krikken met wieltjes

Honda75

Wegverkenner
Vandaag een krik gekocht, want de krik die standaard bij mijn auto hoort vind ik niet gebruiksvriendelijk. (hoop gedraai)

Heb nu dus zo'n krik met een hefboom (jeweetwel: op en neer) met wieltjes eronder, die je ook makkelijk met een luchtventiel weer kan laten zakken.

Maar nu vraag ik me af (en waarschijnlijk is het een domme vraag, maar veiligheid voor alles) of die krik dan niet weg kan rollen (door de wieltjes) als het gewicht van de auto er op staat?

Graag jullie kunde over deze kwestie!

Je dient de auto ook op te krikken als deze vlak staat. ;)

In de praktijk zal de krik niet gauw wegrollen.. Je krikpunt zit ook min of meer in het midden van het onderstel uiteindelijk. Dus de kracht drukt niet specifiek één kant op... waardoor je kans op het rollen van de wielen hebt..

Je kan er natuurlijk altijd een steen of flink stuk hout voorleggen.. OF een antislip mat onder leggen.

Altijd assteunen er onder. Ik had mijn auto afgelopen zomer ook op zo'n krik staan met steunen er onder, rijdt er een huftertje met een mamoetskelter tegen de hevel van die krik. Dan flikkert je auto er dus bijna af.

Hartelijk dank voor jullie meedenken!

Als ik het zo lees, is de kans op verschuiven klein - maar niet uitgesloten. Een assensteun wordt van harte aanbevolen.

Mijn oude krik (zonder wieltjes) gebruikte ik eigenlijk alleen voor het wisselen van de zomer/winter-banden. Zonder assensteun dus. Zou jammer zijn dat ik alleen voor het wisselen vd banden een assensteun moet plaatsen, want heb deze krik juist gekocht om het makkelijker / sneller te maken.

Vraag me af waarom zo'n krik met ronde wieltjes is gebouwd. Zonder lijkt me veiliger. (of vierkante)

AIG2433843.jpg

:rolleyes: had dan zoiets gekocht

Maar als je 't alleen gebruikt om je wielen te wisselen is een assteun niet nodig hoor

Je kunt de wieltjes er ook af halen natuurlijk :)

Ik wissel 2 x per jaar zomer/winterbanden voor 4 auto's, al zo'n 10 jaar lang en gebruik altijd zo'n krik op wieltjes. Nog nooit gemerkt dat de krik heeft bewogen ofzo. Misschien heb ik ontzettend veel mazzel maar zo'n schaarkrik vind ik veel gevaarlijker. Niet voor niets dat ze die dingen "widowmakers" noemen.

Schaarkrik is nog gevaarlijker. Dus in dat opzicht. ;)

Met een beetje een goede garagekrik die 2,5 tot 3 ton kan heffen hoef je er echt geen steuntje onder te zetten voor alleen een wiel wisselen.
Zorg echter wel dat als de auto er onverhoopt afvalt je er niet door geraakt kan worden.

Zo'n krik op wieltjes gebruikte ik ook toen ik nog zelf aan mijn auto sleutelde. Veel makkelijker in gebruik dan een potkrik of schaarkrik.
Een paar blokken of wiggen voor de wielen die nog wel op de grond staan, voorkomen i.i.g. het wegrollen van de krik en de auto, maar het van de krik afschuiven van de hele auto niet. Bij gebrek aan assteunen gebruikte ik stapeltjes houtblokken om de auto op te laten rusten.
Maar dit deed ik alleen als ik zelf onder de auto moest werken. Voor het wisselen van banden vond ik dat niet nodig, want als je onderweg bent, moet je het ook doen met die ongelukkige krikjes die zijn bijgeleverd. Meestal had ik dan ook nog een potkrik bij me.

Lycan Capri zei:
AIG2433843.jpg

:rolleyes: had dan zoiets gekocht

Maar als je 't alleen gebruikt om je wielen te wisselen is een assteun niet nodig hoor

Tjonge, ja - die ziet er nog een stuk lichter en compacter uit ook. Heb nu eentje van 20 kg (lift 2,5 ton). Wist dat ik een leek was, maar vraag me nu af welk woord daar nog onder past. (vul maar niet in)

Zadelsnuiver zei:
Je kunt de wieltjes er ook af halen natuurlijk :)

Ik wissel 2 x per jaar zomer/winterbanden voor 4 auto's, al zo'n 10 jaar lang en gebruik altijd zo'n krik op wieltjes. Nog nooit gemerkt dat de krik heeft bewogen ofzo. Misschien heb ik ontzettend veel mazzel maar zo'n schaarkrik vind ik veel gevaarlijker. Niet voor niets dat ze die dingen "widowmakers" noemen.

