Krijg leaseauto pas in sep 2025, auto 480k gelopen met kuren

60 70k per jaar

Startmotor
Beste mensen

Mijn huidige auto heeft 480000 gelopen, gekocht bij 430.000 1 jaar geleden. Behalve geknapte multiriem geen grote problemen. De poelie zit vast, de deurvergrendeling is stuk (1 deur is altijd open) en een raam kan niet dicht. Wat is wijsheid, dit laten repareren plus 4 nieuwe banden en grote beurt laten doen of tijdelijk wat kopen? De leaseauto komt pas in september.

Ook het olieverbruik is fors, 4 liter in 50000 km, ben gewend halve liter per 30.0000. En koelvloeistof moet ook elke maand bijgevuld worden. Wat is wijsheid? Deze aanhouden zeker 1000 kosten maken en dan olie en koelvloeistof vaak bijvullen totdat de leaseauto er is of tijdelijk een goedkope diesel (max 7500 meer is zonde) kopen zonder de kosten die ik nu heb?

Ik zou in dit geval de auto wegdoen, en een (gebruikte) auto private leasen tot september.

Overigens een olieverbruik van 1 op 12500 km, bij deze km-stand vind ik zeker niet fors. Integendeel, het is een indicatie dat de motor nog gezond is . Koelvloeistof zou je daartegen eigenlijk niet moeten hoeven bijvullen. Lekt de auto geen koelvloeistof ?

Ik zal tot €2500 kijken en dan een benzine met distributieketting. Colt 1.3/1.5 , smart forfour 1.3/15 daihatsu sirion2 1.3/1.5. Als je lease auto er is kun je hem rustig op marktplaats zetten zonder dat dure wegenbelasting doorloopt.

Ik zou denk ik toch nog een maand of 9 iets anders zoeken voor een beperkt budget (2500-5000) en dan proberen iets te vinden met een kilometerstand van max zo rond de 250.000km. Goed onderhouden diesels met deze kilometerstand, daar rijd je zonder problemen nog 50.000-100.000km bij, zonder gekke kosten. En dan over 9 maanden weer doorverkopen. Als je zo goedkoop mogelijk wat zoekt, dan inderdaad kijken in b-segment of de hoek van de 'vergeten' auto's. Hoewel 'vergeten' auto's ook weer lastiger door te verkopen zijn waarschijnlijk.

Doorrijden met wat je hebt kan ook, maar als ik zo je lijstje eens zie van de (on)kosten die eraan zitten te komen, zou ik dat geld gebruiken om nog voor een aantal maanden wat anders te zoeken.

Iets als dit kan wellicht iets zijn:

Dat mocht niet ivm budget
Wat is dat nou weer voor karige zooi. Als je jouw auto nodig hebt voor je werk dan zou ik gewoon bij je baas aangeven dat als je problemen hebt met je huidige auto en je niet op tijd bij een klant bent oid het zijn probleem is. Dat is de reden dat een leaseauto praktisch verplicht is bij ons als je in de sales zit. En tot je auto binnen is krijg je er gewoon eentje uit de poule of shortlease.

Laatst bewerkt door een moderator:
Denk dat je beter een andere werkgever kan gaan zoeken. Blijkbaar kom je in aanmerking voor een auto van de zaak maar nog wel even maanden en maanden wachten. Zou ik zelf niet accepteren.

Short lease in zo'n geval en anders betalen ze (je werkgever) maar voor alle kosten om de oude auto rijdend te houden, of i.i.g. een ruime tegemoetkoming.

Helaas weten we niet met welk merk/model de TS nu onderweg is...
Rijden van 430k naar 480k binnen 1 jaar betekent dat je dagelijks onderweg bent.
Met een auto waarvan één deur niet op slot kan en één raam dat niet dicht gaat is dit sowieso niet te doen...
Grote beurt, 4 nwe. banden en nwe. poelie kosten ook geld, dan mag er niets anders meer aan mankeren.
Met het olieverbruik heb ik geen moeite, met de koelvloeistof ev. dan toch wel...
Zoek een occasion waarvan de historie klopt, banden nog minstens 70% zijn en je ermee tot sept. kunt rijden. Met een merk/model dat ook weer te verkopen is.

Leveren leasemaatschappijen niet vaak via een reguliere dealer waar ook het onderhoud gaat gebeuren? Als je weet of kunt achterhalen welke kan die dealer je misschien wel helpen die tijd te overbruggen als leasemij en werkgever dat niet willen.
Daar ga je klant worden, dus die heeft er baat bij je ter wille te zijn.

Werkgever en leasemij laten overigens zo wel een heel nare, kortzichtige kant van zich zien, zou me denk ik nog 'ns goed achter de oren krabben wat dat over ze zegt :unsure:

Of het een lease of koop is maakt niet uit, de leasemaatschappij is ook geen partij hier in. Blijkbaar hebben we te maken met een werkgever die pas vanaf september de mobiliteit voor TS gaat faciliteren. Tot die tijd niet dus dan is het of doorrijden of zelf iets kopen of huren.
Ik zou lekker doorrijden of ergens particulier iets kopen die nog even mee kan en over een half jaar niet veel afschrijft en makkelijk te verkopen is.

TS via een detacheringsbureau aan het werk en kan pas later de overstap maken en officieel van werkgever veranderen?

Lekker blijven rijden met zo min mogelijk kosten. Grote kans dat je het wel volmaakt tot je leasewagen binnen is en anders kortstondig wat lenen of huren om te overbruggen.

Iets kopen voor een paar maanden levert je geen zekerheid op, behalve dat het je een hoop geld kost.

