Kristian: dakloos genieten

MLL zei:
Heeft die blauwe niet een 4 cilinder ipv een 6 cilinder?

Correct!

320i -328i -330i zijn allen viercilinders...
Wel 2 liter met turbo hoor, dus qua prestaties vanaf 328i echt dikke prima.

Enige zescilinder benzine in de f3x zijn nog de 335i en de opvolger 340i
Deze zijn helaas wel duur.

Met zescilinders heb ik helaas geen ervaring. Wel met een 1.0 Ecoboost, en ik vind dat je wel duidelijk merkt dat je met een cilinder minder op pad bent. Dat zal BMW vast beter voor elkaar hebben. Maar ja, je koopt geen dure auto om niet te hoeven merken dat je maar met drie cilinders op pad wordt gestuurd. Juist dat extra vermogen dat je niet perse nodig hebt is hetgeen een auto luxe en leuk om in te rijden maakt.

M3 en M4 natuurlijk ook;)

@NicoGTR: Ja, die 330i E46.. dat was nog een heerlijke soepele 6 in lijn van het pré direct ingespoten tijdperk.... Zo mooi stil en betrouwbaar lopen ze tegenwoordig helaas niet meer...

Mijn 523i is zo'n zelfde naaimachine... Echt indrukwekkend.

Mechanix zei:
duidelijk merkt dat je met een cilinder minder op pad bent. Dat zal BMW vast beter voor elkaar hebben.
Vond ik tegenvallen. Begin dit jaar een proefrit in een 118i gemaakt, en hoewel het soepeler loopt dan de 1.0 ecoboost en 1.0 TSI vond ik het nog altijd afbreuk doen aan rijbeleving. De 1.3 viercilinder van mercedes Renault in de A-klasse beviel een stuk beter.

Wat een verrassende wending.
Ik zou zeggen: veel plezier met die oranjerode 318 (y) what a beauty!!!

Gezien het gezin zich ook met een up kan redden is ruimte geen probleem met deze optie. Voor het geld is er eigenlijk maar 1 echt serieus leuke bmw te koop, en de laatste ooit volgens klassiek recept (minus handbak):

(de link zou naar een m140i moeten lijden)

https://www.mobile.de/nl/Auto/BMW-M140i-A-Limousine-ParkAss.-LED-Harman/vhc:car,pgn:2,pgs:10,srt:price,sro:asc,ms1:3500_122_,ful:petrol,exc:blue,dmg:false/pg:vipcar/293779441.html

5.000bpm erbij en wat importkosten, staat er voor 34.000 euro een zeer jonge, geweldig leuke bmw voor de deur met briljante automaat. Zonder de nadelen van een dubbele koppeling automaat. De enige juiste keuze m.i. en de laatste kans om tegen redelijke kosten die geweldige 6 in lijn te rijden, en dan krijg je er nog een briljant onderstel bij ook ;)

Absoluut een verrassende wending. En zo is het grijze koekblik weer in z'n Upje. Lekker ruim zo op de oprit.
20200421-132617.jpg

M140i is absoluut een droomauto, maar als gezinsauto is ie me te krap. Mijn vrouw vond een CX-30 al aan de kleine kant, zo'n 1-serie van het vorige model is nog een stukje krapper. Zonder kinderen prima, maar voor nu wel erg egoistisch :)

En hoe leuk de 6-cylinders ook zijn, daar kijk ik niet naar. Een 320i of 330i zijn echt meer dan voldoende leuk en ook de 318i heb ik ook nog niet helemaal afgeschreven.
Die oranjerode blijft wel een beetje spoken.

Die BRG :)

Ik vind het overigens ook geweldig! Heerlijke uitvoering. Die motor is wel een dingetje maar verder helemaal af. In die kleur zie je ze maar heel zelden. Echt heel gaaf. Haal op dat ding, voordat hij voor je neus weg word gekaapt :T

Hij is echt heel erg mooi, maar een 318i lijkt me een misser. Zelfde vermogen en koppel als in mijn up, alleen 600kg meer te verslepen..

Ik zou die rode 318 gewoon halen.