Kijk, dat is een antwoord wat mij enigszins gerust stelt. Wist niet dat die schaarkrik widowmaker genoemd werd, maar ik heb tijdens het opkrikken wel eens gedacht van: wat nu als ie er onderuit schiet? Zeker als je hem hoog zet of als de ondergrond niet perfect is.

Mag ik vragen waar je nickname vandaan komt? Als ik het me inbeeld krijg ik er namelijk een beetje raar gevoel bij...
Ja, ieder zijn ding daar niet van.

Hou je racefiets of mtb maar uit de buurt, dat heeft hem al een paar nachten cel opgeleverd.

Boppie zei:
Hou je racefiets of mtb maar uit de buurt, dat heeft hem al een paar nachten cel opgeleverd.

Herenfietsen ook? (Of mag je dat onderscheid niet meer maken vandaag de dag....)

Honda75 zei:
Vandaag een krik gekocht, want de krik die standaard bij mijn auto hoort vind ik niet gebruiksvriendelijk. (hoop gedraai)

Heb nu dus zo'n krik met een hefboom (jeweetwel: op en neer) met wieltjes eronder, die je ook makkelijk met een luchtventiel weer kan laten zakken.

Maar nu vraag ik me af (en waarschijnlijk is het een domme vraag, maar veiligheid voor alles) of die krik dan niet weg kan rollen (door de wieltjes) als het gewicht van de auto er op staat?

Je bedoeld je hebt een garage krik gekocht. Wielen zijn er voor dat je ze:
- Makkelijk onder de auto kan rollen
- Als de arm omhoog beweegt, moet de krik mee bewegen, omdat deze niet in een recht lijn omhoog krikt. Zonder wielen kan de krik niet bewegen en gaat er iets fout.

Als je krikt; blok dan de wiel diagonaal van het krikpunt af.

Hahaha ja uitsluitend damesfietsen inderdaad :D

Nee ik heb een collega met een best wel groot reukorgaan én hij is fanatiek fietser, dus we noemen hem altijd de Zadelsnuiver en ik vond het wel grappig klinken dus vandaar (y)j

En het klopt inderdaad wat RaceChinees schrijft, de krik rolt altijd een stukje naar voren tijdens het opkrikken.

Bij een wielwissel kom je niet onder het voertuig te liggen. Dan is de noodzaak voor assteunen een heel stuk kleiner. Zodra je onder de auto of in de wielkast gaat werken, zijn assteunen onmisbaar. Ik mik daarnaast ook altijd het wiel terug onder de auto, met een houten vulblok op de velg. In het verleden twee keer een auto van de krik gehad, in beide gevallen standaard schaarkrkjes. Die dingen zijn en blijven echt gevaarlijk, het afsteunvlak is klein.

RaceChinees zei:
Honda75 zei:

Je bedoeld je hebt een garage krik gekocht. Wielen zijn er voor dat je ze:
- Makkelijk onder de auto kan rollen
- Als de arm omhoog beweegt, moet de krik mee bewegen, omdat deze niet in een recht lijn omhoog krikt. Zonder wielen kan de krik niet bewegen en gaat er iets fout.

Als je krikt; blok dan de wiel diagonaal van het krikpunt af.

Ja, dat is 'm - een garage-krik! Weer wat geleerd. Schaarkrik, potkrik, ik leer wat bij vandaag.
Dus als ik het goed begrijp zijn de wieltjes mede gemaakt om de oneven boogbeweging van de draagarm ten opzichte van het mechanische onderstel te vereffenen? Daar zit logica in.

Zou het dan problematisch zijn als de ondergrond het niet toelaat (grind bijvoorbeed) om goed te kunnen rollen en dat er vervolgens iets fout kan gaan?

Zadelsnuiver zei:
Hahaha ja uitsluitend damesfietsen inderdaad :D

Nee ik heb een collega met een best wel groot reukorgaan én hij is fanatiek fietser, dus we noemen hem altijd de Zadelsnuiver en ik vond het wel grappig klinken dus vandaar (y)j

En het klopt inderdaad wat RaceChinees schrijft, de krik rolt altijd een stukje naar voren tijdens het opkrikken.

En wij maar denken aan een vorm van fetisjisme....excuus! (...damesfietsen had ik overigens goedgekeurd.)

Bedankt voor je uitleg en hulp!

Alle anderen natuurlijk ook!

Honda75 zei:
Ja, dat is 'm - een garage-krik! Weer wat geleerd. Schaarkrik, potkrik, ik leer wat bij vandaag.
Dus als ik het goed begrijp zijn de wieltjes mede gemaakt om de oneven boogbeweging van de draagarm ten opzichte van het mechanische onderstel te vereffenen? Daar zit logica in.

