Kristian: er is altijd wel wat

Zoiets moet je nooit vrouwen bij betrekken, het is je eigen egoistische leuke speeltje :T
Vrouwen redeneren altijd fout als het om auto's gaat.

We moeten er samen mee rijden en betalen hem ook samen. Dus niet alleen mijn speeltje. Dus ook samen keuze maken. Komen we wel uit. En aangezien de zoektocht nog leuker is als het uiteindelijke bezit ga ik niet iets overhaastenieuws of er door drukken.
MX-5 moet ik echt fatsoenlijk in kunnen zitten anders is het gewoon niet slim. Maar, die staat absoluut boven aan het lijstje nog. 500C kan ik uiteindelijk ook mee leven hoor. Best geinig en het open dak waar het allemaal om gaat.

Oh bah wat walgelijk correct :)

Uiteraard een grapje, wederom heel erg begrijpelijk de situatie.
Ben benieuwd!! 500C zou ik dan weer niet overwegen, is naar mijn mening niet een echte cabrio.

https://www.misker.nl/occasions/13452001/Mazda_MX_5_1_8_Niseko
13452001-14.JPG

Oei wat een mooie! Op de foto van het instrumentarium, ligt daar nu een stuk snot tussen de teller's? :)

Is wel wat boven budget ja. Maar ga toch eerst in Nederland proefzitten en rijden voordat ik over de grens gericht op zoek ga. Naar wat ik lees moet ik eigenlijk een hele simpele met stoffen interieur nemen zonder hoogteverstelling. Die zit het diepste waardoor je minder snel tegen het dak zit met je hoofd. Eigenlijk jammer want een wat luxer exemplaar met leer is wel zo mooi. Een simpel ding is wel goedkoper natuurlijk en rijplezier wordt er niet minder om.

Wij hebben recent eenzelfde keuze gemaakt en de C2 VTR van m'n vriendin verruild voor een cabrio, bij ons is het een Audi TT Roadster geworden. Ik ben ook 1.92 en heb in de TT met dak dicht meer dan voldoende hoofdruimte, een stuk meer dan in m'n A3 limo. De Z4 paste bij ons ook niet in het budget van max € 9.000 en in de Z3 paste ik echt niet in zonder een bult op het dak, MX5 hebben wij niet naar gekeken. Maar ik zou dus gewoon op zoek gaan naar een mooie TT Roadster!

Inderdaad een vergelijkbare situatie. De TT roadster van de eerste generatie vind ik prachtig al vind ik de Coupe nog fraaier.
Ben gelijk even gaan kijken naar het aanbod. Voor rond de 10 mille heb je een mooi exemplaar inderdaad.
Zijn wel auto's die flink ouder zijn en vaak meer km's hebben gemaakt. Onderhoud zal wel wat duurder zijn.
Maar, ik zet hem zeker ook op het lijstje.

Nu binnen budget ;):

https://www.autotrack.nl/tweedehands/mercedes-benz/slk/30080855
0-120ab-53342ce1623d5-thumbnail.jpg

https://www.autotrack.nl/tweedehands/toyota/mr2/34253888
0-MOR-601076802-thumbnail.jpg

https://www.autotrack.nl/tweedehands/toyota/mr2/33793002
0-645438f8-beef-496c-bebf-40a39a57bdb7-thumbnail.jpg

Bofkont zei:
Die 200 SLK R170 is echt te duur, en is ook ook vrij krap hoor.
Wel een fraai interieur/exemplaar.

Tja, als een auto zo'n leeftijd heeft vind ik de staat van onderhoud, uiterlijke staat, uitvoering en km stand de dingen die de prijs bepalen.

Te duur is ie dan als je gelijkwaardige exemplaren kunt kopen voor minder. Of dat zo is weet ik niet.

Misschien wel:
https://www.autotrack.nl/tweedehands/mercedes-benz/slk/33650066
https://www.autotrack.nl/tweedehands/mercedes-benz/slk/31261660
https://www.autotrack.nl/tweedehands/mercedes-benz/slk/31134016

Maar niet zo mooi blauw.

SLK heb ik wat minder mee. Ben geen Mercedes man.
MR-2 is wel weer heel leuk. Benieuwd hoe ruim die is voor langere mensen....

Vanmiddag even ijsje gegeten op terras in Ommen, heel veel motoren en cabrio's weer op de weg.

