Kristian: er is altijd wel wat

In mijn herinnering van bij collega’s in de auto zitten zijn de rugleuning/zittingen van de x3 hoewel qua design heel vergelijkbaar ook net iets hoger en breder. Maar misschien is dat schijn en enkel in beleving door de sowieso andere zitpositie in een SUV.

Qua afwerking merk ik dat op de G26 ook inderdaad. Echt een stap terug tov van mijn f30 ervoor. Maar datzelfde plastic vind je toch ook terug in de G01? Ben heel benieuwd of de neue klasse weer een stap in de goede richting zal zijn wat dat betreft.

Die van mij moet er over een klein jaar uit, ik ben heel benieuwd waar ik dan op uit ga komen. De specs van de neue klasse klinken wel heel goed. Maar misschien ga ik toch weer terug naar Mercedes als de afwerking net zo tegenvalt als op de nieuwe x3 en 5.

Dat wil je niet nee.
Rammel Z4 lijkt opgelost. Was echt een remblok wat iets zijdelingse speling heeft. Heb er wat remmenvet op gesmeerd en is weg. Kwaliteit van ATE remmerij is dus ook niet altijd wat het zou moeten zijn....

Die ramen zijn waarschijnlijk ook nog wel achteraf te plaatsen, zo spannend kan het niet zijn. Bijzonder trouwens dat je zo enthousiast bent over de deurpanelen van zo'n X3, die vond ik al BMW-onwaardig knaak.

Kwaliteit van ATE remmerij is dus ook niet altijd wat het zou moeten zijn....

Misschien een klauw met suboptimale pasvorm? Kan ook natuurlijk.

Die ramen zijn waarschijnlijk ook nog wel achteraf te plaatsen, zo spannend kan het niet zijn. Bijzonder trouwens dat je zo enthousiast bent over de deurpanelen van zo'n X3, die vond ik al BMW-onwaardig knaak.

Misschien een klauw met suboptimale pasvorm? Kan ook natuurlijk.

Huidige X3 is inderdaad BMW-onwaardig, de G01 is echt wel mooi afgewerkt. Vergelijk de armlegger maar eens. In de huidige 3-serie vrij goedkoop ogend en aanvoelend materiaal, geen stikseltje of onderschuimd in de X3 veel luxer en hoogwaardiger.

Remklauw zit het hem niet in, met de vorige blokken geen gerammel. Weet nu in ieder geval wat het is/was.

X3

G20/G21

Laatst bewerkt:
Huidige X3 is inderdaad BMW-onwaardig, de G01 is echt wel mooi afgewerkt. Vergelijk de armlegger maar eens. In de huidige 3-serie vrij goedkoop ogend en aanvoelend materiaal, geen stikseltje of onderschuimd in de X3 veel luxer en hoogwaardiger.

Dat bovenste deel is inderdaad een stuk mooier, maar het keiharde onderste deel met onbekleed vak vond ik destijds al jammer. Ik zie wel wat je bedoelt met een upgrade ten opzichte van wat je nu hebt.

Remklauw zit het hem niet in, met de vorige blokken geen gerammel. Weet nu in ieder geval wat het is/was.

En uiteindelijk gaat het daarom, weer lekker rijden nu!

en vergelijk die oude x3 deur dan met de nieuwe, kon wel van een goedkope bestelbus zijn

D5duAe9.jpeg

Ben het met Elco eens, vond de G01 kwalitatief juist veel minder dan de G21. Kijk ook maar eens naar de hendels die zijn gebruikt voor het kleine kastje links onder het stuur of die van de ondervloer van de achterbak. Heb ook een tijdje met de BMW verkoper gepraat ook hij bevestigde zelf dat de auto’s die geproduceerd zijn in Amerika over het algemeen toch wat bezuinigd is of minder kritisch zijn als het gaat om materiaal gebruik.

Ergens zat in mijn hoofd dat PHEV’s in 2026 tot 2028 30% korting op MRB zouden krijgen. Heeft dacht ik zelfs op AW gestaan. Inmiddels lees ik overal dat vanaf komend jaar de volle mep betaald moet worden. Voordeel is dus niet zo groot meer t.o.v. benzine.

