Kristian: er is altijd wel wat

Niet verkeerd maar slechts een 318i. Op zich zou dat wel voldoen maar 136 pk op 1365 kilo houdt niet over. Heb er nu 145 op 1280 kg. Wel meer koppel natuurlijk. Trekgewicht 1300 kilo zou ook nog gaan. Lijkt me niet heel ruim bemeten allemaal.

Kristian zei:
Niet verkeerd maar slechts een 318i. Op zich zou dat wel voldoen maar 136 pk op 1365 kilo houdt niet over. Heb er nu 145 op 1280 kg. Wel meer koppel natuurlijk. Trekgewicht 1300 kilo zou ook nog gaan. Lijkt me niet heel ruim bemeten allemaal.

Gedeeltelijk eens. Maar wel Automaat en in combinatie met meer koppel bij veel minder toeren, bovendien zelfde trekgewicht inderdaad als je huidige Mazda.
Ongeveer even snel ook. Wel wat nieuwer dan een 320i en iets meer keus ook, wel allebei lekker dikke uitvoeringen. Misschien toch de moeite waard om proefrit te maken, al snap ik wel enigszins de voorkeur voor een 320i.

Vanmiddag proefgereden in een CX-5 automaat en bij de BMW dealer geweest. De Mazda reed fijn en gezien het type auto is de automaat denk ik de betere keus. Toch wederom niet heel enthousiast. CX-30 demo in zilvergrijs evt. wel interessant. Dealer verkoopt ze trouwens als warme broodjes.

Op terugweg bij BMW in een 318i M-Sport gezeten. Meteen verkocht natuurlijk. Wat zit dat toch fenomenaal, kan geen Mazda tegenop. Hele beleving is gewoon top. Aanbod aan 320 is vrij beperkt terwijl er wel veel jonge 318i's te koop staan. Heb je voor rond de 30 een hele jonge auto met weinig km's in mooie M-Sport uitvoering.
Ga ik zeker mee rijden, komende week afspraak maken, krijg ik hem een ochtend mee. Ik denk dat ik wel blij ga worden.

20191123-163031.jpg

Die blauwe is de demo, die kost 37k maar er staan er zat te koop in mijn prijscategorie waar het bij de 320i wat lastiger wordt. Bovendien wil ik er qua kilometers en leeftijd ook weer wat op vooruit gaan.

Wijn 8578185 zei:
3 cilinder? Niet doen!!

Goed onderbouwd ook. Toevoeging om vingers bij af te likken...

@Kristian, lekker gaan proefrijden. Staat genoeg te koop. Ook in Duitsland wel.

Die Estoril2 is wel erg mooi, al zeg ik het zelf.:)

Wijn 8578185 zei:
3 cilinder? Niet doen!!
Ik heb geen ervaring met de motor, maar mijn gevoel zegt ook niet doen.

Daarnaast denk ik dat een 320i makkelijker verkoopt dan een 318i. Ik zie mezelf over een paar jaar nog wel in zo'n 3-serie rijden en dan zou ik onder geen beding een 318i kopen.

Total Loss zei:
Je kan niet ontkennen dat ik een vooruitziende blik had. ;):cool:

:D

Niets mis met de 318i zolang je er niet teveel van vraagt. Ik denk dat het soepeler en vlotter gaat aanvoelen dan de Mazda bij normaal gebruik. Pas als je gaat gassen merk je toch wel het beperkte vermogen.

Een 320i is wel echt stuk meer vermogen.

Maar zou keuze voor jongere 318i zeker begrijpen! Had immers zelf ook voor 316i ipv 320i gekozen toen ik prive reed.

Joe met trema l D met punt zei:
Wijn 8578185 zei:
3 cilinder? Niet doen!!
Ik heb geen ervaring met de motor, maar mijn gevoel zegt ook niet doen.

Daarnaast denk ik dat een 320i makkelijker verkoopt dan een 318i. Ik zie mezelf over een paar jaar nog wel in zo'n 3-serie rijden en dan zou ik onder geen beding een 318i kopen.

