Kristian: er is altijd wel wat

Grille is natuurlijk makkelijk aan te passen naar chrome. Klik je er zo uit. Maar ik ben eigenlijk nog nauwelijks bezig met de opvolger. Als er echt iets leuks op het pad komt dan hou ik me aanbevolen maar avondenlang zoeken is er nog niet bij.

Een mooie kleur, Portimao blauw. Wat feller blauw dan pythonic.

Portimao
1_1657366_e.jpg

Pythonic
BMW_G21_320i_Luxury_Line_Phytonic_Blue_%283%29.jpg

Grille is natuurlijk makkelijk aan te passen naar chrome. Klik je er zo uit.
Klinkt logisch, goed om te weten. Zijn de raamlijsten ook (eenvoudig) te veranderen?

In het volslagen hypothetische geval dat ik op zoek ging naar een gebruikte G20/G21 zou dat mijn zoektocht aanmerkelijk vereenvoudigen.

Raamlijsten aanpassen is dacht ik niet zomaar mogelijk. Worden dan ook meestal gewrapped naar zwart als ze metaalkleurig zijn. Zou ik zelf niet doen. De gevonden auto heeft Shadowlone wat bij Portimao goed staat.
Maar voor hetzelfde geld is het weer een ex-huurauto op winterbanden met beschadigingen. Eerst maar eens zien of ik een reactie krijg.

Je hebt al tig keer aangegeven dat je al een 6 cilinder funauto hebt in de vorm van een Z4, je huidige 3 serie zo goed bevalt, zonde van het extra geld bijleggen vind en niet op zoek bent naar een ‘nieuwe’ auto. Dus ben benieuwd ja… ;)

Klopt hoor, de nood is ook zeker niet hoog. Geen straf om nog een aantal jaren in de huidige door te rijden en dat zou ook maar zo kunnen gebeuren. In huis ook nog genoeg wensen die het nodige kosten.

Voor de winter nog even wat klusjes aan de Z4 uitvoeren zodat ie technisch echt helemaal up to date is.
Dit voorjaar de waterpomp, thermostaat, koelslangen, expansietank, nieuwe vuldop en de DISA-klep gedaan, binnenkort ook de carterventilatie, nokkenassensoren en een revisie van de dubbele Vanos. Dan heb ik de meesre zaken wel aangepakt. Leuk om te doen en ik wil hem ook perfect hebben en houden. Klinkt al een bodemloze put, maar hoort er wat mij betreft gewoon bij na 21 jaar.

Zaterdag nog even een leuk rondje met mijn zoontje gereden, over de grens in Duitsland een Kaffee mit Kuchen met mijn ouders gedaan die toevallig ook in de buurt een ritje maakten in hun mooie MX-5. Was echt heerlijk cabrioweer. Natuurlijk in Duitsland nog even de tank volgegooid met 98 E5. De BC had ik gereset en gaf 6,2 l/100km aan toen ik de oprit weer opdraaide. Ervan uitgaande dat ie een beetje nauwkeurig is wel heel zuinig voor zo’n old school drieliter 6 cilinder, ook al is het verbruik helemaal niet zo relevant.

Ja onderhoud hoort er gewoon bij, zeker als je het gewoon heel goed voor elkaar wil hebben. Dat is ook gelijk de reden waarom een gewone 3-serie doorgaans langzaam afglijd. Die krijgen over het algemeen niet de liefde en aandacht die een oudere auto nodig heeft, waardoor de totale berg aan reparaties uiteindelijk zo groot word dat het niet meer rendabel is. Gelukkig is dat bij Z4's over het algemeen anders, en zeker bij dit exemplaar.

scheelt ook wel dat de techniek van toen nog relatief simpel was en dat er heel veel over geschreven is waardoor zelf doen prima gaat doorgaans

De BC had ik gereset en gaf 6,2 l/100km aan toen ik de oprit weer opdraaide. Ervan uitgaande dat ie een beetje nauwkeurig is wel heel zuinig voor zo’n old school drieliter 6 cilinder, ook al is het verbruik helemaal niet zo relevant.