Dat is een van de bezuinigingen geweest die het nu gevallen kabinet van stakkers heeft doorgevoerd. Maar goed, er komt nog een verrassing aan want er komt per 2026 een nieuw kwartje bij de brandstofprijzen op. Dus reken je niet te vroeg rijk.

Mooi weer om tussen de bedrijven door de Z4 even lekker te detailen. Kapje geimpregneerd, nu lekker polijsten. Achterkant gedaan, glimt als een malle.

Binnenkort toch maar even een setje velgen laten opknappen, dan is ie aan de buitenkant echt perfect.

Nog geen witte X3 rook. Enerzijds volledige MRB voor de 320e volgend jaar, anderzijds rijdt ie wel echt veel voordeliger dan een benzine X3. Mag toch wel rekening houden met 8 liter op 100 km. Logisch met zo'n hogere auto met X-drive maar dat tikt wel aan in de brandstofkosten.

Kap impregneren? Polijsten?
Met dit weer ga ik liever met de roadster op pad, vanochtend vroeg gedaan, nu is het te warm voor mij om aangenaam te rijden ;-)

Goed om te zien die interieurfoto's, ik hoor het, ik lees het en bij collega's waar ik soms meerijd, was ik allesbehalve onder de indruk van een (nochtans dure) i4, een zeer basic iX1 (wie kiest dat nou toch...) en een redelijk uitgevoerde Q4 e-Tron. Echt cheap plastic galore zover je kan zien. Niks te premium. Eerder te shame-ium.

Vanavond ga ik nog maar even een ritje maken. Is het wel perfect weer voor inderdaad! Maar poetsen kan ik ook wel van genieten.

Laat maar weten waar ik ze heen moet brengen (voor het poetsen), ik heb nog wel wat voor je. ;)

Zonder grappen, ziet er weer blinkend uit Kristian. (y)

Hier net terug van een heerlijke rit. Perfect weer vandaag, helemaal niet te warm wat mij betreft.

Mocht je richting de woonplaats van Edwin Evers rijden, dan laat maar weten ;)

Het is inderdaad prachtig cabrioweer!

Ik reed laatst in een Q4 E-tron mee naar Düsseldorf heen en terug duur ding. S-line , glazen dak, paar pakketjes hier en daar, maar ik schrok gewoon van de bouwkwaliteit. Dat je in dit segment nog een single zone airconditioning aan treft vond ik al bijzonder, maar kon ik mij niet al te veel aan storen. Maar toen de mensen achterin begonnen de klagen over warmte en we er achter kwamen dat achterin geeneens uitstroom roosters is voor de verwarming/airco was toch wel echt bijzonder in deze klasse. Dat samen met harde plastics overal was echt een tegenvaller. Heb het idee dat zowel BMW als Audi er echt te ver zijn doorgeslagen met bezuinigingen in sommige segmenten, wat de duurdere prijzen steeds moeilijker weet te rechtvaardigen tov de sterke concurrentie.

Audi laat echt flink steken vallen lees ik overal. Nieuwe A5 ook goedkope materialen, dikke ongelijkmatige naden van de carrosserie. Juist datgene waar Audi een reputatie hoog te houden had, verknallen ze nu in rap tempo.

Vanavond nog een rondje via Luttenberg gedaan, was heerlijk. Al liep ie niet helemaal zoals het zou moeten. Bij 3.000 tpm in de 3e versnelling houdt ie bij gas geven in waarna hij er met een schok alsnog vandoor schiet. Maar eens even op onderzoek uit. Kwaliteit benzine, bobines, luchtmassameter, geen idee eigenlijk waar ik het moet zoeken.

@Sanoma, als je nog een keer met de SLK erop uit trekt komende dagen, rij ik jouw richting op. Leuk!

