Kristian: Z4 en 320e Touring

Wel leuk, zo'n breed zoekveld!
Ik kom net twee goedkope auto's tegen die je wel zullen bevallen. Beide hebben ze wel een setje originele wieldoppen nodig.

Twingo: <https://www.speurders.nl/overzicht/autos/alles/f_particulier_zakelijk-particulier/twingo-z-g-o-h-174772577.html>
Lupo: <https://www.speurders.nl/overzicht/autos/alles/f_particulier_zakelijk-particulier/vw-lupo-1-4l-windsor-uitvoering-softairdak-174765244.html>

Haha, ja dit is een lastige zoektocht. Het was de bedoeling om iets te kopen wat goedkoper is als de Swift. Ik zit echter ook wel naar auto's te kijken die in aanschaf niet veel goedkoper zijn maar juist in gebruik (brandstofverbruik, wegenbelasting en verzekering) wat voordeliger zijn.
En er zijn ook auto's die goedkoop in aanschaf zijn en in gebruik. Die auto's zijn echter meestal wat minder leuk.

Omdat ik het al vaak heb geroepen, roepen de kids inmiddels ook al dat ze iets willen met een open dak. Mijn vriendin zou het liefst gaan voor een Up!, Citigo of Mii. Lijkt mij ook wel wat. Nog nooit een Duitser gehad en ze schijnen volwassen te rijden. In aanschaf zijn ze echter niet goedkoop. Of je moet voor een Citigo in crisisuitvoering gaan met 3-deuren en een ton op de teller. Dan ben ik voor 5k wel klaar.
Een leuke Up (Cup) of Citigo met wat opties en evt. een panoramadak gaat al snel naar de 8 a 9 k.

Aankomende week zitten we in Duitsland dus het aanbod daar hou ik ook in de gaten. Vind ik daar een leuk exemplaar dan gaat ie mee op de terugweg.
Deze wil ik in elk geval gaan bekijken. Is ook de 75pk versie die in NL weinig wordt aangeboden. Wat mij betreft een schitterend karretje.

Up Cup met panoramadak

Ja, ik vind hem ook erg leuk. Staat redelijk in de buurt van waar we zitten.
Op terugweg misschien ook maar even langs AutoStadt Wolfsburg. Schijnt ook voor kinderen erg leuk te zijn.

Die software update is wel iets om in achterhoofd te houden. Al schijnt het verschil met de 60pk ook niet heel groot te zijn.
Punto is leuk maar de Twinair past wat mij betreft wat minder goed bij een grotere auto. En 1065 kg is echt veel te zwaar. Nog een klasse zwaarder als de Swift Sport! Een Up! zit in de klasse tot 851kg.

Heb al contact met de aanbieder van de Up trouwens. Kan hem aankomende week komen bekijken :)
Voorzichtig eens kijken hoe het zit met terugrijden, ausfuhrkennzeichen etc....

Zo'n UP is een bijzonder leuke wagen, een goede kameraad van me heeft eentje, bijzonder hoe volwassen die auto rijdt, en bijzonder ruim van binnen.
Ben er meermaals mee op pad geweest samen met hem in Duitsland om wat Z4's te bekijken destijds.
Met gemak 160km en altijd zuinig, hij rijdt er 1 op 17 gemiddeld mee.
Ook technisch nooit wat mee geweest, enkel onderhoud.
Deze CUP uitvoering is trouwens bijzonder leuk (y)

Uitvoerkenteken is idd prima te regelen in Duitsland, alleen het probleem is dat het kenteken niet in Nederland geldig is.
Met wat pech wordt je gelijk aan de grens staande gehouden.
Nu is het wel zo dat het een Europees erkend kenteken is, dus als zodanig moet de Nederlandse staat dit toestaan, maar de regelgeving omtrent is helaas nog steeds niet aangepast, zijn al wat rechtszaken om geweest.
De boetes liegen er niet om in NL helaas.

Kristian zei:
Heb al contact met de aanbieder van de Up trouwens. Kan hem aankomende week komen bekijken :)
Voorzichtig eens kijken hoe het zit met terugrijden, ausfuhrkennzeichen etc....

