Kristian: is zo’n X dan toch niks?

Een wat oudere auto in goede staat is moeilijk vindbaar en omdat niet ik, maar mijn vriendin er met de kids met name in zullen rijden wil ik wel iets wat nog een beetje veilig is.

M.i. foute insteek.
Jij in een voor jou alleen veel te grote station, en je allerwaardevolste bezit in een klein gebakje?
neen, voor hen staat er een Mazda6Estate ter beschikking... ;)

Zonder tweede auto is niet handig i.v.m. klein dorpje zonder voorzieningen. Een grote Mazda 6 is voor de korte ritjes naar de supermarkt ook niet ideaal.
Een compacte 2e auto met 4 deuren en voldoende veiligheid is dan ideaal en beter geschikt als een Swift Sport met twee lappen van deuren en krappe sportstoelen.
Als je het goed bekijkt hadden we de vorige Swift nooit moeten verkopen. Of zelfs de Aygo daarvoor.....
En nu de kinderwagens verdwenen was de Civic voor nu ook ruim genoeg geweest.

Een oud barrel voor erbij is voor mij prima maar uiteindelijk toch minder geschikt. En aangezien het geld er wel is, dan toch maar een moderne kleine auto.

Uiteraard moet je vooral doen wat je zelf graag wilt, maar ik snap de opmerkingen wel; ik begrijp het ook niet helemaal meer.
Bij een tweede auto staat de Mazda toch grotendeels stil? Jij fietst naar je werk. En een Up! o.i.d. heeft totaal geen kreukelzone, niet erg veilig. Enfin, ik zou lekker één auto houden, namelijk de Mazda. Is ook het goedkoopste.

Als het vooral voor ritjes naar de supermarkt etc is lijkt het mij juist wel fijn dat het niet een te strakke auto is. Dan valt een putje meer in een deur ook niet zo op als er weer eens iemand zijn deur er tegen aan gooit

Als het vooral voor ritjes naar de supermarkt etc is lijkt het mij juist wel fijn dat het niet een te strakke auto is. Dan valt een putje meer in een deur ook niet zo op als er weer eens iemand zijn deur er tegen aan gooit

Maar de Duitse Up! wordt gelijk afgewezen vanwege een een paar onzichtbare krassen.

Ik zeg:

https://www.autoscout24.nl/aanbod/piaggio-mp3-400-benzine-zwart-619e3e69-2ec4-8248-e053-e250040ae6b6?cldtidx=1

De UP! is zeker nog niet afgewezen maar als de advertentie doet geloven dat er geen enkele beschadiging is te vinden, dan zijn de krassen wel wat jammer.

1 auto gaat bij ons gewoon niet werken. Als ik een dag vrij heb wil ik ook mijn gang kunnen gaan en als ik voor mijn werk een afspraak heb dan wil ik ook de beschikking over een auto hebben. Kinderen wegbrengen voor sport, boodschappen doen, een 2e auto is gewoon wel heel fijn.
De Mazda wordt dan door de weeks weinig gebruikt maar in weekend wel aangezien familie op afstand woont. Die wordt dus zeker niet werkeloos....

Maar, ik zal jullie niet meer vermoeien met mijn zoektocht en een foto posten als er iets nieuws voor de deur staat.

Wou je zeker niet kwetsen...
Hopelijk maak je ons verder deelgenoot van je zoektocht.
Veel succes met de juiste keuzes voor je gezin!

Zoektocht is zeker leuk om te volgen, zeker omdat die alle kanten uitgaat. Erg herkenbaar :D
Maar tips geven mag toch?

Er zijn er veel die het niet meer snappen, zie dat niet als een aanval. Ik vind het heerlijk om te lezen en ben echt benieuwd wat het wordt. Is een Smart Forfour niet met glazen dak geleverd? Die lijkt me jullie wel passen!

Dit topic heeft niet zomaar bijna 300k views. Mensen vinden het razend interessant om te zien welke afwegingen er met eigen particulier geld worden gemaakt. Daar komt een hoop denk- en rekenwerk bij kijken, en daarnaast speelt de emotie ook nog vaak een rol. Ga zo door, Kristian! Laat je niet gek maken.

