Kristian: er is altijd wel wat

Volgens mij wordt bij de BMW de motor ook niet voorverwarmd hoor. Zie op het moment dat de motor aanspringt ook de melding verschijnen dat deze nog koud is.

sowieso als het echt koud is starte mijn mercedes altijd al op benzine als ik hem niet had voorverwarmd op de accu.

En net zo fijn, want verwarmen kostte erg veel stroom anders. Gebruik dan wel de restwarmte van benzine voor die paar ritjes van het jaar. Dan liever de motor aan, in EV modus rijden is dan totaal niet efficient, tenzij het echt een mini stukje is.

Hebben ze met jou motor al wel de koelwaterslangen problemen opgelost? Of is hij überhaupt nog te jong voor zulke dingen.

Volgens mij gebeurt dat ook niet, waarschijnlijk is -ie vooral druk bezig met het opwarmen van het interieur. Dat kan soms wel 5 kW vreten, trekt een zware wissel op het batterijpakket en daarmee je verbruik en actieradius.

Wat de temperatuur van de motor betreft zou ik me geen zorgen maken. Ooit bij mijn vorige werkgever een praktijktest gedaan waarbij we de olietemperatuur van een Peugeot 308 HYbrid hebben gemonitord. Eenmaal draaiend warmt hij bijzonder snel op en als je hybride rijdt koelt hij niet bijzonder snel af.

Het zal nauwelijks voorkomen dat de motor ineens aan het werk moet. Als het batterijpakket bijna leeg is slingert Peugeot alvast de verbrandingsmotor aan. Hij draait dan een tijdje licht verhoogd stationair, zodat de olie netjes in het hele blok zit voordat het belast wordt. Aan alles is gedacht.

Elektrische verwarming kost inderdaad veel stroom. Beter om dat te doen als je nog aan de stroom staat.
BMW heeft waarschijnlijk hier ook goed over nagedacht, sowieso niet/nauwelijks problemen bekend met de 320e/330e.
Koelslangen is bij de G2x ook geen issue. De B48 is op een aantal punten ook weer verbeterd in deze.

Ik denk inderdaad dat BMW deze model generatie aardig doorontwikkeld is en weinig gekke dingen je te wachten staat. De benzinemotor heeft de nodige update gehad, maar ook het hybride systeem is natuurlijk niet helemaal onbekend aangezien ze in het vorige model al de 330e hadden maar ook in de vorige 5 serie de nodige ervaring opgedaan met de 530e en 545e plus wat 7 series ook nog. zou mij er ook niet al te druk om maken.

maar ook het hybride systeem is natuurlijk niet helemaal onbekend aangezien ze in het vorige model al de 330e hadden maar ook in de vorige 5 serie de nodige ervaring opgedaan met de 530e en 545e plus wat 7 series ook nog
Als er nog problemen waren hebben wij ze gevonden :unsure: :rolleyes:

Ja, ik weet dat ie dat ook doet. Maar iemand, ik weet natuurlijk niet meer wie, heeft mij eens verteld dat koelvloeistof opgewarmd wordt en rond et blok gepompt wordt. Maar of dat echt ook klopt weet ik niet.

Zou geen gekke gedachte zijn inderdaad.

Zelfde als dat je start stop uit schakelen als preventie eigenlijk onzin is

Zou geen gekke gedachte zijn inderdaad.

Zelfde als dat je start stop uit schakelen als preventie eigenlijk onzin is
Dat ligt er een beetje aan hoe eea is uitgevoerd: Als de oliedruk iedere keer wegvalt heb je eerder kans op lager schade, tijdens het starten is de belasting op de distributieriem / ketting groter en wordt de koelvloeistof elektrisch rondgepompt om de koeling op gang te houden? (Ooit meegereden in een dieseltje die na langdurig hard op de snelweg te moeten werken onderaan de afrit gelijk in de stopstand sprong... Klonk allemaal niet best)