Gewoon vragen of de aanbieder de verzekering op de auto één of twee dagen langer door wilt laten lopen en dan eventueel in Nederland de auto tijdelijk op chassisnummer laten verzekeren, Centraal Beheer doet dit wel. Ik heb destijds met mijn Lancer Evo wel wat langer op Engels kenteken gereden. Ik ben er toen zelfs mee aangehouden door de politie (de Evo was wat luidruchtig, *kuch kuch*), maar meer dan kijken of die als gestolen geregistreerd staat, kunnen ze toch niet doen.

Uiteraard heb je deze tips niet van hier/mij... ;)

@Bofkont:
Ik vind het ook een erg leuke auto. Ik ben vrij lang en er zijn weinig kleine auto's waar ik zo goed in kan zitten. Een standaard Up! vind ik weinig bijzonder maar zo'n witte in leuke uitvoering met panoramadak ziet er erg gelikt uit.
Heb ook wel vertrouwen in de betrouwbaarheid en ook in de aanbieder. Eerste contacten zijn positief!

Kenteken moet ik even goed uitzoeken. Kans is groot dat we dinsdag op heenreis even gaan kijken naar de auto en hem later mee terug nemen. In de tussentijd moet ik dan alles wel kunnen regelen. Week de tijd voor dan.
Beetje risico durf ik wel te nemen. Met twee auto's terug dus dan kan ik vrouwlief in de Mazda vooruit sturen om bij de grens te checken op politie :D
Maar liever natuurlijk alles netjes geregeld.

Lijkt me wel leuk om een keer zelf de import te regelen. Kost wat tijd maar scheelt ook geld. En al gaat het bij zo'n kleinere auto niet om wereld bedragen, ik heb een beter gevoel bij eentje die ik zelf ophaal dan dat ik een geïmporteerde koop bij een handelaar.

Ben heel benieuwd, leuk avontuur. En dit is ook wel een auto die de Swift prima kan vervangen. Wat minder sportief maar wel praktischer, goedkoper om te rijden, voorzien van een mooi open dak en in een mooie uitvoering.

Zoiets ook nog een optie?

https://www.autoscout24.nl/aanbod/opel-astra-cabriolet-1-8i-16v-comfort-echte-auto-1-eigenaar-benzine-blauw-cbf85c58-cfd1-47b0-85af-cc77468d886b?cldtidx=5

Zeker mooie uitvoering, en mocht het doorgaan: voor die 150 euro altijd die 75pk update doen. Want dan piekt de motor niet meer bij 4000 toeren, hij trekt gewoon lineair door. Zeer prettig en volgens velen loopt het blok ook rustiger/gemakkelijker. Na 1,5 jaar met 75pk gereden te hebben voelde een 60pk echt een stukje trager.

(Je hebt geen bevriende handelaar/garagehouder wie zijn groene platen ter beschikking stelt? Hebben wij met de etron gedaan, die paar km van de grens tot Arnhem)

Wij hebben pas een auto gekocht in Aachen en toen deze laten ophalen door een transportbedrijf. Kosten vielen me alles mee. Was voor mn vader, want ik was m liever zelf gaan ophalen. Als ie zo ver in Duitsland staat, omgeving Braunschweig, zou ik idd een ausfuhrkennzeichen regelen. BPM vrijstelling online aanvragen en evt zelf verzekering regelen, al zit die ook bij het ausfuhrkennzeichen in.

Bofkont, zowel het kurzzeit Kennzeichen als het ausfuhrkennzeichen zijn in NL gewoon geldig, al wordt over die eerste soms wat moeilijk gedaan omdat die niet heel duidelijk gekoppeld is aan een specifieke auto (met pen ingevuld dacht ik). Als ie verzekerd is en de BPM vrijstelling is geregeld, dan is alles in orde.

Barri,

ZO simpel is het helaas niet, nogmaals men erkend die kentekens niet in NL, wat ze strikt genomen wel zouden moeten doen volgens EU wetgeving.

Leuke Cup-uitvoering! Die zie je hier in NL niet. Ik hoop dat het wat gaan worden voor je. Succes met de bezichtiging.

Ja, hij is zeker leuk. In NL zijn er voor dat geld ook wel Citigo's, Mii's en Up!'s te koop maar vaak net niet zo leuk en ook import.
Ik neem aan dat bij Verhandlungsbasis ook nog wel wat onderhandeld kan worden over de prijs.