Is dat niet een kantelpunt van de nokkenasverstellers?
Bij een Honda V-TEC zou ik het daar zeker op gooien, dit voelt alleen niet aan of het zo hoort. Ik zal straks eens even kijken wat ie doet met MAF-sensor losgekoppeld. Brandstoffilters met regelaar en bobines wil ik ook nog wel vervangen, maar eventjes uitlezen lijkt me verstandig om het gericht aan te kunnen pakken.

Tenzij het verschil in verbruik echt heel groot is gaat dit maar om een paar honderd euro op jaarbasis. Ik zou er niet te zwaar aan tillen.

Mooi poetswerk trouwens, die kan er wel weer even tegenaan :)

Als de zon schijnt rijdt de 320e de korte ritten ongeveer gratis. Overdag opladen als de zon schijnt. Korte ritjes zal een X3 misschien 1:10 rijden. Dat verschil is dus echt enorm. Op langere ritten en in het najaar zal dat anders zijn. Dan is de elektrische actieradius met 35 km vrij beperkt en moet de stroom ook gewoon gerekend worden.

Als ik jou was zou ik het gewoon een goed en eerlijk uitrekenen, want ook de 'gratis' stroom is niet gratis. Daar zit ook afschrijving van PV-installatie en overige componenten in natuurlijk.

PV-installatie hadden we al. Rekensom is natuurlijk niet te maken. Niemand weet hoe benzineprijs zich ontwikkeld, in hoeverre een PHEV volgend jaar nog steeds gewild is. Op dit moment zetten fabrikanten vol in op PHEV echter zijn die al wel een heel stuk verder weer met een range van 100 km of meer.

Net even gereden met een losgekoppelde MAF-sensor. Trekt dan vloeiend door, zonder hikken en stoten. 100% dat het de sensor is of toch nog andere zaken die meespelen in hele verhaal en raadzaam om toch even aan de computer te hangen? Sensor is oem toch weer een paar honderd euro.

Rekensom is natuurlijk niet te maken
Die is prima te maken. PV-installatie schrijf je normaliter af over 15 jaar. Jij zegt dat het er al lag dus jij schrijft de installatie af over 15-x jaar. Brandstofkosten reken je met het gemiddelde prijspeil van het afgelopen jaar of als je wat voorzichtiger wilt zijn met het hoogste prijspeil van het afgelopen jaar. Afschrijving van de auto's en een inschatting van de te verwachten kosten in onderhoud etc kan je bij de ANWB achterhalen en verfijnen met het verbruik dat je kunt vinden op spritmonitor.

Net even gereden met een losgekoppelde MAF-sensor. Trekt dan vloeiend door, zonder hikken en stoten.
Helder, even de MAF-sensor vervangen dus.

Waarom kijk je niet naar een xdrive30e? Ben zelf ook aan het kijken voor een X3 en valt op dat er veel 30e aanbod is en veel gunstiger geprijsd dan vergelijkbare 20i.

Klopt, maar ik heb weinig vertrouwen in de techniek op de langere termijn. Als de eerste eigenaar – waarschijnlijk een leaserijder – de auto dagelijks één of twee keer heeft opgeladen vanwege de beperkte elektrische actieradius, dan is het accupakket na 150.000 km vermoedelijk flink versleten. Het vervangen ervan kost al snel €12.000, en dan wordt zo’n auto voor een particuliere tweede eigenaar al gauw een financiële valkuil. Niet voor niets geeft BMW op deze generatie hybrides slechts 6 jaar of 100.000 km garantie op de hoogvoltaccu.

Daarnaast weegt een X3 30e zo’n 2.100 kg, en dat extra gewicht schijnt je in het rijgedrag echt goed te merken.

Zonder caravan zou ik eerder een iX3 overwegen dan een 30e. Maar hier in het dorp zijn er net twee X3 30e's privé aangeschaft, dus blijkbaar maken de meeste mensen zich daar weinig zorgen over. Misschien terecht – de tijd zal het leren.

Ik heb het in dit theater al eerder vermeld, wij hebben een X5 40e uit 2016 en zonder goede garantie was ik daar volledig op leeggelopen. Ik zou daar dus ook huiverig voor zijn.

Ik vind een plugin hybride nog steeds ontzettend fijn en het verbruik is echt super, voor het formaat auto.

