Kristian: is zo’n X dan toch niks?

Nee hoor, helemaal niet slecht. Superbetrouwbaar ding ook. Met een rustige rijstijl doet ie het prima. Haalt alleen een beetje de fut uit de auto. Vond het weinig inspirerend rijden, maar de doelgroep van de CX-5 zoekt dat waarschijnlijk ook niet.
Je moet het alleen niet gaan vergelijken met de 8-straps ZF van BMW.

DSG krijgt vaak commentaar van AW, automaat van MB in sommige combinaties ook. Zo zijn er wel meer. Als je veel in de file staat is het ideaal maar verder zie ik er geen voordelen in. Heb het liever zelf in de hand. Ik laat ook niet iets/iemand anders sturen

Mee eens. Ik hoef gelukkig de auto niet voor woon-werk verkeer te gebruiken en sta bijna nooit in de file. Een turbomotor i.c.m. automaat rijdt natuurlijk super relaxed en is de opmaat naar EV maar dat gaat (vind ik) wel ten koste van de beleving.
Tenzij het een M140i van het vorige model is natuurlijk :)

Ik heb er net weer 650 km op zitten, heb veelal zelf geschakeld ion de CX5, verbruik een stuk lager dan wanneer je het laat doen. Niet terugschakelen en dan hoog in de toeren klimmen, nee, iets meer geduld en de 6 het laten doen.

Kristian zei:

Dit was zaterdag of niet? Ik liep daar langs, en zag op een afstandje een Mazda 6 staan... Ik dacht nog aan je. Toen ik later weer langsliep heb ik er niet meer aan gedacht om even wat dichterbij te kijken.

Op een afstand viel me de kleur al op, erg tof!

Toch is zo'n Mazda 6 gewoon oprecht een mooi design. Ik snap wel dat je er toch weer bij uitgekomen bent al had ik het ook meer dan begrepen als je zegt: "Wil steeds iets anders proberen"o_O

De facelift 6 heeft zeer lang op de pole gestaan als opvolger van mijn Accord.
Ik vermoed dat hij er uiterlijk quasi identiek zou uitgezien hebben (y)

Zeker een fijne auto die goed bevalt. Al moet ik ook bekennen dat het snel went. Is ook de eerste auto die bij aankoop al helemaal af is. De witte heb ik in de loop der tijd verfraaid met wat accessoires, op een rubber mat in de kofferbak en een trekhaak na is deze helemaal naar wens.
Wel zin om in het voorjaar de 'full detail' te doen.

Dealer kon gisteren het kraakje in de stoel helaas niet lokaliseren dus maandag mag ie weer heen. Stoel gaat er dan uit en zullen ze loshalen. Hopenlijk levert de dealer goed en netjes werk af.

Mazda staat bij de garage, stoelframe wordt vervangen. Komende dagen een mooie rode CX-5 automaat als vevangende auto. Moet inmiddels wel bekennen dat het een heerlijk ontspannen rijdende auto is. Was ik bij een eerdere proefrit niet overtuigd van de automaat, ik vind hem nu heerlijk rijden en ik denk dat als ik er een week in zou blijven rijden dat ik niet meer terug verlang naar de hangeschakelde bak in mijn 6. Achteraf gezien had ik denk ik beter een automaat kunnen nemen....
Je kunt niet alles hebben.

Ook een mooie met automaat! https://www.autotrack.nl/tweedehands/mazda/626/46678386 Of deze, meest luxe versie! https://www.autotrack.nl/tweedehands/mazda/6/48178498

:T

Mooie 6 Kristian!(y)
Ziet er chique uit en rIjdt vast heerlijk.

Snap op zich wel dat je weer voor een 6 bent gegaan. Je weet immers wat je hebt en een vernieuwde variant is meestal een stuk beter.(y)
Toch is iets anders ook wel een keer leuk. Meerdere mensen in mijn omgeving hebben in het verleden twee keer hetzelfde auto achter elkaar gekocht en de ervaring leerde dat die tweede er meestal snel weer uitging. Toch teveel van hetzelfde, ook al was het model intussen flink gefacelift.