Het is de bedoeling om de auto dinsdag op de heenreis te gaan bekijken. Ligt niet ver van het gebied waar we zitten ook. Als het wat lijkt dan probeer ik hem op de terugweg, een week later mee te nemen. In de tussentijd kan ik dan wel eens kijken wat het handigste is m.b.t. kentekens en verzekering. De tips hierboven helpen me al mooi.
Op de terugweg bij Hardenberg de grens over zou ik nog wel aan durven, zeker als ik vrouwlief voor me op de uitkijk heb.

@Arno S:
Nette Colt en met mooi open dak. Jaren geleden nog eens op zoek naar geweest. Niet heel zuinig en in vergelijking met een UP! een stukje zwaarder ook. Ga liever voor een Sirion ook.

@Audi A4tdi:
Zeer fraaie Astra G cabrio. Nog steeds een mooi model en in deze staat redelijk uniek. Een echte 4-persoons cabrio ook. Grootste nadeel is voor mij het gewicht. Net zo zwaar als de Mazda en dat is me voor een 2e auto te gortig. Verbruik en onderhoudskosten zullen ook wat hoger zijn. Ik ken mezelf, daar wil ik na de zomer dan direct weer vanaf.

Barri zei:
Wij hebben pas een auto gekocht in Aachen en toen deze laten ophalen door een transportbedrijf. Kosten vielen me alles mee. Was voor mn vader, want ik was m liever zelf gaan ophalen. Als ie zo ver in Duitsland staat, omgeving Braunschweig, zou ik idd een ausfuhrkennzeichen regelen. BPM vrijstelling online aanvragen en evt zelf verzekering regelen, al zit die ook bij het ausfuhrkennzeichen in.

Bofkont, zowel het kurzzeit Kennzeichen als het ausfuhrkennzeichen zijn in NL gewoon geldig, al wordt over die eerste soms wat moeilijk gedaan omdat die niet heel duidelijk gekoppeld is aan een specifieke auto (met pen ingevuld dacht ik). Als ie verzekerd is en de BPM vrijstelling is geregeld, dan is alles in orde.

Het kurzzeitkennzeichen is niet toegestaan. Enkel het Ausfuhrkennzeichen, wanneer je bij de belastingdienst een vrijstelling voor bpm en wegenbelasting voor kort gebruik heb aangevraagd en ingediend.

Dank je. Ik denk dat ik het op die manier ook zou willen doen. Ausfuhrkennzeichen incl. verzekering en daarnaast vrijstelling voor BPM en MRB

Afspraak staat voor morgenmiddag. Ben benieuwd! Nog wel even alle kosten in beeld zien te brengen i.r.l. tot de aanschafprijs van de Up!.
BPM zou rond de 375 euro zijn (BPM-calculator AW uitgaande van Up! Edition 75pk 08-2014). RDW-keuring, platen, ausfuhrkennzeichen incl. platen etc. etc.

Carfanatic zei:
De gewone 60pk versie gaat met een software update ook naar 75pk, kost zo'n €150 bij vagtechniek.

Maar dan zit je nog steeds met andere versnellingsbakverhoudingen dan in de 75pk. De 75pk heeft een kortere bak, en dus rijdt een 60pk met software update niet hetzelfde als een standaard 75pk, de standaard uitvoering is door de kortere bak feller. Afgezien van die andere bakverhoudingen is bij tuning van een 60pk variant die extra 15pk alleen te merken boven de 5.000tpm, dus het nut is echt beperkt.

Op de terugweg bij Hardenberg de grens over zou ik nog wel aan durven
Ik weet niet welke route je evt wil nemen, maar binnendoor bij Gramsbergen zijn wat bruggen afgesloten ;)

Succes alvast voor morgen (y)

Dank je. We bekijken op de heenreis voorafgaand aan een weekje Harz. De Up! wil pas op de terugweg meenemen dan. Rustig tijd om alles te kunnen regelen en misschien zijn de bruggen bij Gramsbergen dan ook wel weer open :)

Kristian zei:
We bekijken op de heenreis voorafgaand aan een weekje Harz.

Leuk! Begin deze maand was ik daar ook nog. Waar zit je ongeveer in de Harz? Zelf verbleef ik in Goslar, vanaf daar had ik een mooie route uitgezocht.

