Kristian: dakloos genieten

Kristian zei:
Prestaties vallen me niet tegen met in het achterhoofd dat ie maar 60 pk heeft. Op de Autobahn had ie weinig moeite en voor ons gebruik zal het ruim voldoende zijn. De Swift had 136 pk maar die kwamen pas laat vrij dus het verschil valt in de praktijk ook nog wel mee.

Ik ben de eerste die het met je eens zou zijn dat 60 pk in principe genoeg is. Maar als je het verschil in de praktijk zo erg vind mee vallen dan heb je niet hard genoeg gereden met de Swift.

Alhoewel de topsnelheid van de Swift niet extreem hoog lag (kan ook niet, vermogen moet hard stijgen als je harder wilt rijden) is die maar liefst 5,7 seconden langzamer naar 100 dan de Swift. Sterker nog....als de fabrieksopgave van de Up! klopt dan kunnen wij 2 nog een leuk wedstrijdje houden. ;)

Maar ik ben wel blij dat er nog iemand is die beweert dat 60 pk voldoende is in het dagelijks verkeer. Dat vergeet ik soms wel eens als je sommige reacties hier leest. ;)

Ik heb veel diverse (nieuwe) auto's gereden maar ik vind de Up! echt ontzettend goed met verkeer meekomen. Stampen op de vloer is niet eens echt nodig

Bird Nerd zei:
Ik heb veel diverse (nieuwe) auto's gereden maar ik vind de Up! echt ontzettend goed met verkeer meekomen. Stampen op de vloer is niet eens echt nodig

Ik had in de Up! dan wel een beetje het idee dat ik mensen in de weg zit. In mijn eigen auto ook overigens. Als je gewoon even zorgt dat die in zijn juiste toerengebied zit valt dat wel mee ja. Maar ook dan duurt het een eeuwigheid voor je op 130 zit vanaf 90.

Deze velgen moeten het trouwens gaan worden.....
Grotefoto-OVZMUPLB.jpg

Mooie velg, maar er zijn niet veel setjes van die ypsilon velgen, af en toe wordt er een set aangeboden, maar voor goed geld dan ook.

Overigens is het geen punt om met het verkeer mee te komen natuurlijk, maar komende vanuit een meer dan dubbel zo sterke atmosferische swift is de vergelijking wel interessant, goed dat het bevalt!

Nico GTR zei:
Maar ik ben wel blij dat er nog iemand is die beweert dat 60 pk voldoende is in het dagelijks verkeer. Dat vergeet ik soms wel eens als je sommige reacties hier leest. ;)

Sterker, ik zit me nog regelmatig op te vreten achter het stuur omdat anderen niet doorrijden... :)

Hier ook geen probleem met een 1.0 69pk Toyota blok. Kwestie van anticiperen.... en jezelf niet opvreten dat het accelereren niet zo rap gaat.

En het gevoel dat je anderen op zou houden, ik snap dat niet. Zelfs met de Kever heb ik dat gevoel niet. Dan moet je wel erg gespannen achter het stuur zitten zeg! En je hoeft geen 130 te rijden. 100 a 110 is voldoende.

Kristian: toch alvast op zoek naar andere wielen? :)
Op die foto's hierboven valt me wel op dat ie wat hoger staat dan we in NL gewend zijn. Ben benieuwd wanneer dat jou gaat storen :)

Hij gaat inderdaad wat richting de Cross Up ja. De niet Bluemotion staat wat hoger op de poten helaas. Als ik ga voor andere velgen dan is de verlaging (Eibach Pro) wel een must.
Overigens rijdt deze Up! wel stukken comfortabeler als de witte Cup Bluemotion met de 16 inch Triangle velgen. Qua comfort ga ik dus wel inleveren met 16 inch en verlaging.

Onlangs stond een (standaard) Up! naast me bij het stoplicht. Ik reed in de Swift. Het viel me op op hoe snel de Up! er vandoor ging. De Swift moet ik dan echt flink doorhalen in de toeren om vermogen vrij te krijgen.

Barri zei:
En het gevoel dat je anderen op zou houden, ik snap dat niet. Zelfs met de Kever heb ik dat gevoel niet. Dan moet je wel erg gespannen achter het stuur zitten zeg! En je hoeft geen 130 te rijden. 100 a 110 is voldoende.