Start stop zet ik wel gelijk uit. Dat is er puur voor Co2 cijfertjes, niets meer of minder. Ja de fabrikanten zullen er vast over hebben nagedacht en genoeg auto's die nu 10+ jaar op de markt zijn zonder direct gerelateerde problemen daar mee.
toch krijgt elke keer de startmotor extra te verduren ondanks die is aangepast, kettingen krijgen meer op hun donder, smering maar ook de AGM accu. ja het is er voor geschikt, maar krijgt wel een oplater elke keer. Er is een reden waarom die AGM accu's na een jaar of 6 wel klaar zijn vaak. Ook het geluid van starten en stoppen, hoe verfijnd ook vind ik vervelend. Ben blij dat het bij mij permanent is uitgeschakeld.

Ik heb mijn start stop ook uit hoor, was eigenlijk al gedaan door de vorige eigenaar en er verder niet meer naar omgekeken.

Zijn denk wel situaties waar het inderdaad niet best is om de motor gelijk uit te hebben zoals bijv in de file of inderdaad na hard werken.

@Pietzoveel voor de lagers inderdaad niet best om dan weer ‘droog’ te staan. Dit is ook bijv bij de N55 een dingetje, wat de reden was voor de vorige eigenaar om start stop uit te coderen.

Nou, ik heb vanmorgen even gekeken. Bij instappen was de olie 6 graden, elektrisch weg gereden, na 2 kilometer elektrisch ongeveer weer gekeken, toen was de olie 35 graden. Dus er vindt wel enige opwarming plaats. Mag ie van mij ook wel doen als ie aan de stekker hangt, maar goed. Ga me er toch eens wat meer in verdiepen hoe dat nou werkt.

Kan ook bijna niet anders. Neem nou de C63 of de M5, dat zijn ook PHEV’s (met heel veel vermogen), waarmee je ook grote stukken elektrisch kunt rijden. Dan kan het toch niet zo zijn dat als je na een stuk rijden het volle vermogen aanspreekt dat de benzinemotor dan nog koud is?

Maar kan toch ook niet zijn als je bij elk ritje dat je elektrisch maakt de stroom gebruikt word om de olie te verwarmen terwijl je er misschien 9 van de 10 keer de benzinemotor helemaal niet gebruikt gaat worden. zou eerder een beperking in vermogen verwachten voor die keren dat je de auto koud op zn staart wil trappen. net als de vroegere M modellen met de verlichte toerenbegrenzers.

Is er ooit een begrenzing van vermogen geweest bij koude start? Of was dit het verstand van de bereider die sprak?

Kan het zijn dat het blauwe autootje in je virtuele cockpit rood is alles mooi op temperatuur is?

Ik heb bij mij niet het idee dat de olie in EV-modus opgewarmd wordt. Hier een voorbeeld van het display met de olietemperatuur. Begint ook pas bij 50 graden.

Deze week een mooie compacte polijstmachine gekocht op accu n.a.v. een tip van Bofkont. Het goedkopere alternatief voor de Flex PXE 80. 400 euro werd me net wat te gortig, deze is veel voordeliger en doet het ook uitstekend. Vanmiddag even getest, ideaal om bumpers, raamstijlen, sponningen en sierlijsten in het interieur mee te doen. Zit van alles bij, ook om de kom achter de deurgreep te doen. Door de week werk ik vooral met mijn hoofd, beetje poetsen, detailen heet het tegenwoordig blijft een leuke vorm van ontspanning.
Mineralgrau geeft dan ook net wat meer eer van je werk dan het Glaciersilber van de vorige.

Dank je. Ziet er ook nog echt heel strak uit, nauwelijks gebruikssporen te vinden. De vorige had bij aankoop en met 40k op de teller al veel steenslag, deze nog nauwelijks. Ondanks de Duitse afkomst dus weinig snelle autobahn-ritten gehad verwacht ik.

Ook leuk is de veel uitgebreidere MyBMW app waarin alle ritten worden bijgehouden. Maandelijks krijg je een overzicht. Met deze koude weken ben ik niet ontevreden over het verbruik en de efficiency van het EV deel.
In het voorjaar zal zelfs nog wel een stukje beter worden.