Na een jaar of zo in bezit ongetwijfeld zat, maar dan gewoon weer verkopen voor dezelfde prijs.
Is na 5 maanden Mazda ook gelukt.

Niks te verliezen dus.

Bmw levert voor de nieuwe 316i weer een 4 cilinder. Het axiaallager in die 3 cilinder is een half axiaallager. Zelfde probleem als bij de 324d en 524td in de jaren '80, met meer kilometers vreet hij in je kruk en komt er speling op de kruk in de axiaalrichting. Ik zou zelf een 4 cilinder kopen. Ook als je wel een keer wilt doortrekken heb je power. Maar ook niet vergeten dat de edition uitsmijter van de f31 bijna alleen 318i was, er z8jn heel veel van die dingen de lease ingeduwd, dus die komen er over 2 jaar weer allemaal uit. Dat is niet geniaal voor je inruilprijs.

Door particulier te verkopen valt de schade inderdaad vaak wel mee in mijn geval. 5,5 jaar in de witte 6 rondgereden en slechts 5K afgeschreven. En nu 500 euro in 5 maand, dus dat lijkt me acceptabel. Maar, het is de bedoeling om een volgende auto echt voor minimaal 3 jaar te gaan rijden. Of men tegen die tijd nog op een 318i zit te wachten, geen idee.

Alle cijfers spreken tegen een 318i. Koppel houdt niet over, weinig pk's en een hoog gewicht. Toch gaat ie binnen de 10 seconden naar de 100 (en harder mag je toch niet) en voelt ie in dagelijks gebruik veel soepeler en krachtiger aan als de Mazda. Na twee proefritten nog steeds heel positief over die basismotorisering. Meeste mensen die er eentje hebben zijn er ook positief over al zal het nooit een strepentrekker worden. Het is in feite een halve 6 cylinder (Baukasten-Prinzip) die B38 en hij klinkt ook leuker als een 4 cylinder.
Verschil is misschien dat ik weinig ervaring heb met snelle auto's. Waar velen zich rot ergeren aan een Up met 60pk, vind ik die ook vlot zat zolang je er niet met z'n allen in zit.
En ondanks dat ik hier een 318i probeer te verdedigen, ben ik er ook nog niet uit. En dat hoeft ook niet, want de Mazda is nog geen 24 uur uit beeld. Heb ook nog steeds niet gereden in een 320i of 330i. Neemt niet weg dat die rood/oranje 318i me niet helemaal los kan laten. Wat een schitterend schaap in wolfskleren!

Dan moet je snel eens rijden met een 320 en/of 330. Heb je direct of meer rust in je hoofd of meer duidelijkheid over dat je toch voor die rode moet gaan.

Kristian zei:
Heel toevallig dat iemand zich meldde hoor en heel graag de Mazda wil overnemen. Was zelf niet actief op zoek, helemaal niet zelfs. Ook even gedacht, moet ik me dit weer op de hals halen allemaal. Maar, kost me op deze manier geen geld dus knoop doorgehakt.

Kristian zei:
Door particulier te verkopen valt de schade inderdaad vaak wel mee in mijn geval. 5,5 jaar in de witte 6 rondgereden en slechts 5K afgeschreven. En nu 500 euro in 5 maand, dus dat lijkt me acceptabel. Maar, het is de bedoeling om een volgende auto echt voor minimaal 3 jaar te gaan rijden. Of men tegen die tijd nog op een 318i zit te wachten, geen idee.

500 Euro is geen geld voor jou...
Rijke vent.:T

carkiller zei:
Flauwe opmerking hoor.
Afschrijving van 100 euro per maand voor zo'n jonge en prijzige D-segment auto vind ik echt 'geen geld' nee.
De onderhoudsbeurt a 400 euro die voor juli op de planning stond wordt me tevens bespaard terwijl de opvolger zeker weer een jaar onderhoudsvrij is.
En ik hoef me ook niet te verantwoorden hier over mijn keuzes.

haarr zei:
Kristian zei:
Maar, het is de bedoeling om een volgende auto echt voor minimaal 3 jaar te gaan rijden.

