Kristian: dakloos genieten

Ja die buren zullen wel denken...

Mooie wagen! Injectie?

Dat is een motor die de benzine onder hoge druk in de cilinder spuit.

Wat weet u dat allemaal goed!

Ik zit in de autobranche.

Oh jahaa? Maar buurman wat doet u nu?!

Buren zijn wel wat gewend, motorkap staat geregeld open. Om even naar het fantastische blok te kijken, om onder de kap wat te poetsen en als het wat tegenzit om wat onderdelen te vervangen. Een auto die helemaal af is gaat me snel vervelen.

Lekkage is minimaal dus ik rij er gewoon mee. Natuurlijk hou ik het heel goed in de gaten. Temperatuurmeter staat altijd strak in het midden maar die wordt natuurlijk gedempt. Beter is het om de temperatuur in de boordcomputer te checken. Morgen zal de slang wel binnen zijn. Maar even kijken of ik dat nog voor de vakantie ga fixen. Slang is zo vervangen maar wel weer gesmeer en zorgen dat boel netjes ontlucht is.

@Kristian2 Ik heb je een prive bericht gestuurd. Ik kan zelf niet vinden hoe je je inbox kan openen via de interface van het forum, maar via deze link kom je in je inbox terecht.

Kristian, ik snap het helemaal, ook bij ons word er raar gekeken dat we zowat na elk ritje de auto wassen…….

Motorkap gaat om de rit open, even olie controleren en weer door.

Dank je! Oja, dit vond ik ook wel een leuk plaatje. Ook in Frankrijk zie je veel Model 3’s en MY’s. Met een kleine en lage Eriba ook prima te doen. Langs de Autoroute kun je tegenwoordig prima laden. Ook op onze relatief kleine camping een aantal laadpalen. En daaronder de wereld van 25 jaar geleden, je ziet nog op grote schaal Franse auto’s uit de jaren 80 en 90. Auto’s die zichtbaar al een lang leven achter zich hebben maar nog steeds voldoen.

Mooie reis, met leuke voitures! Las we op AW dat EV laden na 45 minuten erg duur kan worden, onnodig de auto laten staan.

Dank je! Oja, dit vond ik ook wel een leuk plaatje. Ook in Frankrijk zie je veel Model 3’s en MY’s. Met een kleine en lage Eriba ook prima te doen. Langs de Autoroute kun je tegenwoordig prima laden. Ook op onze relatief kleine camping een aantal laadpalen. En daaronder de wereld van 25 jaar geleden, je ziet nog op grote schaal Franse auto’s uit de jaren 80 en 90. Auto’s die zichtbaar al een lang leven achter zich hebben maar nog steeds voldoen.
Wat een contrast tussen de oude en de nieuwe wereld. Mooi dat dat nu nog naast elkaar bestaat.

Ondertussen staat de 3-serie op 102dkm en de Z4 op 98dkm. Met beide nog steeds heel erg tevreden. Z4 is elke rit genieten. Morgen een nieuwe parafen-afdekking ophalen bij de dealer. Duur stukje plastic maar weer een puntje op de i. de oude begint flink te golven wat me stoort. En beter duur dan niet te koop. Onderdeel is waarschijnlijk over 5 jaar niet meer te krijgen.

De 3-serie is nog steeds de perfecte auto voor ons. Kan echt niks bedenken wat me tegenvalt of wat ik beter zou willen. Dat was bij vorige auto’s wel anders. Ik kijk nog weleens met een schuin oog naar een generatie nieuwer, maar als me dat te kostbaar wordt blijf ik met veel plezier doorrijden. Misschien vind ik de F31 wel mooier oud worden dan de G21. Ik mis de kenmerkende Hofmeisterknik bij het actuele model ook.

Geweldig die oude auto's Kristiaan, genieten daar!
Ik vind sowieso de F31 veel mooier dan zijn opvolger de G31, lompe grote auto.
En wat schiet je er mee op?? voor de leuk heb je toch al de E85.
Slimme zet om idd die parafen te kopen.

De G21 bedoel je dan toch? De G31 is de uitgaande 5-serie en dat is wel mijn ‘droomauto’ hoor. Alleen veel te groot/lomp voor ons. De G21 3-serie is op veel vlakken wel een stukje moderner. Rijdt ook nog wat strakker. Maar zo lang ik die er niet als direct vergelijk naast heb, kom ik in de F31 ook niks tekort.

Parafan is in een paar jaar tijd verdubbeld in prijs. De oude golft een beetje maar is nog wel intact. Vast ook wel een liefhebber voor te vinden die iets minder perfectionistisch is.
Gelijk ook even de ruitenwissermotor van.binnen schoonmaken als de boel los is.

De F31 wordt vooralsnog zeker mooi oud. Wat cleaner design ook. Het enige nadeel is dat er steeds minder nette exemplaren van rondrijden, veel wordt toch wel verpest met allerlei after market meuk. Maar daar zou ik persoonlijk maling aan hebben. En het stuur en navi is nog steeds erg gewild bij het dievengilde.