Maar die 320i is 2-3 jaar ouder en stuk meer kilometers. Ik denk dat verkoopbaarheid of afschrijving elkaar niet veel gaat ontlopen.

3-cylinder blokken zijn tegenwoordig gewoon goed. Eerste jaren krukaslagers die eruit liepen tegenwoordig zijn ze foutloos. Voordeel is dat ik nu ook weinig gewend ben. 145pk en 210nm vind ik voldoende vlot. Ook een CX-30 met 122pk vind ik voldoende vlot. Qua prestaties zou zo'n 318i het prima kunnen doen. Heb ook geen hele pittige rijstijl.
Qua verkoopbaarheid, een 320i met 2 ton op de teller is ook niet heel interessant meer. Koop ik een jonge 318i met weinig km's dan heeft die over een jaar of 4 nog een fatsoenlijke km-stand.
Wel wil ik ook de nieuwe 1.5 3-cylinder in de Focus vergelijken. In de test van Autovisie vonden ze dat blok (veel) fijner dan de 1.5 in de nieuwe 1-serie. Focus met 1.5 ST-Line 150 pk is ook nog steeds een alternatief. Al kan die het qua zitten en interieur niet opnemen tegen een BMW, lijkt me ook logisch.

mijn persoonlijke mening, 3 cilinder ok voor een A of B segment auto maar als je dan die foto's bekijkt van die 418 en onderaan zie je dan 3 cilinder staan dan denk ik, de helft te weinig :)

Voor woon-werk voldoet een 318i. Maar we praten BMW en daarmee erg goed onderstel en bovengemiddelde wegligging. Je zit er in de sportstoelen klaar voor, en dan moet je wel wat power hebben. Een auto moet kloppen. Ik denk dat bij een liefhebber als Kristian de 136pk driecilinder achteraf jammer gevonden gaat worden. Krijgt ie spijt van vrees ik. Een 3 serie vraagt om meer, een 320i is vlot en soepel, bovengemiddeld snel en zuinig, zeker met de geweldige 8 traps van ZF. Meer mag altijd, maar met een 320i zit je goed.

Ik wist niet dat zelfs BMW tegenwoordig al driecilinders leverde!:eek: Doet wellicht wat afbreuk aan het luxe gevoel lijkt me. Al voldoet zo'n motor prima in een Golf of een Focus.

Bimmert zei:
Voor woon-werk voldoet een 318i. Maar we praten BMW en daarmee erg goed onderstel en bovengemiddelde wegligging. Je zit er in de sportstoelen klaar voor, en dan moet je wel wat power hebben. Een auto moet kloppen. Ik denk dat bij een liefhebber als Kristian de 136pk driecilinder achteraf jammer gevonden gaat worden. Krijgt ie spijt van vrees ik. Een 3 serie vraagt om meer, een 320i is vlot en soepel, bovengemiddeld snel en zuinig, zeker met de geweldige 8 traps van ZF. Meer mag altijd, maar met een 320i zit je goed.

Het klopt wel dat als je met een 318i onderweg bent je aan alles voelt dat de auto veel meer aan kan. Ik had toen ik een 3 touring zocht een aantal vaste eisen (M pakket, xenon, navi prof). Een 320i had dan veel te veel kilometers en niet deze opties binnen mijn budget. Dus een 316i gekocht mét deze opties. Nooit spijt gehad dat ik toch liever een kalere/oudere 320i had moeten kiezen.

Nu zou dat anders zijn. Ben een 330i gewend en als ik de 318i motor mee had (in X1-2 serie) valt t wel wat tegen. Met gewoon rijden is het een prima motor, maar mijn rijstijl is toch wel behoorlijk vlot en dan zit zo’n 3 cilinder constant aan zijn max. Wat meer vermogen is gewoon heel comfortabel, ook als je het niet continu gebruikt.

Het is dus maar net wat je gewend bent.