Zorg dan dat je de goede motorisering koopt.
Dat lijkt me wel verstandig. Met zo'n ondergemotoriseerd exemplaar kan het zomaar zijn dat je na 3 maanden denkt "fuck, had ik maar de vierzescilinder gekocht" en de zoektocht weer begint. Je moet het zelf weten en zoals jde zelf zegt hoef je niet je keuzes hier te verantwoorden.

Maar als ik die auto koop weet ik hoe zou gaan. Er komt een moment dat je lekker over een dijkje rijd, laat de snelheid wat oplopen. Komt er een scherpere bocht aan, je laat 'm alvast wat wijd lopen om 'm lekker strak aan te kunnen snijden. De M-sport remmen happen lekker gretig, je M-sport onderstel en brede banden trekken je mooi strak door de bocht, BAM! precies de apex geraakt. Uitkomen van de bocht, gas erop en er geeft niets thuis. Bij thuiskomst toch gaspedaal even openen en kijken of er een mooie 330i te koop staat.

Zorg voor je eigen gemoedsrust.
Je hebt de 318 gereden en was aangenaam verrast.
Die rode is schitterend.
1 + 1 = 2.

Dus waarom jezelf kwellen of in verwarring brengen door een 3 met zwaardere motor te rijden?
Natuurlijk zal zo’n 335 veel prettiger rijden. Maar tegen welke prijs? En gaat die er dan zo leuk uitzien als die rode?

Wat niet weet, wat niet deert.
Je leek tevreden met de 318, dus waarom naar iets anders rondkijken?

Ik ben eind vorig jaar enorm 'gestraft' doordat ik vier maanden en 10.000 kilometer in zo'n 318i heb moeten rijden. Als ik eerlijk moet zijn, dan wil ik altijd wel straf. Ik vond er niks mis mee, een auto die tot relaxed cruisen uitnodigde en na acht uur stapte ik eruit met het idee 'fijn, morgen mag ik weer!'. Maar ik vind het niet erg als het autootje naast me bij het verkeerslicht eerder weg is dan ik, ik hoef ook niet vierkant de bochten door en ik vind 150 km/h op de Autobahn een prima snelheid. Ik zou zo'n 318i zo kopen als ik voor een dergelijke auto in de markt zou zijn.
Ik ben bang dat als je besluit voor een 320i te gaan, de meute hier zich meteen zal gaan roeren, want minder dan een 330i is waarschijnlijk niet de moeite waard.
Bedenk: jouw geld en jouw gevoel.

Kristian zei:
carkiller zei:
Flauwe opmerking hoor.
Afschrijving van 100 euro per maand voor zo'n jonge en prijzige D-segment auto vind ik echt 'geen geld' nee.
De onderhoudsbeurt a 400 euro die voor juli op de planning stond wordt me tevens bespaard terwijl de opvolger zeker weer een jaar onderhoudsvrij is.
En ik hoef me ook niet te verantwoorden hier over mijn keuzes.

Ik vind het oprecht knap wat je eruit gesleept hebt qua prijs voor de Mazda.
Ik hoop oprecht dat je een leuke auto vind die minstens 3 jaar bevalt.

In al je posts verdedig je je keuzes, ook in deze en er is niemand die je dwingt.

Ik verloor op een nieuwe Suzuki Swift 3000 Euro in 8 maanden omdat die niet beviel.
Jij slechts 500 Euro in 5 maanden, een zeer goede prestatie maar dus niet niks.
Wees gewoon duidelijk denk ik dan, maar daar mag je zeker van mening in verschillen.

British Racing Green zei:
Zorg voor je eigen gemoedsrust.
Je hebt de 318 gereden en was aangenaam verrast.
Die rode is schitterend.
1 + 1 = 2.

Dus waarom jezelf kwellen of in verwarring brengen door een 3 met zwaardere motor te rijden?
Natuurlijk zal zo’n 335 veel prettiger rijden. Maar tegen welke prijs? En gaat die er dan zo leuk uitzien als die rode?

Wat niet weet, wat niet deert.
Je leek tevreden met de 318, dus waarom naar iets anders rondkijken?

Wat niet weet wat niet deert? Maar ooit zal hij het wel weten en z'n 318 onmiddellijk beu zijn.

