rijklaar wegende Mégane rond de 1:10,3 doet over de eerste 60.000 km :)

Kristian zei:
Klinkt plausibel ja. Waarschijnlijk zijn de 20pk extra met de caravan aan de haak wel weer nuttig. Dan rij je veel meer op toeren nog. Plus auto is nu zelf wat zwaarder waar ik eerst zowat alle bagage in de auto gooide ipv in de sleurhut.

Denk idd dat je die 20 pk pas merkt hoog in de toeren. Daar kom je niet al te vaak natuurlijk.

Nee, had gedacht er meer van te merken maar wellicht komt dat ook omdat deze beter geisoleerd is en de beleving wat anders is.
Die Megane is wel een zware jongen dan, had ik niet verwacht! Met een tankpas zou mij het verbruik ook weinig uitmaken trouwens.
En ook nu maak ik me niet druk over 1:14 of 1:16 hoor.

Vandaag de 6 even gewassen. Wit of grijs maakt eigenlijk niet uit, ogen beide al snel vies. Machine Gray is in werkelijkheid echt een opvallend mooie kleur. Speciale lak (net als Soul Red Crystal). Oogt chique wat goed past bij de uitvoering.
6662.jpg

6661.jpg

Helaas, kenteken is aan geshopt. 634 ipv 666.

Moet nog even zorgen dat die zoekopdrachten worden verwijderd trouwens. Meestal niet de moeite waard wat voorbij komt, maar deze was toch wel lekker :D

Melbourne rot

Onder het mom van mooi rood is niet lelijk.

Lijkt niet op metallic, beetje goedkope uitstraling. Jouw Mazda6 ziet er top uit. Waar heb je de foto's gemaakt? Ik verhuis komende week naar Deventer en heb het vermoeden dat je ook ergens in het oosten zit

3-serie zie je zowat op elke straathoek dus zo'n rode springt er wel uit t.o.v. zwart/wit/grijs. Hou daar wel van al had ik de combi met shadowline en donkere velgen dan mooier gevonden.

Foto's zijn gemaakt langs de dijk van de Vecht tussen Dalfsen en Zwolle waar we in de buurt wonen. Schitterende omgeving.
Niet heel ver van Deventer overigens. Waar woon je nu dan?

Daar is het erg mooi ja. Ik ga na 13 jaar Amsterdam verhuizen naar Deventer (vanwege het mooie en levendig centrum, nieuwe fietsomgeving en betaalbare woningen)

Tja, niet voor niets dat Zwolle de komende jaren stevig gaat groeien. Zijn er veel die deze kant op komen om te wonen en werken. Ik snap het wel.

Dinsdag de Mazda maar even achterlaten bij de dealer. Zitting van bestuurdersstoel begint steeds erger te kraken. En als ik ergens een hekel aan heb :cry:
Fabrieksgarantie dus verder ook geen probleem. Stoel zal er wel uit moeten om er goed bij te kunnen met natuurlijk het risico dat er beschadigingen optreden.

Curlevv zei:
Lijkt niet op metallic, beetje goedkope uitstraling. Jouw Mazda6 ziet er top uit. Waar heb je de foto's gemaakt? Ik verhuis komende week naar Deventer en heb het vermoeden dat je ook ergens in het oosten zit

GPS-data van de fotolocatie zit in de foto: https://www.google.com/maps?q=52.5059668,6.233214499722222

Kristian zei:
Tja, niet voor niets dat Zwolle de komende jaren stevig gaat groeien. Zijn er veel die deze kant op komen om te wonen en werken. Ik snap het wel.

Dinsdag de Mazda maar even achterlaten bij de dealer. Zitting van bestuurdersstoel begint steeds erger te kraken. En als ik ergens een hekel aan heb :cry:
Fabrieksgarantie dus verder ook geen probleem. Stoel zal er wel uit moeten om er goed bij te kunnen met natuurlijk het risico dat er beschadigingen optreden.