Het lijkt mij sowieso qua budget vs. eisen een behoorlijke kluif om te zoeken naar een goede 320i. Het aanbod van een LCI met M-pakket, (sport)automaat, Navi Prof, <60k km is gewoon erg schaars; ook in Duitsland. Dat zijn versies die je sowieso al niet veel ziet, laat staan te koop voor een 'schappelijke' prijs.

BMW 320i Touring Luxury Line

$_20.jpg

Schitterend NieckVB. Zo'n Luxury Line oogt heel stijlvol en minder schreeuwerig als een M-Sport die er natuurlijk ook fantastisch uitziet.
Staat wel onderaan de advertentie "behobener karosserieschaden" bei. Heeft dus helaas wel schade gehad.

Maar ik begin het wel knap lastig te vinden. De vrouw zegt, ga nou maar gewoon voor die BMW met een andere krijg je wellicht toch spijt. Zelf merk ik dat langzamerhand het budget steeds hoger wordt gesteld en het ook dan nog lastig wordt. Voor 35k heb je een prachtige 320i, Voor 10k minder wordt het gewoon lastig. Dus zit ik alweer te kijken naar spul dat 30k en meer is.
En die 318i is voor zoveel geld dan wellicht niet de motor die ik graag zou willen. Het voldoet vast voor ons maar past denk ik niet helemaal bij zo'n auto. Naast de aanschaf zijn ook de maandelijkse kosten wel iets om rekening mee te houden. T.o.v. de Mazda twee klassen hoger in de motorrijtuigenbelasting en de verzekeringspremie ook flink hoger.

Ratio vs emotie dus. Verstand zegt, haal nu gewoon een leuke Ceed GT-Line of een Focus ST-Line. Zeker die laatste rijdt gewoon heel leuk en heb je een prima gezinsauto aan.
Die BMW is een mooie maar ook dure auto, zowel in aanschaf als om te rijden. Een auto die in de basis al 8 jaar oud is. Reden om de Mazda van de hand te doen was de leeftijd en het aantal km's, met een 3-serie ga ik op dat vlak er niet heel veel vooruit. Afschrijving zal veel hoger uitvallen als van een Focus, Ceed of CX-30

Emotie zegt, nu of nooit zo'n 3-serie. De enige auto die constant blijft terugkomen en waarbij ik al enthousiast wordt zonder er een meter in te hebben gereden.
Een auto om echt trots op te zijn en een prachtige afsluiting van het fossiele tijdperk.

Ik heb gelukkig nog even de tijd....

BMW's zijn allleen maar waardevaster geworden de laatste jaren. Overigens, is de verkoop van de 6 definitief?

Verkoop van de 6 is definitief. Mooie stok achter de deur ook.
Rijden met de 320i gaat me vast wel overtuigen, ben ik niet zo bang voor.

Waarom zou de afschrijving hoger zijn?

Ik denk dat een CX-30 redelijk waardevast is, maar dat is een Focus of Ceed zeker niet. Het voordeel van een BMW is wel dat die altijd gewild blijven, ook als ze ouder zijn en meer kms hebben.

Aangzezien de Ceed nog blijkbaar op je shortlist staat... is de i30 Fastback ook nog in beeld? (na je negatieve ervaring bij de Hyundai dealer?)

Hier een mooie N-line
hyundai-i30-fastback-fastback-1-4-t-gdi-n-line.jpg

Of deze met panormama dak
hyundai-i30-wagon-1-4-t-gdi-premium-van-euro-37-795-voor-euro-31-495-rijklaar.jpg

Voordeel is de 5 jaar garantie zonder km beperking op een nagenoeg hagelnieuwe auto. Nadeel natuurlijk de hogere afschrijving tov een BMW.