Ja, de cabrio's zijn écht weer uit de stallingen inderdaad. Kwam afgelopen week nog een non-facelift Z4 tegen, eigenlijk vind ik die serie net wat minder dan de facelift, maar als ik er dan weer 1 zie rijden (of in het topic van Bofkont loop te kwijlen)... Leverde weer een zoekactie op MP / Autotrack en Autoscout24.de op. Beetje leuke is echter al snel 15k of meer...

Een mooie MX-5 dus, mits je past :)

Kristian zei:
Ben gelijk even gaan kijken naar het aanbod. Voor rond de 10 mille heb je een mooi exemplaar inderdaad.
Zijn wel auto's die flink ouder zijn en vaak meer km's hebben gemaakt. Onderhoud zal wel wat duurder zijn.
Maar, ik zet hem zeker ook op het lijstje.

Wij hebben uiteindelijk gekozen voor een 180 pk van 2002 met 152.000 km en een volledige sluitende onderhoudshistorie bij de Audi-dealer, we hielden een stukje budget over maar dit was de netste die er binnen budget te koop stond. In Vaassen staat ook nog een erg nette zwarte maar die mist climate-control. Bij Zieleman in Nieuwleusen staat er eentje van 2005 met een lage kilometerstand, Nieuwleusen is in de buurt voor jou toch? Ik heb m'n zakelijke auto's daar in onderhoud en vind het een prima garage.

Die in Nieuwleusen zag ik ook staan ja. Dichtbij inderdaad. Moet binnenkort maar een middag vrij nemen om wat te gaan rondneuzen. Helaas net iets te weinig tijd om echt eens op autojacht te gaan.

Haarr,

Geloof me voor een 200 met die kmstand is hij gewoon te duur.
Hij staat ook al een dik half jaar daar of langer, dat zegt genoeg.
Een 320 is ook haalbaar voor dat geld, in alle opzichten de beste keus voor een R170.

Tot nu toe nog geen verdere actie ondernomen. Ontbreekt me aan tijd om eens rustig op zoek te gaan en wat auto's in het echt te bekijken en te rijden.

Swift krijgt half mei eerst een onderhoudsbeurt en nieuwe APK. Die afspraak staat.
Nog wel aan het denken aan een kleine aanpassing voor de Mazda. De passagiersstoel is niet in hoogte verstelbaar en je zit daar gewoon niet zo heel fijn. Stoel staat te hoog en ondersteuning bovenbenen laat te wensen over. Bestuurdersstoel zit een stuk beter door de hoogteverstelling.
Bij een demontagebedrijf staat echter een rechtsgestuurde 6 Sportbreak en ik zit te denken om de bestuurdersstoel van die auto te monteren.

Vanmorgen toch nog even een proefritje gemaakt. Nieuwe Swift staat bij mijn dealer dus even gekeken. En als je de sleutels in de hand gedrukt krijgt zeg je natuurlijk geen nee tegen een proefrit.

Was een 1.0 BoosterJet met Mild-Hybrid systeem. En dat is een heel verschil met de 'oude' 1.2 viercylinder. De nieuwe driecylinder sleurt er goed aan als de turbo in komt. Driecylinder roffeltje blijft keurig op de achtergrond.
Algehele indruk is dat hij vooral comfortabeler en rustiger is. Je hoeft hem niet meer uit te persen om het vermogen eruit te krijgen.

Nadeel is ook dat het speelse en leuke er wat af is. Besturing biedt minder gevoel, het klik klak schakelen heeft plaats gemaakt voor een wat rubberachtig gevoel en het hoogtoerige vond ik ook leuker ondanks dat er weinig fut in de oude zit.

Vormgeving van de buitenkant vind ik nog geen verbetering, het interieur is wel veel mooier. Al blijven de gebruikelijke harde plastics.
En dat past ook wel bij het eerlijke karakter van Suzuki. Ondanks dat het allemaal wat licht en simpel aanvoelt is het onverwoestbaar.

Maar, doe mij nog maar gewoon een mooie Swift Sport van het uitgaande model met de fijne 1600 viercylinder.

