krassen verwijderen

Honda75

Wegverkenner
Goedendag,

Voorafgaand op mijn vraag eerst een vraag: hoe heet het gedeelte (plexiglas) waar je doorheen kijkt om de toerenteller, kilometerteller, benzinestand, temperatuur, etc...te kunnen zien?

Nou, in dat gedeelte dus zitten een hoop krasjes. (Vreemd genoeg alleen waarneembaar vanaf de bijrijder-stoel en bij daglicht.)
Ik kan de krasjes overigens niet voelen.

Ben gaan zoeken op internet en een aantal tips verwezen naar (whitening)tandpasta. Dit reeds geprobeerd, maar zonder resultaat.

Hebben jullie misschien een goed idee om deze krasjes alsnog weg te werken en wat vinden jullie van het tandpasta verhaal?

Alvast bedankt!

Gevaarlijk dat tandpastaverhaal. Is een heel zacht gedeelte wat heel gemakkelijk krast dus dat met een tandpasta proberen goed te krijgen is heel risicovol omdat het kans geeft op veel grotere krassen.

Dus ja.....ik zou zeggen laat het met rust als jij er geen last van hebt.

Ik zou er een harde wax op smeren. (zonder polijstmiddel)

Die vult de krasjes op, kans dat je er dan veel minder van ziet.

Dat heet tellerbak. Ik zou het voorzichtig proberen met polijstpasta voor kunststof koplampen. Maar het verstandigst is waarschijnlijk afblijven zoals hierboven al is geadviseerd.

Probeer de kunststof herstel setjes die bij de Blokker of Lidl of Action liggen maar eens .Wel goed de instructies opvolgen. Dei worden ook gebruikt om displays van telefoons weer krasvrij(er) te maken.
Ik heb ze ook bij diverse dashboards gebruikt, en allemaal succesvol helderder gemaakt.

Ik gebruik meestal een kleurenwax van Sonax, daar zit ook een waxstift bij..., werkt fantastisch moet ik zeggen..

Iedereen bedankt voor de reactie's!

Zover ik het hier lees, kan ik dus beter niet polijsten / poetsen (gezien er kans is op meer krassen), maar kan ik er beter een wax overheen smeren, die de krassen bedekt / vult.

Dank voor alle tips!

De krasjes zijn in kunststof het beste te verwijderen met producten, zoals voor de kunstof schermen van mobiele telefoons geschikte polish scratch remover o.a. van het merk Displex. Speciaal ontwikkeld voor kunsstof.
Door de polijstwerking, slijp je een laagje af, dus niet al te vaak toepassen op dezelfde plaats.
Een tube kost € 6,95 en is o.a te verkrijgen bij GSMpunt.nl

Verder kunnen krasjes ( ook in je lak ) wat verdoezeld worden door siliconenspray op een zacht doekje te doen en draaiend in te wrijven
Het polijst niet, maar vult op. Een oude truc uit de autobranche.

De tandpasta zou ik maar laten zitten, want daar kunnen andere stoffen aan toegevoegd zijn, die misschien minder geschikt zijn voor kunststof.

Ik gebruik hiervoor bij een full detail vaak Professional Polish. Mocht je toevallig in de buurt van Heerenveen wonen, dan wil ik best even een poging wagen

Bij veel auto's kun je dit "plexiglas" voor de tellers ook gewoon vervangen als polijsten echt niet meer helpt.

PlastX is hier ideaal voor. Speciaal bedoeld voor krassen in plexiglas en andere niet poreuze, gladde kunststoffen.
Flesje kost rond de 15 euro en je kunt er enorm lang mee doen. Heb de fles al een jaar of 4 staan.
Heb er ooit een telefooncameralens mee netjes gekregen, net zoals de telefoon zelf die vol met krassen zat aan de achterzijde.

Werkt ook voor achterlichten en losse knipperlichten aan voor en zijkant.
Kunststof Koplampen ook, als het slechts krassen zijn. maar het is vaak wat meer werk dan alleen plastX omdat die voorzien zijn van een coating die wordt aangetast (groter probleem dan een paar krasjes)

Koplampen gebruik je gewoon grof geschut voor toch? ;) Schuurpapier, weliswaar nat en tot p3000

Nico GTR zei:
Koplampen gebruik je gewoon grof geschut voor toch? ;) Schuurpapier, weliswaar nat en tot p3000
Bij lichte krasjes zoals schampschade omdat er iemand met een fiets tegenaan is gegaan ofzo kom je met plastx wel uit ;)
Als de coating is aangetast zul je inderdaad grof geschud moeten gaan gebruiken. Maar dat zei ik al ;)

Tjonge, genoeg adviezen in ieder geval - iedereen heel erg bedankt voor het meedenken!
Nu nog beslissen welk advies ik uit ga proberen.

Thunderbird zei:
Ik gebruik hiervoor bij een full detail vaak Professional Polish. Mocht je toevallig in de buurt van Heerenveen wonen, dan wil ik best even een poging wagen

Hartelijk dank voor je aanbod, maar woon niet (meer) in de buurt. (Noorwegen)

Terug
Bovenaan