Deze ziet er toch wel fraai uit: blauwe 320i 2019
Absoluut maar die is wel heel ver boven budget.... Staat bij Poelgeest nog een grijze, die komt qua prijs beter in de buurt. Heeft wel de kleine navi.
1.jpg

Aangzezien de Ceed nog blijkbaar op je shortlist staat... is de i30 Fastback ook nog in beeld? (na je negatieve ervaring bij de Hyundai dealer?)
De Hyundai vindt mijn vrouw helaas erg lelijk, de Ceed vind ze ook niet zo mooi. Vind ze zelf wel netjes al moet je zoiets niet naast een BMW gaan zetten.

haarr zei:
vertmaori zei:
Deze ziet er toch wel fraai uit: blauwe 320i 2019

Doe de Up ok weg en haal deze. Ben je voor jaren klaar.

Lijkt me ook een logische oplossing. Jij blij, want frisse BMW, mevr. Kristian blij, want met een BMW i.p.v. Up onderweg, en kids blij want hun koppies zitten niet meer 15cm van de achterruit...

En dan volgend jaar weer een mooie zoektocht naar een zeldzaam wordende jaren ‘90 Japanner voor erbij. Civic, CRX, MX-3, zoiets.

Dat heb ik er ook niet voor over hoor. Ik ga met de fiets naar het werk en de meeste ritten die ik maak zijn gewoon over de snelweg met het gezin erin. Wordt wel een hele dure hobby zo. Gevaar is dat je de lat steeds hoger legt. Over een paar jaar kun je ook niet weer terug naar een simpele Japanner of Koreaan.

Dit heb ik nog alternatief gezien. 'slechts' een Golf, maar wel een hele luxe. Jammer genoeg wel met de DQ200 DSG-bak. Gaat nog weleens stuk als ik het internet mag geloven.
Golf Variant 1.5 R-Line

Je kan altijd terug.
Begrijp ik nou uit je post dat je de Up gebruikt voor snelwegritten met het gezin? Of lees ik het verkeerd?

Als er altijd 1 auto op de oprit blijft staan zou ik die Up er ook flikkeren. Wat je aan vaste lasten bespaart kun je mooi in de tank van de BMW gooien.

Over een paar jaar kun je niet terug, maar nu kun je wel terug van een mooie 6 naar een simpele golf of focus? Ik zou lekker 1 dikke BMW kopen nu het nog kan, over een paar jaar zie je dan wel weer. Zoals het nu lijkt dan richting een ev, wat overigens helemaal geen straf hoeft te zijn

De Mazda wordt voor de langere ritten met het gezin gebruikt, de Up! vooral voor de korte ritjes in de omgeving. Even naar de supermarkt of de stad in en woon-werk. De Mazda staat regelmatig bijna een week stil. Dat scheelt gebruikssporen en parkeerdeukjes maar koop je natuurlijk geen auto voor. Idee was ook om de nieuwe auto wat breder in te gaan zetten. Wel jammer dat ie dan ook wat meer korte stukjes doet maar daar moet ie dan maar tegen kunnen. Voor de keer dat er toch een tweede auto nodig is zou ik een knakenbak kunnen kopen. Een oude Aygo, C1 o.i.d..

Zoiets nog een optie?
https://www.autoscout24.nl/aanbod/audi-a4-2-0-tfsi-avant-ultra-sport-s-tronic-benzine-zwart-6f924e39-d89d-4b62-83a9-80d3540c3dcf?cldtidx=3
https://www.autoscout24.nl/aanbod/audi-a4-2-0tfsi-190pk-s-line-design-panoramadak-navigatie-benzine-zwart-7d334acb-ab47-4917-ab89-6eacbf953740?cldtidx=5 (y)

https://www.autoscout24.nl/aanbod/bmw-320-touring-320i-xdrive-m-sport-panorama-led-camera-benzine-zwart-54eac39a-22b7-4399-8541-906b101c129f?cldtidx=3
https://www.autoscout24.nl/aanbod/bmw-320-touring-320i-high-executive-m-sport-automaat-benzine-wit-7b69a384-00d3-4a4d-afa9-1f89498dec2c?cldtidx=5 ingevoerd
https://www.autoscout24.nl/aanbod/bmw-320-3er-touring-aut-m-sport-benzine-blauw-433dcde2-4697-4959-b25b-a8c471f87121?cldtidx=2 of toch zelf invoeren

Mooie A4's! Maar als ik dan die laatste twee Dreiers zie dan heeft dat wel de voorkeur. Interieur van de A4 is overigens wel veel mooier.
Die witte 320i lijkt ook niet verkeerd. De blauwe staat in Bayern dat is nog wel een onderneming. Wel een hele mooie!