RPwwocA.jpg

XODJuay.jpg

RZMiQ3i.jpg

GkxStud.jpg

BHv39gX.jpg

ghnrl8z.jpg

2N75iIU.jpg

Leuk! Mooie foto's ook. Ben er in mijn jeugd een aantal keren geweest, ook nog in de tijd van het ijzeren gordijn. In 2007 ook nog een keer. Regelmatig ook met de stoomtrein met geweest, de Brocken op. En dat gaan we nu met onze eigen kinderen ook doen.
Wij zitten in Braunlage. Goslar wil ik ook wel weer bezoeken, prachtig stadje. Maar Wernigerode en Quedlinburg zijn ook heel mooi.
Schitterende omgeving en niet te druk met toerisme. Eigenlijk hadden we daar lekker met de Swift moeten gaan rijden natuurlijk. Die zou daar perfect in zijn element zijn.
Als we terug zijn, nog een weekje genieten van de Swift en dan moet ik hem uitzwaaien. Nieuwe eigenaar heeft er een geweldige auto aan.
Nu maar hopen dat de Up! morgen ook meevalt.

Bij gebruik van groene platen dient de desbetreffende auto in de handelsvoorraad van de garage te staan, ik zou er als garagehouder mijn vingers niet aan branden en dus nooit de groene platen uitlenen voor dat soort taferelen.

Leuke foto's! Ik herken Drei Annen Hohne - lekkere plek om treinen te spotten en een lekker bord soep te eten!
Sinds 1999 kom ik al vele keren per jaar in Quedlinburg, en dat is zeker een aanrader.

Gearriveerd in de Harz en de omgeving is nog steeds heel mooi en de weersvooruitzichten zijn ook prima. Gaan ons hier prima vermaken! Drei Annen Hohne ken ik ook nog wel. Ooit eens de stoomtrein gepakt daar.

Up! ook bekeken maar ik denk dat ik toch verder kijk. Positief is dat hij voor 7500 weg mag, er een set winterbanden op stalen velgen met doppen bij zit, hij in april een beurt heeft gehad, vorig jaar een nieuwe klimakompressor is gemonteerd en het een eerlijke auto is zonder schadeverleden. Op wat groene aanslag rond de raamrubbers na ziet hij er netjes verzorgd uit.
Maar.... aan de passagierskant ontdekte ik toch een paar storende krassen over beide portieren. Valt niet heel erg op op een witte auto maar je voelt ze wel met je nagel. Vraag me af in hoeverre dat nog goed is te polijsten.... En tot slot een lelijk deukje op de rand van het achterportier t.h.v. de wielkastrand. Die lijkt me er lastig uit te halen zonder te spuiten zo op een vouw.

Proefrit was verder prima. Rijdt best goed al is zo'n 3-cylinder wel weer wennen. Op snelheid is hij wel netjes stil. Remt en schakelt ook prima. Of het nu echt veel beter is als een Aygo vraag ik me wel af overigens. Maar, ik denk dat het voor ons absoluut voldoet als zuinige 2e auto.

Gezien de beschadigingen en dat er toch nog wel een dikke 600 euro aan kosten bij komen voordat hij op NL-kenteken staat denk ik dat ik deze maar laat staan, ook al staan er ook wel de nodige positieve punten tegenover en is op elke auto van 4 jaar oud wel wat te vinden. Nog maar even goed over nadenken dus.

20180501_134145.jpg

20180501_134154.jpg

20180501_134206.jpg

Inked20180501_134214_LI.jpg

Op de laatste foto de schade omcirkeld. Valt ook op de foto lastig te zien. Ik kan mijn "schademannetje" uit de straat nog eens vragen om advies en wat het kost om de zijkant te laten spuiten bij hem. Maar of het dan allemaal nog uit kan....

Aanbod genoeg, ik zou zelf dan ook verder kijken, al is de prijs een grote +. Opvallend dat je hem niet beter vindt rijden dan een aygo

Die deur is wel te spotrepairen hoor. Een vergelijkbare UP in deze uitvoering met panoramadak kost in NL ongeveer 8750 EUR. Dus heel veel geld ga je er niet mee besparen door deze naar NL te halen.

Veel plezier in de Harz! (y)

Met de nieuwste Aygo heb ik nog niet gereden, het motortje van de Toyota vond ik zeker wel net zo prettig. Voor de rest voelt een UP! wel wat volwassener aan hoor.

Met deze ben ik met alles, zo rond de 8k klaar, in NL koop je daar een Mii of Citigo voor, soms zelfs nog wat nieuwer en met iets minder km's maar in simpelere uitvoering. Tsja....