WhatsApp%20Image%202017-04-15%20at%2010.58.39_zpsnvkdhwho.jpeg

WhatsApp%20Image%202017-04-15%20at%2010.59.02_zpsm00zu0j1.jpeg

WhatsApp%20Image%202017-04-15%20at%2010.58.20_zpsqwmgwyxt.jpeg

Heb gisteren en vandaag met een polo 1.0 tsi gereden, die turbo zorgt bij normaal rijden voor een fijne versnelling, alleen echt toeren maken heeft geen nut, na 4500 toeren is het klaar met de versnelling. Ik vind het veel fijner rijden, en met een andere afstelling valt er best iets leuks van te maken, dit zal ook voor de swift gelden

Voor een wat sportievere auto vind ik een atmosferische motor leuker. Het rijdt heerlijk comfortabel en rustig zo'n turbomotor maar doe mij maar een 1.6 Sport. Grote kans (alles overwegende) dat die na de zomer de 1.2 gaat opvolgen.

Brrrr die nieuwe swift hebben ze vakkundig even verkracht daar bij suzuki (n)
Zou dan mooi voor het oudere type sport gaan.

Zo onverwoestbaar is de Mazda helaas niet.... Na Max Verstappen nu ook een serieus remprobleem bij de 6 :(

Vanmorgen viel me al op dat de verbruiksmeter zo hoog uitschoot. 6,5 l/100 km bij 80 km/uur i.p.v. rond de 5 l/100 km.
Vanmiddag terug zelfde liedje en toen ik thuis de handrem aantrok merkte ik dat deze slap aanvoelde.
Achtervelg linksachter gloeiend heet dus toen wist ik genoeg. Even Mazda forum Duitsland gecheckt en ja hoor, bekend probleem.....

Door corrosie gaat de remklauw vastzitten. Die moet dan worden vervangen. Peperduur natuurlijk want Japans en nog geen imitatie beschikbaar. Schijven en blokken achter zijn ook oververhit geweest dus worden ook vervangen. Monteur uit de straat gaat het klusje klaren. Scheelt een hoop arbeidsloon. Dealer zit ook zover weg dat dat ook geen optie zou zijn geweest. Morgen dus maar fietsen....

Eerste technische probleem is dus een feit. Voor een auto van 4 jaar oud moet dit eigenlijk niet kunnen. Monteur gaf aan dat elk (half) jaar boel schoonmaken en smeren een hoop kan voorkomen. Ga ik dus in het vervolg maar doen.

Dat is balen! Zou je idd toch niet verwachten na 4 jaar en zeker niet bij een Mazda. Wel opvallend dat dit weer met corrosie te maken heeft.

Maar goed dat alles weer gefixt wordt.

Ik heb zaterdag de Swift bekeken bij de dealer en ik vind de Swift juist wel een heel leuke auto geworden. Jammer genoeg hebben ze nog geen demo in combinatie met de CVT transmissie maar hier wordt aan gewerkt. Vind het dash heel leuk geworden met een jeugdige bijna Alfa Romeo achtige lay-out. Goed gedaan.

Begrijp ook wel het verschil tussen de Baleno en de Swift. De Swift is meer "joie de vivre" en de Baleno meer voor de rationeel ingestelde automobilist. Dat er geen prijsverschil is vond ik vreemd maar begrijp ik nu wel. Het grootste minpunt van de Swift is aangepakt, het veel te kleine kofferbakje. Nu is het niet groot maar je kunt er best wel wat in kwijt. Vond de auto opmerkelijk ruim op de achterbank.

Over de Mazda 6: jammer maar alles kan kapot, ook een Mazda. Natuurlijk is het sneu dat juist jij de pineut bent.

Mazda en corrosie blijft inderdaad wel een dingetje..... Te hopen dat het hier bij blijft, verder bevalt hij namelijk goed. Verder eigenlijk ook geen echte problemen bekend bij dit type. Je kunt een keer pech hebben natuurlijk.

Monteur die de auto repareert, werkt bij BMW en komt daar ook genoeg dingen tegen. Afgelopen week nog een motor vervangen die net 8.000 km had gedraaid. Elk merk heeft dus wel z'n dingetjes. Ook de Honda hiervoor was niet zonder schoonheidsfoutjes. Wat dat betreft doet de Swift het tot nu toe het beste.

Nieuwe Swift vind ik verder ook zeker geslaagd hoor. Interieur is er absoluut op vooruit gegaan. Bij ons is de Swift een 2e auto en een nieuwe van bijna 20K is echt niet aan de orde. Was eigenlijk van plan om deze week een Sport te bekijken maar vanwege de forse kosten aan de Mazda, wacht ik mooi nog eventjes. Beide auto's en de caravan moeten komende maanden ook nog regulier onderhoud dus dan gaat het hard. Moet wel leuk blijven, er zijn (zelfs voor mij) belangrijkere dingen als een auto.