Zo is het, we blijven lezen, en willen het niet missen.

Auto’s is emotie, en de verandering in omstandigheden maakt een andere keuze mogelijk.

Als ik heel eerlijk ben had ik langer moeten nadenken over de Corvette, een klaasieker met meer dan twee zitplaatsen was op dit moment een stuk leuker geweest.

Er zijn hier zat voorbeelden van prachtige mensen die iets anders doen dan de massa, maakt het een stuk mooier.

Mooie 3-serie maar nu niks voor mij. Een fun-auto is nu met kleine kinderen niet aan mij besteed. Kan er te weinig van genieten en ga me dan ergeren aan de hoge vaste kosten.
Upje gaat gewoon mee volgende week.

Leuk! Gefeliciteerd met de aankoop.

Wij hebben zelf sinds een jaar ook een High Up! Ik ben niet echt een Volkswagen-man, maar het is echt een verrekt fijn autootje :cool:
Je hebt het gevoel dat je met een klasse groter onderweg bent.

Heb zo even geen fotootje van die van ons, maar t is ook een witte (y)

Over de Up!:

je bent er mee bekend dat tot productie october 2014 VW bij de productie van de tandwielen v/d versnellingsbak een inferieure kwaliteit staal heeft gebruikt ? Dat levert dus vaak een in de soep gelopen bak op, na slechts weinig km's.
Is iets dat VW zelf heeft gecommuniceerd (na vele klachten en bak-renovaties); na oct. 2014 heeft VW de boel gemodificeerd en betere onderdelen gebruikt.

Bedankt. Gaat vast wel bevallen. Deze uitvoering met panoramadakje is gewoon heel leuk. Complete onderhoudshistorie bekend en heeft net een beurt gehad. Versnellingsbak is niet het beste onderdeel van de Up! maar deze schakelde verder prima. Schijnt met name een comfort-probleem te zijn i.v.m. de geluiden die de bak maakt. Echt stuk gaan valt nog wel mee.

Op 't werk hoorde ik dat dat bij de eerste exemplaren en dan boven de 120dkm voor kwam. Dus dat duurt nog even!

Gefeliciteerd met de up!, heel leuk ding!

Bedankt! Deze is van 2014 en vanaf MY2014 zijn de meeste problemen verleden tijd.
Volgende week meteen 400 km mee rijden om hem thuis te krijgen dus dan krijg ik een aardig beeld van de auto.

FW Ta-183 Huckebein I zei:
Over de Up!:

je bent er mee bekend dat tot productie october 2014 VW bij de productie van de tandwielen v/d versnellingsbak een inferieure kwaliteit staal heeft gebruikt ? Dat levert dus vaak een in de soep gelopen bak op, na slechts weinig km's.
Is iets dat VW zelf heeft gecommuniceerd (na vele klachten en bak-renovaties); na oct. 2014 heeft VW de boel gemodificeerd en betere onderdelen gebruikt.

Betreft toch echt alleen de eerste serie, dus tot 2012. Samen met het vochtprobleem (te weinig kit rond de voorruit) opgelost. Bij de modeljaarupdate die jij benoemt is enkel de dubbele ruitbediening en dab radio toegevoegdo_O

Carfanatic zei:
Wat heeft je van gedachten laten veranderen?

Plussen en minnen naast elkaar gezet. Voor dit geld vind ik niet snel een mooiere/leukere. Elke auto van 4 jaar oud heeft uiteindelijk wel wat gebruikssporen. Dit is redelijk simpel/goedkoop te herstellen maar als het met polijsten al een stuk minder opvalt is het wat mij betreft oke.
Polijsten kan ik zelf goed en heb de spullen dus dat kost me ook niks.

Heb vandaag ook de complete onderhoudshistorie in pdf ontvangen met alle stempels etc. Auto en verkopers maken voor de rest gewoon een goede indruk.

En tot slot is het ook wel een leuk avontuur om zo een auto te kopen.