Voor nu veel fijne en veilige kilometers gewenst. Dat moet vast lukken.(y)

Kom je nu mee. Een echte 626 automaat voor een bedrag waar ik nog niet eens de trekhaak op de 6 heb.
Geen spijt van wederom een 6 alleen (heb ook 3x een blauwe Swift gehad bijvoorbeeld) alleen keuze voor een handgeschakelde auto was wellicht minder handig.
Van de auto's die ik heb gereden vond ik overigens toen de 3-serie als enige wel heel fijn met de automaat. Bij Mazda en Ford toch de voorkeur voor de handbak vanwege de wat sportievere rijbeleving.
De luxe CX-5 automaat waar ik nu in rijdt had me het best kunnen doen, maar is qua prijs ook niet vergelijkbaar. Heb nu de meest luxe 6 met weinig km's en een vergelijkbare CX-5 was zeker 10k duurder geweest.

6 weer back home. Stoel kraakt niet meer, nieuw frame gemonteerd. Onderdeel van ruim 2.000 euro zo werd me verteld.
Na twee dagen CX-5 die heel goed beviel waardeer ik de 6 ook (gelukkig) weer.

Na het ophalen van de 6 nog even een bakkie gedaan aan de overkant bij BMW. Stond weer ongelooflijk dik spul. M340i xDrive Touring voorzien van allerlei performance spullen. Niet te betalen alleen.
Verkoper waar ik nog wel contact mee heb is overigens vastbesloten om mij nog in een BMW te krijgen :D

Nou, daar ging de winst die gemaakt is op de verkoop van die 6!:) Geen wonder dat je diep in de buidel moet tasten als je een beurtje laat uitvoeren bij een dealer.

haha, nou de dealer heeft er zelfs helemaal niets aan verdiend. Die kon me niet aan een mooie 6 helpen. Ze hadden wel een Signature staan (ook uit 2018 maar met 30k op de teller) maar daar vragen ze nu nog bijna 36k voor.o_O

Maar goed, voor garantiezaken en onderhoud ga ik dus wel naar de dealer. Daar verdienen ze meer op dan aan de verkoop van een auto.
Van de week de kofferbakmat in Duitsland besteld. Volgende dag al in huis. Scheelt dik 50 euro met de dealer. Nou gun ik de dealer best wat, maar 50 euro meer betalen voor zo'n stukje rubber is me wat te gortig.
In de vorige had ik ook een mat. Net als de rest van de auto is de nieuwe een stuk hoogwaardiger weer.

20200214-144054.jpg

Zeker ideaal.
Minder ideaal is de pianolak in de deuren bij de raambediening. Staat natuurlijk chique maar o zo krasgevoelig. Met wat polijstmiddel ook wel weer netjes te krijgen, maar je blijft bezig, zeker met kinderen.
Maar eens zien of ik daar iets van doorzichtige folie op kan (laten) plakken.

2019-mazda-6-center-console.jpg

Nou heeft Ali natuurlijk wel een oplossing, maar dat ziet er natuurlijk niet uit die carbonlook :cry:
Yimaautotrims-Inside-Door-Handle-Panel-Sticker-Surround-Window-Lift-Switch-Trim-Fit-For-Mazda-6-2019.jpg

Is dit al voldoende reden om hem in te ruilen op een BMW 3-serie? :p Gewoon accepteren en door de voorruit kijken tijdens het autorijden, dan vergeet je het snel genoeg. Hij wordt tenslotte gebruikt...

Ali paneeltjes ga ik zeker niet doen. In de was zetten ga ik proberen. Evt. nog een transparante wrapfolie erover plakken zodat de originele look behouden blijft.

Is dit al voldoende reden om hem in te ruilen op een BMW 3-serie?
Nee ben heel tevreden met de Mazda. Alleen had ik achteraf een auto met automaat moeten kiezen. Dan was het wel eerder een 3-serie geworden als een MZ6 overigens.