Bijna 600 euro lichter en dan is de boel van de week weer klaar. Remklauw is echt prijzig. Dealer nog gebeld en die gaf aan dat dit ook niet mocht na 4 jaar en stelde voor om hem af te laten slepen naar hun via de mobiliteitsservice. Ze dachten dat er nog wel coulance mogelijk was.
Toch maar voor gekozen om het door mijn monteur te laten repareren. Verwachting is namelijk dat de kosten ondanks coulance nog wel hoger zouden uitvallen. Arbeidsloon is fors en blokken en schijven vallen niet onder coulance.

Wel even balen en betrapte mezelf er al op dat ik aan het zoeken ben naar een opvolger. Had al een leuke Vitara 1.4 S gezien. Misschien eerst maar even laten bezinken....

Zonde van het geld, maar ook weer geen bizarre uitgave voor een auto. Zoiets kan met elke auto gebeuren.

Maar herken het dat bij minste geringste gezeur naar andere auto gekeken wordt. Bij mij is dat niet zozeer vanwege de euro's, want rationeel is dat zelden een goed argument, maar meer omdat ik niet van dat soort onverwachte zaken hou.

Maar de 6 kan er nu iig weer goed tegenaan! Hoeveel jaar/km nou in bezit?

Inderdaad gewoon pech en inruilen kan nooit uit natuurlijk. Ik hou inderdaad ook niet van dit soort dingetjes en het vertrouwen heeft even een deukje opgelopen. Nadeel van een wat duurdere Japanse auto is dat je meteen aan de beurt bent als er iets stuk gaat.

Mazda is nu ruim twee jaar in bezit. Gekocht met 26.000 km en staat nu op 56k. Gezien de km-stand zou hij net ingereden moeten zijn nu.

Laten bezinken is denk ik de beste optie. De Suzuki Vitara 1,4S is met alle respect een heel leuke auto met een goed ruimtegebruik. Wel denk ik dat je aardig wat gaat inleveren voor wat betreft rijcomfort. Lekker Mazda blijven rijden zou ik zeggen!

Een Vitara is veel kleiner dan een 6. Niet met elkaar te vergelijken.

Daarnaast gaan alle auto's wel eens stuk. Vervelend, maar het hoort er nu eenmaal bij.

Wat balen! :(

Kristian zei:
Wel even balen en betrapte mezelf er al op dat ik aan het zoeken ben naar een opvolger. Had al een leuke Vitara 1.4 S gezien. Misschien eerst maar even laten bezinken....
Heel herkenbaar! Punto had ineens wéér een airbagstoring, dus ik was ook alweer aan het zoeken :)

Goh, waarom zou je een schitterende Mazda6 (zeker op zijn zomervelgen) die pas ingereden is wegdoen?
Als het al een tijdje kriebelt voor iets anders en je het geld ervoor liggen hebt, dan kan dat akkefietje inderdaad net het duwtje zijn waarna je tot beslissing overgaat.
Maar bekijk het objectief: autorijden kost nu eenmaal geld.
En nu ga je bij inruil enkel een ander gelukkig maken, want wat je zal krijgen zal om bij te huilen blijken.
2 jaar en 30.000 km...
Gewoon die 6 nog minstens 6 jaar houden; dan is het nog een interessante occasion met minder dan 150.000 km...

Mazda gewoon houden is wel verstandigst. Maar gaat er op korte termijn weer wat stuk dan ben ik er wel klaar mee.
Het kriebelt wel voor iets anders, maar het was de bedoeling om iets leuks te zoeken voor de Swift.

Vitara is zeker kleiner en minder mooi afgewerkt etc. Voordeel zou zijn nieuwer, goedkoper in gebruik en onderhoud, garantie, vertrouwen in het merk.....
Ik laat het maar even rusten. Als het goed is is de 6 morgenavond weer rijdbaar.

Zoektocht naar wat anders is gewoon altijd leuk. Ik speel ook wel eens met de gedachten de Clio Estate van de wederhelft te ruilen (met bijbetaling uiteraard) voor een Clio IV RS omdat we over enige tijd niet perse de stationruimte nodig hebben. Mijn leaser blijft tenslotte toch de C-segment station. Maar, er staat nu al een relatief dure auto veel stil (5000 km per jaar), en dat wordt niet beter bij een speeltje.