De stoelen slecht van de 3 serie en de nu motorische haperingen van de Z4, zou je dit niet inruilen bij de Mazda dealer
Dealer zal vast wel een gebruikte CX-60 aan me willen slijten. Daar twijfel ik niet aan. Weet ik in ieder geval zeker dat dit topic springlevend blijft. Kan nog net voor 17.00 even die kant op.

Ik heb het in dit theater al eerder vermeld, wij hebben een X5 40e uit 2016 en zonder goede garantie was ik daar volledig op leeggelopen. Ik zou daar dus ook huiverig voor zijn.

Ik vind een plugin hybride nog steeds ontzettend fijn en het verbruik is echt super, voor het formaat auto.
Had je ook al een nieuw accupakket trouwens?

Nee, dat niet en de range is vrij constant. Wij laden de auto altijd op wanneer hij thuis is. Maar wel op de laagste snelheid met een granny lader.

Die zijn heel leuk, mijn ouders hebben een mooie NC, maar ik hou van die dikke 6-cilinder en van af en toe wat kunnen sleutelen. Schrijft niet meer af dus prima om regelmatig wat geld in onderhoud te steken.

Als de eerste eigenaar – waarschijnlijk een leaserijder – de auto dagelijks één of twee keer heeft opgeladen vanwege de beperkte elektrische actieradius, dan is het accupakket na 150.000 km vermoedelijk flink versleten.
Ik ben geen leaserijder, maar ik laad wel elke dag op. Inmiddels bijna 110k op de teller, merk nog helemaal niks van verminderde accu capaciteit. Ben wel benieuwd of dat nu snel gaat komen dan.

Interessant. Wat zie je als range staan met dit weer 100% opgeladen? Bij schommelt het tussen 40 en 50 km. Heeft nu 49.000 km gereden. Ik lees weleens dat in de zomer 60 km makkelijk haalbaar zou moeten zijn. Zelfs met airco uit, op Eco Pro en een lichte rechtervoet ga ik dat niet redden. Laatst 54 km gehaald, meer dan dat zit er niet in bij mij. Op zich voldoende hoor.

Wordt beweerd dat na 1.500 tot 2.000 cycli de accu wel klaar is. Met dagelijks opladen ben je dan na 5 jaar op dat punt aangekomen.

Wat zie je als range staan met dit weer 100% opgeladen? Bij schommelt het tussen 40 en 50 km. Heeft nu 49.000 km gereden.
Met dit weer vaak zo'n beetje tussen de 43 - 48km. Heb wel eens echt m'n best gedaan, lang stuk provinciale weg en snelweg, zonder dan fratsen uit te halen (geen airco uit enzo) maar niet harder dan 100 km/u en rustig optrekken, haalde ik wel vrij makkelijk meer dan 50 met mooi weer. 60 is bij mij ook onmogelijk, dan moet er een sleepkabeltje aan denk ik. ;)

Voor mijn gevoel in ieder geval niet echt heel anders dan toen ik em net had.

Beetje vergelijkbaar met wat ik haal dus. Voor de dagelijkse ritten hier wel bruikbaar en ook zeker passend bij onze situatie. En toch had ik hem achteraf liever als 320i of 330i gehad denk ik. Beetje dezelfde ervaring als AsconaGT. Het rijdt eigenlijk top maar voelt ook wel wat kunstmatig en je mist wat de controle. Motor die zelf bepaalt wanneer deze in- en uitschakelt, rempedaal wat 'raar' aanvoelt.
Met de verschillende rijmodi kun je best wat zaken naar je hand zetten zodat je zelf bepaalt wanneer de auto op benzine of elektrisch rijdt, en hoe deze reageert, maar het is wel redelijk omslachtig allemaal.