Of een eerste keer proberen met zelfklevend kaftplastic?

https://www.action.com/nl-nl/p/kaftpapier-/
Volgens de beschrijving:
Zelfklevend
Ook geschikt voor mappen of laptops

Bescherm je boeken tegen krassen en vuil met dit transparante kaftpapier. ... €0,85
:D

Kristian zei:
Is dit al voldoende reden om hem in te ruilen op een BMW 3-serie?
Nee ben heel tevreden met de Mazda. Alleen had ik achteraf een auto met automaat moeten kiezen. Dan was het wel eerder een 3-serie geworden als een MZ6 overigens.

En toch proef ik al een paar blz iets van spijt of iets van een gemiste kans. De Mazda is denk ik gewoon de veiligste en vertrouwdste keuze maar die BMW blijft knagen lijkt het.

Audi A4tdi zei:
En toch proef ik al een paar blz iets van spijt of iets van een gemiste kans. De Mazda is denk ik gewoon de veiligste en vertrouwdste keuze maar die BMW blijft knagen lijkt het.

Is denk ik een beetje inherent aan het zeer intensieve zoekproces, waarbij enkele gelijkwaardige keuzes in de weegschaal liggen. Je hakt uiteindelijk knopen door, je bent overtuigd van je keuze, maar ergens heel ver weg knaagt het toch in de zin van: "Wat als...?".

Heb zelf destijds eind 2018 voor de S90 gekozen.
Soms als ik een facelift Mazda6 Break tegenkom, knaagt het.
De C coupé - die zeer lang in de running was - is al lang vergeten.
En bij een mooie Stelvio durf ik ook nog wel eens denken: "dat had de mijne kunnen zijn".

Maar als ik dan even doordenk, kom ik altijd weer tot de beslissing dat ik hoedanook op dat ogenblik toch wel de voor mij beste keuze gemaakt heb.

BRG zei:
Is denk ik een beetje inherent aan het zeer intensieve zoekproces, waarbij enkele gelijkwaardige keuzes in de weegschaal liggen. Je hakt uiteindelijk knopen door, je bent overtuigd van je keuze, maar ergens heel ver weg knaagt het toch in de zin van: "Wat als...?"

Je het weet het precies goed te omschrijven. Op sommige momenten heb ik spijt dat ik niet voor de 3-serie (met automaat) ben gegaan, op het moment dat ik de Mazda weer zie staan dan vind ik dat toch echt de veel mooiere auto. En als ik een rode CX-5 zie of blauwe Focus ST-Line denk ik ook weleens, dat was ook wel heel leuk geweest.
Achteraf sta ik nog steeds achter de keuze voor de Mazda hoor. Zoals ik al aangaf twijfel ik alleen nog of ik met een handbak de juiste keuze heb gemaakt met name met het oog op de toekomst. In alle segmenten rukt de automaat op en eigenlijk zou in een grote luxe D-segment auto ook een (goede) automaat moeten zitten.
Overigens is voor mij persoonlijk de automaat geen must. We rijden voornamelijk prive-kilometers zonder files en ik vind actief autorijden ook leuk. Een Focus zou ik bijvoorbeeld ook altijd met de handbak nemen.

Helaas heeft de Mazda het op dit moment ook erg rustig. Vanmiddag toch even uitgelaten. Moest nog wat dingen buiten bekijken voor mijn werk, even eruit dus.
Nu het zonnetje zo lekker schijnt zie je pas echt hoe mooi de Machine Gray lak is. De vergelijking met vloeibaar metaal die Mazda zelf maakt is wel toepasselijk.

Mazda6.jpg

Mazda6-3.jpg

Ben bang dat de trekhaak nog wel een jaartje kan wachten. Met een beetje pech blijft de caravan dit jaar in de stallng staan.....