Precies!(y) Ik vind het soms zo'n kul hoe mensen dat roepen of denken.
Goed ik moet toegeven, toen de Y10 tijdens een testritje amper de 100 aantikte en ik de snelweg op reed, toen kneep ik hem ook wel een beetje.

Ik kan mij absoluut niet voorstellen dat een 60pk Up! er snel vandoor ging in vergelijking met een Swift Sport o_O dik 14 seconden naar de 100 is gewoon niet snel. Overigens wordt het inderdaad wel eens vergeten dat 60pk voldoende is voor het dagelijkse Nederlandse (stads)verkeer. Op de autobahn zou ik qua gevoel toch wat meer angst hebben, ook gezien het formaat van de auto.

De zilveren kleur met de zwarte accenten ziet er strak uit! Zeker de plannen wat betreft de velgen maken de Up! dan nog net wat stoerder. Mooie aankoop en geniet van het open dak! :)

Dit werd ooit in een test geschreven over de prestaties van de Up! en dat kan ik alleen maar onderschrijven:

Motor
Het meest verrassen doet de wegenbelastingvrije nieuwe 3-cilinder benzinemotor ons. Het blok heeft een inhoud van slechts 999 cc maar weet zeker in het stadsverkeer voor vlotte prestaties te zorgen. En hij klinkt nog leuk ook. Lekker brutaal zelfs. Maar tijdens constante snelheden juist zeer stil. Met zijn 75 pk weet de up! in 13,2 seconden naar 100 km/h te sprinten en een nog best respectabele top van 171 km/h te realiseren. Het 95 Nm hoge koppel – dat praktisch continue beschikbaar is – laat zich vooral gelden tijdens de vlotte (tussen)sprintjes. Het blokje reageert alert en de vijfbak laat zich daarbij heel prettig en met korte slagen bedienen. Als we even later overstappen in de 60 pk sterke variant van de – voorlopig – enig leverbare motorisering in de up! valt amper verschil te merken. De trekkracht is dan ook voor beide varianten gelijk. Enkel wanneer we wat meer snelheid willen maken mis je die extra 15 pk. Zit je echter zelden de snelweg, dan kun je met de lichtste versie prima uit de voeten.

Dan heeft men met een 60pk non bluemotion gereden, want mijn 60pk up had hele lange versnellingen, terwijl de 75pk een veel kortere bak heeft en daardoor een stuk feller aanvoelt, wel veel meer toeren op de snelweg ;)

Overigens kun je voor 150 euro wel de 75pk vrij laten schakelen, maakt bij het doortrekken een wezenlijk verschil gezien de 60pk piekt bij 4000, en de 75 pk gewoon doortrekt.

Als ik mij echt ga ergeren dan inderdaad de 15 pk extra vrijschakelen.

@Damianw26: wat zijn jouw ervaringen met de Eibach veren i.c.m. 16 inch? Echt veel stugger of viel het mee? Overweeg dat wel namelijk want het staat een stuk mooier.

dik 14 seconden naar de 100 is gewoon niet snel.

Hij gaat goed mee met stadsverkeer. Stadsverkeer is natuurlijk geen 100 km/h. Bij verkeerslichten ben je echt vlot weg en tussensprints zijn ook geen probleem. Alleen op de snelweg merk je de beperkingen

Bird Nerd zei:
dik 14 seconden naar de 100 is gewoon niet snel.

Hij gaat goed mee met stadsverkeer. Stadsverkeer is natuurlijk geen 100 km/h. Bij verkeerslichten ben je echt vlot weg en tussensprints zijn ook geen probleem. Alleen op de snelweg merk je de beperkingen

^dit. Heb 2,5 jaar een Mii gehad en na verloop van tijd begon vooral het hoge toerental bij 120km/h te storen.

Kristian zei:
Als ik mij echt ga ergeren dan inderdaad de 15 pk extra vrijschakelen.

@Damianw26: wat zijn jouw ervaringen met de Eibach veren i.c.m. 16 inch? Echt veel stugger of viel het mee? Overweeg dat wel namelijk want het staat een stuk mooier.