Je hebt gelijk, een hobby mag wat kosten. En bovendien, zolang je geen 15k km per jaar rijdt, maakt het niet zoveel uit...

En toch...

Ik vind het wel wat hebben: zuinig rijden als het kan, veel vermogen als het moet. Dat vind ik nou één van de belangrijke kenmerken van een motor! En weet je, als hij sprint als je 'm op z'n staart trapt en zuinigjes nipt als je netjes rijdt, is voor mij het bewijs dat de motor intern mooi schoon & goed ingelopen is.

Doe je weer goed Kristiaan!
Compleet normaal ook gezien de leeftijd van de auto.
Mijn 3.0i altijd rond de 8.5l/100km gemiddeld, met idd nog zuinigere uitschieters wel.

Onderdelen binnen dus binnenkort maar eens een paar dagen vrij plannen en aan de slag. Mijn vrouw riep dat ze misschien voor het najaar als de Z4 in winterslaap is misschien toch nog een autootje erbij zou willen. Ook omdat de 3-serie dan wat minder korte stukjes voor de kiezen krijgt nog niet zo’n gek idee. Al even zitten zoeken en liefst zou ik dan een Toyota IQ willen. Die zijn inmiddels niet duur meer en lijken me redelijk betrouwbaar en goedkoop in onderhoud. Hoeft geen superstrakke te zijn, heb ik zelf ook nog wat te doen. Maar eens kijken of ik daar achteraan ga.

Hahahaha, In huize Zoveel hebben we nu de zelfde gesprekken.... Er stonden 2 auto's op de oprit die veelal stilstaan, die er dus uit en 1 terug..... electrisch. Maar, maar, maar als ik ook een afspraak heb waar ik een auto voor nodig heb? Moeten we dan niet een boodschappenautootje erbij hebben? Ik wacht het even af, maar kijk stiekum naar een i20 automaat....

Inderdaad, fijn om een tweede auto te hebben. De Z4 ‘‘s winters inzetten ga ik alleen niet aan beginnen. Met twee kinderen is een IQ alleen niet de meest logische keuze. Een Aygo of Up! is een stukje praktischer.
En toch lijkt die kleine IQ me geweldig. Voor rond de 4K koop je al een leuk exemplaar. Komende weken eens eentje bekijken en proefrijden.

Laatst bewerkt:
Alweer een tijdje geen update gedaan hier. Inmiddels bezig met de revisie van de Vanos in de Z4. Was nog wel een mooi karweitje. Hopelijk vrijdag alles weer aangesloten en weer rijdend. Heel benieuwd of ik het goed heb uitgevoerd en zo ja hoe ie dan rijdt. Ook twee nieuwe nokkenassensoren geplaatst, ik kon er nu toch makkelijk bij. Als het goed gelukt is probeer ik komende week ook de carterventilatie nog even te doen.

Verder nog een beetje aan het kijken naar een opvolger voor de 3-serie. Kom nog niet de juiste auto tegen. Duur, teveel kilometers, saaie kleur, geen M-Sport, veel gebruikssporen.....
In Duitsland wel een paar mooie blauwe 330e's gezien. Moet ik een keer mee rijden en nog eens in verdiepen of dat wel verstandig is gezien de forse MRB en complexe aandrijflijn. Zijn wel aantrekkelijk(er) geprijsd en de korte stukjes elektrisch rijden lijkt me best fijn.

Valt mij juist op dat er best veel 330i/330e's te koop staan met M-sport pakket en gave (blauwe) kleur.
bmw-3-serie-touring-330e-m-sport-pano-head-up-adaptive-cruise.jpg

bmw-3-serie-touring-330e-xdrive-m-sport-pano-360-camera-h-k-laser-adaptief-onderstel.jpg

bmw-3-serie-touring-330e-m-sport-360-view-panorama-acc-laser-led-head-up-keyless-entry-leder-s.jpg

Bonus! :love:
bmw-3-serie-330i-xdrive-m-sport-individual-keyless-1e-eig.jpg

Laatst bewerkt:
Kijk zijn dat zijn hele mooie 3-series die je hebt gevonden! Vooral de eerste twee spreken me erg aan. Meeste 330e's worden uit Duitsland gehaald, dat zou ik dan liefst zelf willen doen en eigen auto particulier inruilen.
Woensdag nog even bij een blauwe 330e sedan gekeken bij mijn dealer. Bij de sedan hou je geen kofferbak over door het accupakket, die zou ik niet willen.