Zo zou ik graag willen dat ik met een druk op de knop kan bepalen dat de auto in hybrid-mode overschakelt naar de benzinemotor of de elektromotor. Met Battery-control kun je dit enigzins regelen en ik heb onlangs ontdekt dat de pook naar links drukken dit ook doet. Echter staat dan de automaat ook in een sportstand en blijft deze dan lang in de versnellingen hangen. Rijdt niet comfortabel.
En in Sport wordt de accu ook leeggetrokken tot ongeveer 30%. Zet je hem met een lege accu in Sport-mode dan gaat ie met de benzinemotor de accu opladen. Dan rijdt ie dus een tijdje minder dan 1:10.
Mijn vrouw rijdt volgens mij altijd in Hybrid. Kan prima, maar soms is het fijn dat je de accu niet helemaal leegrijdt. Bijvoorbeeld toen ik na een eerdere rit de caravan erachter hing. Dan wil je toch 30% accu hebben zodat je in Sport fatsoenlijk kunt rijden. Kortom, het is in mijn geval echt nadenken hoe je de aandrijflijn wilt gebruiken. Dat gedoe heb je niet bij een simpele benzinemotor.
Maar goed, met de huidige ontwikkelingen in de wereld is een PHEV misschien zo gek nog niet...

Ik heb inderdaad exact de zelfde ervaringen. Maar kan mij voorstellen dat voor een grote groep mensen het meer dan prima is. Ik ben misschien iets te veel een liefhebber/ liefhebber van techniek , denk te veel na over de techniek, en misschien een beetje een zeur...
De benz zette in dus altijd geforceerd in EV mode elke keer na het starten. Of als ik een langere rit had gelijk al in individual waar ik wat zaken zelf had ingesteld. zoals de automaat in sport waardoor de benzinemotor altijd bleef lopen. Alleen schakelde de bak dan weer laat wat ik aan het stuur overrulede met flippers. De Hybrid mode waar de C-klasse altijd in starte vond ik heel onprettig. In sport reed de auto wel geweldig, en in puur EV mode door de stad tokkelen was het eigenlijk ook gewoon fijn. Maar ben blij dat de mijn huidige 5 serie gewoon een 'pure' benzine is. Voor de echt korte stukjes pakken we toch de 2e auto.

Ik heb inderdaad exact de zelfde ervaringen. Maar kan mij voorstellen dat voor een grote groep mensen het meer dan prima is. Ik ben misschien iets te veel een liefhebber/ liefhebber van techniek , denk te veel na over de techniek, en misschien een beetje een zeur...
Exact hoe ik dit ook ervaar. Voelt niet goed dat zo’n motor tientallen keren per rit in- en uitschakelt of als de actieradius van de accu net niet toereikend is, nog de laatste km van de rit aan de bak moet en dus niet warm wordt.
Het rijdt geweldig en je hebt niet of nauwelijks door of ie elektrisch of op benzine rijdt, maar ik heb graag zelf de controle en ben iets te begaan met de techniek. En dan ook nog zorgen dat de accu zoveel mogelijk tussen de 20 en 80% zit. Veel gedoe dus.

rempedaal wat 'raar' aanvoelt.
Naast het gebrek aan betrouwbaarheid (wat waarschijnlijk exemplarisch is) is dit mijn grootste klacht in onze X5. Zeker omdat ik hem niet dagelijks rijd, moet ik soms echt weer even wennen aan het rempedaal. Maar het moet gezegd, ik rijd er soms een paar weken niet in.

Voelt niet goed dat zo’n motor tientallen keren per rit in- en uitschakelt of als de actieradius van de accu net niet toereikend is, nog de laatste km van de rit aan de bak moet en dus niet warm wordt.
Hier heb ik mijzelf overheen gezet. Ik ga er maar vanuit dat dit allemaal netjes berekend en ontworpen is. Nu is het wel zo dat onze X5 een veel kleinere actieradius heeft, dus de motor wordt linksom of rechtsom wel warm.

Het rijdt geweldig en je hebt niet of nauwelijks door of ie elektrisch of op benzine rijdt
Dit dus! Vooral de rest bij een verkeerslicht en het soepele wegrijden, dat is echt super. Ook had ik liever een latere 45e gehad met 6 cilinder. Een viercilinder in een X5 is het toch nét niet.