Voor de looks moet je het gewoon altijd doen, zeker op nog grotere velgen. Alleen merkte ik wel na inlevering van mijn vorige up dat het standaard non BM onderstel (wat onder de tsi zat) wel zachter afveert op hoge drempels, maar op korte oneffenheden alsnog stug is op 17 inch, nu is hij dat op allebei;) De nadelen wegen echter absoluut niet op tegen de voordelen, een eibach set is nog de comfortabelste verlaging

Carfanatic zei:
dit. Heb 2,5 jaar een Mii gehad en na verloop van tijd begon vooral het hoge toerental bij 120km/h te storen.

Zowel de Swift 1.2 als in iets mindere mate de Sport maakten op de snelweg heel veel toeren en waren ontzettend lawaaiig. De Up! Is veel stiller.

Pjötr zei:
Barri zei:

Precies!(y) Ik vind het soms zo'n kul hoe mensen dat roepen of denken.
Goed ik moet toegeven, toen de Y10 tijdens een testritje amper de 100 aantikte en ik de snelweg op reed, toen kneep ik hem ook wel een beetje.

Waarvan akte.

Echt een leuke en bijzonder volwassen wagen de UP, goede kameraad van mij heeft ook eentje, best vaak mee op stap geweest.
Lange afstanden op de snelweg echt geen probleem, ook echt ruim voor een wagen in deze klasse.
Vlotte prestaties en ook nog eens aangenaam zuinig.
Leuke uitvoering heb je Kristian, veel plezier ermee (y)

Dank je! Autootje rijdt verbazingwekkend goed, zelfs op de snelweg!

Ben hem van binnen en buiten aan het schoonmaken en kom tot de conclusie dat ie ook echt in zo goed als nieuwstaat is. Bizar eigenlijk.
Wat me verder opvalt is de kwaliteit van bepaalde onderdelen. Als ik bijvoorbeeld kijk naar het tapijt wat er in zit, dat is vele malen mooier en dikker als in de Mazda. Bekleding is ook heel mooi.
Afgezien van de kwaliteit voelt alles wat je aanpakt heel solide aan. Deuren met vrij zware scharnieren die ook mooi in het slot vallen, een handschoenenkastje dat superdegelijk aanvoelt. Bij de Mazda voelt dat wel wat lichter aan allemaal. Niet minder hoor, maar valt wel op.

Tot nu toe dus heel blij met het Upje!

Bij de Mazda voelt dat wel wat lichter aan allemaal. Niet minder hoor, maar valt wel op.

De 2012 Mazda6 is dan ook 100kg lichter dan de (kleinere) 2012 Passat. Moet ergens vandaan komen ;)

Klopt. Bewuste keuze van Mazda om alles licht uit te voeren en onderdeel van de Skyactiv filosofie. Gaat ook echt niet kapot.

Maar ook mijn geliefde Swifts waren van binnen toch wat goedkoper afgewerkt met dun tapijt en goedkoop uitziend kunststof.
Onbeklede achterste wielkasten van de Up! zijn dan wel weer erg goedkoop en schijnt veel geluid te geven van steentjes, water etc.
De wielkastbekleding die wel in de E-Up! zit en waarmee de auto een stuk stiller wordt, ga ik zeker nog monteren.

Leuk dat de kwaliteit je zo opvalt, zegt inderdaad wel iets over de auto. En altijd fijn om na een wasbeurt geen gekke dingen tegen te zijn gekomen, dat heb ik wel eens anders gehad :T.

En over het vermogen, zelfs met de Panda kun je prima met het verkeer mee komen! Het zijn gewoon lichte autootjes, dus acceleratie is vaak dikke prima. En mensen ophouden zou ik me al helemaal niet snel druk om maken. Ik ben gisteren van Delft naar Haarlem heerlijk 85 op de rechter baan gaan rijden, raampje open en genieten maar. Zolang je iets harder gaat dan de vrachtwagens helemaal niets aan de hand, en bij het inhalen natuurlijk even anticiperen op achterop komend verkeer.

Ik ben wel benieuwd of jij dat ook gaat merken, maar wat ik merk is dat het niet uit maakt hoe hard je rijdt in een kleine auto, mensen reageren totaal anders op je dan bij een grotere auto. Bumperkleven, afsnijden op rotondes, even snel op het laatste moment inhalen.

Afgelopen dagen stap voor stap auto wat schoonmaken. Interieur is zo goed als klaar, buitenkant is gekleid en staat in de wax.
Polijstbeurt volgt nog maar auto is eerst goed beschermd. Motorruimte is schoongemaakt en verzegeld.
Staat nu een zo goed als nieuwe auto. Blij mee.