Laten we wel wezen, over het algemeen voldoet een 318i in dit vlakke landje meer dan prima, het is natuurlijk niet zo dat Kristian straks vrij regelmatig met een volledig volgepakte auto met ook nog een caravan erachter op pad gaat...................

Goed om te lezen dat Havinga wel positief is over de 318i. Zijn ervaring sluit aan bij de proefritten die ik heb gemaakt met deze auto. Met een niet al te sportieve rijstijl een hele fijne relaxte auto die snel zat is voor dagelijks gebruik en die absoluut genoeg rijplezier biedt.

Ik was voor die proefrit ook erg sceptisch. Zo'n klein blok in een zware auto met sportieve aspiraties past niet. De proefrit heeft me toch anders naar deze motorisering doen kijken.
Bij normaal gebruik voelt de BMW veel krachtiger en soepeler aan als de Mazda.
Met een volgepakte caravan zal de balans vast uitslaan in het voordeel van de Mazda. Die levert 30 pk meer namelijk. Toch zijn de trekervaringen met deze 1.5 motor heel positief.
Maximum trekgewicht is 1300 kilo en onze caravan weegt 1200 kilo beladen. Dat hoeft geen probleem te zijn.

Voorkeur ligt ook echt bij een 320i. Alleen heb ik voor het budget dan een auto van 3 a 4 jaar oud met de nodige km's terwijl eentje met basismotor zo goed als nieuw is. Ik zal daarom binnenkort een proefrit maken met een 320i om een goede afweging te kunnen maken.

Een jaartje wachten en dan voor een 320 gaan, dan zijn ze waarschijnlijk meer bereikbaar qua prijs. Op vakantie met de caravan zal dit jaar toch niet lukken dus daar hoef je het niet voor te doen.

Kristian zei:
Goed om te lezen dat Havinga wel positief is over de 318i. Zijn ervaring sluit aan bij de proefritten die ik heb gemaakt met deze auto. Met een niet al te sportieve rijstijl een hele fijne relaxte auto die snel zat is voor dagelijks gebruik en die absoluut genoeg rijplezier biedt.
Is het dan niet fijner om een exemplaar zonder M-sport remmen, M-sport onderstel en zonder dunne bandjes te nemen?

406c zei:
Kristian zei:
Is het dan niet fijner om een exemplaar zonder M-sport remmen, M-sport onderstel en zonder dunne bandjes te nemen?

Het oog wil ook wat.
Maar zo'n fijne auto met een 3 cilinder is gewoon zonde.

Kristian zei:
Alle cijfers spreken tegen een 318i. Koppel houdt niet over, weinig pk's en een hoog gewicht. Toch gaat ie binnen de 10 seconden naar de 100 (en harder mag je toch niet) en voelt ie in dagelijks gebruik veel soepeler en krachtiger aan als de Mazda.

Ik snap het opzich wel. Mijn pa heeft een C-Max gekocht met een 1.0 Ecoboost met 100 pk. In een auto van 1.300 kg... Te weinig zou je denken. Maar in de praktijk rijdt het toch wel goed. De auto presteert gewoon adequaat, vooral dankzij de turbo. Maar je hebt niet over. Dat is bij een up! of een C-Max niet zo erg, want het is een gewoon vervoersmiddel. Maar juist in een 3-serie wil je toch gewoon eens lekker de paarden kunnen laten galopperen, zodat je de mindere broeders vlot achter je laat? Althans, dat zou voor mij de lol zijn van een BMW. Niet omdat het moet, maar omdat het kan.

Als je die BMW koopt vanwege het uiterlijk, het imago en de rijkwaliteiten (buiten de motorische prestaties) en puur inzet als familieauto, denk ik dat je inderdaad die rode 318 moet halen.

Misschien is wachten ook wel verstandig ja.

De nieuwe 318i is immers gewoon weer voorzien van een 2 liter 4 cilinder....en dat zal vast een reden hebben die niet pleit voor de 1,5 liter 3 in lijn.
Nieuwe 318i is 20 pk sterker dan de oude, levert 250 Nm.

Precies dezelfde motor eigenlijk als de 3 cilinder, maar dan met verbrandingsdoorgifte in plaats van een harde stop voor de volgende cilinder zijn verbrandingsslag heeft.