Afgelopen week de VANOS-eenheid van de Z4 gereviseerd. Na een ton en 20 jaar worden de seals minder en mis je wat vermogen onderin. Nu had ik daar nog weinig last van, maar het leek me een mooi klusje zo aan het eind van het seizoen. Was goed te doen maar je moet wel netjes en gestructureerd werken. Gelijk de laatste koelslang vervangen en twee nieuwe nokkenassensoren ingebouwd. Eerste ritje zit er op en hij doet het prima. Merk nog geen grote verschillen maar trekt nog wat soepeler en loopt rustiger. Verbruik zou ook lager moeten zijn Komende 400 km moeten de seals nog ‘inslijten’ en wordt geadviseerd niet al te sportief te rijden.~

In Duitsland voor 200 euro nog een setje Styling 103 opgehaald. Doel was om een setje te laten herstellen, maar drie van de 4 velgen van deze nieuwe set zijn nog zo goed als onbeschadigd en op de auto zit ook nog een onbeschadigde velg. Kan dus zo een setje maken. Banden overzetten en klaar. Scheelt weer.
Zal wel een van de laatste klussen worden van het jaar.

Goed bezig, Kristian! Al merk je niet veel verschil, het is gewoon goed nu, dat weet je zeker. En dat is een lekker gevoel.

Mooi klussen Kristian! Gave velgen heb je opgedaan! (y)
Valt mij juist op dat er best veel 330i/330e's te koop staan met M-sport pakket en gave (blauwe) kleur.

bmw-3-serie-touring-330e-m-sport-360-view-panorama-acc-laser-led-head-up-keyless-entry-leder-s.jpg

Bonus! :love:
bmw-3-serie-330i-xdrive-m-sport-individual-keyless-1e-eig.jpg
Ik vind voor mezelf een BMW niet zo, maar voor een ander snap ik volledig de liefde voor BMW, en zeker deze 2, die zijn wel echt heel mooi vind ik. (Zegt de persoon die elke keer zegt "Rood vind het mooiste op een auto, en steeds per toeval altijd bij een blauwe auto terecht komt) Maar team blauw snap ik dus ook volledig.

Mooi hoor dat je dit zo even doet. Ik doe het je niet na.

Waar vind je de werkinstructies ?

En die velgen @ Duitsland, kijk je dan gewoon op eBay.de oid?

Klopt, bepaalde dingen zijn goed te vinden bij Kleinanzeigen. Zeker als je wat dichter bij de grens woont interessant.

Vanos heb ik 10 jaar geleden ook gedaan bij mijn 325i. Prima klusje en niet per de heel duur. Alleen oem kleppendekselpakking was niet goedkoop. Misschien dat er ook wel goed spul in de aftermarket te verkrijgen is

Mooi klusje die vanos. En dat je het verschil amper merkt betekend dat het inderdaad preventief was. Zit het maar weer mooi goed voor de komende jaren.

Zo lang oem nog te koop is betaal ik liever wat meer. Zo heb ik de okkenassensoren a 100 euro per stuk bij BMW gekocht i.p.v. de aftermarket van 40 euro van Hella. Bij sommige onderdelen kun je de gok nemen of zie je dat het BMW logo er uit is gevijld, maar als het weer 20 jaar mee moet kies ik graag voor originele onderdelen.
Kleppendekselpakking had ik vorig jaar al vervangen en kon ik gelukkig hergebruiken.

Vanos bij de E46 eruit halen is overigens een stuk eenvoudiger. Meer ruimte tussen voorfront en het blok. Ik moest nu een draadeind uit het blok halen om de Vanos er uit te kunnen manoeuvreren. Was een behoorlijk karwei en lastiger dan het reviseren van het ding zelf.
Kan ook door de motorsteunen los te maken en het blok te laten zaken of op te krikken, maar daar had ik minder zin in.
Zijn er ook die het complete voorfront eraf schroeven. Ging me ook iets te ver.