20180602_141754.jpg

20180602_141803.jpg

20180602_141846.jpg

20180602_141908.jpg

20180602_141920.jpg

20180602_142154.jpg

20180602_142223.jpg

20180602_142255.jpg

20180602_144127.jpg

20180602_144208.jpg

Zo dan die is idd in nieuwstaat , geweldig!! (y)
Leuk om je eerste ervaringen te lezen over deze Duitse auto, die mooie goede en degelijke afwerking is toch echt wel hun kracht, idd alles mooi en degelijk/solide afgewerkt.

Ja, blij mee.
Gisteren toch nog maar even de Eibach Pro veren besteld. In tegenstelling tot de Bluemotion-uitvoering staat deze toch wel erg hoog.
Zal wel iets comfort inleveren, maar het oog wil ook wat.

Tjonge, die ziet er echt als nieuw uit inderdaad (y). En wat lager gaat hem (haar?) zeker beter staan.

Ja denk ik ook. Al hoop ik dat hij nog wel voldoende comfortabel blijft. 16 inch is voor mij ook wel het maximum qua velgen dan.

Zit te twijfelen of ik ga voor een wat chiquere look (mistlampjes, velgen behouden) of voor een wat sportievere uitstraling (mistlampen, evt. middelste deel bumper in glanzend zwart, ramen tinten, 16 inch Triangle of Ypsilon velgen met zwarte accenten.

De combi zwart zilver verder doortrekken lijkt me enerzijds wel leuk maar wil het graag wel een beetje smaakvol houden.
Twijfel ook of ik getinte zijruitjes wel mooi vind staan.

Mooi zeg, als nieuw nog! En echt een mooi stofje die bekleding. Overigens vind ik het mooi als het dak verder zwart wordt gewrapt, gezien de helft al zwart is door het panodak. Zou ik zelf een grijze hebben, dan zou ik ook de spiegelkappen en middenstuk van de voorbumper zwart doen, en de diffuser. Getinte achterklep en ruiten zou ik niet meer doen, het staat wel stukken mooier, maar niet als je het achteraf doet. Dan krijg je die lelijke verwarmingsdraadjes vol in het zicht, die bij oem 65% getinte ruiten onzichtbaar zijn.

Ik weet overigens niet waar je de auto gaat gebruiken, maar rijd je enkel op hobbels en klinkers en stad dan is de verwerking daarvan stugger dan standaard, al staat het echt veel mooier, goede keuze dus(y)

Spiegelkappen zijn bij de Cup al zwart. Ga eerst eens rustig kijken. Misschien laat ik hem ook wel mooi origineel. Velgen zijn eigenlijk ook best netjes.
Mijn zwager heeft de ramen van zijn Focus laten tinten en dat was echt zeer netjes. Geen storende draden ook in de achterruit.

Nog even om te laten zien dat een verlaging geen overbodige luxe is....
20180604_205017.jpg

Die verlaging snap ik wel! Goede keus.
Andere wielen zou wel leuk zijn, mistlampen ook. Maar dat bumper deel donker, ik zou dat eerst eens moeten zien.

Andere wielen komen later nog weleens. Verlagingsveren en mistlampen en dan is het eerst wel even goed.

BPM-aangifte was nog niet binnen bij belastingdienst. Contact opgenomen en papieren gelukkig kunnen mailen. Worden nu meteen in behandeling genomen. Wordt dus wel ergens volgende week voordat we kunnen rijden.

Erg nette auto; uitstekende staat zo te zien! Verder natuurlijk geen spectaculaire auto... maarja: het is ook een Volkswagen he? ;)
Bekleding en detailkleurtje in het interieur is wel leuk!

Dank je. Hij is inderdaad vooral netjes. Een nekkendraaier gaat het niet worden natuurlijk, maar dat wist ik. Vandaag alsnog de BPM betaling kunnen doen dus met een beetje geluk voor einde van de week rijden en anders wordt het volgende week.

Zei ik hierboven nog dat ik zou wachten met velgen, inmiddels heb ik toch al weer bijna een nieuwe set gekocht. Op Ebay Kleinanzeigen een zo goed als nieuwe set Ypsilon velgen voor een mooie prijs. Zitten goede Vredestein All-season banden op. Als ik mijn eigen set verkoop en evt. de winterbanden erbij dan kost het me niets. Ritje naar Duitsland (in de buurt van Oldenburg) heb ik er wel voor over.