Overall vind ik een G21 wel dikker en moderner in de juiste uitvoering (pre LCI tansanit + cognac met M sport pakket :sneaky:).

Ondertussen staat de 3-serie op 102dkm en de Z4 op 98dkm. Met beide nog steeds heel erg tevreden. Z4 is elke rit genieten. Morgen een nieuwe parafen-afdekking ophalen bij de dealer. Duur stukje plastic maar weer een puntje op de i. de oude begint flink te golven wat me stoort. En beter duur dan niet te koop. Onderdeel is waarschijnlijk over 5 jaar niet meer te krijgen.

De 3-serie is nog steeds de perfecte auto voor ons. Kan echt niks bedenken wat me tegenvalt of wat ik beter zou willen. Dat was bij vorige auto’s wel anders. Ik kijk nog weleens met een schuin oog naar een generatie nieuwer, maar als me dat te kostbaar wordt blijf ik met veel plezier doorrijden. Misschien vind ik de F31 wel mooier oud worden dan de G21. Ik mis de kenmerkende Hofmeisterknik bij het actuele model ook.

Ja verdomd ik snap het. Nu je het zegt misschien idd mooier met die oude knik. Anderzijds soms is iets gewoon wennen. Ik kan mij herinneren dat ik de bavianenkont van Alfa aanvankelijk ook afschuwelijk vond en nu vind ik het wel gaan.

Genoeg nette F31's te vinden nog. Een 340i lijkt mij ook echt heel erg fijn. Zeker bij een 1 of 3 serie vind ik zo'n 6-in-lijn veel toevoegen qua beleving. En inderdaad een tijdloos design. Geld helaas voor de meeste moderne BMW modellen niet vrees ik.

G21 vind ik ook wel mooi qua exterieur. Tansanit blue inderdaad. Het is daar de binnenkant wat ik niet gelijk heel erg mooi vind. Maar misschien in bepaalde kleuren of uitvoeringen wel.

Vind de Pre-LCI echt fraai interieur , zeker in mooi donker bruin leder. Vind bijv het scherm ook nog mooi geïntegreerd tov bijv de G31 waar die erop zit en de G21 LCI waar die helemaal doorloopt

ja klopt, pre-facelift is wel stukken beter. Vind die tellerklokken met toerenteller tegen de klok in de niet mooi en ik zie veelal wat sterile interieurs. Mogelijk met een donkerbruin interieur dat het al wat smaakvoller oogt. Zo'n auto moet wel een M-pakket hebben want normale ziet er wat gek uit van voren. Maar heb nog nooit in het echt een G21 goed bekeken met een rood, bruin of wit interieur

Hij is me wat te duur, maar ik heb hem al meerdere malen bekeken in de showroom en ben wel verliefd. Plaatje van een auto met een juweel van een motor. Twee dikke 6-cilinders voor de deur gaat hier sowieso niet gebeuren.
F31 340i

X3 is qua formaat prima, ik heb zelf liefst gewoon een 3 Touring. Hou wel van een lage zitpositie en de strakke rijeigenschappen. Gewicht en verbruik zijn ook wat gunstiger.

Mijn vrouw vind de X3 wel geweldig. Ik zou dan voor een 20i of 30i gaan, is mij vlot zat en de 6-in lijn heb ik al in de Z4.
Zo’n X3 M40i is wel een geweldig apparaat hoor.

Nieuwe parafan afdekking is gemonteerd. Staat weer lekker fris en meteen de ruitenwissermotor aangepakt. Vet van tandwielen komt op de contactplaat waar de sleepcontacten overheen gaan waardoor de ruitenwissers soms blijven staan. Motor open gemaakt en contactgedeelte schoongemaakt. Rest ook weer ‘fabrieksnieuw’ gemaakt en alles weer ingebouwd. Was een leuk klusje met mooi effect.

Hij is me wat te duur, maar ik heb hem al meerdere malen bekeken in de showroom en ben wel verliefd. Plaatje van een auto met een juweel van een motor. Twee dikke 6-cilinders voor de deur gaat hier sowieso niet gebeuren.
F31 340i

Mij iets te zwart, maar zeker uniek. Denk dat zulke exemplaren lang prijzig blijven en later echte collectors items worden. Net zoals de E30 325i van destijds. Lange tijd nog redelijk betaalbaar , maar nu vragen ze de hoofdprijs er voor als de 'ultieme' motorisering in een E30. Dat gaat voor een 340i ook zo zijn vermoed ik.

Mooie aan een 340i is dat je ze ook in vrij chique variant kunt krijgen, zoals deze

Maar dit specifieke exemplaar is dan ook wel erg stevig aan de prijs.

Bij een 340i vind ik het M-Sport pakket wel passend. Sportline is het wat mij betreft altijd net niet.

Deze staat al een flinke tijd te koop (zal er wat mee zijn?) maar vind ik heel aantrekkelijk. Oke, had chroom mogen hebben rond de ramen, maar kleur van exterieur en interieur is top. Mooiere kwaliteit leder, trekhaakje zit er ook al op.
46c38d35-0a5d-420e-af85-c4bfcb9989a3

cfdbbd92-5a18-46b8-937e-408be83e76b2

320i Tanzanitblau

Laatst bewerkt:
Kennis heeft een donkerbruine 340 touring met licht interieur. Wel de spoilers voorop en een aangepast uitlaatsysteem. Onwijs gaaf ding!
Zoiets mag hier ook wel voor de deur staan.