De benz zette in dus altijd geforceerd in EV mode elke keer na het starten. Of als ik een langere rit had gelijk al in individual waar ik wat zaken zelf had ingesteld. zoals de automaat in sport waardoor de benzinemotor altijd bleef lopen. Alleen schakelde de bak dan weer laat wat ik aan het stuur overrulede met flippers. De Hybrid mode waar de C-klasse altijd in starte vond ik heel onprettig. In sport reed de auto wel geweldig, en in puur EV mode door de stad tokkelen was het eigenlijk ook gewoon fijn. Maar ben blij dat de mijn huidige 5 serie gewoon een 'pure' benzine is. Voor de echt korte stukjes pakken we toch de 2e auto.
De techniek is volledig berekend hierop dus daar hoef je niet bang voor de te zijn. Hybrid is al decennia inmiddels op de markt. Geen schrikverhalen van motoren die allemaal kapot gaan. Vroeger liet met motoren warmdraaien. Slechtste at je kan doen blijkt achteraf. Voor je "hoofd" misschien fijn, voor de techniek niet. Net als s/s systemen. Mensen zetten dat soms uit omdat ze bang zijn dat er iets stuk gaat. Dat gebeurt niet, motoren zijn er op gebouwd.

Exact hoe ik dit ook ervaar. Voelt niet goed dat zo’n motor tientallen keren per rit in- en uitschakelt of als de actieradius van de accu net niet toereikend is, nog de laatste km van de rit aan de bak moet en dus niet warm wordt.
Het rijdt geweldig en je hebt niet of nauwelijks door of ie elektrisch of op benzine rijdt, maar ik heb graag zelf de controle en ben iets te begaan met de techniek. En dan ook nog zorgen dat de accu zoveel mogelijk tussen de 20 en 80% zit. Veel gedoe dus.
Kan et niet anders dan met jullie eens zijn. Ik ben er ook de hele tijd mee bezig, er voor zorgen dat ie niet pas aanspringt op de snelweg, koud. En beetje nadenken dat ie even blijft draaien als de motor een tijd (bijna)vollast heeft gedraaid. Et zal er allemaal wel op berekend zijn, maar et voelt gewoon niet goed. En ik ken wel een paar PHEV waar de turbo al van vervangen is tussen de 100.000 en 150.000 km. Ik kan dat niet los zien van elke keer aan en uit.

Maar goed, et werkt al weer veel mooier en beter dan de C300h die ik gehad heb. En ook bij de Passat was ik er mee bezig dat de start-stop niet de motor uitzette als die heet was.

Et liefst had ik natuurlijk ook een 330d. Maar ja. Gelukkig hebben we nog een old school e46 325i op de oprit. :cool:

En voor de zekerheid ook nog maar 6 nieuwe bobines besteld. Dan is dat ook maar weer fris. Blijft eigenlijk alleen nog de carterventilatie over om nog een keer te vervangen en de radiateur. Motorisch is dan alles nieuw en top. Mocht ie dan nog schokkerig optrekken dan kan het eigenlijk alleen valse lucht of het benzinefilter met brandstofdrukregelaar zijn. Die laatste zit onder de auto en wil ik ook nog een keer doen. Maar misschien dat maar even laten doen vanwege het gesmeer. Onderdeel zelf kost de kop niet.
Voordeel van deze Z4 is dat ze niet alleen vriendelijk zijn om zelf aan te sleutelen, en de onderdeelprijzen ook goed te doen zijn. In de basis gewoon E46 techniek.

Vanavond nog even een heerlijk rondje getoerd. Samen een ijsje gehaald in Ommen en met een omweg naar huis, onderweg nog even checken of de X3 er nog stond ;-)

Valse lucht is erg makkelijk vast te stellen. Busje remmenreiniger pakken, auto laten lopen en dan rondom alle verdachte onderdelen remmenreiniger spuiten. Als de auto anderstsneller gaat lopen dan heb je een lek. Hij zuigt dan namelijk de remmenreiniger in de inlaat en krijgt daarmee feitelijk meer brandstof.

• Leuk
Waarderingen: MLL
Terug
Bovenaan