Kristian: G21 320e | E85 Z4 3.0i

Tja spannend is een grijze Up! zeker niet. Maar ik wilde iets wat fatsoenlijk reed, toch goedkoop in gebruik is en met open dak. Van de kleine autootjes vind ik de Up! nog het leukst maar dat is persoonlijk natuurlijk.
Als ik dan de kans krijg om voor een goede prijs eentje weet te bemachtigen zonder gebruikssporen dan heeft dat wel de voorkeur.
Voordeel is nu dat ik geen weken kwijt ben om er wat toonbaars van te maken. Want ik ken mezelf, ik probeer een auto toch weer zo netjes mogelijk te krijgen.

Voordeel van de Up! is dat ik daar ook fatsoenlijk in kan zitten. Stoelen van goed formaat die ook ver genoeg naar achteren kunnen i.p.v. krukjes zoals gebruikelijk.

Nadeel is nu wel dat ik druk aan het kijken ben naar leuke updates om hem iets meer naar eigen smaak te kunnen maken. Dat was in eerste instantie ook niet de bedoeling maar is voor een autoliefhebber ook wel weer leuk.

@Barri:
Prijzen in Nederland zijn wel een stuk hoger. Al is onze Up! natuurlijk in de basis slechts een Move Up. Zonder het winterpakket is het verder geen luxe auto. Geen cruise control, elektrische spiegels, pdc, stoelverwarming, maps & more etc. Voor ons gebruik helemaal prima trouwens maar een High Up is een stukje luxer nog.
 
Luxe is bij een up! relatief :) Als je airco en een ingebouwde radio hebt, dan is ie wat mij betreft als luxe :) En dikker hoef je een up! niet echt aan te kleden, daar is het het type auto niet echt voor. Zelf upgrades doen is wel erg leuk!
Kleiner logo achterop is ook een leuke upgrade.
 
Dat zit er nog net in:)

Eerste updates zullen de mistlampen worden, de Triangle velgen en de kunststof wielkuipen achter.
Kleiner logo heb ik nog niet gezien op een Up! Misschien wel mooi ja.

Subtiele striping op onderkant portieren vind ik ook wel wat hebben. Lijkt wat minder kaal.
BILSTEIN-B14-PSS-Gewindefahrwerk-fuer-VW-Up-Seat-Mii-Skoda-CitiGo_053660.jpg
 
Ik heb ooit eens gelezen over een kleiner logo achterop, maar ik kan het niet vinden. Best een leuk forum trouwens, dat up! forum. Krijg er leuke ideeën van. Snel maar de Alto inruilen voor een up! ? :D
 
Ik zeg doen! Auto past ook wel bij jou/jullie denk ik. Alto is natuurlijk ook een heel goed autootje maar wel wat minder leuk.
Gezien het enorme aanbod aan gebruikte onderdelen zal een Up! ook wel goedkoop rijdend te houden zijn. Op BM-onderdelen ook de wereld onderdelen.
In Duitsland heb je voor een duizendje of 5 wel een leuk exemplaar te pakken.
 
Zo, Swift nog even weer een wasbeurt gegeven. Zal de een na laatste zijn, vrijdag wordt ie opgehaald.
Toch een jaar veel plezier aan gehad en zeker ook wel een auto waar ik nog vaak aan terug zal denken. Wat rijdt dat ding toch geweldig fijn.

20180511_205446.jpg


[size=x-small]Moet je toch wel heel erg van het padje af zijn om zoiets in te ruilen voor een grijze muis met 60 pk die op elke straathoek staat.[/size]
 
Ja hoor geen enkel probleem.
En het Upje is op een andere manier ook gewoon leuk. Het kale blik aan de binnenzijde, een simpel maar toch fraai dashboard met een erg mooi leren stuur, de goede stoelen.... En zo'n driepittertje is ook gewoon geinig.
 
Kristian zei:
Dat zit er nog net in:)

Eerste updates zullen de mistlampen worden, de Triangle velgen en de kunststof wielkuipen achter.
Kleiner logo heb ik nog niet gezien op een Up! Misschien wel mooi ja.

Subtiele striping op onderkant portieren vind ik ook wel wat hebben. Lijkt wat minder kaal.
BILSTEIN-B14-PSS-Gewindefahrwerk-fuer-VW-Up-Seat-Mii-Skoda-CitiGo_053660.jpg

Zeker doen de triangle velgen, ik had ze ook maar ze corroderen ook heel snel, iets om op te letten bij een 2e hands set. Maar dan ook minimaal een eibach ertegenaan zoals op bovenstaande foto, zeker bij een non BM staat het anders wat raar. De wielkuipen heb ik zelf nog nooit de meerwaarde van ingezien, de up is niet luidruchtig in de regen dus de wielkuipen hebben marginaal effect.
 