Balansassen maken het mogelijk om een 3 cilinder trillingsvrij te laten draaien en als we gaan voor een compleet 100% trillingsvrije motor kun je alleen een 12 cilinder of een rotatiemotor gebruiken.

Maar toch...even over de theoretische basis van die 3 cilinder....het is sowieso een lange slag motor, nadeel aan dit soort configuraties is vanuit theoretisch oogpunt een krukas zonder overlap, dus de kruktap is minder sterk. Hoeft geen probleem te zijn, maximale zuigersnelheid als je dingen heel wilt houden ligt op ong. 22,5 m/s en deze bepaalt dus het toerental dat de motor kan draaien. (derhalve voor je gaat chiptunen even uitrekenen of dat wel kan en in dit geval alvast geen toerental verhogen.) 2 x slag van de motor in meter x krukastoerental in Hz.

Voor de BMW, V = 2 x 0.0946 x (7000/60) = 22.07 m/s (dus staat wel veilig, maar moet niet veel verder gepusht worden, voordeel dan wel dat de powerband van de motor toch niet in de top zit)

Nou voordeel voor de 3 cilinder is dat die primair gezien door zijn 240 graden verbrandingsoverlap in balans is. Geen 1e en 2e orde rotatieonbalans. Waar een 3 cilinder echter wel veel last van heeft is het vrije moment...omdat je dus die verbrandingsoverlap op deze manier wilt/moet hebben staat de middelste cilinder in het daadwerkelijke hart van de motor, maar de 2 buitenste staan daar uit, deze leveren een koppel die de hele motor doet trillen. Dit merk je bijvoorbeeld heel goed als je gaat rijden een Alto. Een 3 cilinder zonder enige vorm van balansassen.
Dit is overigens de reden dat een 6 in lijn zo mooi loopt....de 3 cilinder heeft zodra een kruktap op 90 graden staat (cos 90 = 0) een horizontale kracht zonder tegenligger. Waarbij de 6 in lijn op dat moment een kruktap heeft daar tegenover...dus heft deze de kracht op veroorzaakt door deze kruktap op dat moment.

BMW kan dat niet zo verkopen, dus zit er een balansas in die het geheel vermindert en uitfaseert...maar het is er wel. Als je dan naar 4 cilinders gaat word het plaatje anders. Je krijgt dan een onbalans 1e orde van 0, want de 2 cilinders op hebben ook 2 cilinders neer op 180 graden verbrandingsoverlap en doven elkaar uit. Onbalans 2e orde versterkt elkaar. Maar dit is al op te lossen door het toevoegen van een contragewicht in de krukas. En daarbij komt dan dat het vrije moment 0 is.
Met lichter construeren de laatste jaren komen we tegenwoordig op een heel lage onbalans in de 2e orde. Met andere woorden krijgen we een veel mooiere motorloop die nagenoeg trillingsvrij is.

Kantelen van de motor zul je dus altijd hebben met een 3 cilinder en dan moet je trucjes gaan toepassen om dat tegen te gaan. Ik verwacht ook de reden dat BMW gewoon terug gaat naar een 4 cilinder. Reviews gaan immers niet over een "gebrek aan vermogen" maar meer over dat de motor gevoelsmatig klein is...zal er dan toch ook een kwaliteitsdingetje zijn met het blok?
Kort gezegd, in een Mini...ja juweeltje van een motor eigenlijk, en ook in de i8 een leuke toevoeging. Het is in de basis ook echt geen verkeerd ding en met 136 pk kom je ook prima weg. Maar in een BMW......

R J G Ruiters zei:
Import was geen afknapper voor je, meen ik mij te herinneren.
Als het dan een 3 moet worden, wist ik het wel met deze :
mooi uitgevoerde 3 touring

Achteraf voorzien van een M-pakket voor- en achterbumper en erg lelijke achterlichten. Zou mijn keuze niet zijn. Verder zou ik niet voor een xDrive gaan, dat lijkt me voor jouw gebruik niet echt waarde toevoegen en er zitten potentieel wel meer kosten aan.