Heerlijk idd om dan even een relax ritje te maken op een mooie achterafweg.
Prachtig plaatje weer! uitlezen kan ik voor je! binnenkort een keer afspreken.
Ik heb een specieke Bmw OBD tool waarmee je alle uitzonderlijke modules mee kunt uitlezen en resetten/fout codes kunt wissen waar nodig.
Inpa is nog veel leuker kun je zaken in/uit schakelen in de GM5 comfort module.

Dit weekend de stationaire regelklep of stappenmotor schoongemaakt. Was heel vies en het mechaniek zat vast. Geen overbodige luxe dus. Merk het verschil ook meteen nu deze schoon is.
Volgende op het lijstje is revisie van de Vanos en carterontluchting. Dan heb ik alles ook gehad zo’n beetje.

Alleen foto’s van het onderdeel. Hij zit schuin onder de DiSA-klep. Die demonteer je met twee schroeven en stekker los en pak je er zo uit. Dan van het inlaattraject de luchtbalg verwijderen. Die zit met een slangklem op het gasklephuis en de stationaire regelklep. Als die ook weg is nog twee schroeven en een boutje, en de stekker losklikken en dan kun je hem er vanaf trekken. Zit aan de achterzijde nog vast op een rubber buis.

Met optrekken vanuit lage toeren voel ik rond de 2.000 toeren de laatste tijd wel een hikje. Beetje alsof de V-TEC er wat bruut in komt. Dan hoor ik ook wat getik onder de kap. Na wat research lijkt dat toch op symptomen van een VANOS die aan revisie toe is. Nog even kijken of ik dat zelf ga doen of toch uitbesteed. Ringetjes vervangen schijnt bij dubbele VANOS simpel te zijn, de anti rattle kit die je optioneel kunt monteren is wel wat lastiger.

Dat klopt, alleen heb jij denk ik ook net even wat meer skills ontwikkeld op sleutel gebied. Zelf doen geeft wel het meeste voldoening en geld wat ik bespaar kan ik weer investeren in andere upgrades.

Precies, ontwikkeld. Daar ben ik niet mee geboren en ik heb geen opleiding gehad in die richting. Het leuke van de VANOS, is dat dag al een miljoenmiljard keer is gedaan en daarom staat er vanalles op jijbuis en elders op internet. Dus, met inlezen en voorbereiden weet ik zeker dat jij dit kunt. Want je kunt al veel meer dan 5 jaar terug. Doordat je gewoon bent gaan doen.

De andere kant op lukt ook trouwens, ik ben als jochie praktisch in een werkplaats opgegroeid, maar na studie 20 jaar op kantoor gezeten. Dan verleer je et ook, of althans, je raakt et vertrouwen, de handigheid en de durf wat kwijt. Sinds een jaar of 3 loop ik voor de hobby wat rond bij een groot loonbedrijf, ook in de werkplaats en et komt allemaal vanzelf weer terug. Fijn gevoel.

Dat klopt helemaal, het is een kwestie van durven. Wij zijn aan het verbouwen, en electrisch heb ik best bang, maar het gaat en als fout gaat dan doen de stoppen hun werk.

Wij zijn aan het verbouwen, en electrisch heb ik best bang
Elektra was ik ook meest bang voor, maar dat is echt zo eenvoudig. En qua stoppen wel zorgen dan dat je de aardleiding doortrekt ;).

Qua auto: bij een hobby auto zou ik wel durven sleutelen , bij de daily vind ik dat toch wel anders. Die moet het imo altijd doen.

Wel knap dat jullie allen het wel gewoon doen !

Mijn ervaring is dat bij het sleutelen er altijd meer kapot/versleten blijkt, of afbreekt, na het open maken. En dat onderdeel niet meer leverbaar is of vanuit Verweggiestan moet worden opgestuurd.

Mijn ervaring is dat bij het sleutelen er altijd meer kapot/versleten blijkt, of afbreekt, na het open maken. En dat onderdeel niet meer leverbaar is of vanuit Verweggiestan moet worden opgestuurd.

Hier idem . Met de A2 had ik de tijd wel , en dus kan ik best van alles aanpakken. Maar met de dagelijkse auto een keer wat remblokjes vervangen of een maar ruitenvegers en daar houd het wel mee op. Het is inderdaad wel zo als je vaker sleutelt dat je ook steeds meer en meer durft aan te pakken. zeker met youtube :)

Onderhoud aan de andere auto laat ik ook gewoon doen. Al twijfel ik wel als de remmen aan de beurt zijn. Bij de dealer peperduur en een simpel klusje. Pak dan wel het liefst oem BMW delen.
Als de Z4 vanaf november uit de running is heb ik zat tijd om er wat reparaties aan uit te voeren.

Terug
Bovenaan