Muisgrijs was nog nooit zo mooi ;) (y)

En inderdaad, hier is de mei-maand op de camping alvast in de prullenbak, en de zomervakantie (eind juli, drie weken Kroatië) kan ook al bijna uitgegumd worden...

Ja, wel jammer hoor. Kan natuurlijk nog meevallen, maar ik hou er maar alvast rekening mee. Misschien dat een weekje in de buurt aan het eind van het seizoen nog een mogelijkheid is.

HarrieD zei:
Wat een idee. Woning- ( en auto) ruil tijdens de vakantieperiode voor de actieve Forum leden.

Ik weet zo een paar auto's van leden waar ik mijn bussen wel even mee wil ruilen :LOL:

Mooie bak nogsteeds Kristian, niks op aan te merken (y)

Haha, ik vind alles best. Andere omgeving, andere kinderen, andere vrouw, achja. Ik ga het thuis nog even niet voorstellen hoor, vandaag 16 jarig 'jubileum'. Lees, toen zeiden we tegen elkaar: hebben we nou wat samen, officieel? (de tijd dat je 17 en 19 was, mooie zorgeloze tijd was dat ;) )

van harte met het jubileum! Hier bijna 19 jaar bij elkaar. Was zeker een zorgeloze tijd, helemaal als je het vergelijkt met waar we nu in beland zijn....

Gisteren de Mazda nog maar eens weer gewassen. Mooi tijd om rustig de (weinige) gebruikssporen te verwijderen. Binnenkort nog een rondje polijsten om hem weer helemaal 'fabrieksnieuw' te maken. :)

20200328-151533.jpg

Tijdje terug de Sonax Xtreme Brilliant Shine Detailer spray aangeschaft. Mooie diepe glans en een prachtige 'beading' als je te tuinslang er op zet.

En zelfs zonder zonnetje ziet ie er goed uit.....
Wekelijks even een wasbeurt en even met detailerspray erachter aan. Het is met name stof waar ie vies van wordt. Toch pak ik hem nu ook regelmatig om even een rondje te rijden. Toch zonde dat ie alleen maar stil staat nu.
Al even aan het kijken naar een volledige kofferbakbeschermig. Als er binnenkort een hondje in vervoerd moet worden wil ik geen krassen hebben natuurlijk :D
Wat dat betreft is mijn perfectionistische karakter niet echt ideaal met zo'n nieuwe auto. De Up zie ik dan wel veel meer als een gebruiksvoorwerp gelukkig. Die ziet er trouwens ook nog netjes uit.

20200404-173158.jpg

Die velgen doen de 6 wel erg goed. Toffe bak(y)

Kristian zei:
Binnenkort nog een rondje polijsten om hem weer helemaal 'fabrieksnieuw' te maken.
Beter dan fabrieks nieuw bedoel je.

In Comfort uitvoering is de 6 lang zo mooi niet vind ik. De pianolak afwerking van de raamstijlen, 19 inch wielen en glanzende grille maken hem wel helemaal af.
Fabrieksnieuw is zo'n term die de eigenaar van Stipt Polish Point (te) vaak gebruikt in zijn You-tube filmpjes. Ik probeer hem wel zo strak mogelijk te houden. Best een uitdaging in een gezin met twee kinderen. Na een aantal jaren wordt ik er vaak wel wat makkelijker in.

Van de week begonnen met polijsten. Beide zijkanten en de motorkap zijn klaar. Resultaat is super. Ontzettend diepe glans en lak superglad.
https://i.postimg.cc/pLN9mL4V/20200410-182626.jpg

Ook maar even het achterkantje gedaan. Glimt echt als een malle. Eerst een iets grovere combi en dan met fijn afwerken. Laagje Soft99 Fusso Coat erover heen.
Geeft wel voldoening zo.

20200411-132959.jpg

Dak en voorbumper andere keer nog en dan is ie echt 'fabrieksnieuw'

Vandaag even rondje gereden. Dakje los en stoelventilatie aan. Dat laatste is echt een geweldige uitvinding. Genieten hoor.

Terug
Bovenaan