Het is ook vooral een auto die uitnodigt om relaxed te rijden. Zeer stil en met het adaptieve onderstel heel comfortabel. Dwarsrichels op de snelweg die je bij de vorige goed voelde, worden nu helemaal weggefilterd.

Polijstmachine ook al even geprobeerd, ideaal om ook bumpers en andere hoekjes te kunnen doen. Echt een aanvulling op de collectie!

Laatst bewerkt:
Dit weekend een eerste flinke rit met de Z4 gemaakt. Volgens mij wel een spanrol die ineens wat geluid maakt maar verder echt weer zalig om met die auto op pad te zijn. Ik lees het soms ook wel in autobladen, eigenlijk is zo’n atmosferische motor heel erg fijn. In combinatie met een handbak nog echt autorijden. Luisteren naar de motor, sowieso al een feest, op tijd en met gevoel voor de techniek schakelen, leuker wordt het niet.

Dank je. I.c.m. de Conti non-runflat all seasons weet ik niet wat ik meemaak met het adaptieve onderstel in comfort. Zonder dat het een weke bak is strijkt ie oneffenheden prachtig glad.
Verder rij ik er de laatste tijd maar weinig in hoor. De vrouw is er blij mee volgens mij. Ik kijk vooral uit om weer lekker met de Z4 op pad te gaan. Mocht ik naar 1 auto toe moeten of zou de Z4 het veld moeten ruimen, dan kwam er direct een G21 M340i. De column van Bas van Putten van vandaag is heel treffend, in zo'n moderne auto met een 3- of 4 cylinder of een PHEV of EV ontbreekt toch echt de beleving, hoe goed het ook rijdt. Er gaat niets boven zo'n heerlijke 6-cilinder.

Ik vond vooral het schakelgedrag van de laatste ZF zowel in de 2 serie coupe als de 3 serie laatst opvallend. De ZF is altijd al geroemd voor z’n soepel schakelen, maar ik voelde in die auto’s niet eens meer wat er gebeurde, kon moeilijk inschatten hoeveel toeren ik nou reed. Best knap maar tegelijkertijd dus wat je zegt , het ontneemt wel het rijplezier. Wat ik in een EV op dat vlak niet erg vind, want dat weet je. Gek hoe een brein werkt wat dat betreft

in zo'n moderne auto met een 3- of 4 cylinder of een PHEV of EV ontbreekt toch echt de beleving, hoe goed het ook rijdt. Er gaat niets boven zo'n heerlijke 6-cilinder.

dat er niets boven een 6 (in lijn) cilinder gaat klopt helemaal. Maar er zijn echt wel leuke 3 of 4 cilinders te vinden. Door OPF en allerlei andere milieu gerelateerde tweeks zijn het vooral hele efficiënte motoren geworden. Maar met wat aanpassingen aan de uitlaat, OPF delete en een e-venturi of iets zijn sommige 4 cilinders echt ook na huidige maatstaven nog steeds echt wel leuk te rijden en ook met een heerlijke sound / beleving.

Ik vind meer het gewicht roet in het eten gooien tegenwoordig. Een leuke sportieve 'compacte' M240i weegt gewoon bijna 1700kg. Bij alle PHEV modellen is dat nog veel erger. de nieuwe M5 is misschien wel het grootste probleem met zijn leeggewicht van 2500kg. Kun je nog zo'n fijne motor hebben, snel zal het vast zijn, maar het rijplezier is dan wel weg (voor mij)

Gewoon zo'n Super 7 erbij nemen, 595 kg, klein motortje, maar o, wat een lol, om met echt hard werkend alle pk's goed op het wegdek te krijgen.

Ik kijk regelmatig naar de videos van autobedrijf van der Rijt en daar worden ook vaak aanpassingen gedaan aan viercilinders. A-klasse AMG, Golf GTI etc. voorzien van Milltek, catless downpipes en e-venturi. Ik vind het vooral een bak herrie met een hoog Sjonnie-gehalte. Het klinkt echt voor geen ene meter. Gewoon een lekkere atmosferische viercilinder met handbak zoals in mijn oude Swift Sport, een MX-5 of zelfs een S2000 kan ik wel waarderen.