Even laten rusten en dan geniet je weer volop van de 6. Al geeft dergelijke dingen wel een knauw. Een nieuw hart en kleppenreiniging bij mijn leaser heeft het vergefelijke van mijn Renault-hart ook wel wat ingedamd. :)
Elektronische prima in orde, roest kennen ze sowieso niet meer, maar downsizetechniek... Dat doet Mazda gewoon weer heel goed. Vasthouden aan 2000 cc en prachtige Sky-Activ techniek toepassen.

Mijn speeltje moet toch echt een Swift Sport gaan worden. Veel rijplezier maar toch betaalbaar en heb inmiddels wel een zwak voor Suzuki. Overigens spreekt een Clio van het huidige type mij ook absoluut aan. Zag onlangs een prachtige blauwe GT-line staan voor niet teveel geld. Schitterende auto!

Nieuw hart? Is de motor van je Megane vervangen?
Sky-Activ techniek werkt tot nu toe goed. Zuinig en motorisch betrouwbaar. Maar niemand weet natuurlijk of ze ook op lange termijn met veel km's ook betrouwbaar blijven. Mazda kennende zit dat denk ik wel goed. Motor is overigens ook direct ingespoten dus hoe het met interne vervuiling zit, geen idee....
Roest is bij Mazda nog steeds een issue. Eerste 10 jaar ga je daar niets van zien aan de buitenkant, maar aangezien er gewoon nul bescherming aanwezig is, zullen de bloemkolen daarna echt wel tevoorschijn komen. Heb ik zelf aangepakt dus dat gaat wel goed komen.

Snap best dat een Swift een uitstekende en leuke 2e auto is. Helemaal als Sport. Maar een Vitara vind ik toch echt maar een saai hok voor gepensioneerden. Ja, het is misschien goedkoper en wellicht betrouwbaarder dan de 6, maar op alle overige fronten komt het niet eens in de buurt.

De Mazda is weer klaar. Nieuwe klauw linksachter, de rechter schoongemaakt en ingevet en nieuwe schijven en blokken. We kunnen weer rijden dus....
Oude klauw heb ik meegekregen. Wil zelf eens kijken wat nou de oorzaak kan zijn. Advies is wel om jaarlijks de boel even schoon te maken.

Daar zit wel wat inn. Ik val niet voor niets iedere keer weer terug op een Japanner omdat ik mezelf heel goed ken. Elk Japans merk heeft ook wel zijn dingetjes helaas. Een Subaru die tegenviel in de duurtest, een Toyota waar de dieselmotoren van stuk liepen..... Ook mijn vorige Honda bleek niet feilloos. Eigenlijk is alleen de Suzuki dat tot nu toe nog wel....
Heb wel het idee dat de verschillen tegenwoordig veel kleiner zijn. Een nieuwe Renault is tegenwoordig ook gewoon erg betrouwbaar.

Overigens, dit is een tegenvaller, maar aangezien het vaker voorkomt en ook omdat de rechterkant ook al minder begint te worden is dit ook geen domme pech. Met beter onderhoud waren de problemen te voorkomen maar feit is ook dat Mazda hier echt een steekje heeft laten liggen.
Heb het idee dat ze bij de ontwikkeling te weinig rekening houden met het Europese klimaat en het vele strooizout dat hier wordt gebruikt. Zie je ook elders aan de gebrekkige roestpreventie.

Nog even een paar plaatjes.

Nieuwe klauw en schijven+blokken gemonteerd

Oude klauw met het gedeelte wat vast is gaan zitten door corrosie (gebeurt alleen bij mij en bij Duitsers)

Het artikelnummer voor als het toch een keer fout mocht gaan

Na de Mazda nu ook dikke problemen met de Swift. Gebracht voor een onderhoudsbeurt, APK en terugroepactie stoelverwarming.

Ze belden net al............. Stadslichtje stuk en achterruitenwisser moet worden vervangen:D

Heerlijk zo'n superbetrouwbare Soes! Zo maar weer ophalen en de supersaaie (maar prima rijdende) leen-Splash weer terugbrengen.

Leuk wagenpark heb je! (y)

Je kan natuurlijk ook overwegen om je Mazda in te ruilen op zoiets... Nieuwer dan je Mazda, maar qua maandelijkse kosten zal je er op achteruit gaan verwacht ik.

1821336_2.jpg

Terug
Bovenaan