Mijn huidige auto heeft 480000 gelopen, gekocht bij 430.000 1 jaar geleden. Behalve geknapte multiriem geen grote problemen. De poelie zit vast, de deurvergrendeling is stuk (1 deur is altijd open) en een raam kan niet dicht. Wat is wijsheid, dit laten repareren plus 4 nieuwe banden en grote beurt laten doen of tijdelijk wat kopen? De leaseauto komt pas in september.

Je zit dus voor de APK keuring, neem ik aan?

Lijkt mij dat je die poelie van de Dynamo (neem ik aan) wel moet maken, want zonder kan je niet (lang) rijden, natuurlijk.

Verder het hoognodige laten doen, dat hoeft niet persé een grote beurt te zijn. Maar oliewissel, rem-inspectie (als de wielen er toch af moeten voor nieuw rubber) en kijken wat er okay is en wat het, naar verwachting, tot eind dit jaar niet gaat halen en dat dan aanpakken als het niet in de duizenden euro's gaat lopen.

Het olieverbruik lijkt mij, zeker voor een diesel op leeftijd, geen issue. Is het een diesel met turbo?

Naja als het via de turbo komt krijg je wel veel kans op een runaway diesel natuurlijk. Dat is ook zonde als je er net geld in hebt gestopt.

Edit: 4 liter per 50000 km is wel te overzien overigens. Raam dicht laten gaan is wel te doen ff de accupolen op de juiste manier aansluiten en dan vastzetten in die positie. Proberen om een ander setje wielen met banden te vinden. Remmerij ff kijken of dat gangbaar is en er voldoende vlees op je blokken zit.
Heel snel kijken of er snel een koelvloeistof lek te vinden is, zo ja fixen, zo nee hopen dat het met bijvullen niet te snel erger wordt.

Grote beurt zou ik dan laten zitten, oliewissel evt als dat al echt lang geleden is....en die deurvergrendeling is dan ook jammer.
Dan ben je voor 500,- klaar. Bij elke occasion komen ook nog kosten. Kun je de dagen aftellen tot je er weer lekker bij zit.

Laatst bewerkt:
TS via een detacheringsbureau aan het werk en kan pas later de overstap maken en officieel van werkgever veranderen?
Dit zou heel goed kunnen, maar dan nog zou een auto toch moeten kunnen? Gewoon puur zakelijk met alle kilometers gelogd?

Pas in september mag ik leasen van de werkgever heeft niks met levertijd te maken. Dank voor de adviezen ga denk ik toch onderhoud laten doen met verhaal erbij tegen de garage die altijd heel eerlijk zijn.

Ik zou ook doorrijden. Nu weet je wat je hebt. Inruilen gaat ook geld kosten en je koopt de ellende van een ander. Ben je het onderhoud ook kwijt maar dan ook nog eens extra aanschafprijs.

Pas in september mag ik leasen van de werkgever heeft niks met levertijd te maken. Dank voor de adviezen ga denk ik toch onderhoud laten doen met verhaal erbij tegen de garage die altijd heel eerlijk zijn.
Waarom nu nog niet? Krijg je in september een nieuw contract? Zoals het nu leest is jouw situatie niet zoals het normaal gaat.

Ik zou gewoon doorrijden en hopen dat alles goed gaat. Mocht je toch problemen hebben dan neem ik aan dat je baas het wel toelaat om het onder werktijd op te lossen. Ga er overigens ook vanuit dat je geen representatieve functie hebt, dus mocht je auto er wel mee kappen dan zou ik kijken wat het kost en eventueel letterlijk het goedkoopste voertuig kopen dat je kan vinden. Je kan gemakkelijk voor onder de 1000 iets kopen wat het nog wel een paar maanden uithoud.

Laatst bewerkt door een moderator:
Nou daar heb ik zelfs moeite mee. Hij houd het prima uit nu al 3 jaar voor aanschaf van 700,- maar er is wel direct voor 1000,- aan onderdelen in gegaan.

Onder de €1.000???
Ok, 1250,- omdat er een APK keuring bij moet. Kan je vast over onderhandelen met de dealer. Lekker veel krassen en deukjes om de prijs te drukken.

Nou daar heb ik zelfs moeite mee. Hij houd het prima uit nu al 3 jaar voor aanschaf van 700,- maar er is wel direct voor 1000,- aan onderdelen in gegaan.
Hij hoeft het geen 3 jaar uit te houden, maar 8 maanden. Het motorblok mag er letterlijk onderuit vallen op het moment dat hij bij de dealer de parkeerplaats opkomt om zijn nieuwe auto op te halen.

Dank voor jullie adviezen. Ik rij hem op, inmiddels 486000 gelopen. Onderhoudsbeurt in januari was 1000 inclusief 4 nieuwe banden, alle filters vervangen, raam dicht zetten, stabilisator stang vervangen en remvloeistof. Ik rij Opel Astra, behalve olieverbruik nu echt 1 liter per 5000 kilometer geen problemen.

Dank voor jullie adviezen. Ik rij hem op, inmiddels 486000 gelopen. Onderhoudsbeurt in januari was 1000 inclusief 4 nieuwe banden, alle filters vervangen, raam dicht zetten, stabilisator stang vervangen en remvloeistof. Ik rij Opel Astra, behalve olieverbruik nu echt 1 liter per 5000 kilometer geen problemen.
Nog maar 1 liter per 5000 km? Dat lijkt me voor voorlopig geen probleem

Mocht de auto de eindstreep in September alsnog niet halen, zou je die paar weken/maanden nog wel kunnen overbruggen met een maandelijks opzegbare private lease, dat moet inclusief brandstof toch wel kunnen passen in je maandelijkse vergoeding van €550.

Als hij 480000 heeft gelopen zal hij de 500000 ook wel halen . Met een beetje liefde behandelen.

Terug
Bovenaan