Gewicht is een ding, moderne auto's zijn tegenwoordig zo goed geïsoleerd dat motorgeluid nauwelijks meer doordringt in het interieur. Ook zijn de onderstellen zo goed dat je de grenzen op de openbare weg nauwelijks kunt verkennen. Als ik dat vergelijk met de Civicjes die ik heb gehad. Met gillende bandjes, overhellend en een bak onderstuur had je het gevoel dat het heel hard ging.
Het extra gewicht in de 320e merk ik eigenlijk helemaal niet. Ik heb ook helemaal geen behoefte om in die auto de grenzen eens lekker op te gaan zoeken.
Heb ooit eens een rondje gedaan in een G31 M550D. Beul van een motor, maar door de afstemming van het onderstel en het gewicht helemaal geen inspirerende auto. De motor hoor je ook nauwelijks.

Zo'n Super 7 is zeker gaaf, ik hou het maar gewoon bij de Z4, die is lekker puur maar ook niet te spartaans.

Ik zie die filmpjes ook wel eens bij Rijt en denk dat die enorme bak herrie vooral een klant voorkeur heeft. Moet vooral heel hard zijn lijkt het.
Met een fatsoenlijke leuke einddemper en een e-venturi en desnoods OPF delete ben je al een heel eind. Vermogen is lekker met een goede 4 cilinder. Dat in een leuke auto kan dat ook echt leuk zijn in een moderne auto met genoeg beleving. Maar op een of andere manier willen mensen die zulke modificaties doen dat ook vaak de middendemper verwijderen , katalysatoren er uit en 'pop and bangs'. dan is het al snel een hoog sjonnie gehalte inderdaad.

Bij mij word juist de beleving er uit gehaald door het gewicht. Op een grote auto stoor ik mij er wat minder aan, maar leuke B of C segment auto's wegen ook al bizar veel, om van de (PH)EV's nog maar te zwijgen. Een Golf GTE zal daarom ook nooit in de buurt komen van een GTI kwa rijbeleving, hoe snel het ook is.

Moderne 4 cilinders met turbos valt niks over te klagen qua performance, maar het geluid van een 4 cilinder blijft gewoon een ding en juist die overkill met uitlaat en/of inlaat geluid om het te compenseren ben ik allergisch voor. de DSG scheten met pops & bangs, hoger krijg je mij niet in de allergie zone.

Overkill van geluid vind ik sowieso niks. Juist het pure motor geluid van meer dan 4 cilinders vind ik echt mooi en krijg ik kippenvel van. Dat sonore gebrom van een zescilinder als je m start en dat hoogtoerige huilen vind ik schitterend. Die hamerende slagen van een mercedes V8 of dat gillen van een V10. Poe. Alleen al van de startmotor van een V12 met dat hoog op zoemende geluid krijg ik al kippenvel.

Overkill van geluid vind ik sowieso niks. Juist het pure motor geluid van meer dan 4 cilinders vind ik echt mooi en krijg ik kippenvel van. Dat sonore gebrom van een zescilinder als je m start en dat hoogtoerige huilen vind ik schitterend. Die hamerende slagen van een mercedes V8 of dat gillen van een V10. Poe. Alleen al van de startmotor van een V12 met dat hoog op zoemende geluid krijg ik al kippenvel.
Helemaal mee eens. Toch zijn er ook viercilinders met een mooi geluid. Zo vond ik de 1.6 van de eerste Mini Cooper S heel gaaf klinken. Daar had je wel een supercharger voor nodig...

Het geluid van mijn BMW K1600 vind ik ook nog altijd geweldig.