Mijn GT was gister voor de 60.000 beurt bij de dealer en ik had ook al een tijdje een krakend stoelframe. Ergens tussen rugleuning en onderzitting. Bij elke rotonde of bocht hoor je het, net als bij het uitstappen waarbij je net wat meer kracht op de stoel zet i.v.m. de hoge wangen.
Nieuw onderframe ondergekomen gister en weer kraakvrij (y).

Oh, en wat een héérlijke kleur wanneer ie mooi schoon is :)

Verrek ja, GPS-locatie zit in de foto. Wel iets om in het achterhoofd te houden overigens.

Hoop niet dat ze bij mij de hele stoel niet uit elkaar hoeven trekken. Heb er even onder gekeken maar daar zit toch een hoop spul aan i.v.m. de elektrische verstelling, verwarming en ventilatie. Ik maak wel even paar foto's van te voren om gedoe te voorkomen bij evt. beschadigingen. Ooit eens meegemaakt bij de Civic destijds en daar wordt je niet vrolijk van.

Verder bevalt ie trouwens prima. Lekkere rijdersauto. Lijkt erop dat ik wel een goede keus heb gemaakt. Toekomst moet uitwijzen of een hangeschakelde auto een slimme keus was. In de 6 zeker de leukere/betere keuze maar in het algemeen zie je dat het merendeel van de nieuwe auto's voorzien is van automaat. Zeker in het D-segment. Zou kunnen dat dat bij inruil ooit een flink nadeel gaat worden. We gaan het zien.

Kristian zei:
Toekomst moet uitwijzen of een hangeschakelde auto een slimme keus was. In de 6 zeker de leukere/betere keuze maar in het algemeen zie je dat het merendeel van de nieuwe auto's voorzien is van automaat. Zeker in het D-segment. Zou kunnen dat dat bij inruil ooit een flink nadeel gaat worden. We gaan het zien.

Mijn Volvo-dealer die ook een aantal zeer recente Volvo's in stock heeft staan, spreekt van een prijsverschil van 5.000 EUR tussen een tweedehands automaat of handgeschakelde (uitgaande van een S90 of V60 van maximaal 2 jaar oud) in het nadeel van de handgeschakelde.

Geloof ik best ja. Heb deze redelijk scherp kunnen kopen dus dat is wel een voordeel, maar uiteindelijk zal het me wel duur komen te staan. Zal t.z.t. vast wel een liefhebber te vinden zijn voor een old school Mazda met atmosferische benzinemotor en handbak :D

Het is dan wel geen Estoril blauw of Melbourne rood, deze speciale grijze kleur staat de 6 erg goed wat mij betreft.

20200118-124219.jpg

20200118-124237.jpg

Kristian zei:
Geloof ik best ja. Heb deze redelijk scherp kunnen kopen dus dat is wel een voordeel, maar uiteindelijk zal het me wel duur komen te staan. Zal t.z.t. vast wel een liefhebber te vinden zijn voor een old school Mazda met atmosferische benzinemotor en handbak :D

Gewoon lekker mee doorrijden dan toch. Merk je de afschrijving ook niet zo.

Denk dat het meevalt. Occasionkopers kunnen bij Mazda kiezen tussen een fijne handbak en een zwaar gedateerde automaat. Bij Volvo is dat anders, daar is de automaat prima.

Automaat word gemeengoed en met EV in opmars......bij huize de Wit staan Inmiddels 4 automaatjes voor de deur,
En zou nooit meer anders willen.

A3 White zei:
Automaat word gemeengoed en met EV in opmars......bij huize de Wit staan Inmiddels 4 automaatjes voor de deur,
En zou nooit meer anders willen.

Ik heb nog een ouderwetse 4 traps automaat en zelfs dat prefereer ik nog boven de handmatige versnellingsbak met 6 verzetten waarbij dat model ook leverbaar is.
Is die automaat van Mazda dan zo slecht? Mijn vader heeft een Mazda CX5 uit 2012 met automaat en die vind ik eigenlijk wel prima schakelen..

Terug
Bovenaan