Exact zo’n grijze als bij Van Poelgeest staat hier tegenover ook naast het huis.
Maar die mist echt elke uitstraling die een 3-er kán hebben. Zou mijn keuze niet zijn.:rolleyes:

Ik zie hier heel wat BMW liefhebbers langs komen. Hebben jullie echt het idee dat de afschrijving van een BMW lager is als die van een Hyundai, Kia of Ford?
Ik heb zo mijn twijfels nu de elektrificatie van het zakelijke wagenpark heel snel gaat. Ik vermoed dat over een jaar of vijf alle auto's met brandstofmotor hun restwaarde grotendeels kwijt zijn. Restwaarde is straks exportwaarde.
Hoef je je daar niet meer druk over te maken. Ik zou wel kijken naar MRB klasse, brandstofverbruik en verzekeringspremie. De accijnzen en overige belastingen die de Staat misloopt door hun fiscale stimulering van EV's zullen straks toch een keer gecompenseerd moeten worden. En dat gaat vast geen jaren duren. Dan weet ik wel wie de klos is.
Toch die BMW? Dan zou ik over de grens kijken naar een 2015 of 2016 3 serie met niet teveel kilometers. Blijft het waardeverlies en de BPM afdracht nog enigszins binnen de perken en hij wordt na de RDW keuring in één klap nieuw door het nieuwe kenteken. En persoonlijk vind ik een 3 serie van die bouwjaren mooier dan het laatste type.

HarrieD,
afschrijving is van een duurdere auto vaak hoger dan van een goedkoper model. Maar bij vergelijkbaar geprijsde auto's, bv Kia Stinger, Optima, Ford Mondeo of gelijk geprijsde Dreier denk ik dat de Dreier minder afschrijft.

Woensdag ga ik deze bekijken en proefrijden. Redelijk interessant aanbod gehad. Ja, het is een 318i maar het is een zo goed als nieuwe auto in een uitvoering die me wel erg aan staat, ook de kleur.

BMW 318i

17727859-1.jpg

Ik vind deze wel erg saai... chromen randjes rond de zijruiten zou het al beter maken. Voor slechts weinig meer rijd je een jaar jongere 320i. De blauwe die ik eerder postte heeft een vraagprijs van bijna 36.000,- moet toch gek zijn als daar zonder inruil niet een aardige klap vanaf kan.

Nou, ik vind dat iedereen nogal vrijgevig is met Kristians portemonnee...
Sommigen vinden het blijkbaar doodnormaal dat hij 20.000 EUR bijpast bovenop een Mazda6 waar niets aan scheelde om er in jaren en leeftijd amper op vooruit te gaan... enkel omdat er 320i achterop de achterklep staat ;)

Een BMW wil je toch wel met een leuke motorisering? Dat is een 318 IMO net niet. Ik zou minimaal een 320 willen, dan maar een jaartje ouder.

Kristian zei:
Woensdag ga ik deze bekijken en proefrijden. Redelijk interessant aanbod gehad. Ja, het is een 318i maar het is een zo goed als nieuwe auto in een uitvoering die me wel erg aan staat, ook de kleur.

BMW 318i

17727859-1.jpg

Mooie wagen! Als nieuw ook gewoon lijkt het.

Zwarte nieren erop, enkel>dubbele pijp en klaar.

Gewoon lekker gaan rijden idd, ik denk dat die 318i prima gaat voldoen. En natuurlijk is een 320i weer lekkerder, maar noodzakelijk icm de rijstijl van Kristian, ik denk het niet.

Terug
Bovenaan