Zo, die eerste is wel lekker toegetakeld zeg. Is nog een vrij nieuwe ook.
Zwaar tunen vind ik bij dit soort auto's erg misplaatst. Een paar leuke accessoires en een net setje velgen oke, maar dan houdt het wel op voor mij.
Ik ga er eerst eens lekker mee rijden en dan volgen de updates vanzelf wel.
 
Leuk hoor zo'n Up!

ik was wat sceptisch, maar die van ons nu redelijk vaak in gereden en is eigenlijk een prima metgezel. Nee hij is niet spannend, doorgaans niet echt luxe en zeker niet snel. Maar de stoelen zitten idd erg goed voor zo'n kleine auto en is relatief stil op de snelweg. Wij hebben dan wel cruise control, DAB radio, parkeersensoren en nog wat andere fratsen. Maar zaken als stoelverwarming, climat control en zulke gekkigheid ga je op een up! niet zo snel vinden 2e hands. Die opties vind ik ook vrij duur bij een nieuw exemplaar tov de concurrentie, dus ook wel logisch dat veel mensen daar niet voor hebben gekozen.
 
Ik vind juist dat ie wel rap is. Natuurlijk boven de 80 km/h niet meer maar je bent echt vlot bij het verkeerslicht weg met zo'n Upje
 
Viel me laatst ook al op. Moest de Swift even flink doorhalen om een Upje er bij het verkeerslicht uit te trekken. Niet verwacht.

Met een beetje mazzel is mijn BCM voorbereid op cruise control dus is dat makkelijk achteraf in te bouwen.
Verder was het panoramadak mijn belangrijkste vereiste. Samen met de Cup-aankleding is ie voor mij dan leuk zat.
 
Als je een bluemotion hebt kun je ook allerlei verbogen functies vrijschakelen, zoals het dak automatisch dicht etc. Cruise control is simpel en relatief goedkoop te installeren bij vag specialist vagtechniek.
 
Gisteren was het dan zover, de Swift is door de nieuwe eigenaar opgehaald. Betaald, overgeschreven en toen het laatste ritje naar huis gemaakt waar ik hem vervolgens heb uitgezwaaid. Bijna een jaar gehad en veel plezier van gehad.
En nu is het wachten tot de Up! opgehaald kan worden. Zal wel ergens begin juni zijn denk ik. Tot die tijd even zien te redden met alleen de Mazda.

De laatste foto van de Swift.....

20180518_172842.jpg
 
Ja, op aflevering viel niets aan te merken. Hoewel, op weg naar het postkantoor om hem over te schrijven ging het brandstoflampje branden. Had ik dan weer niet op gelet.
De Swift eigenlijk nog niet gemist al blijkt al wel dat 1 auto wel onhandig is. Gelukkig maar, want volgende week wordt het Upje deze kant op gehaald.
Zie er wel naar uit. Met name het panoramadakje lijkt me heerlijk.
 
Kristian zei:
Ja, op aflevering viel niets aan te merken. Hoewel, op weg naar het postkantoor om hem over te schrijven ging het brandstoflampje branden. Had ik dan weer niet op gelet.
De Swift eigenlijk nog niet gemist al blijkt al wel dat 1 auto wel onhandig is. Gelukkig maar, want volgende week wordt het Upje deze kant op gehaald.
Zie er wel naar uit. Met name het panoramadakje lijkt me heerlijk.

Ah. Had nog niet helemaal meegekregen dat die hele import enzo nog moest gebeuren. Benieuwd hoe t je bevalt.
 
Aanstaande dinsdag om 5 uur 's ochtends vertrekken zodat we meteen om 8 uur bij de Zulassungsstelle zijn. Als alles echt meezit redden we het evt. nog om voor 12 uur bij de RDW te staan. En anders wordt dat vrijdag.

Ben ook wel benieuwd hoe het verloopt. Hoop ook dat het Upje nog steeds zo mooi is als in mijn hoofd en bij de eerste bezichtiging.
 
Hoop het voor je, meestal ben je bij het eerste gezicht 'verliefd' en als ie dan thuis staat vallen je dingen, in negatieve zin, op.
 
Gefeliciteerd met de nieuwe (voor jou) UP! Wat mij betreft het leukste moderne kleintje. Zeker voor een VW een fris maar volwassen design.
 
Dank je! Ik vind het ook de leukste A-segmenter. Relatief volwassen en stoer maar wel met de basic uitstraling die er bij past. Het kale blik in het interieur vind ik veel leuker als zo'n compleet plastic interieur bij een Picanto, I10 of Karl.
 