Zou het dan problematisch zijn als de ondergrond het niet toelaat (grind bijvoorbeed) om goed te kunnen rollen en dat er vervolgens iets fout kan gaan?

Niet als de wielen van de auto nog vrij kunnen draaien... dus handrem en/of versnellingbak vrij laten, en de wielen op de grond pas blokkeren als je de wagen op hoogte hebt gekrikt. (en voor het laten zakken de wielen ook eerst weer vrij zetten)
Maar als de ondergrond het niet goed toelaat deze liever eerst deze stabiliseren m.b.v. een stevige plaat hout of een grote tegel, of beter nog een stabiele ondergrond opzoeken en daar opkrikken... met een beetje schudden kan elke krik namelijk alsnog weg zakken in een slappe ondergrond, en dat is toch iets wat je liever voorkomt als je veilig wilt sleutelen.
Dun ijs is ook niet erg geschikt om op te schaatsen.;)

Honda75 zei:

Ja want die arm lift dus niet recht omhoog, dus moet de krik naar voren bewegen. Anders gaat er iets schuiven/verbuigen. Oplossing: Leg een grote plank op de grond en dan de garagekrik daar op. Verspreid ook gelijk de kracht, heb je ook minder kans dat je krik de grond inzakt.

In dat geval vind ik een garagekrik eigenlijk helemaal niet zo handig. Kan dus alleen op gladde/vlakke ondergrond of je moet een plank gebruiken. En hier om mijn huis heb ik eigenlijk alleen harde grond/gruis/stenen. Dank je wel voor het antwoord!

Schaar, garage, pot-krik....hydraulische en mechanische...ondergrond...risico's....assensteun..wiel wegdraaien...mitsen en maren...gisteren was een krik nog een simpel ding en een simpele uitvoering. o_O

Soms moet je er ook niet teveel over nadenken. Want je gebruikte dat schaarkrikje ook op grind neem ik dan maar even aan?

Grote tegel pakken, zorgen dat die redelijk vlak ligt opkrikken en zorgen dat je niet met je benen onder de auto gaat liggen. Of je hoofd uiteraard.

[size=x-small]voordat ik weer een opmerking van Boppie over me heen krijg dat de benen niet onder de auto zaten maar de romp van de persoon wel........[/size]

een vlakke ondergrond is er voor veilig werken mogelijk te maken......voor sommige auto’s heb je extra blokken nodig die in de uitsparingen van de lift punten komen, oa BMW.

garagekrik om wieltjes te wisselen is juist ideaal. Ja vlakke ondergrond is wel belangrijk maar dat is bij ELKE krik het geval.
Ook de schaakrik in de auto die je in de berm wil gebruiken moet op een vlakke ondergrond staat.

Dus bij gebruik van garagekrik voor wielenwissel, zonder assteunen, zijn dit de MINIMALE veiligheidsmaatregelen:
1. vlakke ondergrond, Bij een zachte ondergrond gebruik je een plankje onder de krik, Grind is uit den boze.
2. Blok het wiel af dat het verst van de krik af staat, zodat het niet kan gaan rollen (handrem werkt niet op alle wielen!) Dit kan met hout, een baksteen of een speciale wielstopper.
3. Gebruik het liefst een stuk rubber of simpelweg een doek (rubber is beter/veiliger) tussen de krik en de auto om niets te beschadigen
4. Draai de pad zo dat je dorpelrand tussen de inkepingen van de pad komt als je geen rubber gebruikt
5. Haal na het omhoog krikken de hevel er af en leg die naast de krik. Je hebt die sowieso nodig om hem weer te kunnen laten zakken (niet bij elke krik) en zo kun je er niet tegenaan stoten.
6. Leg na het demonteren het oude wiel onder dorpel van de auto naast de krik. Mocht de krik dan toch omvallen ligt er in elk geval nog iets om de boel op te vangen.
7. ga niet onder de auto. Ook niet alleen in de wielkast met je hoofd.
8. Een krik is nooit te vertrouwen, ook niet met al het bovenstaande in acht genomen. Een set assteunen is raadzaam, zelfs bij een wielenwissel.