Een Up! is niet echt een kleine auto.
Hij is precies 1cm korter dan de legendarische Golf 1,
En die heeft hele hordes families vervoerd.

Veel succes en plezier met de nieuwe aanwinst. En geniet van het vrij exclusieve panoramadakje!!!

Goede keuze een up! Op de Duitse Autobahn kan die ook prima meekomen, probeer het maar! (y)

Het is altijd afwachten maar ik verwacht ook dat het wel een goede keuze zal zijn. Het dakje is wel flink pluspunt. Zie hier genoeg standaard Up's! en Citigo's rijden, maar daar wordt ik niet warm van. Ben heel benieuwd hoe hij het op de AutoBahn zal doen. Dat ga ik meteen ervaren dinsdag.

Iemand nog tips over wat handigste is met betalen? Ter plekke online overmaken lijkt mij het beste maar is een risico voor de koper. Vooraf overmaken is een risico voor mij. En met zulke bedragen contant over straat is ook niet echt ideaal lijkt me. Europese spoed-overschrijving zou redelijk snel geregeld moeten zijn maar ook niet meteen natuurlijk.

Verder wordt het samen naar de Zulassungsstelle om een Ausfuhrkenzzeichen te regelen. Verzekering (evb) probeer ik al van te voren te doen. Scheelt tijd en geld. En dan ook de vrijstelling voor BPM en MRB bij belastingdienst regelen. Platen laten maken en rijden maar. Of vergeet ik nog iets.....

Alvast een stukje vooraf overmaken en de rest als je bij de verkoper bent?
Volgens mij ben je verder aardig compleet.

Weet ff niet hoe het met betalingen in het buitenland zit maar is het geen optie om de limiet van de pinpas op te hogen?

Ja is ook wel een optie. Evb verzekering voor Ausfuhrkennzeichen kan online en zou wat goedkoper zijn. Maar misschien gewoon maar ter plekke regelen.

Kun je het niet overboeken met de pc waar de verkoper bij staat?
Alleen automatische afschrijvingen kun je terugboeken en normale overboeking niet.

Verkoper accepteert alleen contant betalen dus dat gaat nog wel een probleem worden denk ik. Om nou volgende week nog een enkeltje die kant op te doen.....

Is het in Europees verband niet verboden om betalingen van meer dan 3.000 EUR cash te voldoen?
In BE geldt dat verbod alvast.

British Racing Green zei:
Is het in Europees verband niet verboden om betalingen van meer dan 3.000 EUR cash te voldoen?
In BE geldt dat verbod alvast.
Nog nooit van gehoord hier. Ik zou het geld gewoon cash meenemen.

Bedrag ligt wat hoger, ik meen 10k of 15k..... en de ontvangende partij dient het te moeten melden bij een of andere instelling. Iets tegen witwassen etc. Ook cashbetalingen boven dat bedrag moeten ze melden (staan forse straffen op als dat niet wordt gedaan, maar alleen bij bedrijven waar de overheid grip op heeft, dus niet de charlatans van deze wereld)

Voor zover ik nu kan zien kan ik het bedrag niet zomaar hier bij een bank opnemen. Eens even over bellen. Snap ook wel dat verkopende partij ook liever geld contant heeft.

Pietzoveel zei:
Bedrag ligt wat hoger, ik meen 10k of 15k..... en de ontvangende partij dient het te moeten melden bij een of andere instelling. Iets tegen witwassen etc. Ook cashbetalingen boven dat bedrag moeten ze melden (staan forse straffen op als dat niet wordt gedaan, maar alleen bij bedrijven waar de overheid grip op heeft, dus niet de charlatans van deze wereld)
Je bent nu zaken door elkaar heen aan het halen. Waar je het hier over hebt is Wet ter voorkoming van witwassen en financieren van terrorisme (Wwft). Je mag wel degelijk bedragen cash betalen. De ontvangende partij dient echter een melding te doen en de alle ter zake doende gegevens doorgeven aan de instanties.