Ik had me al voorgenomen om 5x eerder te reageren, elke keer dacht, oh ja dat moet ook even. Het was zelfs zo dat ik een paar keer bij het zien van een blauwe Swift aan je dacht, het moet niet gekker worden! :T

Nog gefeliciteerd met de Up! Ik ben heel benieuwd ook naar je import-verhaal, dat wil ik ook ooit eens gaan doen. Ik ben wel benieuwd, wat je bevindingen zijn EN hoe je hem eigen maakt!
 
Vanavond later even een verhaaltje posten. En foto's met en zonder poffertjespan-motief....
Als ik de buienradar mag geloven trekt het om Dalfsen heen. Zo onverzekerd op de oprit is niet handig met hagelstenen als golfballen.....
 
Lekker, schrijf je een heel epistel, druk je op bericht posten, krijg de melding sessie verstreken en alles is weg.
Dus maar weer opnieuw beginnen..... :(:cry:
 
Ja, dat is echt leuk! Heeft mij ook al meerdere hoofdstukken gekost. Ook in dit topic, vorige week, toen ik je plezier wilde wensen met je Up. Dan bij deze!
 
Poging 2:
Vanochtend om klokslag 5 uur in de auto gestapt met als bestemming de Zulassungsstelle in Stadthagen. Buurman ging mee en was zo aardig geweest om een setje groene platen te regelen.

De heenreis verliep voorspoedig. Bij Hengelo de grens over en dan richting Osnabruck en vervolgens Bad Oeynhausen. Daar stopt de Autobahn en rij je zomaar door een vies en lelijk stuk stad met langs de weg autohandelaren, sexshops en vreettenten. Meestal schiet het niet op maar vanochtend gelukkig wel en zo konden we al snel de A2 op richting Hannover. Het Weserbergland waar je doorheen rijdt is een mooie omgeving. Bij Bad Eilsen de autobahn af en 20 minuten later waren we op bestemming. We hadden om 8 uur afgesproken maar arriveerden een kwartier eerder bij de Zulassungsstelle. Daar duurde het niet lang alvorens de grijze Up! kwam aangereden.

Het Upje nog even goed bekeken en toen door naar de Schildermacher. Die gaf aan dat ik i.p.v. het Ausfuhrkennzeichen (rood vlakje) beter kon kiezen voor het Kurzzeitkennzeichen (geel vlak). Ik had al weleens gelezen dat het Zulassungsambt dat niet accepteert. Maar, aangezien het 50 euro scheelt hier toch voor gekozen. Met het verzekeringsnummer de straat over naar de Zulassungsstelle. Daar werd niet moeilijk gedaan en na het invullen van de papierwinkel kreeg ik een papiertje met het tijdelijke kenteken. Dus de straat maar weer over om de platen te drukken. Daarmee weer naar de Zulassungsstelle waarna het afgerond kon worden.

Best wel wat werk maar gelukkig geen wachttijden. Om kwart voor 9 was alles geregeld en zaten de platen op de auto. Toen het financiele gedeelte afgehandeld, aftanken en huiswaarts.
Buurman in de Mazda en ik in de Up! terug. Op de Autobahn zo rond de 130 a 140 km/uur gereden en dat ging uitstekend. Verbazingwekkend hoe comfortabel, stil en stabiel het autootje is. Een groot verschil met de 1e generatie Aygo die we hebben gehad. Knap werk van VW!

Wat ik vooraf niet had durven hopen was dat we voor 12 uur nog bij de RDW konden zijn. Bij de grens snel de groene platen op de auto gedaan en om kwart over 11 stonden we bij de RDW in Almelo. En ook daar hadden we geluk. Het was rustig en de keuring stelde eigenlijk niets voor. 100 euro aftikken en vervolgens kijkt de keurmeester even onder de kap, vult wat dingen in en na 5 minuten mag je de auto er weer uitrijden.
Vanaf Almelo nog een dik half uur naar huis rijden en rond kwart voor 1 waren we alweer thuis. Met de Up! en gekeurd en al. Soms zit het mee…..

Thuis even de BPM-aangifte ingevuld en verstuurd dus ik hoop dat ergens volgende week de kentekenplaten gemaakt kunnen worden.
Al met al viel het me 100% mee. Het kost wat tijd en moeite maar is het in mijn geval wel waard geweest. Een leuke Up! met panoramadak en nog geen 10k op de teller vind ik incl. alle bijkomende kosten niet in NL. Een auto hier kopen bij een dealer is natuurlijk veel makkelijker, maar dit was best een leuke onderneming.