Sowieso geen licht interieur en grote voorkeur voor een auto uit de Premium Selection. Bij een Duitse dealer is geen probleem.
Vraag al uitgezet voor een proefrit in een 320i of een 420i GC.
Heel misschien dat zo'n Gran Coupe ook nog wel bespreekbaar is thuis :D

Voor de proefrit maakt het weinig uit, zelfde motor en gewicht en voor hetzelfde geld valt ie helemaal in de smaak. Wordt de keuze wel een stuk groter. Aanbod aan Tourings is niet bijzonder groot.

Dat is een hele mooie. Sportief zonder dat ie een foute uitstraling heeft. Moet alleen nog wennen dat met mijn budget het wel auto's zijn van 4 jaar oud hebt met 70k op de teller.

Voorkeur nog steeds voor Touring hoor. Gran Coupe is nog een stukje lager als een 'gewone' 3 en die vind ik als gezinsauto al laag genoeg. Proefrit zal uitwijzen of het een geschikte kandidaat zou kunnen zijn.

Golf 7 Variant wordt het niet. Zag al wel dat een jong gebruikte Passat Variant 1.5 TSI DSG R-Line ook binnen budget valt. Rijdt veel minder leuk als een Mazda of een BMW als ik de testen mag geloven, maar wel een fraaie relaxte, ruime en comfortabele gezinsauto. Focus ligt in eerste instantie op een 3-serie.
Ook nog niet verdiept in de automaten van andere merken.

uwbuurman zei:
Bmw levert voor de nieuwe 316i weer een 4 cilinder. Het axiaallager in die 3 cilinder is een half axiaallager. Zelfde probleem als bij de 324d en 524td in de jaren '80, met meer kilometers vreet hij in je kruk en komt er speling op de kruk in de axiaalrichting.

Als het goed is, is dat probleem opgelost. Ik zie ze overigens al met km-standen van boven de 200.000 km. Mijn maat die bij BMW werkt geeft aan dat de B38 in principe probleemloos is. Geven zelden problemen en nog geen blokken hoeven te vervangen. Geeft wel vertrouwen.

Seit April 2015 wurde nach Ausfällen der 100-kW-Variante bei Nutzerprofilen mit hoher Kupplungsbenutzung als Axiallager der Kurbelwelle ein 360-Grad-Bundlager statt eines Halbschalenlagers eingebaut.[7]

Nog even 'voor de gein' aan het kijken naar andere opties, de huidige A3 blijf ik ook een erg mooie auto vinden met prachtig interieur. Niet heel spannend om te rijden en gewoon te klein voor ons (net als een Einser).

A3 2018
audi-a3-sportback-1-5-tfsi-cod-150-pk-sport-s-line-edition-automaat.jpg

Zo'n 1.5 TSI is ook een heerlijk soepel én krachtig blok. Die dingen hebben 250Nm koppel volgens mij. Een collega was eens van plan een A3 (met de 1.4 TSI ACT 140/150pk) te gaan aanschaffen. Reed echt meer dan prima.

Terug ontopic, ik ben ook van mening dat je de 318 ooit weer beu gaat zijn. Zeker met de caravan. Het kan prima, maar je doet jezelf echt een groter plezier met wat meer vermogen. Uiteraard moet je het geld er voor over hebben. Een hele lastige, een 320 van 4 jaar oud versus een versere 318... Soms is genoeg genoeg, maar als het kan ... -> 320.

Mijn vrouw heeft een 1.5 T ROC best lekkere motor maar als ik in mijn eigen auto rijd met 320 Nm denk ik altijd dat dat toch nog een stuk lekkerder is.
Ook mijn SLK heeft 320 Nm, je merkt het echt. Buiten dat heeft de SLK ook nog het heerlijke 6 cilinder geluid.

Ik ken iemand die een prachtige A3 Limousine heeft van januari 2019, net 5k op de klok. Een enorme poetsfreak/autofreak, deze persoon wil weer een nieuwe... Daytonagrijs met Blackline etc.

Waarom blijf je niet gewoon met de Up rjiden?
Voor de fun koop je er een S2000 bij.
En de caravan hang je jaarlijks aan een huurauto.

Terug
Bovenaan