De prijs is erg netjes inderdaad, ook een mooie uitvoering. Ben benieuwd wat het gaat worden!

Ik zou wel vast blijven houden aan het panodak. Een kale citigo of mii is echt stukken minder aantrekkelijk m.i

Ja, alleen wordt de spoeling dan ook wel dun of je betaalt fors meer. Maar je hebt gelijk, in standaardtrim is het maar een erg saaie auto.

Elke dag komen er nog steeds veel up!s, Mii's en Citigo's op de tweedehands markt bij. Maar inderdaad, met een panodak zie je haast nooit. Lastige afweging, maar ik voel al aan dat je dit exemplaar laat lopen.

Ik vind de minpunten eigenlijk best klein. Het is een auto van 4 jaar oud waar altijd wel iets op te vinden is. De prijs is goed, dus stel dat je dit laat herstellen heb je nog steeds voor het geld een hele leuke eerlijke auto die na herstel nog in hele keurige staat is ook

Net nog even het aanbod in NL bekeken en dan ga je voor een vergelijkbaar exemplaar al snel richting de 9500. En dan is het ook maar de vraag of deze dan wel in nieuwstaat is....

Sorry dat ik even inbreek, maar ik begrijp er niets meer van. Een vrolijke, relatief bijzondere Swift Sport in bijzonder goede staat moet het veld ruimen voor een leuke erbij-auto wat een Volkswagen Up blijkt te zijn? Mijn beide klompen zijn gebroken, hoe goed een Up als a-segmenter ook mag zijn.

Kleine samenvatting:

- De Swift is verkocht voor rond de 10 a 11k
- Door de verkoop hoopt Kristian wat geld in zijn zak over te houden
- Zoektocht naar een goedkoop autootje met een open dakje en lage gebruikskosten begint (lage MRB, en verzekering). Denk aan een Twingo I, Lupo etc. etc.
- Deze blijken in een goede staat relatief onvindbaar, dus er wordt uitgeweken naar iets nieuwers met een open dakje maar nog wel met een lagere MRB dan de Swift. En het liefste qua aanschafprijs iets lager dan de verkoopprijs van de Swift.

Gewoon die beste eigenaar een paar dagen voordat je naar huis gaat nog een goed bod (lees: Wat jij ervoor over hebt) bieden en zeggen dat je hem meeneemt op de dag dat je naar huis gaat. Wie weet hapt die beste persoon, het is als ik het zo zie een hele mooie auto met goede opties en een mooie km-stand. Die schade kan je denk ik wel netjes laten repareren voor een nette prijs. (y)

Het is inderdaad een wat vreemde zoektocht geworden.
Mooie samenvatting van Enzo Ferrari.
Een wat oudere auto in goede staat is moeilijk vindbaar en omdat niet ik, maar mijn vriendin er met de kids met name in zullen rijden wil ik wel iets wat nog een beetje veilig is.

De Swift Sport was geweldig leuk voor waar ik hem ooit voor gekocht heb. Voor de ritjes naar de supermarkt en in de buurt niet. Ik rij er zelf nauwelijks in en mijn vriendin heeft aan een Up! met vier deuren en liefst een open dak, een betere auto.
En als het echt een auto voor me zelf moest worden (waar ik dan zelden in rij) kwam er een MX-5 en had de Swift ook het veld moeten ruimen.

Ik besef me dat ik er niet heel veel geld aan ga overhouden maar dat een Upje in gebruik wel wat goedkoper is. Wat mij betreft prima.

Ik volg even niet meer...
De Swift ging weg omdat het zonde was dat hij zo weinig gebruikt werd.
Eigenlijk kon het gezin gerust verder met slechts één gezinsauto.
En voor de fun zou er gebeurlijk een oud barrel, liefst met open dak kunnen bijkomen.
Een volledig begrijpbare insteek.

De Swift is nog niet eens de deur uit - blijkbaar vertrekt hij pas volgende week - en blijkbaar ziet het gezin het beschikken over slechts één volwaardige auto niet echt zitten.
Ter vervanging van de Swift wordt intussen al gekeken naar een "vrij nieuwe" Up! met Panodak.

Zoals geschreven: ik volg even niet meer, waarom moest die Swift ook weer de deur uit??? Dan had die net zogoed kunnen blijven :p

Terug
Bovenaan