Eind van de middag konden de kinderen de Up! ook bewonderen. De kleinste had het al dagen over ‘papa Up halen’ en was dolenthousiast. Goedgekeurd dus.
Komende dagen het karretje eens goed schoonmaken, kleien, polijsten en waxen. Kan nog mooi even voordat het kenteken er is.

Verder nog geen grote plannen wat betreft aanpassingen. Heb als eerste het visje op de achterklep verwijderd en er komen mooie kentekenplaathouders van Wurth met luxe kentekenplaten op.
Mistlampen staan ook nog op het lijstje maar is redelijk wat werk. Hetzelfde geldt voor cruise control. Eigenlijk kan het ook prima zonder. Heel luxe is ie niet maar het belangrijkste zit er op. En niet te vergeten het fijne panoramadak. Hele weg met dak op tochtstand gereden. Heerlijk en zonder storend windgeruis.
Velgen zijn netjes qua design maar had liever wat stoerdere gehad. Echter is dit geen Bluemotion en staat deze dus iets hoger op de poten. Met grotere velgen en plattere banden is dit geen porum en is verlagen noodzakelijk. Daar heb ik nog even geen zin in, ook omdat hij nu heerlijk comfortabel rijdt.

En zo staat daar ineens een Volkswagen op de oprit. Wie had dat gedacht? Een roze VAG-bril ligt zeker nog niet in het dashboardkastje dus ik verwacht dat de VW gewoon in zijn Uppie blijft naast de Mazda.
Meer foto’s volgen de komende dagen nog. Zo spannend is een VW overigens ook niet.

Met de tijdelijke kentekenplaten klaar voor de terugreis
20180529_084308.jpg


Goedgekeurd door de kinderen
20180529_174223.jpg
 
Mooi man, goed verhaal. Lijkt inderdaad best wat heen en weer geloop, maar toch nog vlot kunnen afhandelen (y). Veel plezier ervan!
 
Leuk verslagje! En wat blijkt het importeren dan makkelijk.
Waarom de groene platen? Had je geen BPM vrijstelling aangevraagd? En het Kurzzeitkennzeichen moet je zeker bij de RDW inleveren?
 
Is inderdaad niet heel moeilijk allemaal. Mijn Duits is verder ook aardig goed, dat scheelt ook wel.
Groene platen is omdat ze in NL vaak moeilijk doen over Ausfuhrkennzeichen. Zou je hier toch niet geaccepteerd zijn. Zelfde geld voor Kurzzeitkennzeichen. Met groene platen omzeil je dat. Heb dus ook geen BPM vrijstelling aangevraagd.
Heb het kenteken niet hoeven in te leveren. Die had ik bij de grens al omgewisseld.
 
Monsieur Le Loure zei:
Meende dat de auto waarop groene platen gemonteerd zitten in de handelsvoorraad van een autobedrijf vastgelegd moest zitten.
Ik vind die constructie ook nog iets linker dan een kurzzeitkennzeichen.
 
Ziet er netjes uit hoor. Wielen vind ik ook helemaal niet storend. Ook zilvergrijs niet maar vind dat een wagenpark wel een beetje bij elkaar 'moet' passen. Wit en zilver zit een beetje te dicht bij elkaar ;) Een afwijkende kleur was leuker geweest
 
Leuk en duidelijk verslag Kristian!

Mooie Up! Ik vind het een nette auto, ook de wielen vind ik best mooi staan!
 
Kijk aan, een import verhaal zoals het hoort, mooi soepel:) En inderdaad geweldig dat dak, helemaal open of gekanteld altijd goed. Ik ben wel benieuwd wat je van de prestaties vindt, dit was voor mij namelijk het enige grote minpunt aan de wagen.
 
Zilvergrijs was ook niet mijn eerste keus. Alhoewel het candy-white ook redelijk vloekt met het parelmoer van de Mazda. Vind zelf het rood-oranje metallic van de Groove Up! heel erg mooi. En zwart is ook altijd goed.
Maar zilver is wel een makkelijke kleur (zolang er niet aan gespoten hoeft te worden). Persoonlijk vind ik de combinatie van de lakkleur en het type velgen weliswaar netjes, maar ook wat te braaf.
Met het zwarte dak en zwarte spiegelkappen had ik liever velgen met zwarte accenten.

Interieur vind ik wel heel smaakvol. Mooie bekleding en alles netjes afgewerkt. Voelt allemaal degelijk aan.

Prestaties vallen me niet tegen met in het achterhoofd dat ie maar 60 pk heeft. Op de Autobahn had ie weinig moeite en voor ons gebruik zal het ruim voldoende zijn. De Swift had 136 pk maar die kwamen pas laat vrij dus het verschil valt in de praktijk ook nog wel mee.
 
Terug
Bovenaan