Zeker, atmosferisch, de 2.3 s14 en de evo 2.5. En de 320iS 2.0 s14 was er ook. Maar dat waren motoren zonder pops and crackles en weet ik veel. Hoogtoerig moet je die rijden, dan zit er een prachtig geluid in. En voor die tijd echt een surplus aan vermogen, maar vooral de agiliteit van die verstevigde e30 koets en het lage gewicht maakte dat tot de stuurmansauto waar hij terecht beroemd om is geworden. Elke moderne dieselauto rijdt er rondjes omheen nu. Evengoed rij ik liever die e30 m3. Voor het geluid

Stond hier gisteren een mooie blauwe Ford Focus MK3 RS in de straat. Gaaf ding om te zien en om mee te rijden, maar het geluid uit de (niet standaard uitlaat) was gewoon een bak herrie, zeker niet mooi en helemaal onvergelijkbaar met de 5 cilinder in de generatie ervoor. Een tweeliter turbo vierpitter klinkt gewoon nooit mooi naar mijn mening.
De enige charme van een Audi RS3 is wat mij betreft ook die geweldig klinkende 5-cilinder.

De E30 M3 vind ik wel heel lekker klinken ondanks dat het slechts een viercilinder is.
Als ik kijk naar de nieuwe BMW's dan vind ik een 'gewone' B58 veel mooier klinken dan de S58 in de M-modellen.

Het gaat vaak mis met aftermarket uitlaten, die vooral bedoeld zijn om zoveel mogelijk herrie te genereren. Met de standaard uitlaat is zo'n RS wel een belevingsmachine, een magistraal rij-ijzer, en dan kan ook het motorgeluid er wat mij betreft goed mee door. Ook lekker, je rijdt meestal zonder die achterlijke pops en bangs totdat je de uitlaat echt goed heet hebt gestookt, dan beloont -ie je soms met een enkele luide knal. Helemaal zoals het hoort.

Lekker man! ik pak die van mij ook wekelijks hoor voor minimaal 40/50km.
Stilstand is echt achteruitgang heb ik wel gemerkt.

Ach en het rijdt ook zo lekker. Zonde om hem ook niet te gebruiken waarvoor ie bedoeld is.

Verse olie (Addinol Super Light 5W40) staat klaar, remschijven en blokken (ATE) voor de achterzijde zijn onderweg dus dan kan ie er weer tegenaan.

Helaas nog wel een spanrol die lawaai begint te maken dus daar mag ik wel mee aan de slag. Wil eigenlijk een set lange oprijbokken aanschaffen waar ik hem op kan rijden zodat ik aan de onderzijde overal goed bij kan. Met een 20 jaar oude BMW blijf je toch altijd wel bezig verwacht ik.

Ik heb nog stalen oprijblokkem staan, doe er niets mee.

Misschien heb ik wel interesse! Had op Marktplaats al hele mooie gezien. 1,5 meter lang en 40 cm. hoog. Als zo'n Corvette er op past dan moet de Z4 ook wel lukken. Iemand die ze zelf maakt. Vraagt er wel 190 euro voor dus flink aan de prijs.

Vergeet het. Ik heb ook zulke, daar krijg ik niet eens de Alfa op.

Ik heb een stapeltje stoeptegels, maar zelfs dit ging eigenlijk maar nét.

GE48Qh5.jpeg

Dat is zeker aan de prijs. Heb er ook staan van iemand die ze voor zijn G-Klasse gebruikte. Kon ik 6 jaar geleden overnemen voor 20 euro. Ook zelfgemaakt en Marktplaats.

Mijn Cuore van destijds was dus peanuts qua gewicht

Misschien eerst maar even uittekenen of ter plekke proberen. Scheelt wel dat ik geen M-onderstel heb onder de Z4.
Als het echt niet past dan misschien zelf wat ontwerpen en dan mijn zwager = lasser vragen om wat te maken.
Toch heb ik wel hoop. Deze zijn echt veel langer en flauwer dan het bouwmarkt spul.

Laatst bewerkt:
Ja, ga ik zeker doen! Scheelt dat ik dagelijks CAD-software gebruik dus dat is zo gedaan.
Op internet deze al gevonden.

Terug
Bovenaan