Kristian zei:
Voor zover ik nu kan zien kan ik het bedrag niet zomaar hier bij een bank opnemen. Eens even over bellen. Snap ook wel dat verkopende partij ook liever geld contant heeft.
Gewoon bij je bank eenmalig je limiet omhoog laten zetten. Bij de meeste banken kun je dit zelfs online doen.

Kristian zei:
Verkoper accepteert alleen contant betalen dus dat gaat nog wel een probleem worden denk ik. Om nou volgende week nog een enkeltje die kant op te doen.....

Dan maar iedere dag het maximale bedrag opnemen bij de bank daar in Duitsland, wie weet redt je het dan voor dinsdag om het contant in de portemonnee te hebben zitten. :p Verder geen idee met het opnemen van geld in Duitsland, de laatste keer dat wij een auto haalden in Duitsland wilde dat garagebedrijf het ook liever cash, dit hebben we toen vanuit NL meegenomen in een tas, haha. En ja, dan voel je je toch wel wat opgelaten om met +- 15k in de auto te zitten. o_O

@ Michel: Je hebt gelijk, je mag tonnen cash betalen als je ze maar kan verantwoorden waar ze vandaan komen. Ooit meegemaakt dan een klant zijn BMW 528i inruilde op een 735i en met 90 briefjes van fl. 1.000 aan kwam zetten.... vreemd gevoel en gewaarwording als je daarmee in een plastic tasje over straat gaat om het bij de bank te storten.

Hoe heten die geel/zwarte geldloketten? Ik ben de naam even kwijt. Daarbij is dat wel te regelen. Ik heb me daar eens in verdiept toen ik een auto bij een Duitse particulier op het oog had.

Barri zei:
Hoe heten die geel/zwarte geldloketten? Ik ben de naam even kwijt. Daarbij is dat wel te regelen. Ik heb me daar eens in verdiept toen ik een auto bij een Duitse particulier op het oog had.
Western Union ?

Ja, niet voor niets :D

Lijkt goed te komen met betaling. Maandagmiddag afspraak met verkoper bij de Zulassungsstelle waarna ik de auto mee neem. Volgende dag rijden we met twee auto's weer naar huis. Hele onderneming al met al maar we gaan het zien.

Gefeliciteerd met de UP! Mooi verhaal om zo vanaf je vakantie adres een auto mee te nemen. Veel plezier met de terugreis! Ik ben benieuwd hoe je het autootje vind presteren op de Autobahn.

Dank je! Ik vind het ook nog wel spannend hoor. Maar, als alles goed gaat hebben we er een leuke auto aan denk ik zo.

Overigens is de Harz werkelijk een walhalla als je van autorijden (of motorrijden) houdt. Wat een geweldige wegen hebben ze hier. Woonde ik hier, dan ging de Swift Sport nooit weg. Zelfs een ritje naar de supermarkt een dorp verderop is dan al pure fun. Wegen met stijgingspercentage van 14%, geweldige bochtencombinaties en weinig verkeer.
De Mazda doet het ook wel aardig maar is eigenlijk wat te groot voor het sportievere werk.
Hier merk je ook dat zo'n ouderwetse Saugmotor flink aan de bak moet als er geklommen moet worden. Je moet hem echt op toeren houden waardoor het lijkt alsof het allemaal niet vanzelf gaat. Een turbomotor is voor dit werk wel comfortabeler. In de Swift is dat toeren maken juist geweldig (de nieuwe Sport mist daardoor toch wat karakter wat de vorige wel had).

Soms zie je hier nog een Trabant of Wartburg. En die gaan dan natuurlijk ook op de foto!
DSC09207.jpg

DSC09219.jpg

20180504_123425.jpg

Morgen eens even met de HSB de Brocken op. Heb hem bij Drei Annen Hohne al even gespot. Blijft schitterend en past ook perfect bij dit gebied met de mooie oude dorpjes met oude houten huizen waar het echt lijkt alsof de tijd er heeft stil gestaan. Overal ook nog de geur van bruinkool.
Whats_App_Image_2018-05-02_at_14.14.47.jpg

Terug
Bovenaan