Vandaag met teamuitje een eendentour gedaan. Geweldig leuk en prachtig weer bij gehad. Ik heb lang geleden een Trabant gehad en die vond ik best geinig om mee te rijden. Mijn verwachtingen waren dan ook hooggespannen. Conclusie, leuk om een keer te hebben ervaren, maar geen oldtimer die ik zelf zou willen hebben. Ik kon er maar weinig rijplezier uit halen. Vooral leuk vanuit nostalgisch opzicht. Na 5 minuten had ik kramp in mijn been en na 10 minuten misselijk door de benzinedampen en de weke vering. Verder echt ontzettend traag en gevoelloos. Je voelt je in het huidige verkeer ook enorm kwetsbaar.
En dan te beseffen dat in de jaren 70 een van de meest verkochte auto’s was waar vele gezinnen in vervoerd zijn.
We zijn tegenwoordig maar verwend.

Leuk!
Ik heb ook eens een Eend gereden (die onlangs nog in de AutoWeek stond en nu op Ibiza rijdt). Ik vond het ook erg tegenvallen, toen in directe vergelijking met mijn Kever.

Je waardeert je BMW's direct een stuk meer! Vond zo'n bank voorin dan wel weer handig! (14 dagen een eendje gehad in m'n jonge jaren met vriendin Zoveel)

Leuk, rijden met een 2CV! Mijn vader had tot een paar jaar geleden een Mehari, leuke ervaring om in te rijden. De Kever doet toch meer solide aan, maar sowieso leuk een Eend!

Grappig uitje samen, herkenbaar qua beleving en indrukken van zelfde uitje paar jaar geleden :)
Wanneer je Trabant zou willen: in Berlijn zit TrabiWorld waar je ze kunt huren voor tocht door de DDR-historie. Ook erg leuk om te doen, en bikkelhard werken onderweg...

Trabant heb ik nog niet gereden, DAF'jes, Eendjes en uiteraard Solexen wel met verschillende uitjes. Leuk voor een middag, maar daarna ben je inderdaad ook wel weer even genezen met het primitieve stukje automobielhistorie :D

Grappig uitje samen, herkenbaar qua beleving en indrukken van zelfde uitje paar jaar geleden :)
Wanneer je Trabant zou willen: in Berlijn zit TrabiWorld waar je ze kunt huren voor tocht door de DDR-historie. Ook erg leuk om te doen, en bikkelhard werken onderweg...
Huur of koop dan een Oost-Duitse Simson Schwalbe. Veel origineler en leuker rijden in Berlijn! :D
Simson-Schwalbe-Berlin-290718.jpg

Maar leuk zo'n Eend. Het rijden lijkt me inderdaad ook niet best, maar charmant blijven ze wel. :)

Zo’n Simson Schwalbe staat al heel lang op het lijstje om aan te schaffen. Kon er 10 jaar geleden eentje aanschaffen voor 1200 euro. Inmiddels zijn ze een flink stuk duurder. Wel lastig om in NL op kenteken te krijgen.

Over twee weken gaan we een paar dagen naar Berlijn trouwens. Ben er zeker al 15x geweest maar blijft een fijne stad om te vertoeven . Veel zin in.

Berlijn is heerlijk. Ik ben er een keer of zeven geweest denk ik, en elke keer is het weer genieten.

Nou inderdaad. Elke wijk heeft zijn eigen karakter. Al vind ik Friedrichshain, Prenzlauer Berg en Kreuzberg wel het leukst.
Super, eind december zit ik ook weer een paar dagen in Berlijn en Kreuzberg. :) "Rommel"markt op zondag bij Boxhagener Platz of Mauerpark ook al wel eens geweest? Een voetbalwedstrijd bij Hertha BSC of nog beter Union Berlin kan ik ook iedereen aanraden.

En wat meer uit de richting, maar het Bilmuseum vond ik ook echt fantastisch!

Terug
Bovenaan