Naast omvallen kan een krik ook verbuigen (goedkope kwaliteit/te hoog wagengewicht) Inzakken (lekkage), gaan rollen (onjuiste positionering of wiel niet goed afgeblokt) of wegzakken in de ondergrond (vandaar het plankje, maar dat is ook niet altijd voldoende)

Potkrikjes, schaarkrikjes en de halve schaarkrikjes die wel eens in een auto liggen zijn allemaal noodkrikken. Goedkoopm nemen weinig ruimte in beslag en snel te gebruiken, maar niet voor elke auto geschikt. En in geval van de krik in de auto soms ook wel eens alleen geschikt voor de auto waar die in ligt.
Ze hebben allemaal een te klein oppervlak waardoor ze makkelijk kunnen omvallen of verzakken.

Maar het hangt ook af hoe je het spul gebruikt hoe lang het meegaat.
Zo heb ik ook al voorbeelden gezien van potkrikjes en schaakrikjes die vastgebout waren op een stuk plank of metalen balken waarmee het steunoppervlak flink vergroot was en de krik daarmee dus ook een stuk stabieler was geworden.

In elk geval heb je de meest veilige krik gekocht. zolang je hem maar op de juiste manier gebruikt.

Bij deze iedereen bedankt voor de uitgebreide (Pobresh) reacties! Ik ben weer een heel stuk wijzer geworden dankzij jullie wijsheden.

De Schaduw: ik mijn hele leven al!

Als je er veel over praat, betekent dat nog niet dat je er ook verstand van hebt.

Weet echt niet, waarom een schaarkrik potentieel gevaarlijker zou zijn dan een garage krik. Alles valt of staat, hoe je zo'n ding gebruikt.
Een schaarkrik kun je ook gewoon veilig gebruiken als je idd. zorgt voor een vlakke en stevige ondergrond, en je zorgt dat 3 van de 4 wielen op de grond blijven staan en in de versnelling en op de handrem.. Dan moet je wel heel raar doen wil er iets fout gaan.

Een garage krik is echt niet veiliger of onveiliger dan een schaarkrik in dat opzicht, ze zijn steviger uitgevoerd, maar daar in tegen hydraulisch en niet mechanisch, Als iets van het hydraulisch systeempje faalt, komt de auto ook naar beneden. Vaak worden met een garage-krik, gelijk 2 wielen opgekrikt, omdat dat sneller werkt, wat het risico op afschuiven van de auto weer vergroot.

Elk systeem heeft z'n voor en nadelen, alles valt of staat hoe je er mee omgaat en welk systeem je ook gebruikt, gewoon altijd assteunen gebruiken als je onder de auto moet zijn.

In de versnelling en op de handrem haalt bij de meeste van mijn auto's niks uit ;) die werken beide alleen op de achterwielen

Als je een auto hoog genoeg wil opkrikken om er een wiel onder vandaan te halen zijn er genoeg die maar op 2 wielen staan, ookal gebruik je de voorziene krikpunten. Maakt niet uit welke krik je dan gebruikt.

Afblokken van de wielen (naast het in de versnelling en op de handrem zetten) is altijd beter. Zeker als je een voorbeeld zoals Lycan Capri hebt. Wat neerkomt op een gemiddelde achterwiel-aangedreven auto (en die zijn er nog steeds)

Een schaakrkrik is altijd smaller dan een garagekrik voor de ruimtebesparing. Dus een minder groot steunoppervlak.
1 goede duw tegen de auto (zelfs als die afgeblokt is) vooral naar voren en de auto kan met krik en al net genoeg verplaatsen om om te vallen.

Ga eens met je voeten voor of juist naast elkaar staan om iets zwaars op te tillen, om de vergelijking te maken.

Garagekrik is inderdaad hydraulisch. Maar we hebben het wel over een gesloten systeem zonder dat er de mogelijkheid is dat een slang afspringt of iet anders waardoor ineens de hele auto ineens met een klap inzakt. Het enige wat ik me kan voorstellen is als het ventiel er ineens uit zou klappen.
Als er iets faalt gaat, zakt de auto langzaam in de meeste gevallen.
Als je dan slim genoeg bent geweest om het weggehaalde wiel onder de dorpel te leggen kan de auto nooit verder zakken dan dat. Ookal zou dat wel met een abrupte klap gaan.
En je zou ook een soort borging in de krik kunnen maken waardoor die zelfs blijft staan zonder hydraulische druk.

Dakloos zei:
Lycan Capri zei:
In de versnelling en op de handrem haalt bij de meeste van mijn auto's niks uit ;) die werken beide alleen op de achterwielen
Hebben jouw auto's maar één achterwiel?

:rolleyes:
In het geval van RWD is OF op de handrem OF in de versnelling hetzelfde. Het blokkeert allebei enkel de achterwielen
Bij een FWD blokkeer je met de handrem de achterwielen en in de versnelling de voorwielen...