Gaat om onderstaande velgen, persoonlijk de mooiste die er voor de Up! te krijgen zijn. Mooier nog als de Triangles....
De zwarte accenten staan natuurlijk perfect bij de spiegels en het panodak.

Grotefoto-JXFRBCQT.jpg

Grappig om te lezen dat er zoveel veranderd wordt aan de Up zo kort na aanschaf.
Heb bij mijn auto niets veranderd in de 3 jaar dat ik hem heb.

Zit wel te denken aan andere velgen voor mijn bedrijfsbus, aan de andere kant zijn stalen velgen wel handig omdat ik veel in Amsterdam zit met wek, sommige stoepranden lijken wel 20 cm hoog daar.

Grappig om te lezen dat er zoveel veranderd wordt aan de Up zo kort na aanschaf.

Hij staat zelfs nog niet eens op kenteken :D
Was ook niet de bedoeling hoor, maar ik ken mezelf. Hij moet toch een beetje naar mijn eigen smaak zijn. Is ook de sport om het betaalbaar te houden.
Een zo goed als nieuwe set Ypsilon-velgen met goede banden voor 500 euro kon ik niet laten lopen.

Mistlampjes en evt. ramen tinten en dan vind ik hem ook wel mooi zat.

Klopt, staat voor geen meter al rijdt het wel heel comfortabel. Dat is met verlaging en 16 inch wel een stuk minder straks. Zal ook wel weer wennen.....

Ja, beetje snel maar soms moet je niet te lang wachten..... Huidige set meteen maar alvast op Marktplaats gegooid.

Pff wat ga jij snel zeg. :p Ik lees ff een paar dagen niet bij....

Ga je ook de TT rubbers en weet ik allemaal welke meuk niet past monteren om hem strakker te krijgen? ;) Als ik al die verhalen zo lees van Damian en hoor van Ronald kun je met VAG een stuk meer uitwisselen. Nog een groot voordeel van VAG, naast het feit dat het heel blijft....

Ja gekkenwerk eigenlijk. Andere draagarmrubbers, toplagers etc. ga ik niet doen. Daardoor veel meer last van motortrillingen en motorgeluid.
Strakker weggedrag vind ik ook niet belangrijk. Ding heeft 60 pk dus een scheurijzer zal het nooit worden. Ga ik net als destijds bij Swift weer kijken naar een TSI of GTI omdat het onderstel eigenlijk vraagt om meer vermogen.
Nee het is alleen omdat het mooier staat. Verlaging is wat mij betreft een must en de huidige velgenset oogt gewoon te braaf.

We hadden natuurlijk eerst de witte Up! met Triangles bekeken. Met name de velgen was mijn vriendin helemaal weg van. De huidige vond ze veel minder mooi. Ik doe het dus ook niet helemaal voor mezelf natuurlijk :D

Mooie wielen en nette prijs! Ik ben nog steeds fan de triangels, maar de ypsilons zijn zeker net zo mooi, en ook geen poetsproblemen voorzie ik. Ik denk dat voor jouw gebruik alleen eilach wel genoeg is, stationaire motortrillingen zijn zeker meer na de zo goed als massieve tt draagarmrubbers, maar heb het er graag voor over:T

Kristian zei:
Ja gekkenwerk eigenlijk. Andere draagarmrubbers, toplagers etc. ga ik niet doen. Daardoor veel meer last van motortrillingen en motorgeluid.
Strakker weggedrag vind ik ook niet belangrijk. Ding heeft 60 pk dus een scheurijzer zal het nooit worden. Ga ik net als destijds bij Swift weer kijken naar een TSI of GTI omdat het onderstel eigenlijk vraagt om meer vermogen.
Nee het is alleen omdat het mooier staat. Verlaging is wat mij betreft een must en de huidige velgenset oogt gewoon te braaf.

We hadden natuurlijk eerst de witte Up! met Triangles bekeken. Met name de velgen was mijn vriendin helemaal weg van. De huidige vond ze veel minder mooi. Ik doe het dus ook niet helemaal voor mezelf natuurlijk :D

:)
Toch mooi man, ook op deze manier heb je plezier van de auto. Kost wat maar dat is met bijna elke hobby het geval.

Terug
Bovenaan