Moest ik dit nou serieus toelichten??

marcel21674 zei:
Weet echt niet, waarom een schaarkrik potentieel gevaarlijker zou zijn dan een garage krik. Alles valt of staat, hoe je zo'n ding gebruikt.
Een schaarkrik kun je ook gewoon veilig gebruiken als je idd. zorgt voor een vlakke en stevige ondergrond, en je zorgt dat 3 van de 4 wielen op de grond blijven staan en in de versnelling en op de handrem.. Dan moet je wel heel raar doen wil er iets fout gaan.

Een garage krik is echt niet veiliger of onveiliger dan een schaarkrik in dat opzicht, ze zijn steviger uitgevoerd, maar daar in tegen hydraulisch en niet mechanisch, Als iets van het hydraulisch systeempje faalt, komt de auto ook naar beneden. Vaak worden met een garage-krik, gelijk 2 wielen opgekrikt, omdat dat sneller werkt, wat het risico op afschuiven van de auto weer vergroot.

Elk systeem heeft z'n voor en nadelen, alles valt of staat hoe je er mee omgaat en welk systeem je ook gebruikt, gewoon altijd assteunen gebruiken als je onder de auto moet zijn.

Schaarkrik is een stuk instabieler.

Lycan Capri zei:
Dakloos zei:
Lycan Capri zei:

In het geval van RWD is OF op de handrem OF in de versnelling hetzelfde. Het blokkeert allebei enkel de achterwielen
Bij een FWD blokkeer je met de handrem de achterwielen en in de versnelling de voorwielen...

Graag. Ik heb zelf namelijk ook een rwd. Geen probleem toch, zo lang je maar één wiel tegelijk opkrikt?

Dakloos zei:
Lycan Capri zei:
Dakloos zei:
Lycan Capri zei:

Graag. Ik heb zelf namelijk ook een rwd. Geen probleem toch, zo lang je maar één wiel tegelijk opkrikt?

Eén geblokkeerd wiel kan de auto 'omheen gaan draaien'.

Dakloos zei:
Lycan Capri zei:
Dakloos zei:
Lycan Capri zei:

.......................

Op een RWD blokkeer je de voorwielen niet met de handrem en niet met de versnellingsbak
Is geen probleem als je 1 wiel opkrikt. Is zelfs geen probleem als je de linker- of rechterkant van de auto in 1 keer opkrikt.

Je hoeft een RWD niet op de handrem EN in de versnelling te zetten. OF OF is goed genoeg ;)
De voorwielen kun je alleen blokkeren door er een blokje bij te leggen

[size=x-small]Ik weet nu ook weer waarom ik zo blij ben dat wij geen leerlingen aan boord hebben [/size]

Lycan Capri zei:
Dakloos zei:
Lycan Capri zei:
Dakloos zei:
Lycan Capri zei:

.......................

Op een RWD blokkeer je de voorwielen niet met de handrem en niet met de versnellingsbak
Is geen probleem als je 1 wiel opkrikt. Is zelfs geen probleem als je de linker- of rechterkant van de auto in 1 keer opkrikt.

Je hoeft een RWD niet op de handrem EN in de versnelling te zetten. OF OF is goed genoeg ;)
De voorwielen kun je alleen blokkeren door er een blokje bij te leggen

[size=x-small]Ik weet nu ook weer waarom ik zo blij ben dat wij geen leerlingen aan boord hebben [/size]

Alleen in de versnelling is wel een probleem zodra één aangedreven wiel van de grond gaat...

Heb ik jaren gedaan
Of ik zette de krik er voor / achter in het midden onder
Of hij ging of de poetsbrug
En tegenwoordig gaat i gewoon op de brug :) (er staat maar 1 auto op zomerbanden de rest op all-seasons)

Lycan Capri zei:
Heb ik jaren gedaan

Dat kan, een auto die recht staat kun je ook zonder blokkeren van de wielen opkrikken. Maar of het verstandig is... Alleen in de versnelling valt dankzij het differentieel de blokkering van het op de grond staande wiel weg zodra de andere in de lucht hangt.

Nogmaals genoeg auto's waarbij je met 1 wiel van de grond af gelijk 2 wielen van de grond af hebt. Ook als je het juiste krikpunt gebruikt.
Bij een oude RWD kan dat trouwens nog sneller gebeuren vanwege een stijf chassis en een starre achteras zonder veel ophangingsflexibiliteit.

En wat Svelthuis zegt klopt ook. als je 1 wiel geblokkeerd hebt, kan de rest van de auto om dat wiel heen gaan draaien.

Er zijn genoeg mensen gewond geraakt en doodgebleven vanwege onveilig werken met een krik of zelfs met hefbruggen

Terug
Bovenaan